Voltijd naar deeltijd?
zondag 11 maart 2012 om 20:58
Weet iemand of het mogelijk is om van een voltijd HBO studie over te stappen op de deeltijd variant?
Momenteel zit ik in mijn 3e jaar, deze moet ik logischerwijs wel op deze manier afmaken. Het vierde jaar zou ik graag in de deeltijd versie doen, maar in hoeverre zal dit mogelijk zijn?
Volgend jaar moet ik veel collegegeld betalen ivm langstudeerdersboete en door erbij te gaan werken zou het beter haalbaar zijn. Daarbij heb ik nog vrij weinig motivatie om deze studie af te maken.. meer werken voelt daarom beter.
Overigens vraag ik me ook af in hoeverre de deeltijd van voltijd verschilt? Want bij beide bestaat het 4e jaar wel uit 2 minors en een scriptie?
Momenteel zit ik in mijn 3e jaar, deze moet ik logischerwijs wel op deze manier afmaken. Het vierde jaar zou ik graag in de deeltijd versie doen, maar in hoeverre zal dit mogelijk zijn?
Volgend jaar moet ik veel collegegeld betalen ivm langstudeerdersboete en door erbij te gaan werken zou het beter haalbaar zijn. Daarbij heb ik nog vrij weinig motivatie om deze studie af te maken.. meer werken voelt daarom beter.
Overigens vraag ik me ook af in hoeverre de deeltijd van voltijd verschilt? Want bij beide bestaat het 4e jaar wel uit 2 minors en een scriptie?
zondag 11 maart 2012 om 21:04
zondag 11 maart 2012 om 21:17
zondag 11 maart 2012 om 21:21
Nou ik moest mn bijbaan en sociale leven opzeggen toen ik begon aan mn afstudeerjaar, waarin ik een afstudeerstage liep, een minor volgde en mn scriptie schreef.
Er gaat dus heel veel tijd inzitten. Als je er iig wat goeds van wil maken.
Ik weet dat je wel kan overstappen van een voltijd naar deeltijd, maar of dat kan in je afstudeerjaar dat weet ik niet.
Even navragen.
Wel balen van die langstudeerboete!
Er gaat dus heel veel tijd inzitten. Als je er iig wat goeds van wil maken.
Ik weet dat je wel kan overstappen van een voltijd naar deeltijd, maar of dat kan in je afstudeerjaar dat weet ik niet.
Even navragen.
Wel balen van die langstudeerboete!
zondag 11 maart 2012 om 21:37
Je hebt totaal geen idee hoeveel studietijd een scriptie en minor kost? My God, volg jij al 3 jaar een HBO opleiding? Het aantal studiepunten maal de studiebelasting-uren geeft antwoord op je vraag. En slaap lekker verder.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
zondag 11 maart 2012 om 21:39
Ik volg in deeltijd een studie. De eerste 3 jaar gewoon voltijd (40 uur) blijven werken. Het 4e jaar is bij ons half jaar stage en half jaar afstuderen. Omdat ik dat niet kon combineren met mn werk ben ik 3 dagen in de week gaan werken. De overige 2 dagen voor school + een dag in het weekend + 2 avonden in de week volledig met afstuderen bezig. Een sociaal leven heb je niet. Pittig, maar het zit er bijna op.
Dus ik zou zeggen, 2 a 3 volledige dagen werken naast je afstuderen moet lukken.
Dus ik zou zeggen, 2 a 3 volledige dagen werken naast je afstuderen moet lukken.
zondag 11 maart 2012 om 21:39
ik ben begin 4e jaar studie zwanger geraakt en heb mijn afstuderen parttime gedaan, omdat mijn zoon toen nog een pasgeboren baby was (3mnd toen ik begon) Heb gekozen voor een plek waar ik veel thuis kon werken (onderzoek)
Ik had meer tijd in mijn afstuderen kunnen stoppen en dan had ik vast een hoger cijfer gekregen...maar uiteindelijk een 7 gekregen en dat vond ik best...
Ik had meer tijd in mijn afstuderen kunnen stoppen en dan had ik vast een hoger cijfer gekregen...maar uiteindelijk een 7 gekregen en dat vond ik best...
zondag 11 maart 2012 om 21:53
Cameron: Studiepunten is geen goede indicatie, vind ik. Ieder jaar is het aantal studiepunten hetzelfde, maar 1e en 2e jaar vond ik niets voorstellen. Ik deed vrij weinig, maar haalde wel alles in 1x. Nu in het 3e jaar vind ik het héel pittig!
Hm, afstudeerscriptie kost dus ook wel weer veel tijd! Veel thuis kunnen werken aan scriptie is idd wel fijn.
Hm, afstudeerscriptie kost dus ook wel weer veel tijd! Veel thuis kunnen werken aan scriptie is idd wel fijn.
zondag 11 maart 2012 om 22:31
De ECTS geven een indicatie van de tijd dat het kost, ik kan dat voor jou niet bepalen. Het kan zijn dat afstuderen jou heel makkelijk afgaat en dat je geen tegenslagen hebt. Het kan ook andersom.
En verder verschilt deeltijd alleen van voltijd door de lesuren. De inhoud van het curriculum is gelijk. Deeltijd vergt meer discipline. Als je weinig motivatie hebt zou ik er nog eens goed over nadenken.
En heb je bij je opleiding niet iemand werken die de langstudeerders begeleidt ipv een decaan?
En verder verschilt deeltijd alleen van voltijd door de lesuren. De inhoud van het curriculum is gelijk. Deeltijd vergt meer discipline. Als je weinig motivatie hebt zou ik er nog eens goed over nadenken.
En heb je bij je opleiding niet iemand werken die de langstudeerders begeleidt ipv een decaan?
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
maandag 12 maart 2012 om 09:34
Voltijd is niet zonde van je tijd. Bij deeltijd wordt je geacht gewoon veel sneller te werken en meer te doen. Dat zit meer in het "werktempo" dan in het "schooltempo", dus als je alleen dat laatste tempo kent dan denk ik wel dat het lastig wordt om én te gaan werken én te studeren. Als je het in de voltijd net red, ga er dan maar vanuit dat je in de deeltijd echt op je tenen moet lopen. Docenten nemen je niet meer aan het handje, je moet alles zelf doen en zelf uitzoeken. En dat naast je werk.
Daarnaast kun je in deeltijd vaak sneller je stage doen omdat je al werkervaring hebt opgebouwd of dat je werkervaring mee kan tellen als vrijstelling. Ik weet niet precies wat voor opleiding je doet, maar houd er wel rekening mee dat je voor je afstuderen ook de nodige uren zal moeten maken bij een organisatie om ervaring op te doen.
Daarnaast kun je in deeltijd vaak sneller je stage doen omdat je al werkervaring hebt opgebouwd of dat je werkervaring mee kan tellen als vrijstelling. Ik weet niet precies wat voor opleiding je doet, maar houd er wel rekening mee dat je voor je afstuderen ook de nodige uren zal moeten maken bij een organisatie om ervaring op te doen.
maandag 12 maart 2012 om 10:33
Voor langstudeerboete kun je extra lening bij DUO afsluiten als het financiële stuk een tijdelijk probleem is. Langstudeerdersboete geldt ook voor deeltijders. Als je halverwege het jaar afstudeert, krijg je de helft van het collegegeld en de langstudeerdersboete retour. Dus in geval van langstudeerdersboete zo snel mogelijk afstuderen.
De staatssecretaris heeft ook plannen om de collegegeldtarieven voor deeltijdstudies te wijzigen. Dat zijn nu nog geen concrete zaken, maar houd dat ook in de gaten als je denkt aan overstappen naar deeltijd.
De staatssecretaris heeft ook plannen om de collegegeldtarieven voor deeltijdstudies te wijzigen. Dat zijn nu nog geen concrete zaken, maar houd dat ook in de gaten als je denkt aan overstappen naar deeltijd.