Werk & Studie alle pijlers

Verzuimgesprek

25-11-2010 15:35 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn werkgever belde net op om te vertellen dat ik een verzuimgesprek krijg, zodra ik beter ben. Omdat ik in korte tijd telkens een paar daagjes ziek was, dat komt omdat ik mezelf niet gun om uit te zieken. Heeft iemand hier er ervaring mee? Heb overigens een vast contract en werk er nu anderhalf jaar.
Vaak is dit vastgelegd in een protocol waarvolgens het bedrijf werkt. Soms is zo´n gesprek genoeg omdat mensen die zich te makkelijk ziekmelden hiermee te laten stoppen, maar is net zo goed bedoeld om te kijken of er problemen zijn voor jou op het werk waardoor je sneller ziek bent en waar de werkgever iets mee kan en moet. Zou me er niet te druk over maken.

Vertel gewoon wat je net voor ons schrijft, dat je het jezelf niet hebt gegund om goed uit te zieken.
Is bij ons ook zo, als iemand vaker dan 2 keer ziek is per jaar volgt er een verzuimgesprek. Onder het mom dat je eens per jaar griep kunt hebben, en eens per jaar een ´bijzonder´gezondheidiets maar vaker is vreemd. Zou me er niet zo druk over maken, je weet waar het door komt dus je hebt een goed verhaal.
nouja, het ligt er natuurlijkw el aan of je 10 2 dagen ziek geweest bent of 2 x 2 dagen ofzo.

hoe vaak ben je ziek geweest?
Prima zaak toch?
5 keer dit jaar zei ze, telkens 2/3 dagen maar wel echt goed ziek; waterpokken, longontsteking enzo. Werk met kinderen dus vat regelmatig wat op
2/3 dagen verzuim wegens longontsteking? 2/3 dagen verzuim wegens waterpokken?
quote:Weekend schreef op 25 november 2010 @ 16:25:

5 keer dit jaar zei ze, telkens 2/3 dagen maar wel echt goed ziek; waterpokken, longontsteking enzo. Werk met kinderen dus vat regelmatig wat opHou jij dit zelf niet bij?
Als ze pas na 5x gaan mopperen vind ik dat reuze coulant.
Ga je dan ook steeds naar de huisarts als je ziek bent?

Tenmiste met longontsteking en waterpokken zou ik iig wel langs de huisarts gaan. Overigens wel vreemd dat je daar maar 2 a 3 dagen van ziek bent. Volgens mij als je echt longontsteking hebt ben je zo maar een maand uit de running.
Ook dat.

Bij die longontsteking, moest je toen een doktersverklaring afgeven bij werkgever?
quote:Boarn schreef op 25 november 2010 @ 16:37:

Ga je dan ook steeds naar de huisarts als je ziek bent?

Tenmiste met longontsteking en waterpokken zou ik iig wel langs de huisarts gaan. Overigens wel vreemd dat je daar maar 2 a 3 dagen van ziek bent. Volgens mij als je echt longontsteking hebt ben je zo maar een maand uit de running.

Dat bedoel ik dus.

Kan me zo voorstellen dat werkgever twijfels heeft over dat verhaal en vandaar dat ik net naar die doktersverklaring vroeg.
Bij ons heb je geen verzuimgesprekken, bij ons vragen ze om een doktersverklaring na 2 x ziekmelden, ongeacht de duur van de ziekte.

Ik vind 5 keer erg veel, de 1 is wat vatbaarder dan de ander maar dan nog. Je bent dan ongeveer 2 weken per jaar ziek.

Kan me voorstellen dat je werkgever nu wel een gesprek wil, als ze je niet geloven en je hebt longontsteking gehad en krijgt geen doktersverklaring dan neem je desnoods je antibiotica(doosje) mee.
Ik werk ook met kinderen, maar ben dit jaar toch pas 1x ziek geweest. *even afkloppen*

Dus om dan maar gelijk te zeggen dat je veel oploopt?

Bovendien ben je met een longonsteking en waterpokken (heb je die trouwens niet gehad toen je jong was?) etc echt wel iets langer uit de running dan 2-3 dagen. (zoals de rest hier dus ook al zegt)
Goh, deden ze dat op mijn werk maar standaard...
Toen ik met kinderen werkte was ik ook continue ziek, de een is nou eenmaal vatbaarder dan de ander. Maar 5x ziekmelden is wel veel ja.
Bij ons op het werk is een verzuimgesprek sinds kort ook standaard. Na 2x ziek volgt er bij de volgende ziekmelding een gesprek. Daarnaast wordt verzuim altíjd besproken in de functie/beoordelingsgesprekken.

Vind ik logisch sommige zijn namelijk 7x per jaar ziek en dan wisselend van één dag tot een paar weken per keer.

Dus kan me voorstellen dat je een gesprek krijgt en idd doktersverklaring/recepten meenemen. Als je ziek bent (geweest) zul je geen problemen krijgen.
Ik dacht juist als je met kinderen werkte, dat je op een gegeven moment overal resistent voor wordt. Ik heb zelf 4 kinderen en ben nooit meer ziek, krijg er wel eens wat van mee hoor, van die kinderziektes maar dat is dan meer een middagje niet lekker voelen.
Een "frequent verzuim" gesprek is idd gebruikelijk en wordt bij de meeste bedrijven gedaan vanaf de 3e ziekmelding in 1 jaar.

Dit betekent overigens niet dat je op het matje geroepen wordt. Het gesprek is bedoeld voor de werkgever om inzicht te krijgen in de reden achter het verzuim. In sommige gevallen kan daar iets aan gedaan worden en dat wordt met behulp van zo'n gesprek bespreekbaar gemaakt. Het is dus niet zozeer een controlegesprek als wel een gesprek over "kunnen we er iets aan doen?"

En uiteraard gebeurt het ook vaak zat dat dit niet kan. Bijv als iemand een chronische ziekte heeft die frequent opspeelt oid. Maar dan geeft het in elk geval inzicht in de situatie en wordt het voor de werkgever ook wat beter te begrijpen, wat het ook weer makkelijker maakt om bijv opmerkingen van collega's voor te zijn.
Dit is heel vaak beleid. Bij sommige bedrijven na drie keer ziek zijn. Vaak om te praten of er nog een andere reden is waarom je ziek bent, zoals onvrede met je baan.

Vertel ze gewoon de waarheid; niks aan de hand.
Met waterpokken ben je als volwassene rustig een week (en dat is dan weinig!) onder de pannen.

Terecht dat ze aan de bel trekken.
Ja, dat vind ik echt.
Zoals al door vele gezegd, inderdaaqd heel erg normaal. Indien een werknemer vaker dan gemiddeld ziek is, dan is het voor een werkgever belangrijk om te weten hoe dit komt, Zijn er factoren van het werk die meespelen en waar de werkgever wellicht iets aan kan doen, zijn er zaken in de privesfeer die meespelen waar werkgever niets van weet (niet dat je verplicht bent dat te vertellen). Meestal stelt het weinig voor. Valt me nog mee dat ze nu pas aan de bel trekken.

Bij een van mijn vorige werkgevers was het een goed middel om mensen die zich om een scheet die dwarszit ziekmeldden op hun gedrag aan te spreken. Indien een collega chronisch ziek was werd er ook regelmatig een gesprek gehouden, alleen dan met een andere insteek.
quote:Saaar schreef op 25 november 2010 @ 18:56:

Met waterpokken ben je als volwassene rustig een week (en dat is dan weinig!) onder de pannen.

Terecht dat ze aan de bel trekken.Dat hoeft niet hoor, ik heb op mijn 24ste voor de derde keer waterpokken gekregen (ja echt dat kan, komt niet vaak voor maar kan wel) en was er alleen, een week of 2, niet lekker van.
quote:reisa1978 schreef op 25 november 2010 @ 20:02:

[...]

Dat hoeft niet hoor, ik heb op mijn 24ste voor de derde keer waterpokken gekregen (ja echt dat kan, komt niet vaak voor maar kan wel) en was er alleen, een week of 2, niet lekker van.

Dan ben jij echt de uitzondering.

Mijn man was 20 en hij was echt doodziek bij de 2e keer waterpokken.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 25 november 2010 @ 20:44:

[...]

Dan ben jij echt de uitzondering.

Mijn man was 20 en hij was echt doodziek bij de 2e keer waterpokken.En waarom is jouw man maatgevend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven