Werk & Studie alle pijlers

Verzoek 4 daagse werkweek

05-08-2021 17:59 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen heb ik een overleg met mijn manager en HR naar aanleiding van mijn verzoek om 4 dagen te gaan werken. Ik werk nu de ene week 4 en de andere week 5 dagen. Ik weet dat m’n manager ‘anti part time’ is. Ik vermoed dan ook dat hij gaat aangeven dat de functie te veel werk is voor 4 dagen. Ik ga al aangeven dat m’n functie de afgelopen jaren gewijzigd is en ik minder taken heb dan voorheen. Hij zal met het argument kunnen komen dat hij ‘niemand mag aannemen voor die 16 of soms 24 uur per mnd die ik dan minder werkt.
Iemand nog een briljante suggestie waar hij wellicht niets tegenin kan brengen? Het is namelijk een vrij dominant type die mij zo onder tafel lukt:(
Ik heb al aangegeven dat ik het belangrijk vind goede werk-privé balans te hebben.
Dank vast!
maggymay wijzigde dit bericht op 05-08-2021 18:03
0.13% gewijzigd
Leyawiin schreef:
07-08-2021 12:41
Het ligt allemaal wel wat genuanceerder dan ‘in actie schieten’ of ‘keuzes’.
Maar het begint wel degelijk met het in actie schieten of het maken van keuzes (die, like it or not, iedereen effectief heeft).
In essentie zegt een Yra weinig anders, maar wordt ze daarop afgebrand, onder het mom van "jij kan je niet inleven", terwijl ze weinig meer doet een simpele waarheid aan te stippen. Een ongemakkelijke waarheid voor velen, dat blijkt, maar dat maakt het nog niet minder waar.
Wie van jullie neemt even het initiatief voor een eigen topic?
Is geen moeite en wel zo fijn voor TO.
"Krijg jij wel of geen energie van je werk".
En hop, off you go.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
07-08-2021 10:51
Hij weet dat hij dat wel hoort te doen en dat jij dat terecht tegen hem kan gebruiken als jij er een zaak van kan maken.

Maar eigenlijk kan je dat nu al, volgens mij realiseert hij zich dat niet. Hij hoort binnen 2 maanden schriftelijk een afwijzing te geven. Onderbouwt.

Daar verzuimt hij al en wat een ander al zei, je kan eigenlijk nu naar 4 dagen gaan. Maar dat is een escalatie waar je terecht geen behoefte aan hebt denk ik.

Maar ik zou heel hard wegwezen daar als dat lukt qua baankansen.

Ik vind het eigenlijk best wel onverstandig om direct een andere baan te gaan zoeken, er vanuit gaand dat TO een contract voor onbepaalde tijd heeft tenminste.

De wet is heel helder: vermindering van de uren mag alleen onder strikte voorwaarden geweigerd worden en dat moet schriftelijk gebeuren.

@TO,

Ik zou als ik jou was als volgende stap je rechtsbijstandverzekering inschakelen en hen opnieuw een schriftelijk verzoek tot aanpassing van je arbeidstijden laten doen. Dat is minder drastisch dan direct maar je baan opzeggen met alle onzekerheden van dien, dat kan immers altijd nog, en laat wel zien dat je verzoek serieus was.
De afdeling HR weet als het goed is dat je volledig in je recht staat dus dan zal die urenvermindering waarschijnlijk alsnog toegekend worden.

En indien je dat nog niet gedaan had, dat is me niet duidelijk, kun je eventueel ook eerst nog om je manager heen gaan en je verzoek neerleggen bij HR en/of directie, die gaan daar eigenlijk over en niet je direct leidinggevende.
Am Yisrael Chai!
FeeLucifer01 schreef:
07-08-2021 10:51
Hij weet dat hij dat wel hoort te doen en dat jij dat terecht tegen hem kan gebruiken als jij er een zaak van kan maken.

Maar eigenlijk kan je dat nu al, volgens mij realiseert hij zich dat niet. Hij hoort binnen 2 maanden schriftelijk een afwijzing te geven. Onderbouwt.

Daar verzuimt hij al en wat een ander al zei, je kan eigenlijk nu naar 4 dagen gaan. Maar dat is een escalatie waar je terecht geen behoefte aan hebt denk ik.

Maar ik zou heel hard wegwezen daar als dat lukt qua baankansen.
Ik had het me ook net bedacht: je zou een soort van kunnen prikkelen om tot een dialoog te komen door een samenvatting van het gesprek te mailen en hem te wijzen op de wettelijke regeling. Maar de wet is al ingericht op dit soort machtsmisbruik (weigeren formeel te communiceren). Misschien is het wel veel efficiënter om nu de maximale reactie-termijn (volgens mij 1 maand, maar misschien 2: zie linkje eerder) af te wachten en als die is verstreken hem op het voldongen feit te wijzen:
  • Jij geeft geen schriftelijke reactie en dus gaat mijn voorstel in werking.
  • Vanaf dan-en-dan werk ik zoveel per week.
  • Mijn voorstel is dat ik die-en-die taken niet meer uitvoer.
  • Laten we bespreken hoe we die gaan overdragen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb nu even je reacties geloept omdat ik niet het hele topic had gelezen maar door in de zomermaanden die 4 daagse werkweek wel toe te staan heeft je werkgever denk ik feitelijk al erkend dat er geen zwaarwegende redenen zijn om het niet toe te staan, tenzij hij kan onderbouwen dat dat in de wintermaanden voor grote problemen zou zorgen.
Dus ik zou er echt nog een jurist een brief aan laten wagen als ik jou was, je hebt niets te verliezen en wel veel te winnen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
@TO, de beste actie die je nu kunt ondernemen is geen actie.

Je hebt het netjes een schriftelijk verzoek gedaan en zijn reactie daarop wordt pas formeel als hij dat schriftelijk doet. Als hij dat niet doet, reageert hij dus formeel
niet, en stemt hij daarmee toe.

Echt alle actie die je nu zelf nog onderneemt (gesprek samenvatten, opnieuw een verzoek doen, enz) zullen alleen maar bevestigen dat hij dus (negatief) heeft gereageerd en kunnen daarom eigenlijk alleen maar in jouw nadeel werken.

Kortom, gewoon de maand afwachten en daarna 32 uur gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
06-08-2021 20:32
Ook dat is niet voor iedereen altijd maar weggelegd. Dit klinkt ( en alles wat je al eerder tikt) als iemand die echt geen idee heeft hoe dingen anders kunnen zijn bij anderen. Zonder dat dat heel veel met keuzes te maken heeft. Het leven is maakbaar, is leuk bedacht, maar gewoon vaak helemaal niet realistisch.

Soms heeft leven andere dingen voor mensen op de stapel.

Op werkgebied, op privegebied, op achtergrond, op opvoeding, op gezondheidsgebied, op werkniveaugebied, op geld geldgebied. Hoe ze om kunnen gaan met prikkels om welke reden dan ook.

Eigenlijk op alles. En ja dat we dan niet op een lijn zitten omdat ik dat wel weet, lijkt me niet zo raar nee. Niet dat je me ooit eerder bent opgevallen btw.
Hier ben ik het zò mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezelligheid is er in dit topic 😉

Dank allen ik heb nu echt goede informatie om eventuele vervolgstappen te nemen. Manager is een paar weken met vakantie dus ik kan een en ander even laten bezinken.
Fijn weekend nog!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-08-2021 13:25
@TO, de beste actie die je nu kunt ondernemen is geen actie.

Je hebt het netjes een schriftelijk verzoek gedaan en zijn reactie daarop wordt pas formeel als hij dat schriftelijk doet. Als hij dat niet doet, reageert hij dus formeel
niet, en stemt hij daarmee toe.

Echt alle actie die je nu zelf nog onderneemt (gesprek samenvatten, opnieuw een verzoek doen, enz) zullen alleen maar bevestigen dat hij dus (negatief) heeft gereageerd en kunnen daarom eigenlijk alleen maar in jouw nadeel werken.

Kortom, gewoon de maand afwachten en daarna 32 uur gaan werken.
Dat lijkt me best eng om te doen. Denk ook dat je daarmee je werkrelatie op scherp(er) zet.
fashionvictim schreef:
07-08-2021 13:06
ik heb nu even je reacties geloept omdat ik niet het hele topic had gelezen maar door in de zomermaanden die 4 daagse werkweek wel toe te staan heeft je werkgever denk ik feitelijk al erkend dat er geen zwaarwegende redenen zijn om het niet toe te staan, tenzij hij kan onderbouwen dat dat in de wintermaanden voor grote problemen zou zorgen.
Dus ik zou er echt nog een jurist een brief aan laten wagen als ik jou was, je hebt niets te verliezen en wel veel te winnen.
Goed punt ja, als het in de zomer wel kan zal het wel loslopen meer die zwaarwegende redenen behalve dan dat ie het gewoon niet wil.
montblanc schreef:
07-08-2021 15:50
Dat lijkt me best eng om te doen. Denk ook dat je daarmee je werkrelatie op scherp(er) zet.
Alle verandering is even wennen, maar het zijn je collega's, niet je vrienden.

Verder vind ik niet dat TO de werkrelatie ermee op scherp zet: dat doet haar baas door zich niet aan de wet te houden en haar zelfs wat te intimideren.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, misschien nog iets om te proberen:
Ga bijvoorbeeld naar HR manager. Zij horen ten eerste te weten hoe de wetgeving in elkaar zit. Je kan ook aangeven gespreksbegeleiding te willen ivm communicatie dominantie van deze manager. Dat je geen gesprek kan voeren.

Alternatief: ga naar de manager boven hem, zeg dat je niet gehoord wordt, de wet niet wordt gevolgd en je manager dominant communiceert oid.

Je kan ook eerst het schriftelijk gaan doen en je manager vragen om vanaf nu hierover schriftelijk te communiceren omdat je stilvalt door zijn manier van communiceren en niet kan zeggen wat je eigenlijk wil zeggen. Maar dat je niet akkoord kan gaan met een afwijzing zonder gegronde redenen. Zo iets?
Alle reacties Link kopieren
Update! Ik heb een nieuwe baan! Ga het mijn manager vandaag vertellen .. dat ik vertrek over een maand. YAY! Restespannend dat wel .. hij wordt vast ‘boos’ en voorzie dat hij een maand naar gaat doen … maar hee who cares! Ik heb een nieuw baan, ga voor een hele leuke vent werken en daar dus wel 4 dagen! Zo blij! Moest het even delen.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
05-08-2021 18:49
Wat maakt dat ene uurtje per dag nou uit?
Dat je nog wel samen met je kinderen kunt ontbijten of juist op tijd weer bij de opvang kunt zijn, bijvoorbeeld?
Om maar één van de vele redenen te noemen.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan, TO!
Alle reacties Link kopieren
MaggyMay schreef:
28-09-2021 07:11
Update! Ik heb een nieuwe baan! Ga het mijn manager vandaag vertellen .. dat ik vertrek over een maand. YAY! Restespannend dat wel .. hij wordt vast ‘boos’ en voorzie dat hij een maand naar gaat doen … maar hee who cares! Ik heb een nieuw baan, ga voor een hele leuke vent werken en daar dus wel 4 dagen! Zo blij! Moest het even delen.

Fijn en succes! Laat je niet op je kop zitten hè.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, van harte!

En een kleine tip: als de huidige manager naar tegen je doet, stel je dan voor dat hij daar zonder kleren staat te schelden en foeteren. Met zo’n plaatje in je hoofd, maakt niks wat hij zegt nog indruk. :P
MaggyMay schreef:
28-09-2021 07:11
Update! Ik heb een nieuwe baan! Ga het mijn manager vandaag vertellen .. dat ik vertrek over een maand. YAY! Restespannend dat wel .. hij wordt vast ‘boos’ en voorzie dat hij een maand naar gaat doen … maar hee who cares! Ik heb een nieuw baan, ga voor een hele leuke vent werken en daar dus wel 4 dagen! Zo blij! Moest het even delen.
Gefeliciteerd!

Dus i.p.v. één dag minder, ben je er nu vijf dagen minder. :D
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
05-08-2021 18:29
Laat hem de wet naar je mailen waarin staat dat dat niet mag. Die is er niet, en dus is het zijn probleem en niet het jouwe lijkt mij.
Als je de sfeer bij een klein team naar de kloten wilt helpen moet je er inderdaad zo in gaan. Als het nu een bedrijf was waar veel mensen hetzelfde werk doen is het vrij makkelijk om wat taken over te hevelen. Maar als je met maar 15 man bent wordt dat echt lastig. Het resultaat zal zijn dat TO minder salaris krijgt maar tocht hetzelfde werk moet blijven doen. Voor die 4 uur per week kunnen ze immers niet iemand anders aannemen.
Alle reacties Link kopieren
MaggyMay schreef:
28-09-2021 07:11
Update! Ik heb een nieuwe baan! Ga het mijn manager vandaag vertellen .. dat ik vertrek over een maand. YAY! Restespannend dat wel .. hij wordt vast ‘boos’ en voorzie dat hij een maand naar gaat doen … maar hee who cares! Ik heb een nieuw baan, ga voor een hele leuke vent werken en daar dus wel 4 dagen! Zo blij! Moest het even delen.
Gefeliciteerd! En als hij vraagt waarom dan mag je best uitleggen dat zijn halstarrige positie t.a.v. minder uren werken ervoor heeft gezorgd dat je elders bent gaan zoeken. Misschien leert hij er nog wat van.
Alle reacties Link kopieren
Dank allen! Een last van m’n schouders hoor 💪🏼
Yraatje schreef:
06-08-2021 12:59
Dat is heel jammer.
Zelf zou mijn droombaan niet een baan zijn waarbij ik aan het eind van de dag gesloopt ben en ik dus eigenlijk niets aan mijn vrije tijd heb. Maar dat is voor iedereen anders, gelukkig.
Ik ben verpleegkundige. Welkom in mijn wereld.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven