Werk & Studie alle pijlers

Verzoek 4 daagse werkweek

05-08-2021 17:59 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen heb ik een overleg met mijn manager en HR naar aanleiding van mijn verzoek om 4 dagen te gaan werken. Ik werk nu de ene week 4 en de andere week 5 dagen. Ik weet dat m’n manager ‘anti part time’ is. Ik vermoed dan ook dat hij gaat aangeven dat de functie te veel werk is voor 4 dagen. Ik ga al aangeven dat m’n functie de afgelopen jaren gewijzigd is en ik minder taken heb dan voorheen. Hij zal met het argument kunnen komen dat hij ‘niemand mag aannemen voor die 16 of soms 24 uur per mnd die ik dan minder werkt.
Iemand nog een briljante suggestie waar hij wellicht niets tegenin kan brengen? Het is namelijk een vrij dominant type die mij zo onder tafel lukt:(
Ik heb al aangegeven dat ik het belangrijk vind goede werk-privé balans te hebben.
Dank vast!
maggymay wijzigde dit bericht op 05-08-2021 18:03
0.13% gewijzigd
Solveig schreef:
05-08-2021 20:16
We hoeven zelfs geen briefje van de dokter als we griep hebben en toch komt het werk af!

Ja, als we onszelf ziek vinden, bellen we gewoon zelf. Anarchie man.
Thalas schreef:
05-08-2021 20:20
Ja, als we onszelf ziek vinden, bellen we gewoon zelf. Anarchie man.
:rofl:

Maar het vraagt natuurlijk wel wat van mensen , zomaar zelf dingen kunnen regelen en wettelijke rechten hebben. Dat kan niet iedereen en daarom doen sommige landen dat ánders.
Het is net als met kinderen: je krijgt de vrijheid en verantwoordelijkheid die je aankunt.
Juridisch zal je wel gelijk krijgen. De werksfeer zal er alleen niet beter op worden als ik het zo lees. Amerikaanse bedrijven zijn vaak niet zo van het parttime werken.
Nummer*Zoveel schreef:
05-08-2021 20:08
Hoelang werk je daar al? Je hebt pas wettelijk recht op aanpassing van de contracturen als je minimaal een half jaar hebt gewerkt.

Als dat zo is, ga dan gewoon niet in discussie. Houdt het op “Ik wil graag gebruik maken van mijn wettelijk recht op aanpassing van mijn uren. Als de organisatie dat niet wil, dan ontvang ik graag zoals de wet ook voorschrijft een schriftelijke afwijzing met vermelding van de reden”.
Meer dan 4 jaar, dus ja dat zou moeten kunnen. 👍
Hi M,

Als je een gesprek hebt met dominante manager heb ik de volgende tips voor je:

- je doel is helder: 4 dagen werken. Ga niet veel afdwalen van dit onderwerp. Buig het naar: hoe gaan we regelen dat het wel kan.
- praat zelf niet veel maar laat de ander vertellen. Doen de dominanten graag 😀.
- stel open vragen.
- niet verdedigen!
- niet te veel in detail gaan
- herhaal bij tegengas: hoe komen we wel tot 4 dagen werken?
- dan blijf vragen stellen zoals: en hoe lossen we dit nu op?
- KOE is tip van de dag: kaken op elkaar. Laat echt gewoon dikke stiltes vallen als hij je in de verdediging drukt. Of als je even denkt uhhh. Dat brengt rust bij jou en effect bij de ander. Je bent misschien geneigd in de verdediging te gaan. Niet doen! Je legt een voorstel neer en wil professioneel daar over praten. De Nederlandse wet geeft handvatten en lukt het niet -> jij hebt als wisselgeld wellicht 4x9? En wellicht een proefperiode van 6 maanden bieden (uiterste stap). Niet te kort doen.

Oh ja
Laat je niet verleiden tot ruzie toon of zeggen of dreigen van anders ga ik weg. En, je kan uiteindelijk altijd toch weggaan en een baan zoeken voor de jouw gewenste dagen.
Succes morgen! Laat je weten hoe het ging?
MaggyMay schreef:
05-08-2021 18:51
Ik begin na jullie reacties bijna hoop te krijgen dat het moet kunnen .. even oefenen op wazig kijken en even in 1 nacht leren voor mezelf op te komen en dan ben ik er!

Nog even een paar keer de nuttige reacties doorlezen en er dan sterker in gaan staan :thumbsup: .
Sinjoren schreef:
05-08-2021 18:42
Geen zin om me te verdiepen in de NL wetgeving, maar als ik het hier zo lees moet ik er precies content om zijn dat dat hier in Belgie alvast beter geregeld is. Geen gedoe met werknemers die eigengereid zelf kunnen beslissen dat ze maar eens wat minder gaan werken en wat ze dan concreet minder gaan doen, hier kan je dat enkel doen in onderling overleg met de werkgever. Zegt die nee, dan is het ook nee (op specifieke thematische verloven na).

En zo hoort het ook; als je contract zegt 40h, dan is dat 40h. Wil je minder/meer, dan is dat een nieuw contract. Minder gaan werken is geen automatisch recht.
Je krijgt hier gewoon ook een ander contract met minder uren.
MaggyMay schreef:
05-08-2021 18:08
Dat zou dan betekenen dat ik een advocaat in de hand moet nemen?
Ik kan dus zeggen dat ik vind dat ze het officieel moeten bewijzen dat ze niet zonder mij kunnen? Ik heb de brief al gestuurd naar manager en HR en aanvraag voor over 2 maanden gedaan
Arbeidsrechtzaken worden voornamelijk bij de kantonrechter behandeld dus je hebt geen advocaat per se nodig. Een arbeidsrechtjurist volstaat (rechtsbijstandverzekering

Tenslotte: je werkt al parttime want je werkt 90%. Dan zal je nu naar 80% gaan.

On topic: ga neutraal het gesprek in. Gebruik desnoods de term arbeidsduurverkorting (minder werken, zelfde functie).
monica1973 wijzigde dit bericht op 05-08-2021 21:03
Reden: Aanvulling
6.30% gewijzigd
Als je hetzelfde werk in minder uur kan doen is het toch alleen maar voordelig voor je werkgever? Dus ik zou dat zeker benoemen als het zo is.
Monica1973 schreef:
05-08-2021 21:01
Arbeidsrechtzaken worden voornamelijk bij de kantonrechter behandeld dus je hebt geen advocaat per se nodig. Een arbeidsrechtjurist volstaat (rechtsbijstandverzekering

On topic: ga neutraal het gesprek in. Gebruik desnoods de term arbeidsduurverkorting (minder werken, zelfde functie).
Niet in elke cao is 40 uur fulltime. In veel sectoren is 36 uur 100%
AnnaCara schreef:
05-08-2021 20:45
Hi M,

Als je een gesprek hebt met dominante manager heb ik de volgende tips voor je:

- je doel is helder: 4 dagen werken. Ga niet veel afdwalen van dit onderwerp. Buig het naar: hoe gaan we regelen dat het wel kan.
- praat zelf niet veel maar laat de ander vertellen. Doen de dominanten graag 😀.
- stel open vragen.
- niet verdedigen!
- niet te veel in detail gaan
- herhaal bij tegengas: hoe komen we wel tot 4 dagen werken?
- dan blijf vragen stellen zoals: en hoe lossen we dit nu op?
- KOE is tip van de dag: kaken op elkaar. Laat echt gewoon dikke stiltes vallen als hij je in de verdediging drukt. Of als je even denkt uhhh. Dat brengt rust bij jou en effect bij de ander. Je bent misschien geneigd in de verdediging te gaan. Niet doen! Je legt een voorstel neer en wil professioneel daar over praten. De Nederlandse wet geeft handvatten en lukt het niet -> jij hebt als wisselgeld wellicht 4x9? En wellicht een proefperiode van 6 maanden bieden (uiterste stap). Niet te kort doen.

Oh ja
Laat je niet verleiden tot ruzie toon of zeggen of dreigen van anders ga ik weg. En, je kan uiteindelijk altijd toch weggaan en een baan zoeken voor de jouw gewenste dagen.
Succes morgen! Laat je weten hoe het ging?
Wat een fijne tips, deze lees ik morgenochtend nog even door voor het gesprek, top !
Bedankt voor al jullie reacties .. en zelfs de Belgische 😉 ik besef ook heus dat het voor een werkgever niet zo fijn is.
Ze gaan natuurlijk nooit iemand extra aannemen voor 4 uur per week of 2 dagen per maand.

Gigantische besparing dat iemand 90 % werk in 80 % tijd wil gaan doen én er ook nog eens maar 80 % voor betaald wordt :-).

Ze zouden wel gek zijn om te weigeren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
05-08-2021 21:16
Ze gaan natuurlijk nooit iemand extra aannemen voor 4 uur per week of 2 dagen per maand.

Gigantische besparing dat iemand 90 % werk in 80 % tijd wil gaan doen én er ook nog eens maar 80 % voor betaald wordt :-).

Ze zouden wel gek zijn om te weigeren.
Dit lijkt mij dus ook. Ik ben bang dat ze precies hetzelfde gaat doen voor minder geld. Dus of ze kreeg eerst te veel betaald, want het kon ook prima in minder tijd of deze werkgever gaat straks een enorm goede deal hebben.
xiongmao schreef:
05-08-2021 21:04
Als je hetzelfde werk in minder uur kan doen is het toch alleen maar voordelig voor je werkgever? Dus ik zou dat zeker benoemen als het zo is.
Nou ik niet en ik zou dat ook zeker niet gaan doen. Van je eigen geld. Daaaaaaag. Echt niet doen to.
FeeLucifer01 schreef:
05-08-2021 19:22
Ja, dus. OMG. :facepalm:

Hilarisch als het niet zo triest was.
:there:
Jij hebt echt wel aandacht nodig eh jij :biggrin:
Solveig schreef:
05-08-2021 20:16
In Nederland hebben we daar wetten over. Werkt best prima.
Hier dus ook, werkt prima en zoals ik me al bedacht, lijkt me zelfs beter te werken dan wat ik hier lees.
Surebaby schreef:
05-08-2021 20:58
Je krijgt hier gewoon ook een ander contract met minder uren.
Lijkt me evident; alleen is de algemene teneur hier dat de werkgever geen keuze heeft (tenzij tig juridisch onderbouwde redenen). Als dat zo is, dan verkies ik blind het systeem hier waar de keuze er wel degelijk is.
Sinjoren schreef:
05-08-2021 19:16
Reageer ook enkel maar omdat dit topic bulkt van de "die werkgever heeft gewoon geen keus, die moet wettelijk gezien dat gewoon toelaten"-reacties :). Geen idee of dat ook de wet is in NL, en geen zin om het uit te zoeken. Ik bedenk me alleen dat het een geluk is dat dat hier niet zo is. Zaken zoals ouderschapsverlof kan je hier als werkgever niet weigeren (enkel gemotiveerd uitstellen), maar full/part-time regime wijzigen, is hier dus enkel in overleg, en daar kan de werkgever prima nee op zeggen, zonder dat die daarvoor 101 wettelijke argumenten voor moet geven. Er is hier de facto geen recht om minder te gaan werken (binnen bestaande contracten). Iedereen mag het aanvragen, maar elke aanvraag kan en mag geweigerd worden, en dat is an sich ook niet meer dan logisch. Zelfs in een behoorlijk gesyndicaliseerd land als Belgie :).
Volgens mij werkt dat hier precies hetzelfde hoor.
Bij de organisatie waar ik werk (overheidsinstelling) is het vaak wel mogelijk om met je uren te schuiven (sommige collega's willen graag meer werken, anderen willen liever wat minder uren), maar het is altijd in overleg met je leidinggevende. Als het kan, is het mooi meegenomen. Het is echt niet zo van: "Ik ga 32 uur werken. Regel dat maar als leidinggevende."
MaggyMay schreef:
05-08-2021 19:19
Zit wat in hoor .. maar ik heb in de avonduren ook vaak nog wat afspraken waar ik nog energie wil hebben. Al is dit het overwegen waard
Krijg je dan geen energie van je werk? Of geen energie van je afspraken? Dat ene uurtje per dag maakt normaal gesproken niet zoveel uit. Is mijn ervaring tenminste. Mijn officiële werktijden zijn van 8.30 tot 17.00, met een half uur middagpauze.
Meestal begin ik om 7.45 (vind het heerlijk om vroeg te beginnen). Maar ik krijg daar echt niet minder energie van.
Sinjoren schreef:
05-08-2021 18:42
Geen zin om me te verdiepen in de NL wetgeving, maar als ik het hier zo lees moet ik er precies content om zijn dat dat hier in Belgie alvast beter geregeld is. Geen gedoe met werknemers die eigengereid zelf kunnen beslissen dat ze maar eens wat minder gaan werken en wat ze dan concreet minder gaan doen, hier kan je dat enkel doen in onderling overleg met de werkgever. Zegt die nee, dan is het ook nee (op specifieke thematische verloven na).

En zo hoort het ook; als je contract zegt 40h, dan is dat 40h. Wil je minder/meer, dan is dat een nieuw contract. Minder gaan werken is geen automatisch recht.
Wat een vreselijke mentaliteit.
Monica1973 schreef:
05-08-2021 21:01

In veel sectoren is 36 uur gewoon fulltime hoor.
Yraatje schreef:
06-08-2021 10:45
Krijg je dan geen energie van je werk? Of geen energie van je afspraken? Dat ene uurtje per dag maakt normaal gesproken niet zoveel uit. Is mijn ervaring tenminste. Mijn officiële werktijden zijn van 8.30 tot 17.00, met een half uur middagpauze.
Meestal begin ik om 7.45 (vind het heerlijk om vroeg te beginnen). Maar ik krijg daar echt niet minder energie van.
Je krijgt doorgaans geen energie van je werk. Rare mythe. Je kunt je werk leuk vinden maar 8 uur inspanning kost energie en na een werkdag zijn de meeste mensen moe, zeker als je ook nog een gezin, huishouden enz te runnen hebt. Dus bedenken dat je graag wat puf wilt hebben om te sporten/koken/íets sociaal te doen is helemaal niet zo gek
MaggyMay schreef:
05-08-2021 21:11
Wat een fijne tips, deze lees ik morgenochtend nog even door voor het gesprek, top !
En niet ingaan over de invulling van die extra vrije onbetaalde uren. Gaat ze niets aan waarom je minder wil werken en je hoeft er al helemaal niet over in discussie te gaan met ze.

Succes!
Solveig schreef:
06-08-2021 11:11
Je krijgt doorgaans geen energie van je werk. Rare mythe. Je kunt je werk leuk vinden maar 8 uur inspanning kost energie en na een werkdag zijn de meeste mensen moe, zeker als je ook nog een gezin, huishouden enz te runnen hebt. Dus bedenken dat je graag wat puf wilt hebben om te sporten/koken/íets sociaal te doen is helemaal niet zo gek
Helemaal geen rare mythe.
Ik heb helemaal geen droombaan of wat dan ook, maar ik vermaak me prima op mijn werk.
Tuurlijk heb ik echt wel eens een vermoeiende dag, maar het is nooit zo erg dat ik 's avonds geen zin heb in andere activiteiten. Tenzij ik niet goed in orde ben ofzo. Voor leuke dingen (ik plan gewoon geen vervelende dingen in mijn vrije tijd) heb ik 's avonds altijd tijd en zin en heel zeker ook de puf!
Solveig schreef:
06-08-2021 11:11
Je krijgt doorgaans geen energie van je werk. Rare mythe.
Zeker geen mythe!
Yraatje schreef:
06-08-2021 11:24
Helemaal geen rare mythe.
Ik heb helemaal geen droombaan of wat dan ook, maar ik vermaak me prima op mijn werk.
Tuurlijk heb ik echt wel eens een vermoeiende dag, maar het is nooit zo erg dat ik 's avonds geen zin heb in andere activiteiten. Tenzij ik niet goed in orde ben ofzo. Voor leuke dingen (ik plan gewoon geen vervelende dingen in mijn vrije tijd) heb ik 's avonds altijd tijd en zin en heel zeker ook de puf!
Ik niet. Ik heb best iets dat in de richting van een droombaan gaat, maar het zuigt me wel leeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven