Werk & Studie alle pijlers

Vragen over Stewardess

27-07-2011 09:16 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe volgend schooljaar (2011-2012) eindexamen Mavo. Mijn sectorkeuze is economie. Kan ik met deze sectorkeuze ook stewardess worden of is dat niet mogelijk?

Ik zou ook graag nog de Havo er achter aan doen, maar kan ik daarmee ook stewardess worden?

Als het mogelijk is, welke opleidingen moet ik dan doen?

Hoelang doe je er ongeveer over om de opleiding tot stewardess te voltooien? Ik heb namelijk gelezen dat je bij de KLM pas aan het werk kan als je 21 jaar bent, vandaar dat ik wil weten hoelang de opleiding duurt. Als ik slaag ben ik 16 jaar, dus dan heb ik nog 5 jaar over.

Ook heb ik gelezen dat je binnen een uur op het vliegveld moet zijn (als je reserve bent?). Hoe zit dit precies? Ik woon namelijk in Zeeland, dus schiphol ligt dan ongeveer op 2 uur rijden.

Als stewardess kan je intercontinentale vluchten maken. Kan je als stewardess altijd naar dezelfde bestemming vliegen, of kan dat verschillen?

Hoelang blijf je ongeveer op de bestemming buiten de EU? Als je weer thuis komt, hoelang heb je dan ongeveer vrij?

Hoe ziet zo'n rooster er ongeveer uit die je krijgt? Zie je daarop de tijden wanneer en hoelaat je moet vliegen?

Ik heb verder al veel informatie gevonden, alleen deze vragen kan ik niet echt vinden met een goede duidelijke uitleg. Hopelijk hier wel.

Groetjes,

Daphne
quote:xxxdaphne schreef op 27 juli 2011 @ 10:00:

[...]

Je ontmoet verschillende mensen met allemaal een verhaal. Elke vlucht is anders ;)Londen is 45 minuten, opstijgen, koffie/thee serveren, koffie/thee ophalen, tax free rondje doen, zelf bakkie doen/ontbijten, klaar voor landing. Weinig tijd om mensen te ontmoeten.
quote:xxxdaphne schreef op 27 juli 2011 @ 10:00:

[...]

Je ontmoet verschillende mensen met allemaal een verhaal. Elke vlucht is anders ;)Wees erop voorbereid dat veel mensen je zullen zien als een dienstmeid in de lucht. Oneerlijk en onterecht, maar het is wel het beeld dat veel mensen van je zullen hebben en je daarnaar zullen behandelen. Beetje hetzelfde idee als mensen die denken dat een secretaresse een domme doos is die de hele dag haar nagels zit te vijlen en zo. En wat hun verhaal betreft: dat is niet iets waar jij veel mee bezig zult zijn. Daar maak je geen deel van uit, behalve dat je toevallig werkt als zij in het vliegtuig zitten. Je zult geen uitgebreide kletspraatjes met ze (kunnen) maken en ze leren kennen.....
quote:baby_ernie80 schreef op 27 juli 2011 @ 10:04:

[...]

Wees erop voorbereid dat veel mensen je zullen zien als een dienstmeid in de lucht. Oneerlijk en onterecht, maar het is wel het beeld dat veel mensen van je zullen hebben en je daarnaar zullen behandelen. Beetje hetzelfde idee als mensen die denken dat een secretaresse een domme doos is die de hele dag haar nagels zit te vijlen en zo. En wat hun verhaal betreft: dat is niet iets waar jij veel mee bezig zult zijn. Daar maak je geen deel van uit, behalve dat je hen tijdens de vlucht begeleid naar hun bestemming en ze te eten en te drinken geeft. Je zult geen uitgebreide kletspraatjes met ze maken en ze leren kennen.....Nee dat is waar! Dan kan je beter pedicure worden om de mens achter de voet te leren kennen
Daphne,

Van deze discussie zakt mijn broek dus echt af!

Je stelt hier vragen, je krijg een paar duidelijke antwoorden en dan nog vraag je naar de bekende weg.

Neem de moeite om een paar jaar extra aan studie te besteden. Met je huidige opleiding kom je niet eens op gesprek. Bij de KLM hebben ze dezelfde minimumeis. Dus al jij ooit zou willen vliegen, dan zal je daar nu toch echt moeite voor moeten doen dmv langer naar school. En inderdaad, dan kom je in de buurt wat betreft de leeftijdseis. Maar relevante werkervaring heb je dan nog niet opgedaan en dat is toch eigenlijk wel zo handig...

Een zogenaamde stewardessenopleiding heb je geen reet aan. Dat kost je alleen maar heel veel geld en het geeft geen garantie. Ze zeggen natuurlijk wel dat je gegarandeerd een baan als stewardess krijgt, maar dat is gelul.

Ook hoef je niet speciaal een toeristische opleiding te volgen. Helemaal niet nodig.

Overigens is 70% van het KLM cabinepersoneel, Hbo of universitair geschoold. Een klein deel is Havo/Mbo4 geschoold. Altijd handig om hoger geschoold te zijn - wat iemand (Astrape?) al noemde: als het niet goed gaat in die sector of als je toch ooit iets anders zou willen doen, reken maar dat je dan baat hebt bij die extra studiejaren.

Als je bij de KLM wordt aangenomen, krijg je een interne opleiding van 6 weken. Daar leer je alles wat je moet weten. Tijdens die 6 weken moet je flink wat informatie kunnen verwerken, wat ook bijna dagelijks getoetst wordt. Ruimte voor herkansing is minimaal. Verkeerd lezen of gewoon helemaal niet lezen, kan ervoor zorgen dat je de cursus vroegtijdig verlaat. Daarmee begint het dus: goed lezen

En daarom.... Astrape schreef het al: lees het genoemde topic helemaal door - dus vanaf het begin. Wellicht heeft men je daarom nog geen antwoord gegeven op de vragen die je stelde in het andere topic. Lezen is the magic word.
quote:poezemoeder schreef op 27 juli 2011 @ 10:06:

[...]

Nee dat is waar! Dan kan je beter pedicure worden om de mens achter de voet te leren kennen Dat bedoel ik dus te zeggen (overigens had ik mijn bericht inmiddels aangepast. Je hebt een oude versie van mijn reactie gequote). Waar het op neerkomt: je bent op dat moment aan het werk. Dan wordt er niet van jou verwacht dat je de passagiers beter leert kennen. De meesten zullen daar ook geen behoefte aan hebben. TO is heel jong nog en romantiseert het vliegen volgens mij een beetje.
quote:Lizzl schreef op 27 juli 2011 @ 10:07:

Daphne,

Je stelt hier vragen, je krijg een paar duidelijke antwoorden en dan nog vraag je naar de bekende weg.

En daarom.... Astrape schreef het al: lees het genoemde topic helemaal door - dus vanaf het begin. Wellicht heeft men je daarom nog geen antwoord gegeven op de vragen die je stelde in het andere topic. Lezen is the magic word. . En TO neem de adviezen goed in je op!
Het is gewoon keihard werken, maar dan in de lucht in plaats van op de grond. En er worden gewoon harde eisen gesteld aan opleidings- en ervaringsniveau.
quote:baby_ernie80 schreef op 27 juli 2011 @ 10:08:

[...]

Dat bedoel ik dus te zeggen (overigens had ik mijn bericht inmiddels aangepast. Je hebt een oude versie van mijn reactie gequote). Waar het op neerkomt: je bent op dat moment aan het werk. Dan wordt er niet van jou verwacht dat je de passagiers beter leert kennen. De meesten zullen daar ook geen behoefte aan hebben. TO is heel jong nog en romantiseert het vliegen volgens mij een beetje.Precies, mijn woorden
quote:baby_ernie80 schreef op 27 juli 2011 @ 10:04:

[...]

Wees erop voorbereid dat veel mensen je zullen zien als een dienstmeid in de lucht. Oneerlijk en onterecht, maar het is wel het beeld dat veel mensen van je zullen hebben en je daarnaar zullen behandelen. Beetje hetzelfde idee als mensen die denken dat een secretaresse een domme doos is die de hele dag haar nagels zit te vijlen en zo. En wat hun verhaal betreft: dat is niet iets waar jij veel mee bezig zult zijn. Daar maak je geen deel van uit, behalve dat je toevallig werkt als zij in het vliegtuig zitten. Je zult geen uitgebreide kletspraatjes met ze (kunnen) maken en ze leren kennen.....Op de intercontinentale vluchten ook niet?
quote:poezemoeder schreef op 27 juli 2011 @ 10:11:

[...]

. En TO neem de adviezen goed in je op!Dat zal ik zeker doen.
Hoi,

Ben zelf grondstewardess bij KLM en zal proberen je vragen te beantwoorden.

Als eerste de criteria van KLM voor cabine:

Steward(ess) bij KLM

Het beroep van steward of stewardess is uiteraard mooi, maar vraagt wel iets van jou:

Je bent allereerst verantwoordelijk voor de veiligheid in de cabine. Je draagt zorg voor een efficiënt vluchtverloop en een optimale serviceverlening. Je krijgt te maken met passagiers met de meest uiteenlopende achtergronden en culturen. Onze klanten mogen een optimale service van je verwachten.

Kortom, je bent in staat om een goede balans te laten zien tussen interpersoonlijke sensitiviteit en zakelijkheid, met als doel de passagiers tevreden van boord te laten gaan en opnieuw voor KLM te laten kiezen.

Onze harde criteria:

21 jaar of ouder, vanwege het internationale karakter van de functie;

opleiding: minimaal HAVO / MBO 4 diploma ongeacht richting of duur;

lengte minimaal 1.58m tot 1.90m;

sterkte van bril of contactlenzen tussen de -5 en +5;

een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid in de Nederlandse en Engelse taal;

je kunt binnen 1 uur op Schiphol zijn voor reservediensten;

je kunt zwemmen.

Als je wordt aangenomen is de interne opleiding 6 weken en heel erg pittig.

Je MOET binnen het uur op Schiphol zijn. Als je een stand-by dienst hebt en je wordt opgeroepen, dan moet je zo snel mogelijk je vlucht halen. Dit zou voor jou betekenen dat je moet verhuizen.

Als je intercontinentaal vliegt dan verschilt je bestemming. Je kan niet altijd naar dezelfde bestemming. Je hebt ook dat je bijvoorbeeld een week (of 2) alleen maar op Europa vliegt.

Hoelang je weg bent en vrij bent hangt van de bestemming af waar je naar toe vliegt. Als je Europa vliegt dan kan het zijn dat je op 1 dag 3 vluchten vliegt en dan in Europa op een bestemming blijft slapen, en de volgende dag weer 3 vluchten doet.

Op het rooster staat inderdaad welke vluchten je hebt, wanneer en hoelaat je vliegt (wel zo handig om op tijd je aan te melden).

Je kan er ook voor kiezen om voor KLM Cityhopper (is alleen maar Europa) te vliegen (als je aan de eisen voldoet). Als je bent aangenomen en je komt je proeftijd door dan krijg je een contract voor 5 jr. Hierna stroom je automatisch door naar KLM. Dit is een mooie opstap als je nog jong bent. Dit zijn de criteria van KLM Cityhopper:

Als je kiest voor een baan als steward/stewardess bij KLM Cityhopper, kies je voor een baan bij een dynamische regionale luchtvaartmaatschappij.

Opleiding:

Minimaal een HAVO-diploma of een afgeronde MBO3-opleiding

Talenkennis:

Goede uitdrukkingsvaardigheid van Nederlands en Engels; kennis van Duits en Frans is een pré

Lengte:

Minimaal 1.58 m, maximaal 1.85 m

Bril/contactlenzen:

Sterkte tot maximaal -5.00 of +5.00

Werkervaring:

Eén tot twee jaar werkervaring in een servicegerichte omgeving

Reistijd:

Wij verwachten van u dat u een woon- of verblijfsplaats heeft met een reistijd naar Schiphol (inclusief parkeren) van minder dan één uur. "Dit is i.v.m. (meerdaagse) reservediensten (zie ook: arbeidsvoorwaarden/rooster)"

Paspoort:

Het is verplicht in het bezit te zijn van een Nederlands paspoort of van een van de lidstaten van de EU.

Overig:

Gelet op de aard van de functie moet je kunnen zwemmen en is een bepaalde levenservaring en verantwoordelijkheidsgevoel noodzakelijk. Zichtbare piercings, tatoeages en tandversieringen zijn niet toegestaan. Het is niet mogelijk om gelijktijdig bij KLM te solliciteren voor de functie van steward/stewardess. Een avontuurlijke instelling is een must vanwege de wisselende roosters, collega's en bestemmingen!

Leeftijd

De minimale leeftijd om bij KLM Cityhopper te vliegen is 18 jaar.

Succes!
quote:Lizzl schreef op 27 juli 2011 @ 10:07:

Daphne,

Neem de moeite om een paar jaar extra aan studie te besteden. Met je huidige opleiding kom je niet eens op gesprek. Bij de KLM hebben ze dezelfde minimumeis. Dus al jij ooit zou willen vliegen, dan zal je daar nu toch echt moeite voor moeten doen dmv langer naar school. En inderdaad, dan kom je in de buurt wat betreft de leeftijdseis. Maar relevante werkervaring heb je dan nog niet opgedaan en dat is toch eigenlijk wel zo handig...

Een zogenaamde stewardessenopleiding heb je geen reet aan. Dat kost je alleen maar heel veel geld en het geeft geen garantie. Ze zeggen natuurlijk wel dat je gegarandeerd een baan als stewardess krijgt, maar dat is gelul.

Ook hoef je niet speciaal een toeristische opleiding te volgen. Helemaal niet nodig.

Overigens is 70% van het KLM cabinepersoneel, Hbo of universitair geschoold. Een klein deel is Havo/Mbo4 geschoold. Altijd handig om hoger geschoold te zijn - wat iemand (Astrape?) al noemde: als het niet goed gaat in die sector of als je toch ooit iets anders zou willen doen, reken maar dat je dan baat hebt bij die extra studiejaren.

Als je bij de KLM wordt aangenomen, krijg je een interne opleiding van 6 weken. Daar leer je alles wat je moet weten. Tijdens die 6 weken moet je flink wat informatie kunnen verwerken, wat ook bijna dagelijks getoetst wordt. Ruimte voor herkansing is minimaal. Verkeerd lezen of gewoon helemaal niet lezen, kan ervoor zorgen dat je de cursus vroegtijdig verlaat. Daarmee begint het dus: goed lezen

En daarom.... Astrape schreef het al: lees het genoemde topic helemaal door - dus vanaf het begin. Wellicht heeft men je daarom nog geen antwoord gegeven op de vragen die je stelde in het andere topic. Lezen is the magic word.Sorry. Ik wil het gewoon goed weten.
quote:Sunny81 schreef op 27 juli 2011 @ 10:33:

Hoi,

Ben zelf grondstewardess bij KLM en zal proberen je vragen te beantwoorden.

Als eerste de criteria van KLM voor cabine:

Steward(ess) bij KLM

Het beroep van steward of stewardess is uiteraard mooi, maar vraagt wel iets van jou:

Je bent allereerst verantwoordelijk voor de veiligheid in de cabine. Je draagt zorg voor een efficiënt vluchtverloop en een optimale serviceverlening. Je krijgt te maken met passagiers met de meest uiteenlopende achtergronden en culturen. Onze klanten mogen een optimale service van je verwachten.

Kortom, je bent in staat om een goede balans te laten zien tussen interpersoonlijke sensitiviteit en zakelijkheid, met als doel de passagiers tevreden van boord te laten gaan en opnieuw voor KLM te laten kiezen.

Onze harde criteria:

21 jaar of ouder, vanwege het internationale karakter van de functie;

opleiding: minimaal HAVO / MBO 4 diploma ongeacht richting of duur;

lengte minimaal 1.58m tot 1.90m;

sterkte van bril of contactlenzen tussen de -5 en +5;

een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid in de Nederlandse en Engelse taal;

je kunt binnen 1 uur op Schiphol zijn voor reservediensten;

je kunt zwemmen.

Als je wordt aangenomen is de interne opleiding 6 weken en heel erg pittig.

Je MOET binnen het uur op Schiphol zijn. Als je een stand-by dienst hebt en je wordt opgeroepen, dan moet je zo snel mogelijk je vlucht halen. Dit zou voor jou betekenen dat je moet verhuizen.

Als je intercontinentaal vliegt dan verschilt je bestemming. Je kan niet altijd naar dezelfde bestemming. Je hebt ook dat je bijvoorbeeld een week (of 2) alleen maar op Europa vliegt.

Hoelang je weg bent en vrij bent hangt van de bestemming af waar je naar toe vliegt. Als je Europa vliegt dan kan het zijn dat je op 1 dag 3 vluchten vliegt en dan in Europa op een bestemming blijft slapen, en de volgende dag weer 3 vluchten doet.

Op het rooster staat inderdaad welke vluchten je hebt, wanneer en hoelaat je vliegt (wel zo handig om op tijd je aan te melden).

Je kan er ook voor kiezen om voor KLM Cityhopper (is alleen maar Europa) te vliegen (als je aan de eisen voldoet). Als je bent aangenomen en je komt je proeftijd door dan krijg je een contract voor 5 jr. Hierna stroom je automatisch door naar KLM. Dit is een mooie opstap als je nog jong bent. Dit zijn de criteria van KLM Cityhopper:

Als je kiest voor een baan als steward/stewardess bij KLM Cityhopper, kies je voor een baan bij een dynamische regionale luchtvaartmaatschappij.

Opleiding:

Minimaal een HAVO-diploma of een afgeronde MBO3-opleiding

Talenkennis:

Goede uitdrukkingsvaardigheid van Nederlands en Engels; kennis van Duits en Frans is een pré

Lengte:

Minimaal 1.58 m, maximaal 1.85 m

Bril/contactlenzen:

Sterkte tot maximaal -5.00 of +5.00

Werkervaring:

Eén tot twee jaar werkervaring in een servicegerichte omgeving

Reistijd:

Wij verwachten van u dat u een woon- of verblijfsplaats heeft met een reistijd naar Schiphol (inclusief parkeren) van minder dan één uur. "Dit is i.v.m. (meerdaagse) reservediensten (zie ook: arbeidsvoorwaarden/rooster)"

Paspoort:

Het is verplicht in het bezit te zijn van een Nederlands paspoort of van een van de lidstaten van de EU.

Overig:

Gelet op de aard van de functie moet je kunnen zwemmen en is een bepaalde levenservaring en verantwoordelijkheidsgevoel noodzakelijk. Zichtbare piercings, tatoeages en tandversieringen zijn niet toegestaan. Het is niet mogelijk om gelijktijdig bij KLM te solliciteren voor de functie van steward/stewardess. Een avontuurlijke instelling is een must vanwege de wisselende roosters, collega's en bestemmingen!

Leeftijd

De minimale leeftijd om bij KLM Cityhopper te vliegen is 18 jaar.

Succes!

Heel erg bedankt met het beantwoorden van deze vragen. Ik stel dit zeer op prijs!

Zou ik dan bijvoorbeeld als ik volgend jaar slaag, een mbo 3 opleiding kunnen volgen? Of moet ik daarvoor ook naar de havo? Als ik gewoon na m'n examen een mbo 3 opleiding ga volgen, hoelang ben ik daar ongeveer mee bezig?
Een MBO opleiding 3 en de Havo is beiden 2 jaar..Teminste, mijn broertje volgt nu een MBO 4 opleiding en heeft na 2 jaar zijn MBO 3 diploma gekregen, hij moet nu nog 1 jaartje en dan heeft ie MBO 4. Ik zou kiezen voor de havo. Meer mogelijkheden, zeker gezien de opleidingen. Staar je niet blind op een beroep. Het kan vies tegenvallen en je hebt dan iets nodig om terug op te kunnen vallen.
Vanaf de MAVO kan je een MBO3 opleiding doen ja, maar kies dan wel een opleiding die je interesse hebt en waar je eventueel in de toekomst mee verder wilt.

Maar waarom zou je geen MBO4 doen? Hou er ook rekening mee dat je niet wordt aangenomen!
quote:Chantilly21 schreef op 27 juli 2011 @ 10:50:

Een MBO opleiding 3 en de Havo is beiden 2 jaar..Teminste, mijn broertje volgt nu een MBO 4 opleiding en heeft na 2 jaar zijn MBO 3 diploma gekregen, hij moet nu nog 1 jaartje en dan heeft ie MBO 4. Ik zou kiezen voor de havo. Meer mogelijkheden, zeker gezien de opleidingen. Staar je niet blind op een beroep. Het kan vies tegenvallen en je hebt dan iets nodig om terug op te kunnen vallen.Je hebt dan inderdaad meer mogelijkheden om op terug te vallen. Dus het beste zou zijn de havo en dan naar mbo 4. En met de mavo wat ik straks heb gaat het niet lukken om stewardess te worden, als ik het goed begrijp.
quote:Sunny81 schreef op 27 juli 2011 @ 10:51:

Vanaf de MAVO kan je een MBO3 opleiding doen ja, maar kies dan wel een opleiding die je interesse hebt en waar je eventueel in de toekomst mee verder wilt.

Maar waarom zou je geen MBO4 doen? Hou er ook rekening mee dat je niet wordt aangenomen!

Oké. MBO4 ligt op HAVO niveau werd er naar mijn weten gezegt in dit topic.

Wat nou als de HAVO voor mij te hoog is? Kan ik dan gewoon naar een MBO3?
Oh en wat vele mensen zeggen over serveerster in de lucht.... Trek je er niets van aan. De luchtvaart is een aparte wereld en ik vind het geweldig om in te werken. De diverse tijden, mensen, verhalen van mensen, culturen, problemen, vertragingen, mensen die worden opgepakt etc etc... Er gebeurd altijd wel iets....

Moet er niet aan denken om de hele dag op kantoor achter een bureautje te zitten....
quote:xxxdaphne schreef op 27 juli 2011 @ 10:57:

[...]

Je hebt dan inderdaad meer mogelijkheden om op terug te vallen. Dus het beste zou zijn de havo en dan naar mbo 4. En met de mavo wat ik straks heb gaat het niet lukken om stewardess te worden, als ik het goed begrijp.Je kunt ook met een havo diploma solliciteren als stewardess als ik het goed begrepen heb hierboven..Niet bij de KLM, maar dan moet je ook 21 + zijn. En zoals al werd benoemd, zijn de meeste stewards en stewardessen HBO op universitair geschoold bij de KLM. Misschien ook iets om over na te denken? HAVO proberen en dan wellicht HBO doen? Heb je iig een goede basis, mocht het niet lukken om aan de bak te komen!
quote:xxxdaphne schreef op 27 juli 2011 @ 10:59:

[...]

Oké. MBO4 ligt op HAVO niveau werd er naar mijn weten gezegt in dit topic.

Wat nou als de HAVO voor mij te hoog is? Kan ik dan gewoon naar een MBO3?

Volgens mij wel, want je hebt een MAVO diploma. Probeer het en ga ervoor!

Ik zelf heb MAVO gedaan en daarna MBO4 (beide geslaagd)
Daphne, ga eens met je decaan praten op school. Die kan je alles vertellen over MBO en Havo. Lijkt me in jouw geval wel handig.
quote:Sunny81 schreef op 27 juli 2011 @ 10:59:

Oh en wat vele mensen zeggen over serveerster in de lucht.... Trek je er niets van aan. De luchtvaart is een aparte wereld en ik vind het geweldig om in te werken. De diverse tijden, mensen, verhalen van mensen, culturen, problemen, vertragingen, mensen die worden opgepakt etc etc... Er gebeurd altijd wel iets....

Moet er niet aan denken om de hele dag op kantoor achter een bureautje te zitten....Ik kan me helemaal plaatsen in je verhaal. Het werk is altijd anders. Ik moet er ook niet aan denken om hele dagen op kantoor te zitten.
quote:Sunny81 schreef op 27 juli 2011 @ 11:00:

[...]

Volgens mij wel, want je hebt een MAVO diploma. Probeer het en ga ervoor!

Ik zelf heb MAVO gedaan en daarna MBO4 (beide geslaagd)Ik hoop dat mij dat ook gaat lukken . Nu eerst maar hopen dat ik voor mijn examen in april/mei slaag. Als ik slaag ben ik een stapje dichterbij
quote:xxxdaphne schreef op 27 juli 2011 @ 11:01:

[...]

Ik kan me helemaal plaatsen in je verhaal. Het werk is altijd anders. Ik moet er ook niet aan denken om hele dagen op kantoor te zitten.Lieverd, je bent 15.
quote:amypond schreef op 27 juli 2011 @ 11:01:

Daphne, ga eens met je decaan praten op school. Die kan je alles vertellen over MBO en Havo. Lijkt me in jouw geval wel handig.Ik ga ook met mijn decaan praten begin september. De keuze's die ik aankomend jaar moet gaan maken, zijn belangrijk voor mijn aankomend beroep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven