Werk & Studie alle pijlers

vmbo-lwoo?

07-09-2011 12:53 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Mijn dochter is 12 en zit in groep 8. In groep 7 is de entreetoets afgenomen en blijkt (wisten we al wel een beetje) dat ze een spagaat kind is, dwz dat ze van vmbo tot havo scoort. Sommige onderdelen havo, het meeste vmbo.

School heeft deze week aangegeven dat ze denken dat zij in een leerwegondersteunende omgeving het best tot haar recht komt. Ze heeft noeite met plannen mbt haar werk en huiswerk. De concentratie houd ook niet over.

Ik van slag, voornamelijk omdat ik totaal onbekend ben met deze vorn van onderwijs. Ze moet getest worden om hiervoor in aanmerking te komen, en er zal dan een beschikking worden afgegeven. (als blijkt dat ze 'goed' scoort)

Allerlei dingen schieten door mijn hoofd, wil niet dat ze een 'stempel' op haar hoofd krijgt etc. Haar rapporten zijn overigens goed, ze scoort overal voldoende voor.

Wie heeft ook kind die vmbo lwoo doet of heeft er verstand van die mij een beetje kan bijpraten?

Ik weet niet zo goed wat ik moet...

Groetjes Flowerspowers
Always look on the bright side of life
Ik heb op het VMBO gezeten en ook LWOO gehad voor een paar vakken (wiskunde bijvoorbeeld). Daar krijg je helemaal geen stempel van en ook geen gezeur. Je dochter krijgt ondersteuning in de vakken waar ze niet goed in is.

Dus je hoeft niet doemscenario's te bedenken, je dochter krijgt nu juist de kans op het niveau te studeren dat goed voor haar is en krijgt daarbij ondersteuning. Ik zou juist blij zijn dat ze getest wordt, want de begeleiding in mijn tijd was om te huilen (inmiddels meer dan 7 jaar geleden).
Waarom zou ze een stempel krijgen? Ik werk op een school, waar zowel LWOO als VMBO is en deze leerlingen hebben kleinere klassen (dus meer aandacht) en de meeste leerlingen hebben daar heel veel baat bij.
Ik heb op het vmbo gewerkt en ben in principe positief over LWOO onderwijs. Het gaat om ondersteuning zodat kinderen toch een diploma op hun niveau kunnen halen, ondanks bijvoorbeeld leerachterstanden of gedragsproblemen. Vaak zijn er kleinere klassen en er wordt ook vaak lesgegeven door docenten met affiniteit met deze groep.

Dat gezegd hebbende: hoe er invulling wordt gegeven aan LWOO verschilt heel erg per school. Ik zou dus zeker met verschillende scholen gaan praten en vragen hoe dit bij hun vorm krijgt. Zo zijn er best nog wat scholen die alleen LWOO aanbieden op vmbo-bb niveau. Jouw dochter zou echter waarschijnlijk wel kb of tl niveau aankunnen (zeggen die termen je iets?). Vraag daar goed naar bij een school, want dit is erg belangrijk.

Qua stempel vond ik het erg meevallen. Zeker binnen een LWOO klas zag ik vaak een soort rust bij de leerlingen dat iedereen wel iets heeft en dat ze dat dan ook (iets) beter van elkaar accepteren.

Zeker als je dochter het goed doet heeft het geen enkele invoeld op de vervolgopleiding.

Ik zou dus zeker de testen laten doen en vroeg beginnen met het zoeken naar een goede school. Voor een kind dat ondersteuning nodig heeft is dat altijd heel erg belangrijk!

Succes!
Het is zoals het is
Als ze moeite heeft met concentratie en plannen zal ze nest op haar plek zijn met lwoo. Ze leren alles en misschien kan ze daarna doorstromen naar TL vmbo. Niets zo erg dan als ze op hun tenen moeten lopen en faalangst krijgen.

Er is goede begeleiding op hun eigen niveau.
Dat stempel idee kwam bij mij op omdat ze getest moet worden en er dus een beschikking afgegeven wordt. Ik ben een complete leek wat dit betreft, zal me er grondig in verdiepen. Wilde wat ervaringsverhalen ed horen.
Dat testen is vooral om te kijken of ze inderdaad LWOO nodig heeft. Als ze niet 'slecht genoeg' is (kan het even niet beter uitdrukken) krijgt ze geen beschikking en de school dus ook geen geld. Daar gaat het om.

Jje hoeft die testscores later niet aan jan en alleman te laten zien.
Het is zoals het is
Heb ik het goed begrepen dat het lwo alleen de eerste 2 jaar is?
Hmm misschien hebben mij kinderen op de verkeerde school gezeten (VMBO) maar bleken allebei veel meer in hun mars te hebben .Wat ik geleerd heb als ouder is altijd op je eigen intuitie te vertrouwen ,ondanks de schooladviezen
Flowerspowers: dat soort dingen verschillen heel erg per school. Op mijn oude school was het voor 4 jaar maar had het de eerste 2 jaar de meeste inhoud.
Het is zoals het is
Youk79: dank voor je heldere uitleg!
LWOO krijgen leerlingen in alle 4 de leerjaren. Maar op veel scholen stelt het echt zeer weinig voor. Vaak weten een heleboel docenten niet eens welke leerlingen LWOO heeft en welke niet.....maar daar kom je moeilijk achter want op een Open dag doen ze natuurlijk alsof ze álles uit de kast trekken voor je kind.
Graag gedaan!

Wat 69 zegt is ook wel een beetje waar. Daarom zou ik ook buiten de opendagen om een afspraak maken en je goed uit laten leggen hoe alles zit en wat er gebeurt.
Het is zoals het is
Ik denk ook dat je hierin een beetje je hart moet volgen. Wat denk jij dat het beste bij je dochter past?

Ik zat tussen mavo en havo in, met uitschieters naar het lbo. Mijn lerares adviseerde lbo voor mij. Uiteindelijk ben ik naar de mavo gegaan waar ik helemaal niet op mijn plek zat. Ik fietste er doorheen en haalde veel te hoge cijfers met vergaande pesterijen tot gevolg. Na de mavo ben ik via het mbo en een jaartje hbo een universitaire studie gaan volgen (ook met twee vingers in mijn neus gehaald en op 1/10e punt na cum laude afgestudeerd). Tijdens mijn cito had ik denk ik even een slechte dag.

Mijn ouders zeggen achteraf dat ze mij toch liever naar de havo hadden laten gaan, maar dat ze bang waren dat ik het te zwaar zou vinden en op het advies van mijn lerares afgingen ipv op hun gevoel. Heel lief van ze, maar oh wat had ik graag die vreselijke mavo tijd overgeslagen. Daarbij heeft deze omweg me behoorlijk wat extra studiejaren gekost.

En hoe vaak ik later niet heb moeten horen dat ik 'toch maar een mavo-mensje' was. Ik heb jaren geknokt om van dat stigma af te komen. Zelfs tijdens sollicitaties na mijn afstuderen werd er telkens weer naar gevraagd: was mijn analytische vermogen dan wel net zo goed als dat van een vwo'er, want ja, je komt tenslotte wel vanaf de mavo... :(

Als mijn ouders hun gevoel hadden gevolgd, dan was ik waarschijnlijk wel op de juiste plek beland.

Met dit verhaal wil ik niet de mavo in een slecht daglicht stellen, maar vooral aangeven dat jouw moederhart vermoedelijk beter weet wat goed is voor je dochter dan een lerares op school. Jij weet als geen ander wat het niveau van je dochter is en wat het beste bij haar past, waar ze het best op haar plek is.

Sterkte met de beslissing!
Ik heb geen idee hoe doeltreffend het LWOO precies is, maar ik zou er in "mijn" tijd maar wat blij mee zijn geweest.

Ik heb dyscalculie, maar dat was in die tijd nog redelijk onbekend, de school waar ik op zat deed het af als onzin en omdat ik toch niet kon rekenen mocht ik een boek lezen of taal doen.

Bij de cito zat ik op alle onderdelen op vwo-niveau, behalve uiteraard voor rekenen/wiskunde.

Ik heb de mavo gedaan, daarna op mijn sloffen de havo en daarna nog mbo. Eigenlijk had ik nog verder gewild, maar ja, exacte vakken(behalve biologie), dat zat er echt niet in. En wie weet wel als ik goed begeleid was en de juiste hulp had gekregen.

En nog steeds loop ik er tegenaan. Ik had eigenlijk de opleiding voor operatieassistente willen gaan doen, qua opleiding er werkervaring was ik waarschijnlijk ook nog wel aangenomen, maar wiskunde en scheikunde op hbo-niveau, dat ga ik ammenooitniet redden.
LWOO (leerwegondersteundend onderwijs) is geen 'niveau', oid. Het vmbo heeft vier niveaus/leerwegen: basis, kader, gemengd-theoretisch en theoretisch. Voor het ondersteunen van deze leerwegen is er dus LWOO uitgevonden. LWOO verschilt inderdaad per school, vaak is het in de vorm van kleinere klassen en meer begeleiding.

De testen zijn inderdaad om te kijken of ze wel in aanmerking komt, want aan LWOO-leerlingen hangt een andere financiering dan aan reguliere leerlingen.
quote:lovette81 schreef op 07 september 2011 @ 13:35:Met dit verhaal wil ik niet de mavo in een slecht daglicht stellen, maar vooral aangeven dat jouw moederhart vermoedelijk beter weet wat goed is voor je dochter dan een lerares op school. Jij weet als geen ander wat het niveau van je dochter is en wat het beste bij haar past, waar ze het best op haar plek is.

Ik ben het op zich met je eens als je zegt: volg je hart. Ik begrijp het vanuit jouw ervaringen ook erg goed.

Maar.

Ik heb ook heel veel ouders gezien die hun kind de vernieling in holpen door te veel van ze te willen en te veel van ze verwachten. Dus ik zou willen pleiten voor je hart volgen, maar wel met voorzichtigheid, en niet de mogelijkheid uit het oog te verliezen dat jij als ouder misschien een te rooskleurig beeld hebt van de capaciteiten van je kind.
quote:Captain_Obvious schreef op 07 september 2011 @ 14:06:

[...]

Ik ben het op zich met je eens als je zegt: volg je hart. Ik begrijp het vanuit jouw ervaringen ook erg goed.

Maar.

Ik heb ook heel veel ouders gezien die hun kind de vernieling in holpen door te veel van ze te willen en te veel van ze verwachten. Dus ik zou willen pleiten voor je hart volgen, maar wel met voorzichtigheid, en niet de mogelijkheid uit het oog te verliezen dat jij als ouder misschien een te rooskleurig beeld hebt van de capaciteiten van je kind.

Daar sla je, wat mij betreft, de spijker op z"n kop. Ik "wil" graag dat dochter het voor haar best geschikte onderwijs krijgt, en diep in mijn hart wil ik natuurlijk dat ze havo gaat doen. en ik vind haar ook nog eens hartstikke slim, en intelligent. Maar...besef me terdege dat dat een enorm gekleurd beeld is, en ik wil haar niet op haar tenen laten lopen, naar een school sturen waar ze zo verschrikkelijk moet blokken dat het niet leuk meer is.

Ik ga jullie raad opvolgen door naar de scholen die ons aanspreken naar de open dagen te gaan, in mijn omgeving eens mijn lichtje op steken en het gesprek met de school(en) aangaan.

Vind het lastig!
Hoewel ik zelf ook mavo, mbo, hbo en (veel) later universiteit heb gedaan, heb ik er nooit "last" van gehad dat er minderwaardig werd gedaan over de mavo. Ik heb op mijn 27 pas uni gedaan, dus misschien zijn die vooroordelen er meer als je op de 19e ofzo naar de uni gaat.
quote:Flowerspowers schreef op 07 september 2011 @ 14:31:

[...]

Daar sla je, wat mij betreft, de spijker op z"n kop. Ik "wil" graag dat dochter het voor haar best geschikte onderwijs krijgt, en diep in mijn hart wil ik natuurlijk dat ze havo gaat doen. en ik vind haar ook nog eens hartstikke slim, en intelligent. Maar...besef me terdege dat dat een enorm gekleurd beeld is, en ik wil haar niet op haar tenen laten lopen, naar een school sturen waar ze zo verschrikkelijk moet blokken dat het niet leuk meer is.

Ik ga jullie raad opvolgen door naar de scholen die ons aanspreken naar de open dagen te gaan, in mijn omgeving eens mijn lichtje op steken en het gesprek met de school(en) aangaan.

Vind het lastig!

Is een hartstikke normale reactie als ouder, toch?

Het bezoeken van open dagen en het goed doorvragen over hoe de school het 'pedagogisch/didactisch' precies ingericht heeft, is een goede zet. Als het je helpt zou je van tevoren een soort van checklist kunnen maken, met allerlei vragen. Hoe lang duurt het lwoo? Kan je dochter ook van 'gewoon' vmbo naar de lwoo-klas? En andersom? Hoe verschilt een week van een lwoo-klas van een reguliere vmbo-klas? Wat gebeurt als ze begint in de brugklas havo en het niet redt? Moet ze dan blijven zitten of niet? Etc
En: hoe snel gaan ze door de stof heen? Is er ruimte voor herhaling? Heeft de lwoo-klas meer lesuren? Hoe ziet de ondersteuning er precies uit? Hoe groot zijn de klassen? Hoe is de sociale/psychische begeleiding? Hebben ze een mentor en wat is de rol van die mentor precies? Hebben ze in de reguliere klassen ook studiebegeleiding?
vmbo met lwoo geeft helemaal geen stempel. Denk je echt dat er later een werkgever vraagt naar haar start op het voortgezet onderwijs? Die zijn alleen geïnteresseerd in het resultaat! Ze kan doorgroeien naar vmbo kader of theoretisch en daarna zelfs nog door naar mbo 3/4 en als ze dan nog zin heeft naar hbo . . . .

Het gaat er om dat zij zich prettig voelt bij de aangeboden lesstof, niet om het etiketje dat eraan hangt!
@captain_obvious: dank! wow, daar kan ik echt wat mee.

ik ga zeker een lijstje maken met vragen (dat doe ik sowiezo altijd al, helpt perfect) en ze afvuren op betreffende scholen.

Ik heb met school afgesproken dat ik er in de loop van volgende week op terugkom, ivm het afnemen van de testen.
quote:carenza schreef op 07 september 2011 @ 14:42:

Het gaat er om dat zij zich prettig voelt bij de aangeboden lesstof, niet om het etiketje dat eraan hangt!De lesstof is niet anders tussen (bijvoorbeeld) vmbo-basis en vmbo-basis-lwoo. Zelfde examenprogramma, alleen andere aanpak.
quote:Flowerspowers schreef op 07 september 2011 @ 14:43:

@captain_obvious: dank! wow, daar kan ik echt wat mee.

Geen dank! Beroepsdeformatie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven