voelt niet goed, na sollicitatie gesprek
maandag 4 januari 2010 om 17:43
Vanmiddag totaal onverwacht een sollicitatie gesprek moeten voeren.
Moets even concact opnemen voor het maken van een afspraak en de vraag was, kun je vanmiddag meteen even kon langskomen.
(2 uurtje later)
Natuurlijk.....geen probleem!!!!!!
Maar ja, me totaal niet kunnen inlezen in het bedrijf of zo
En er werdt mij echt "het hemd van mijn lijf" gevraagd
Waardoor ik er nu een heeeeeeeel slecht gevoel bij heb.
Ze bellen woensdag terug, maar vrees voor hun antwoord.
Wat te doen ???????
Wil er wel dolgraag werken !!!!!
Ps.
Beste (nieuwe) baas,
Als u dit leest.
U heeft mij geheel overdonderd vanmiddag,
en zou heel graag een 2de kans willen.
Mocht u daaraan doen...
Alstubieft.....ik zal u die keer zeker niet teleurstellen.
Ben nooit ziek, zwak of misselijk en een kei in mijn vak !!!!!!!!
Vriendelijke groeten,
Dat meisje met dat brilletje op haar neus.
Moets even concact opnemen voor het maken van een afspraak en de vraag was, kun je vanmiddag meteen even kon langskomen.
(2 uurtje later)
Natuurlijk.....geen probleem!!!!!!
Maar ja, me totaal niet kunnen inlezen in het bedrijf of zo
En er werdt mij echt "het hemd van mijn lijf" gevraagd
Waardoor ik er nu een heeeeeeeel slecht gevoel bij heb.
Ze bellen woensdag terug, maar vrees voor hun antwoord.
Wat te doen ???????
Wil er wel dolgraag werken !!!!!
Ps.
Beste (nieuwe) baas,
Als u dit leest.
U heeft mij geheel overdonderd vanmiddag,
en zou heel graag een 2de kans willen.
Mocht u daaraan doen...
Alstubieft.....ik zal u die keer zeker niet teleurstellen.
Ben nooit ziek, zwak of misselijk en een kei in mijn vak !!!!!!!!
Vriendelijke groeten,
Dat meisje met dat brilletje op haar neus.
maandag 4 januari 2010 om 17:49
Gieske, vervelend dat je er nu geen goed gevoel over hebt. Maar niet om het een of ander: waarom heb je je niet ingelezen ten behoeve van je sollicitatie al? En kun je voor jezelf aangeven welke hemd er precies van je lijf werd gevraagd: is dat een kwestie van weetjes over een bedrijf stampen, beter voorbereid zijn qua tijd want spontaan niet zo makkelijk kunnen praten, of in het algemeen je beter voorbereiden op standaard vragen over je motivatie?
Even ter illustratie: ik heb jarenlang spontaan mezelf moeten kunnen 'verkopen' want vaak intakegesprekken voor nieuwe opdrachten en een ambassadeursrol voor mijn bureau vervuld. Dat vergde aanscherping van zowel mijn vaardigheden om mezelf als persoon te verkopen als ook om me snel in te 'lezen' en te interesseren in bedrijven en mensen die er werken. Dat maakte dat ik alsnog heel vaardig werd op het sollicitatie-vlak.
Daarom juist herken ik het gevoel dat niet te hebben of te kunnen, en denk ik dat het goed is om op dat punt te overdenken wat je precies deed struikelen vandaag en waarom je alsnog niet lekker een gesprek op zo'n korte termijn kon voeren terwijl je dat dacht aan te kunnen, en wat er nodig is om dat wel te kunnen alsnog.
Even ter illustratie: ik heb jarenlang spontaan mezelf moeten kunnen 'verkopen' want vaak intakegesprekken voor nieuwe opdrachten en een ambassadeursrol voor mijn bureau vervuld. Dat vergde aanscherping van zowel mijn vaardigheden om mezelf als persoon te verkopen als ook om me snel in te 'lezen' en te interesseren in bedrijven en mensen die er werken. Dat maakte dat ik alsnog heel vaardig werd op het sollicitatie-vlak.
Daarom juist herken ik het gevoel dat niet te hebben of te kunnen, en denk ik dat het goed is om op dat punt te overdenken wat je precies deed struikelen vandaag en waarom je alsnog niet lekker een gesprek op zo'n korte termijn kon voeren terwijl je dat dacht aan te kunnen, en wat er nodig is om dat wel te kunnen alsnog.
maandag 4 januari 2010 om 17:53
Vervelend als je een gesprek hebt gehad waarbij je niet helemaal goed uit de verf kwam. Zeker als je de baan erg graag wilt! Maar, als de persoon met wie je sprak een ervaren HR dame is, dan prikt ze hier vast wel doorheen. Je kunt natuurlijk altijd een 2e gesprek aanvragen en aangeven dat dat is omdat je geen goed gevoel hebt bij het eerste gesprek. Vaak wordt het feit dat je zelf inziet dat je geen geweldig gesprek had, ook als een positief punt gezien. Je bent dan in ieder geval sociaal vaardig genoeg om de situatie goed in te kunnen schatten en te anticiperen op de gevoelens en inschattingen van je gesprekspartner!
Je dan wel goed inlezen voor je 2e gesprek, maar dat spreekt natuurlijk voor zich!
Succes!
Je dan wel goed inlezen voor je 2e gesprek, maar dat spreekt natuurlijk voor zich!
Succes!
maandag 4 januari 2010 om 18:01
Boefus, het kan ook zo zijn dat die ervaren HR dame (en waarom geen heer trouwens, zo'n enorm vrouwenberoep is het nou ook weer niet hoor ) juist puntig in het gesprek is omdat het ook blijk geeft van voorbereiding en mogelijkheid tot improviseren. Een tweede gesprek aanvragen zou ik zelf ook niet zo snel doen, het eerste gesprek is gewoon belangrijk en als je het wel redelijk hebt gedaan en op papier een passende kandidaat bent, kom je wel tot een tweede ronde met alsnog een tweede kans, hopelijk.
B_E, dat is natuurlijk geen brief, maar een tongue-in-cheek oproep van Gieske, maar dat wist jij ook wel, he grapkous!
B_E, dat is natuurlijk geen brief, maar een tongue-in-cheek oproep van Gieske, maar dat wist jij ook wel, he grapkous!
maandag 4 januari 2010 om 18:02
Eigenlijk heb je je twee keer laten overdonderen. niet alleen in het gesprek, maar ook bij het maken van de afspraak.
Laat dat een les zijn voor de volgende keer; geef jezelf de tijd om in te lezen, door nooit een uitnodiging om direct even langs te komen te accepteren.
Een bedrijf snapt echt wel als je niet op stel en sprong kunt, dus kun je ook bets de afspraak een paar dagen uitstellen. geeft jezelf meer rust en voorbereiding.
Een slecht gesprek overdoen gaat je echt niet lukken. Een eerste indruk maak je maar 1x, en die van jou is nu waarschijnlijk niet al te best. Mss prikken ze er toch doorheen of zijn de andere kandidaten nog slechter, dan heb je geluk.
Succes met het vinden van een nieuwe baan.
Laat dat een les zijn voor de volgende keer; geef jezelf de tijd om in te lezen, door nooit een uitnodiging om direct even langs te komen te accepteren.
Een bedrijf snapt echt wel als je niet op stel en sprong kunt, dus kun je ook bets de afspraak een paar dagen uitstellen. geeft jezelf meer rust en voorbereiding.
Een slecht gesprek overdoen gaat je echt niet lukken. Een eerste indruk maak je maar 1x, en die van jou is nu waarschijnlijk niet al te best. Mss prikken ze er toch doorheen of zijn de andere kandidaten nog slechter, dan heb je geluk.
Succes met het vinden van een nieuwe baan.
maandag 4 januari 2010 om 18:17
Tip: probeer een afspraak te maken op een tijdstip dat jou ook uitkomt. Daar heb je in dit geval niks meer aan, maar wellicht een volgende keer.
Op zich is het natuurlijk vrij positief dat je op zo'n korte termijn wordt uitgenodigd.
Als je afgewezen wordt, kun je een poging wagen om nog een gesprek te krijgen, waarbij je uitlegt dat het eerdere gesprek met name door die korte termijn, voor jou niet goed verlopen is. Dat is op zich geen rare vraag, maar zoals eerder al aangegeven: die eerste indruk is wel erg belangrijk..
Op zich is het natuurlijk vrij positief dat je op zo'n korte termijn wordt uitgenodigd.
Als je afgewezen wordt, kun je een poging wagen om nog een gesprek te krijgen, waarbij je uitlegt dat het eerdere gesprek met name door die korte termijn, voor jou niet goed verlopen is. Dat is op zich geen rare vraag, maar zoals eerder al aangegeven: die eerste indruk is wel erg belangrijk..
maandag 4 januari 2010 om 18:25
Slecht voor jou en slecht voor hen zijn twee verschillende dingen. Ik heb ook wel eens gesprekken gevoerd die ik zelf belabberd vond gaan en toch aangenomen. Dus, afwachten tot woensdag dus. Meer kun je nu gewoon niet meer doen. Pas als je ze woensdag gesproken hebt en de eventuele, want dat weet je nu nog niet, afwijzing gehad hebt, kun je een en ander toelichten. En volgende keer niet op stel en sprong een gesprek ingaan, dat is nergens voor nodig. Sterkte met wachten.
maandag 4 januari 2010 om 18:33
Als je een goede algemene indruk hebt achter gelaten en ze je passend voor de baan achten, maakt het echt niet uit hoor dat je niet helemaal ingelezen bent op zo'n korte termijn.
Er wordt wel beweerd dat de beslissing in de eerste 5 minuten valt, goed of niet goed, dus voorbereiding zegt niet alles.
Zelf ben ik wel eens per ongeluk veel te laat, verzopen van de regen en totaal niet ingelezen op een sollicitatie verschenen en toch kreeg ik die baan, waar ik ook heel geschikt voor bleek te zijn. Vertrouw er dus gewoon op dat zij die ervaring en mensenkennis ook hebben.
Er wordt wel beweerd dat de beslissing in de eerste 5 minuten valt, goed of niet goed, dus voorbereiding zegt niet alles.
Zelf ben ik wel eens per ongeluk veel te laat, verzopen van de regen en totaal niet ingelezen op een sollicitatie verschenen en toch kreeg ik die baan, waar ik ook heel geschikt voor bleek te zijn. Vertrouw er dus gewoon op dat zij die ervaring en mensenkennis ook hebben.
maandag 4 januari 2010 om 19:15
Ik zou ook gewoon morgen even bellen. Is mij ooit ook overkomen dat het gesprek echt belabberd ging. Omdat ik toch niets meer te verliezen had, heb ik gebeld en gezegd dat ik het gesprek niet zo goed vond gaan (of iets in die trend) en dat ik graag nogmaals een gesprek met ze wil voeren.
Dat werd juist heel erg gewaardeerd en spreekt ook van initiatief en lef enzo omdat te doen. Ik ben trouwens toendertijd aangenomen.
Dus...........de stoute schoenen aan, als je deze baan echt wilt en morgen gewoon even bellen. Je eigen zwaktes kennen en toegeven is juist een grote sterkte.
Dat werd juist heel erg gewaardeerd en spreekt ook van initiatief en lef enzo omdat te doen. Ik ben trouwens toendertijd aangenomen.
Dus...........de stoute schoenen aan, als je deze baan echt wilt en morgen gewoon even bellen. Je eigen zwaktes kennen en toegeven is juist een grote sterkte.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
maandag 4 januari 2010 om 19:22
Ik ben het helemaal met jullie eens dat ik mijn beter had moeten voorberreiden. Beter van te voren had moeten inlezen en had moeten doornemen. Maar zo snel verwachte ik ook niet te worden uitgenodigd.
Had net genoeg tijd iets anders aan te trekken en er heen te reizen.
De eerst 5 minuten waren zeker oké, eerst half uur ook.
Maar het uur erna werdt een zooitje, en daaropvolgend echt een ramp.
Kwam niet goed meer uit mijn woorden wat betrefd visie, doelen, beleid.
Maar de vraag is dan ook; Had ik alleen een slecht gevoel over of hun ook ?! Daarom durf ik eigenlijk er ook niet over te bellen of te mailen.
Stel dat alleen ik er een slecht gevoel over had en hun juist een goed gevoel.
Ik wil natuurlijk geen slapende honden wakker maken. Of ze aan het twijfel brengen.
Mar wacht wel af tot woensdag.
(Bléééééééééééh)
Kan dan altijd nog zeggen dat ook ik er een slecht gevoel over had.
En dat ik mij een beetje overbluft voelde, door de snelheid.
Misschien dat er dan toch nog iets mee gedaan worden ?!
Dat is dan nog niet z'n slecht plan, blijkbaar.
Ik laat het jullie in iedergeval via deze weg even weten
Tanx voor jullie snelle reactie's
Had net genoeg tijd iets anders aan te trekken en er heen te reizen.
Maar de vraag is dan ook; Had ik alleen een slecht gevoel over of hun ook ?! Daarom durf ik eigenlijk er ook niet over te bellen of te mailen.
Stel dat alleen ik er een slecht gevoel over had en hun juist een goed gevoel.
Ik wil natuurlijk geen slapende honden wakker maken. Of ze aan het twijfel brengen.
Mar wacht wel af tot woensdag.
(Bléééééééééééh)
Kan dan altijd nog zeggen dat ook ik er een slecht gevoel over had.
En dat ik mij een beetje overbluft voelde, door de snelheid.
Misschien dat er dan toch nog iets mee gedaan worden ?!
Dat is dan nog niet z'n slecht plan, blijkbaar.
Ik laat het jullie in iedergeval via deze weg even weten
Tanx voor jullie snelle reactie's
maandag 4 januari 2010 om 19:25
Mijn laatste sollicitatiegesprek ging voor mijn gevoel ontzettend slecht, ik was ervan overtuigd dat ik de baan niet zou krijgen. Inmiddels werk ik er alweer 1,5 jaar en zijn zij erg tevreden over me
Ik zou het denk ik gewoon afwachten, maar als je de baan echt ontzettend graag wilt kun je er natuurlijk nog een telefoontje aan wagen...
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
maandag 4 januari 2010 om 19:31
maandag 4 januari 2010 om 19:33
maandag 4 januari 2010 om 19:45
quote:Gieske schreef op 04 januari 2010 @ 19:22:
Ik ben nu ook wel benieuwd welke functie het is.
Niet lullig bedoeld, maar voor een functie waar je tijdens een sollicitatiegesprek over visie, doelen en beleid praat, kom je hier wel wat chaotisch en onzeker in je berichten over. En dat kan ik even niet matchen.
Niet lullig bedoeld, maar voor een functie waar je tijdens een sollicitatiegesprek over visie, doelen en beleid praat, kom je hier wel wat chaotisch en onzeker in je berichten over. En dat kan ik even niet matchen.
maandag 4 januari 2010 om 20:44
quote:Wakker schreef op 04 januari 2010 @ 19:45:
[...]
Niet lullig bedoeld, maar voor een functie waar je tijdens een sollicitatiegesprek over visie, doelen en beleid praat, kom je hier wel wat chaotisch en onzeker in je berichten over. En dat kan ik even niet matchen.Mee eens. Ook in combinatie met het misbruik van het woordje hun. leer dat ajb zsm af, TO! Het is niet HUN hebben en HUN zijn.
ZIJ!
Succes met afwachten. Ik duim mee.
[...]
Niet lullig bedoeld, maar voor een functie waar je tijdens een sollicitatiegesprek over visie, doelen en beleid praat, kom je hier wel wat chaotisch en onzeker in je berichten over. En dat kan ik even niet matchen.Mee eens. Ook in combinatie met het misbruik van het woordje hun. leer dat ajb zsm af, TO! Het is niet HUN hebben en HUN zijn.
ZIJ!
Succes met afwachten. Ik duim mee.
maandag 4 januari 2010 om 20:53
quote:Gieske schreef op 04 januari 2010 @ 20:02:
Welzijns werk, snappen jullie er dan wat van...
Werken met mensen van 0 tot 110 jaar....
Als je zulke antwoorden geeft op vrij duidelijke vragen, dan vind ik het eigenlijk niet zo gek dat je het idee hebt dat dat sollicitatiegesprek niet zo lekker ging. Dat ging dan waarschijnlijk ook inderdaad niet zo lekker, en waarschijnlijk is dat je eigen "schuld". Wederom niet lullig bedoeld, maar wees even realistisch.
Zelfs nu ik nog géén idee heb welke functie het is, begin ik me al af te vragen of het wel iets is dat bij je past, gezien de vragen die op je afkwamen tijdens het (blijkbaar ook niet erg korte) gesprek.
Ga je nog een derde poging wagen om antwoord te geven of krijgen we straks ook een briefje?
Welzijns werk, snappen jullie er dan wat van...
Werken met mensen van 0 tot 110 jaar....
Als je zulke antwoorden geeft op vrij duidelijke vragen, dan vind ik het eigenlijk niet zo gek dat je het idee hebt dat dat sollicitatiegesprek niet zo lekker ging. Dat ging dan waarschijnlijk ook inderdaad niet zo lekker, en waarschijnlijk is dat je eigen "schuld". Wederom niet lullig bedoeld, maar wees even realistisch.
Zelfs nu ik nog géén idee heb welke functie het is, begin ik me al af te vragen of het wel iets is dat bij je past, gezien de vragen die op je afkwamen tijdens het (blijkbaar ook niet erg korte) gesprek.
Ga je nog een derde poging wagen om antwoord te geven of krijgen we straks ook een briefje?
maandag 4 januari 2010 om 21:02
je hebt er anderhalf uur gezeten? Dan zullen zij het waarschijnlijk wel een goed gesprek hebben gevonden. Tenzij ze dit soort gesprekken dermate leuk vinden, dat ze ook slechte kandidaten lang vasthouden.
Ik heb in de afgelopen jaren behoorlijk wat mensen aangenomen. Die eerste 5 minuten zijn inderdaad behoorlijk bepalend. Maar ik geef mensen altijd een kans. Maar na een dik kwartier weet ik wel of ik nog verder in iemand geinteresseerd ben of niet. Zo niet, dan rek ik het voor de aardigheid nog tot een half uur, maar soms ook niet. Zie ik het wel zitten, dan kan een gesprek zomaar ineens anderhalf uur duren. Maar een slechte kandidaat dik anderhalf uur vasthouden en zo mijn tijd verdoen. Dat doe ik dus echt niet. En ik denk de meeste werkgevers niet.
Ik heb in de afgelopen jaren behoorlijk wat mensen aangenomen. Die eerste 5 minuten zijn inderdaad behoorlijk bepalend. Maar ik geef mensen altijd een kans. Maar na een dik kwartier weet ik wel of ik nog verder in iemand geinteresseerd ben of niet. Zo niet, dan rek ik het voor de aardigheid nog tot een half uur, maar soms ook niet. Zie ik het wel zitten, dan kan een gesprek zomaar ineens anderhalf uur duren. Maar een slechte kandidaat dik anderhalf uur vasthouden en zo mijn tijd verdoen. Dat doe ik dus echt niet. En ik denk de meeste werkgevers niet.