Werk & Studie alle pijlers

VMBO docentenvraagje

28-08-2012 19:33 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef les aan 4e jaars kader. Nu heb ik een meningsverschil over de inhoud en lengte van de toetsen. Ik vind sommige onderdelen te lang en/of te moeilijk voor kaderleerlingen. Andere collea's vinden dat de kaderleerlingen op hetzelfde niveau moeten zitten bij Nederlands als de leerlingen van TL.

Ik kan echt nergens precies vinden wat de verschillen of juist overeenkomsten moeten zijn tussen kader en TL in toetsen.

Wat denken en weten de medecollega's hier?
Ow, ik dacht dat je wilde vragen wanneer je hoofdletters moest gebruiken.
Het vak nederlands moet iedereen gewoon goed beheersen. Bk of tl....

De examennormen staan ook reeds vast. Nu te weinig stof is te weinig kennis voor het examen later.
Waarom schreeuw je zo? Is jouw topic belangrijker dan de andere?
Natuurlijk is er een verschil tussen kader en TL, er worden ook andere eisen aan het examen gesteld. Doe je dit voor het eerst ofzo? Het lijkt me handig om in het examenjaar goed te overleggen met een sectiegenoot van een parallelklas en goed te kijken naar de eisen van het examen. Nu klink je een beetje alsof je lukraak een toets maakt en een collega die het niet met je eens is, een andere toets afneemt.
Het gaat er toch niet om wat jij en je collega's vinden maar wat de exameneisen zijn?
Omdat ik dit aan docenten vraag en dat wilde ik duidelijk hebben. Of zijn jullie ook docenten? Denk het niet aan jullie reacties te lezen namelijk.
Het gaat ook om de exameneisen, maar dit gaat specifiek over de toets spelling. Spelling wordt natuurlijk anders toegepast in het ce dan in het se. En nee, dit is niet voor mij de eerste keer maar wel op een andere school. Waar de docenten de se anders bekeken dan op deze school.
Dacht het wel. Hoe lang geef je al les? Is het de eerste keer dat je een examenklas hebt?
pfff het se natuurlijk. Lange dag vandaag
Ok, spelling. Nou, spelling is spelling. Daarin is weinig verschil tussen basis, kader, TL, havo, vwo. Hooguit de complexiteit van de zinnen.
Nee ik draai al langer examenklassen. Drie jaar op mijn vorige school en 2 jaar nu op deze school. Maar wij keken op mijn vorige school er toch echt anders tegenaan dan hier. Dus nu ik dat verschil merk probeer ik inderdaad de regels daarin te vinden, maar die zijn toch niet zo makkelijk te vinden.

Voor het CE natuurlijk wel, maar hoe je de inhoud van een SE ziet mag je toch voor een groot gedeelte zelf bepalen.
Ben ik zeker mee eens Elbe2. Daar ligt ook het struikelpunt. Ik vind dat de kadertoetsen nu te lang zijn en sommige opdrachten te ingewikkeld. Mijn collega vind dat dit gelijk is aan de toetsing van TL en daarom goed is.
Dus moet de vraagstelling, lengte en moeilijkheidsgraad voor kader gelijk zijn aan TL?
Klopt, maar ik neem aan dat er goed is nagedacht over de toetsen in het PTA, dus zou ik me daar aan conformeren. Tenzij je toch nog "harde" bewijzen kunt vinden voor het verschil dat jij wilt aangeven, maar je colega's blijkbaar niet zo zien.

Hoe is het verschil tussen het SE en CSE cijfer op jouw school?
quote:jannahtje schreef op 28 augustus 2012 @ 19:41:

Omdat ik dit aan docenten vraag en dat wilde ik duidelijk hebben. Of zijn jullie ook docenten? Denk het niet aan jullie reacties te lezen namelijk.

Auw! Jeetje die kwam hard aan.

Mis.
quote:jannahtje schreef op 28 augustus 2012 @ 19:47:

Ben ik zeker mee eens Elbe2. Daar ligt ook het struikelpunt. Ik vind dat de kadertoetsen nu te lang zijn en sommige opdrachten te ingewikkeld. Mijn collega vind dat dit gelijk is aan de toetsing van TL en daarom goed is.Sorry hoor, maar spelling?
Zozo, Jannahtje. Dus iets met hoofdletters is voor docenten bedoeld? En docenten zijn altijd erg intelligent? Tjonge.;-)
Ik denk dat de lengte hetzelfde moet zijn. Volgens mij is het KB examen en het GTL examen uiteindelijk ook even lang. Qua moeilijkheidsgraad en vraagstelling kan de KB toets wat makkelijker.

Maar... Beter nu iets te moeilijk, dan dat ze niet goed voorbereid zijn op het CSE. Als je het ze nu pittig maakt, gaat het examen meestal ook goed. Dus: lagere SE cijfers dan CSE cijfers is beter dan andersom.
quote:plofkipje84 schreef op 28 augustus 2012 @ 19:51:

[...]

Sorry hoor, maar spelling?Haha, zie bij mij ook colega's ipv collega's.....
Ik zou ook in overleg gaan met collega's over het opgestelde PTA. Je kunt ook vragen naar de resultaten van vorige jaren, om eventueel nog wat accenten aan te brengen in je lessen.

Bestudeer de oude centrale examens om een idee te krijgen van het niveau dat je leerlingen uiteindelijk moeten beheersen. Je kunt ook een kijkje nemen op de site van SLO. Hier kun je ook veel handvatten vinden.

Succes!

http://www.slo.nl/downloa ... amen-nederlands-vmbo.pdf/
Elbe, dat is ook niet helemaal waar, want de SE cijfers tellen voor 50% mee voor het uiteindelijke cijfer op je diploma. Hoe hoger nu je SE cijfers, hoe groter je kans van slagen omdat je op het CSE minder hoeft te presteren.
Tot de inspectie een onderzoek instelt, omdat er een te groot verschil is tussen SE en CSE. En dan met name, omdat het SE cijfer te hoog is.
Ik zou kijken op docentenplein.nl, digischool.nl of inderdaad slo.nl en je vraag daar stellen. dan heb je tenminste niet van die topic afzeikers.....
Misschien is er wel een hele goede reden dat je collega's het zo willen doen. Misschien willen ze een niet al te groot verschil tussen se en ce. Anders worden ze daar weer op afgerekend.

Verder ben ik het wle met je eens dat een kaderleerling een andere toets zou moeten krijgen dan een Tl leerling. Anders zou iedereen die nu kader doet ook een TL diploma moeten krijgen toch?

Ik geef bio. K toetsen zijn bij ons echt wel anders dan Tl toetsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven