Werk & Studie alle pijlers

Vreselijke collega..

17-07-2019 08:14 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
-summer- wijzigde dit bericht op 22-04-2020 16:57
Reden: Wegens herkenbaarheid
99.86% gewijzigd
-Lucille- schreef:
17-07-2019 12:35
Ik ben zo'n type die wel eens irritant kan zijn volgens collega's. En heb daar jarenlang mijn gedrag op aangepast. Steeds een stukje van mezelf ingeleverd tot er weinig van over was. Want feedback is immers opbouwend, je kunt er iets van leren, en zo groei je als mens. Wordt ons geleerd.

Maar is dat wel zo? Waarom is het MIJN probleem als anderen last hebben van mij? Waarom maken ze er mijn probleem van?

Jij hebt last van jouw collega. Het is jouw probleem. Waarom moet zij dat voor je oplossen? Waarom moet zij zich veranderen zodat jij je niet meer ergert?

Jij kunt ook werken aan jouw irritaties, en onderzoeken waar dat vandaan komt.

Wel eens irritant kan zijn of nooit iets aardigs je mond uit kunnen krijgen?

In het eerste geval hoeft je jezelf niet weg te cijferen, in het tweede geval zou ik mezelf wel eens achter de oren krabben.
Ben het volledig eens met makreel en Andersom.
We lezen alleen de kant van Summer.

Als ik me aan iemand erger, zie ik ook vooral het negatieve, en benoem ik dat dus vooral.
Dat wil niet zeggen dat ik daarom de enige juiste visie op de situatie heb ;-)
Als ik me erger probeerl ik tegenwoordig heel goed te kijken of dat vooral aan mij ligt of dat de ander werkelijk mijn grens over gaat.

Mijn slordige collega die bij een volle vaatwasser haar spullen door de hele keuken verspreidt vind ik vooral ergerlijk. De vaatwasser aanzetten/ uitruimen is mijn taak, dus haar zooi ruim ik daarna dan stilzwijgend op.

Maar toen ze zich hardop afvroeg waarom ik het altijd zo'n zooitje liet worden in de keuken, terwijl de vaatwasser draaide, ging ze mijn grens over, daar heb ik haar op aangesproken.
Andersom schreef:
17-07-2019 15:06
Als ik me erger probeerl ik tegenwoordig heel goed te kijken of dat vooral aan mij ligt of dat de ander werkelijk mijn grens over gaat.
Dat heb ik dus ook.
Ook ik probeer bij mezelf na te gaan, waarom ik me irriteer en of dit redelijk is.
Anderzijds wil ik van mijn hart ook geen moordkuil maken en kunnen zeggen wat ik voel.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
17-07-2019 12:35
.

Maar is dat wel zo? Waarom is het MIJN probleem als anderen last hebben van mij? Waarom maken ze er mijn probleem van?

.
Die ene spookrijder is het probleem niet. Het zijn al die andere automobilisten die zich niet willen aanpassen :bonk:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n collega kan je plezier op het werk flink verpesten. Dat weet ik helaas uit ervaring. Ik heb ooit een baan gehad met zo'n leidinggevende. Altijd negatief, iedereen deed altijd alles fout, nooit een compliment en extreem wantrouwend, wat zich uitte door constant op je te letten en kritiek te geven in het bijzijn van klanten.

Ik heb haar toen ook aangesproken en gezegd dat ik deze manier van werken niet prettig vond. Zij herkende zich totaal niet in dat beeld en gaf mij (en andere collega's) weer de schuld. Zij had wel veel inhoudelijke kennis van het bedrijf en daardoor deed het hogere management er niks aan. Ze waren er wel van op de hoogte.

Ik ben toen bij andere bedrijven gaan solliciteren..

De tips die je hebt gekregen zijn op zich prima, maar het klinkt alsof je al veel hebt geprobeerd. Sommige mensen hebben nu eenmaal een bord voor hun kop.

Gelukkig heeft zij niet direct macht over jou, daarom is "het ene oor in, het andere oor uit" een manier om er mee om te gaan. Misschien is het mogelijk om op andere tijden te werken, zodat je minder direct met haar samen hoeft te werken? Of op een andere afdeling (als dit van toepassing is)?

Succes!
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat de kracht van goede feedback onderschat wordt,

doe het een keer, klein houden, geen lang gesprek,

doe het nog een keer, joh, let op je doet weer x ik voel me y

en de laatste keer, eh, ik heb nu drie keer om z gevraagd, ik ga dit hogerop zoeken de maat is vol voor mij....
en dan ook doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven