verzorgende ig
dinsdag 7 maart 2017 om 16:09
Hoi allemaal,eind deze maand houdt mijn huidige baan helaas op.
En ik zou heel graag de opleiding verzorgende ig willen doen.
Een bbl opleiding zou het fijnste zijn.
Alleen waar ik bang voor ben is dat er ik weinig kans maak om een bbl plek te vinden.
Ik voldoe namelijk niet aan de gestelde opleidingseisen (heb alleen een vbo (b) diploma en een diploma als zelfstandig gastvrouw)
Wel werk ik al ruim 7 jaar als facilitair medewerker in een ziekenhuis,op diverse patiënten afdelingen.
Volgende week ga ik naar een informatie bijeenkomst over werken en leren,en ik hoop daar al wat meer duidelijkheid te krijgen.
Maar ik zou het ook fijn vinden om de meningen van al ervaren verzorgende te horen.
Zou ik ondanks geen juiste vooropleiding toch nog kans maken voor een bbl plek?
Want de meeste bedrijven vragen toch je diploma's mee te sturen.
Of zou ik een 21+ test kunnen doen om zo toch aan te kunnen tonen dat ik dit niveau aan kan?
En ik zou heel graag de opleiding verzorgende ig willen doen.
Een bbl opleiding zou het fijnste zijn.
Alleen waar ik bang voor ben is dat er ik weinig kans maak om een bbl plek te vinden.
Ik voldoe namelijk niet aan de gestelde opleidingseisen (heb alleen een vbo (b) diploma en een diploma als zelfstandig gastvrouw)
Wel werk ik al ruim 7 jaar als facilitair medewerker in een ziekenhuis,op diverse patiënten afdelingen.
Volgende week ga ik naar een informatie bijeenkomst over werken en leren,en ik hoop daar al wat meer duidelijkheid te krijgen.
Maar ik zou het ook fijn vinden om de meningen van al ervaren verzorgende te horen.
Zou ik ondanks geen juiste vooropleiding toch nog kans maken voor een bbl plek?
Want de meeste bedrijven vragen toch je diploma's mee te sturen.
Of zou ik een 21+ test kunnen doen om zo toch aan te kunnen tonen dat ik dit niveau aan kan?
dinsdag 7 maart 2017 om 16:17
Waarom bel je niet eens met wat ROC's in de buurt om te vragen om te vragen of je in aanmerking kan komen? Zij kunnen jou precies vertellen wat je nodig hebt om kans te maken.
Ik weet niet wat vbo b is, maar vroeger had ik zat meiden in mijn klas (ook vz) die van het vbo af kwamen.
Ik weet niet wat vbo b is, maar vroeger had ik zat meiden in mijn klas (ook vz) die van het vbo af kwamen.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
dinsdag 7 maart 2017 om 16:26
Kijk eens in je buurt of er verpleeghuizen zijn die mensen zoeken. Neem dan eens contact op met de opleidingscoordinator. Zij kunnen je misschien ook eea vertellen.
Bij mijn stichting zijn volgende week de selectiegesprekken voor de mensen die te kennen hebben gegeven graag bij onze stichting de bbl vz, mmz, vp etc te willen starten in September.
Bij mijn stichting zijn volgende week de selectiegesprekken voor de mensen die te kennen hebben gegeven graag bij onze stichting de bbl vz, mmz, vp etc te willen starten in September.
dinsdag 7 maart 2017 om 16:50
dinsdag 7 maart 2017 om 17:42
Contact opnemen met de praktijkopleiders van instellingen in je buurt. Zij kunnen precies vertellen wat de toelatingseisen zijn.
Aangezien je wat ouder bent (geen 16 meer) is dit meestal wel een pluspunt. Op het moment wordt er volop geïnvesteerd in de wat oudere dames (veel rond de 50) zodat zij een BBL opleiding kunnen doen en zij verplicht nog 3 jaar bij de instelling moeten werken. (De werkgever betaalt immers de opleiding van de BBL leerling/werknemer)
Veel instellingen schreeuwen om personeel, dus reageer gewoon en kijk wat ze jou kunnen bieden. Succes!
Aangezien je wat ouder bent (geen 16 meer) is dit meestal wel een pluspunt. Op het moment wordt er volop geïnvesteerd in de wat oudere dames (veel rond de 50) zodat zij een BBL opleiding kunnen doen en zij verplicht nog 3 jaar bij de instelling moeten werken. (De werkgever betaalt immers de opleiding van de BBL leerling/werknemer)
Veel instellingen schreeuwen om personeel, dus reageer gewoon en kijk wat ze jou kunnen bieden. Succes!
woensdag 8 maart 2017 om 11:11
Vandaag maar meteen wat met jullie adviezen gedaan.
Eerst het roc gebeld.
Ik moet eerst een bbl werkplek vinden,als de werkgever mij dan aanmeld voor de opleiding dan moet ik een toelatingstest doen.
Nou ben ik niet zo bang voor die test,maar het solliciteren zal wel wat moeilijker worden vrees ik.
In alle vacatures lees ik toch dat bepaalde diploma's een vereiste zijn.
Maar ik geef de moed niet op en ik hoop dat er toch een bedrijf is die mij een kans wil geven.
Daarom vandaag maar meteen op twee vacatures gereageerd
Eerst het roc gebeld.
Ik moet eerst een bbl werkplek vinden,als de werkgever mij dan aanmeld voor de opleiding dan moet ik een toelatingstest doen.
Nou ben ik niet zo bang voor die test,maar het solliciteren zal wel wat moeilijker worden vrees ik.
In alle vacatures lees ik toch dat bepaalde diploma's een vereiste zijn.
Maar ik geef de moed niet op en ik hoop dat er toch een bedrijf is die mij een kans wil geven.
Daarom vandaag maar meteen op twee vacatures gereageerd
woensdag 8 maart 2017 om 16:09
Mor_til_tre nee dit is helaas geen info bijeenkomst van een zorginstelling.
Ik heb een tijdje geleden contact opgezocht met het werk leer loket voor een persoonlijk gesprek.
Vorige week kreeg ik een mail dat ik eerst bij een info bijeenkomst moest deelnemen omdat hier meestal al de meeste vragen worden beantwoord.
Mocht je dan nog hulp nodig hebben dan kan je daarna als nog een persoonlijk gesprek aanvragen.
Ik heb een tijdje geleden contact opgezocht met het werk leer loket voor een persoonlijk gesprek.
Vorige week kreeg ik een mail dat ik eerst bij een info bijeenkomst moest deelnemen omdat hier meestal al de meeste vragen worden beantwoord.
Mocht je dan nog hulp nodig hebben dan kan je daarna als nog een persoonlijk gesprek aanvragen.
zaterdag 18 maart 2017 om 19:36
Wauw ik mag dinsdag al op sollicitatie gesprek komen voor een bbl plaats.
En ook nog bij een verpleeghuis waar ik heel graag zou willen werken.
Hun visie en de doelgroep spreken mij echt enorm aan.
Maar nu,ik wil deze baan echt heel graag,dus een goede voorbereiding kan ik wel gebruiken.
Ik heb een gesprek van een uur.
Eerst een half uur met twee mensen die over de opleiding gaan.
En daarna een half met twee verpleegkundige.
Wat voor vragen kan ik allemaal verwachten?
Wat zijn jullie tips.
En wat kan ik precies van een amk toets verwachten?
Hoe zwaar telt deze mee in het toelaten voor de opleiding?
Sorry voor al deze vragen.
Maar ik wil het echt dolgraag
En ook nog bij een verpleeghuis waar ik heel graag zou willen werken.
Hun visie en de doelgroep spreken mij echt enorm aan.
Maar nu,ik wil deze baan echt heel graag,dus een goede voorbereiding kan ik wel gebruiken.
Ik heb een gesprek van een uur.
Eerst een half uur met twee mensen die over de opleiding gaan.
En daarna een half met twee verpleegkundige.
Wat voor vragen kan ik allemaal verwachten?
Wat zijn jullie tips.
En wat kan ik precies van een amk toets verwachten?
Hoe zwaar telt deze mee in het toelaten voor de opleiding?
Sorry voor al deze vragen.
Maar ik wil het echt dolgraag
zondag 19 maart 2017 om 11:20
Wat fijn dat je zo snel mag komen!
Lees je goed in wat voor instelling het is, wat voor visie zij hebben en probeer te beschrijven hoe jouw visie daarop aansluit. Lees je in op de opleiding en beschrijf wat je daarvan verwacht. Motiveer waarom jij de opleiding wilt volgen. Een zin als ik werk graag met mensen is daarbij niet voldoende, er zijn namelijk tig banen waarbij je met mensen werkt.
En tot slot wees vooral jezelf, maak er geen standaard antwoorden van die uit een boekje zouden komen. Toets ken ik niet dus daar kan ik niets over zeggen. Het is altijd goed om ook vragen te stellen tijdens een gesprek, dus kijk of er iets is waar je graag meer over wilt weten.
Heel veel succes!
Lees je goed in wat voor instelling het is, wat voor visie zij hebben en probeer te beschrijven hoe jouw visie daarop aansluit. Lees je in op de opleiding en beschrijf wat je daarvan verwacht. Motiveer waarom jij de opleiding wilt volgen. Een zin als ik werk graag met mensen is daarbij niet voldoende, er zijn namelijk tig banen waarbij je met mensen werkt.
En tot slot wees vooral jezelf, maak er geen standaard antwoorden van die uit een boekje zouden komen. Toets ken ik niet dus daar kan ik niets over zeggen. Het is altijd goed om ook vragen te stellen tijdens een gesprek, dus kijk of er iets is waar je graag meer over wilt weten.
Heel veel succes!
zondag 25 februari 2018 om 20:33
Hoi Trikkie ik wil graag even reageren. Ik ben ook van plan mits ik een werk leer plek kan vinden in augustus/september de BBL opleiding verzorgende ig te gaan volgen. Wil dit zo ontzettend graag. Inmiddels de eerste open sollicitaties verstuurd naar een aantal instellingen en benieuwd of ik ergens op gesprek mag komen. Ben jij inmiddels al begonnen? Zo ja hoe was jouw sollicitatiegesprek, viel het mee en wat vroegen ze allemaal? Hoe bevalt de opleiding? En misschien een hele brutale vraag, wat verdien je ongeveer netto per maand? Ben alleenstaand en moet wel mijn vaste lasten kunnen betalen
zondag 25 februari 2018 om 23:17
Dat laatste zou nog wel eens problematisch kunnen zijn voor je. Als eerste jaars verdien je niet veel. Logisch, je kan ook nog niets, je begint net. Je bent voor heel veel nog niet bevoegd, en de instelling investeert al in je qua opleidingskosten/boeken/begeleiding etc.Cinderella76 schreef: ↑25-02-2018 20:33Hoi Trikkie ik wil graag even reageren. Ik ben ook van plan mits ik een werk leer plek kan vinden in augustus/september de BBL opleiding verzorgende ig te gaan volgen. Wil dit zo ontzettend graag. Inmiddels de eerste open sollicitaties verstuurd naar een aantal instellingen en benieuwd of ik ergens op gesprek mag komen. Ben jij inmiddels al begonnen? Zo ja hoe was jouw sollicitatiegesprek, viel het mee en wat vroegen ze allemaal? Hoe bevalt de opleiding? En misschien een hele brutale vraag, wat verdien je ongeveer netto per maand? Ben alleenstaand en moet wel mijn vaste lasten kunnen betalen.
Waar ik werk is het zo'n 750 per maand ongeveer. Iets meer met wat ORT erbij.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
maandag 26 februari 2018 om 08:51
Mag ik vragen hoe oud je bent? Ben zelf 41, 42 als ik zou beginnen. Lees her en der verschillende berichten. OA dat je niet minder verdiend dan je laatst verdiende loon, aanvulling op loon vanuit UWV en zakgeldvergoeding de eerste maanden. En ook dat het per instelling verschillend is. Ik wacht het maar af. Ik zou het verschrikkelijk vinden als door dit mijn droom niet door kan gaan
dinsdag 27 februari 2018 om 14:20
Ik ben 32 en zit in mijn eerste jaar, aanvulling vanuit het UWV heb ik niet, maar dat was een bewuste keuze. Ik moest namelijk wel blijven solliciteren om aanspraak te kunnen maken op die aanvulling. Beetje nutteloos met een opleiding en baangarantie na afstuderen, en bovendien zou ik niet eens weten waar ik de tijd nog vandaan moet halen. Het is pittig, werken/studeren/school/huishouden draaiend houden.
Het loon zal per instelling inderdaad wel verschillend zijn, maar daarvoor zou je even moeten informeren bij jou in de buurt.
Hou er ook rekening mee dat je als leerling ook gewoon al weekenden draai, avonden en feestdagen.
Het loon zal per instelling inderdaad wel verschillend zijn, maar daarvoor zou je even moeten informeren bij jou in de buurt.
Hou er ook rekening mee dat je als leerling ook gewoon al weekenden draai, avonden en feestdagen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
donderdag 1 maart 2018 om 16:57
Hoi hoi, ik ben sinds september begonnen met de opleiding (alweer ruim een half bezig)Cinderella76 schreef: ↑25-02-2018 20:33Hoi Trikkie ik wil graag even reageren. Ik ben ook van plan mits ik een werk leer plek kan vinden in augustus/september de BBL opleiding verzorgende ig te gaan volgen. Wil dit zo ontzettend graag. Inmiddels de eerste open sollicitaties verstuurd naar een aantal instellingen en benieuwd of ik ergens op gesprek mag komen. Ben jij inmiddels al begonnen? Zo ja hoe was jouw sollicitatiegesprek, viel het mee en wat vroegen ze allemaal? Hoe bevalt de opleiding? En misschien een hele brutale vraag, wat verdien je ongeveer netto per maand? Ben alleenstaand en moet wel mijn vaste lasten kunnen betalen.
Ik vindt het werk en de opleiding echt super, ben onwijs blij dat ik deze stap heb gezet.
Het is soms wel aan poten en goed plannen, maar ik heb het er graag voor over.
Mijn sollicitatie gesprek ging als volgt.
Eerst had ik een half uur een gesprek met praktijkopleiders van de organisatie.
Hun keken vooral na wat mijn voor opleidingen waren en mijn werk ervaring.
Ook keken hun of ik wel een reële beeld van het beroep en de opleiding had.
Uiteindelijk moest ik even wachten en gingen hun in overleg.
Wanneer hun twijfels hadden zou het sollicitatie gesprek afgelopen zijn en zou ik sowieso niet aangenomen worden.
Gelukkig was dit niet bij mij het geval, ik mocht daarna op gesprek bij twee kwaliteits-verpleegkundige.
Hier werd vooral gekeken waarom ik dit graag wilde en ook weer of ik wel een reële beeld had van het beroep.
De dag erna werd ik al gebeld dat ik was aangenomen, het enige wat ik nog moest doen was een amn toets op het roc.
Met deze toets werd bekeken of je de gewenste niveau had (in dit geval dus niveau 3)
Je kreeg verschillende vragen bestaand uit reken, Nederlands, logisch beredeneren etc.
Ik was hier heel erg zenuwachtig over, maar uiteindelijk scoorde ik nog veel hoger dan wat ik zelf had verwacht.
Nu even over het salaris.
Ik ben 32 en heb een contract van 26,5 (hier zit 2,5 uur voor school bij in)
In de maand zit ik tussen de 1000 en 1200.
De eerste twee jaar krijg ik het minimum loon, omdat het minimum loon hoger is dan een leerling salaris.
En het derde jaar zou ik ong. 200,- omhoog gaan.
donderdag 1 maart 2018 om 17:09
Bedankt voor je reactie! Hier kan ik echt wat mee. Deze maand mijn eerste sollicitaties versturen en dan afwachten. Maar ik weet dat ik dit heel graag wil. Maar kan al wel de kriebels krijgen als ik straks evt ergens moet gaan solliciteren en me moet gaan verkopen. Maar goed wie dan leeft wie dan zorgt. Salaris valt me nog enigsinds mee. Ga er dan best wel op achteruit, maar ben alleen dus ik heb het er voor over.We gaan ervoor.trikkie schreef: ↑01-03-2018 16:57Hoi hoi, ik ben sinds september begonnen met de opleiding (alweer ruim een half bezig)
Ik vindt het werk en de opleiding echt super, ben onwijs blij dat ik deze stap heb gezet.
Het is soms wel aan poten en goed plannen, maar ik heb het er graag voor over.
Mijn sollicitatie gesprek ging als volgt.
Eerst had ik een half uur een gesprek met praktijkopleiders van de organisatie.
Hun keken vooral na wat mijn voor opleidingen waren en mijn werk ervaring.
Ook keken hun of ik wel een reële beeld van het beroep en de opleiding had.
Uiteindelijk moest ik even wachten en gingen hun in overleg.
Wanneer hun twijfels hadden zou het sollicitatie gesprek afgelopen zijn en zou ik sowieso niet aangenomen worden.
Gelukkig was dit niet bij mij het geval, ik mocht daarna op gesprek bij twee kwaliteits-verpleegkundige.
Hier werd vooral gekeken waarom ik dit graag wilde en ook weer of ik wel een reële beeld had van het beroep.
De dag erna werd ik al gebeld dat ik was aangenomen, het enige wat ik nog moest doen was een amn toets op het roc.
Met deze toets werd bekeken of je de gewenste niveau had (in dit geval dus niveau 3)
Je kreeg verschillende vragen bestaand uit reken, Nederlands, logisch beredeneren etc.
Ik was hier heel erg zenuwachtig over, maar uiteindelijk scoorde ik nog veel hoger dan wat ik zelf had verwacht.
Nu even over het salaris.
Ik ben 32 en heb een contract van 26,5 (hier zit 2,5 uur voor school bij in)
In de maand zit ik tussen de 1000 en 1200.
De eerste twee jaar krijg ik het minimum loon, omdat het minimum loon hoger is dan een leerling salaris.
En het derde jaar zou ik ong. 200,- omhoog gaan.
zaterdag 3 maart 2018 om 10:15
Zo Trikkie, wat fijn je verhaal te lezen. Wat goed dat je zo doorgeknokt hebt en je gevoel gevolgd hebt.
Heel herkenbaar. Ik zelf ben na 30 jaar mijn baan kwijt geraakt. Ik ben toen gaan kijken wat ga ik weer leuk vinden.
Mijn hart gaat uit naar de zorg. Ik heb ook het traject gehad met solliciatiegesprek en test. Ik ben 47 heb als vooropleiding LBO gehad. Was daardoor ook heel bang dat mijn droom niet door kon gaan. Maar ook de angst dat ik t allemaal niet aan zou kunnen. Ik ben overal goed doorgerold en mijn enthousiasme kwam goed over. Ik mocht starten, maar mijn gezondheid liet me in de steek. Nog na een keer uitstel, heb ik nog een kans gekregen om in september te beginnen. Wel heel veel zin, maar toch blijft er in mijn achterhoofd wordt het niet te zwaar. Hoe gaat het met jouw opleiding? Is het veel huiswerk na school/werk?
Heel herkenbaar. Ik zelf ben na 30 jaar mijn baan kwijt geraakt. Ik ben toen gaan kijken wat ga ik weer leuk vinden.
Mijn hart gaat uit naar de zorg. Ik heb ook het traject gehad met solliciatiegesprek en test. Ik ben 47 heb als vooropleiding LBO gehad. Was daardoor ook heel bang dat mijn droom niet door kon gaan. Maar ook de angst dat ik t allemaal niet aan zou kunnen. Ik ben overal goed doorgerold en mijn enthousiasme kwam goed over. Ik mocht starten, maar mijn gezondheid liet me in de steek. Nog na een keer uitstel, heb ik nog een kans gekregen om in september te beginnen. Wel heel veel zin, maar toch blijft er in mijn achterhoofd wordt het niet te zwaar. Hoe gaat het met jouw opleiding? Is het veel huiswerk na school/werk?
zaterdag 3 maart 2018 om 14:25
Super dat je ook hebt doorgeknokt. Ik heb nu net een afwijzing gekregen van een instelling en ben zo bang dat ik alleen maar afwijzingen ga krijgen. En ik wil dit zo graag. Moed maat opgeven, maar is soms wel lastig. Simone ik ben ervan overtuigd als je iets heel graag wil het ook moet lukken. Succes en ik hoor graag nog eens hoe het je vergaat.Simone1970 schreef: ↑03-03-2018 10:15Zo Trikkie, wat fijn je verhaal te lezen. Wat goed dat je zo doorgeknokt hebt en je gevoel gevolgd hebt.
zaterdag 3 maart 2018 om 17:55
Wat goed van jou dat je het nog een keer gaat proberen.Simone1970 schreef: ↑03-03-2018 10:15Zo Trikkie, wat fijn je verhaal te lezen. Wat goed dat je zo doorgeknokt hebt en je gevoel gevolgd hebt.
In het begin vond ik het nog wel een beetje lastig omdat het nogal onduidelijk werd uitgelegd hoe een bpv werkte en hoe het zit met de werkopdrachten.
Maar toen dat eenmaal helder werd ging dit wel lekker.
Wat betreft het huiswerk hoeveelheid, dat vind ik tot nu toe nog goed te doen.
Maar een goede strakke planning is wel belangrijk om in je hoofd het overzicht te houden.
Ook ben ik blij dat ik voor 24 uur werken heb gekozen en niet meer.
Wel ligt mijn sociale leven en huishouden op een laag pitje, maar dit heb ik er graag voor over.
En heb ik het geluk dat mijn gezin en andere mensen in mijn omgeving hier veel begrip voor hebben en mij steunen.
Ik hoop dat jij net zoveel plezier gaat krijgen als wat ik heb, en natuurlijk alvast heel veel succes in september.
zaterdag 3 maart 2018 om 17:58
Probeer de moed erin te houden, hoe moeilijk dat ook isCinderella76 schreef: ↑03-03-2018 14:25Super dat je ook hebt doorgeknokt. Ik heb nu net een afwijzing gekregen van een instelling en ben zo bang dat ik alleen maar afwijzingen ga krijgen. En ik wil dit zo graag. Moed maat opgeven, maar is soms wel lastig. Simone ik ben ervan overtuigd als je iets heel graag wil het ook moet lukken. Succes en ik hoor graag nog eens hoe het je vergaat.
Zijn er veel vacature's in jou gebied?
zaterdag 3 maart 2018 om 18:39
Nee woon in Twente en schrijf nu open sollicitaties naar instellingen die wel met BBL leerplekken werken normaliter. Maar nu nog zonder succes. En je zou denken ze hebben nu mensen nodig in de zorg. En ik hoor ook constant vab mensen om me heen, dat moet toch gaan lukken er zijn nu zoveel mensen in de zorg nodig. Ik ben positief ingesteld en geef niet gauw op. Hoe kang heeft het bij jou geduurd voordat je een plek had gevonden?
zaterdag 3 maart 2018 om 19:47
Bij mij ging het wonder boven wonder heel snel.
Op het moment dat ik de knoop door had gehakt, kwam ik al gauw 3 vacatures tegen.
Bij mijn huidige werkgever mocht ik al vrij snel op gesprek komen.
Bij een andere organisatie kon ik ook op gesprek komen, maar ik wist toen al dat ik bij de eerste was aangenomen (dus heb deze netjes afgewezen)
En bij de derde kreeg ik een afwijzing.
In mijn omgeving waren er gelukkig wel allemaal vacatures.
Op het moment dat ik de knoop door had gehakt, kwam ik al gauw 3 vacatures tegen.
Bij een andere organisatie kon ik ook op gesprek komen, maar ik wist toen al dat ik bij de eerste was aangenomen (dus heb deze netjes afgewezen)
zaterdag 3 maart 2018 om 20:28
Geluk gehad dus. Ik weet niet in welk deel van Nederland dit is? Ik ben diep van binnen erg bang dat het niet gaat lukken en ik uiteindelijk met lege handen kom te staan.trikkie schreef: ↑03-03-2018 19:47Bij mij ging het wonder boven wonder heel snel.