Werk & Studie alle pijlers

Verzoek 4 daagse werkweek

05-08-2021 17:59 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen heb ik een overleg met mijn manager en HR naar aanleiding van mijn verzoek om 4 dagen te gaan werken. Ik werk nu de ene week 4 en de andere week 5 dagen. Ik weet dat m’n manager ‘anti part time’ is. Ik vermoed dan ook dat hij gaat aangeven dat de functie te veel werk is voor 4 dagen. Ik ga al aangeven dat m’n functie de afgelopen jaren gewijzigd is en ik minder taken heb dan voorheen. Hij zal met het argument kunnen komen dat hij ‘niemand mag aannemen voor die 16 of soms 24 uur per mnd die ik dan minder werkt.
Iemand nog een briljante suggestie waar hij wellicht niets tegenin kan brengen? Het is namelijk een vrij dominant type die mij zo onder tafel lukt:(
Ik heb al aangegeven dat ik het belangrijk vind goede werk-privé balans te hebben.
Dank vast!
maggymay wijzigde dit bericht op 05-08-2021 18:03
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het nadeel is natuurlijk dat als het een klein bedrijf is ze waarschijnlijk niemand extra gaan aannemen voor die 4 uur (die kan je waarschijnlijk niet eens vinden) dus dan zullen de taken gewoon gedaan moeten worden doen door het huidige personeel (en waarschijnlijk vooral TO die de taken nu doet) waardoor de werkdruk groter wordt.

Bij een grote organisatie is het vaak wat makkelijker omdat je wat meer kan schuiven aangezien er regelmatig nieuwe mensen worden aangenomen of sommige huidige medewerkers wel meer willen werken.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-08-2021 12:07
Ik niet. Ik heb best iets dat in de richting van een droombaan gaat, maar het zuigt me wel leeg.
Maar hoe kan dat dan?
Je hebt dan 's avonds niet meer de puf om iets leuks te gaan doen?

Ik heb dat altijd. Wat voor dag ik ook had.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
06-08-2021 12:53
Maar hoe kan dat dan?
Je hebt dan 's avonds niet meer de puf om iets leuks te gaan doen?

Ik heb dat altijd. Wat voor dag ik ook had.
Nee. Het kost gewoon veel energie.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-08-2021 12:54
Nee. Het kost gewoon veel energie.
Dat is heel jammer.
Zelf zou mijn droombaan niet een baan zijn waarbij ik aan het eind van de dag gesloopt ben en ik dus eigenlijk niets aan mijn vrije tijd heb. Maar dat is voor iedereen anders, gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Helaas is 4 dagen werken voor nu ‘afgewezen’ manager wil geen schriftelijke bevestiging geven.
Was een lastig gesprek werd van alles bij gehaald en ik had moeite niet te veel in de verdediging te schieten …
Kan wel in de zomermaanden (6 mnd) 4 dagen gaan werken maar dat wordt dan niet officieel. Wel als toevoeging aan m’n contract
Alle reacties Link kopieren
MaggyMay schreef:
06-08-2021 15:29
Helaas is 4 dagen werken voor nu ‘afgewezen’ manager wil geen schriftelijke bevestiging geven.
Was een lastig gesprek werd van alles bij gehaald en ik had moeite niet te veel in de verdediging te schieten …
Kan wel in de zomermaanden (6 mnd) 4 dagen gaan werken maar dat wordt dan niet officieel. Wel als toevoeging aan m’n contract

En jij accepteert dat? Alsje het verzoek officieel ingediend hebt heb je gewoon recht op een scriftelijke en onderbouwde reactie. Daar zou ik dus (schriftelijk) achteraan zitten.
Yraatje schreef:
06-08-2021 12:53
Maar hoe kan dat dan?
Je hebt dan 's avonds niet meer de puf om iets leuks te gaan doen?

Ik heb dat altijd. Wat voor dag ik ook had.
Heb jij (jonge) kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Zwartgroen schreef:
06-08-2021 15:55
Heb jij (jonge) kinderen?
Nee.
Maar meerdere vrouwen in mijn omgeving wel en die hebben hetzelfde energielevel als ik. Dus ik snap niet helemaal wat deze vraag toevoegt.
Yraatje schreef:
06-08-2021 16:24
Nee.
Maar meerdere vrouwen in mijn omgeving wel en die hebben hetzelfde energielevel als ik. Dus ik snap niet helemaal wat deze vraag toevoegt.
Ik ben dol op mijn werk maar heb ook 2 jonge kinderen. Na een paar gebroken nachten heb ik na een werkdag in de avond echt niet altijd meer puf om dingen te doen en wil ik gewoon slapen, hoe leuk ik mijn werk ook vind en hoe veel energie ik er ook van krijg. Er zijn natuurlijk veel meer factoren dan alleen 'energie van je werk krijgen'.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
06-08-2021 16:24
Nee.
Maar meerdere vrouwen in mijn omgeving wel en die hebben hetzelfde energielevel als ik. Dus ik snap niet helemaal wat deze vraag toevoegt.
Misschien verschilt het per persoon. Ik heb geen kinderen, maar ik kan na een dag lesgeven aan 200 pubers soms wel echt afgedraaid zijn. Plus ik ben vrij introvert en haal mijn energie meer uit binnenshuis een boek lezen/serie kijken/etc. dan uit na een dag nog de deur uitgaan voor een afspraak. Misschien verschilt het ook waar je je energie uithaalt?
Alle reacties Link kopieren
Zwartgroen schreef:
06-08-2021 16:28
Ik ben dol op mijn werk maar heb ook 2 jonge kinderen. Na een paar gebroken nachten heb ik na een werkdag in de avond echt niet altijd meer puf om dingen te doen en wil ik gewoon slapen, hoe leuk ik mijn werk ook vind en hoe veel energie ik er ook van krijg. Er zijn natuurlijk veel meer factoren dan alleen 'energie van je werk krijgen'.
Ik heb altijd energie om iets leuks te gaan doen. Ook als ik op mijn werk een saaie of erg vermoeiende dag heb gehad. Dan denk ik: "Yes, ik heb vanavond dat en dat te doen".
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
06-08-2021 16:31
Misschien verschilt het per persoon. Ik heb geen kinderen, maar ik kan na een dag lesgeven aan 200 pubers soms wel echt afgedraaid zijn. Plus ik ben vrij introvert en haal mijn energie meer uit binnenshuis een boek lezen/serie kijken/etc. dan uit na een dag nog de deur uitgaan voor een afspraak. Misschien verschilt het ook waar je je energie uithaalt?
Ik haal mijn energie uit dingen die ik leuk vind. Een verjaardag van mensen die me dierbaar zijn, een repetitie voor een theaterstuk (lange tijd niet), een avondje bios, gewoon bij leuke mensen op visite, een borrel met collega's, een boek lezen, een (spannende) film kijken...

Ik heb bijna altijd energie om na mijn werk nog leuke dingen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
06-08-2021 12:53
Maar hoe kan dat dan?
Je hebt dan 's avonds niet meer de puf om iets leuks te gaan doen?

Ik heb dat altijd. Wat voor dag ik ook had.

Joh, dan ben je gewoon gezegend en ik zou daar heel hard van genieten als ik jou was. En dan ook nog een beetje inlevingsvermogen kweken voor mensen bij wie de energie niet eindeloos is een die gewoon keuzes moeten maken om een goede balans in hun leven te houden.
Alle reacties Link kopieren
MaggyMay schreef:
06-08-2021 15:29
Helaas is 4 dagen werken voor nu ‘afgewezen’ manager wil geen schriftelijke bevestiging geven.
Was een lastig gesprek werd van alles bij gehaald en ik had moeite niet te veel in de verdediging te schieten …
Kan wel in de zomermaanden (6 mnd) 4 dagen gaan werken maar dat wordt dan niet officieel. Wel als toevoeging aan m’n contract
Ik zou die schriftelijke reactie wel gaan opeisen.
Hoe goed is jullie HR afdeling op de hoogte van Nederlandse wetgeving? Ik werk ook voor een internationaal bedrijf, met een beperkte lokale HR afdeling. Maar de global HR afdeling weet wel degelijk genoeg van de Nederlandse wetgeving om te weten dat geen schriftelijke bevestiging van iets geven geen goed idee is.
Ik zou dus bij HR aangeven dat je graag de wettelijke schriftelijke onderbouwing van de weigering van de vermindering van je uren ziet.

Overigens: ik word ook niet altijd blij van parttime werk aanvragen en het 'recht' dat we hier op hebben. Wat dat betreft zit ik meer op het Belgische spoor. We hebben een gezamelijk contract, ik kan die ook niet zo makkelijk eenzijdig aanpassen naar minder uren, vind het best vreemd dat je als werknemer dat recht wel hebt en ik me als werkgever in allerhande bochten moet wringen om een eenzijdig gewenste contractaanpassing te voorkomen.

Nu vind ik van 5/4 naar 4 niet echt een grote stap en dat zou ik zo goedkeuren. Maar van 4 naar 3 bijvoorbeeld ben ik echt minder blij mee, want gezien ons werk betekent dat een hoop onhandigheid richting klanten en collega's die niet op een ideale manier op te lossen is, maar vooral dubbel werk veroorzaakt. Wij keuren dat dus eigenlijk ook altijd af.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
06-08-2021 16:44
Joh, dan ben je gewoon gezegend en ik zou daar heel hard van genieten als ik jou was. En dan ook nog een beetje inlevingsvermogen kweken voor mensen bij wie de energie niet eindeloos is een die gewoon keuzes moeten maken om een goede balans in hun leven te houden.
Ik geniet daar ook zeker van, hoor. Daar hoef je niet bang voor te zijn.
En hoezo inlevingsvermogen kweken?
Foechoer schreef:
06-08-2021 16:44
Joh, dan ben je gewoon gezegend en ik zou daar heel hard van genieten als ik jou was. En dan ook nog een beetje inlevingsvermogen kweken voor mensen bij wie de energie niet eindeloos is een die gewoon keuzes moeten maken om een goede balans in hun leven te houden.
Dit. En er is een verschil tussen fysieke en mentale energie ;)
Alle reacties Link kopieren
Zwartgroen schreef:
06-08-2021 16:51
Dit. En er is een verschil tussen fysieke en mentale energie ;)
Maar waar ligt dan je voorkeur?
Ligt je voorkeur bij werken en dan uitgeput op de bank liggen omdat je energie op is? Zodat je dus geen energie en zin meer hebt voor leuke dingen in je vrije tijd?
Of ligt je voorkeur bij de leuke dingen en werk je om die te kunnen doen? Dat is natuurlijk wel een verschil van insteek.
Yraatje schreef:
06-08-2021 16:54
Maar waar ligt dan je voorkeur?
Ligt je voorkeur bij werken en dan uitgeput op de bank liggen omdat je energie op is? Zodat je dus geen energie en zin meer hebt voor leuke dingen in je vrije tijd?
Of ligt je voorkeur bij de leuke dingen en werk je om die te kunnen doen? Dat is natuurlijk wel een verschil van insteek.
'Energie = op' komt bij veel mensen niet alleen door werk, maar door het totaalplaatje. Maar ik krijg niet echt de indruk dat dat bij je binnenkomt.
Alle reacties Link kopieren
Zwartgroen schreef:
06-08-2021 17:03
'Energie = op' komt bij veel mensen niet alleen door werk, maar door het totaalplaatje. Maar ik krijg niet echt de indruk dat dat bij je binnenkomt.
Nee, want ik begrijp dat niet. Hoezo kan je energie opraken?
En het is echt niet zo dat ik een Duracell-konijntje ben dat continu aanstaat.
Plan je dan niet gewoon veel te veel?

Edit: Mijn gevoel is dan dat het totaalplaatje niet klopt. Dan moet je daar eens goed naar kijken. Het is toch niet goed als je nergens meer energie voor hebt en dat je uitgeblust op de bank hangt? Recipe voor een burn out...
Laat maar.
Alle reacties Link kopieren
Zwartgroen schreef:
06-08-2021 17:15
Laat maar.
Dit vind ik flauw.
Foechoer geeft aan dat ik moet werken aan mijn inlevingsvermogen (wat ongetwijfeld iets te maken zal hebben met het feit dat ik niet begrijp dat je werk-rest van je leven balans je futloos en energieloos maakt), jij springt daar op in. Ik geef aan dat ik het inderdaad niet begrijp en jij zegt: Laat maar.
Leg het me dan uit. Of sla ik stiekem toch de spijker op zijn kop, dat er dan toch te veel dingen worden gepland?
MaggyMay schreef:
06-08-2021 15:29
Helaas is 4 dagen werken voor nu ‘afgewezen’ manager wil geen schriftelijke bevestiging geven.
Was een lastig gesprek werd van alles bij gehaald en ik had moeite niet te veel in de verdediging te schieten …
Kan wel in de zomermaanden (6 mnd) 4 dagen gaan werken maar dat wordt dan niet officieel. Wel als toevoeging aan m’n contract
Goed dat je niet te veel in de verdediging bent geschoten. Het uitgangspunt hoort te zijn "dit gaan we doen en hoe gaan we dat aanpakken".

Verder klinkt het als slappe hap van het bedrijf en/of de manager. "Niet officieel maar als toevoeging op mijn contract" spreekt elkaar tegen natuurlijk. Ik denk dat ze wel weten hoe het zit maar geen zin hebben om hun werk te doen.

Dat hij geen schriftelijke bevestiging wil geven is helemaal slappe hap: een probleem oplossen door weigeren formeel te communiceren. Maar dat heb ik zelf in het verleden als volgt opgelost: je mailt een samenvatting van het gesprek naar hem en vraagt om een bevestiging daarvan. Als hij die na 2-3 weken nog niet heeft gegeven dan mail je een vriendelijke herinnering maar wel met daarbij "als ik over een week nog geen reactie heb ontvangen beschouw ik mijn mail als bevestigd".

Op deze manier heb je wat om op te staan als jij of een collega er werk van gaat maken dat je je recht krijgt.
Yraatje schreef:
06-08-2021 12:59
Dat is heel jammer.
Zelf zou mijn droombaan niet een baan zijn waarbij ik aan het eind van de dag gesloopt ben en ik dus eigenlijk niets aan mijn vrije tijd heb. Maar dat is voor iedereen anders, gelukkig.
Niet iedereen is hetzelfde en heeft bijvoorbeeld de zelfde prikkelverwerking oa. Of uberhaupt de mogelijke om alleen droombanen te hebben. Beetje kortzichtig weer.
Yraatje schreef:
06-08-2021 17:07
Nee, want ik begrijp dat niet. Hoezo kan je energie opraken?
En het is echt niet zo dat ik een Duracell-konijntje ben dat continu aanstaat.
Plan je dan niet gewoon veel te veel?

Gewoon omdat zij jou niet is?
MaggyMay schreef:
06-08-2021 15:29
Helaas is 4 dagen werken voor nu ‘afgewezen’ manager wil geen schriftelijke bevestiging geven.
Was een lastig gesprek werd van alles bij gehaald en ik had moeite niet te veel in de verdediging te schieten …
Kan wel in de zomermaanden (6 mnd) 4 dagen gaan werken maar dat wordt dan niet officieel. Wel als toevoeging aan m’n contract
Dat mag helemaal niet. Ik zou de zomermaanden nu pakken en die gebruiken om wat anders te gaan zoeken elders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven