Werk & Studie alle pijlers

Vrijwilliger Sensoor

31-01-2017 18:14 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of iemand hier vrijwilliger is bij sensoor.

Binnenkort ga ik beginnen met de cursus om daarna aan de slag te gaan.

En ben ik erg benieuwd naar ervaringen.
Hier niet, maar wil wel zeggen dat ik het leuk vind dat je vrijwilligerswerk gaat doen
Ja, ik

Wat wil je weten?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:Lovestar schreef op 31 januari 2017 @ 19:05:

Hier niet, maar wil wel zeggen dat ik het leuk vind dat je vrijwilligerswerk gaat doen

Dank je wel!

quote:jojanneke66 schreef op 31 januari 2017 @ 19:08:

Ja, ik

Wat wil je weten?

Hoe vaak krijg je telefoontjes van mensen die niet serieus zijn?

Welke onderwerpen komen het vaakst voor?

Wat is je langste gesprek geweest?

Wat voor gesprek vond je het moeilijkst?
Ik ex vrijwilliger. Heb training gedaan, gevraagd om meer in organisatie te betekenen ivm opleiding en diplomas maar t lag me niet.

Ik voelde me te beperkt.

Ik doe nu ander vrijwilligerswerk zoals buddy zijn en binnen diverse maatschappelijke organisaties.
quote:Versnellingsbak schreef op 31 januari 2017 @ 19:15:

Ik ex vrijwilliger. Heb training gedaan, gevraagd om meer in organisatie te betekenen ivm opleiding en diplomas maar t lag me niet.

Ik voelde me te beperkt.

Ik doe nu ander vrijwilligerswerk zoals buddy zijn en binnen diverse maatschappelijke organisaties.Op wat voor manier beperkt?
Weet je, wat verwacht je? Wat is jouw beeld van het werken voor sensoor?

Waar komt jouw vraag vandaan?

En hoe relevant zijn mijn ervaringen voor jou?
quote:jojanneke66 schreef op 31 januari 2017 @ 19:19:

Weet je, wat verwacht je? Wat is jouw beeld van het werken voor sensoor?

Waar komt jouw vraag vandaan?

En hoe relevant zijn mijn ervaringen voor jou?

Ik verwacht weinig. Ik ben gewoon erg benieuwd.

Mijn beeld is telefoneren met mensen die eenzaam zijn of in een nare positie zitten.

Relevant weet ik niet. Ik ben eerder gewoon nieuwsgierig.
De mensen die bellen zijn "gewone" mensen, netzoals jij en ik. Soms blij, soms verdrietig, soms verliefd, soms net gescheiden, soms beperkt en soms ook niet. Mensen van 14' tot 99 jaar. Mannen en vrouwen.

En qua onderwerpen? Elk onderwerp wat hier op het forum besproken wordt, kun je ook aan de telefoon verwachten.
Ja ik ook! Inderdaad heel wisselende gesprekken. De meesten zijn serieus en hebben een vraag. Soms zit er een niet serieuze beller tussen.

Het fijne vind ik dat je de diensten zelf in kunt plannen. Ik heb meestal in de avond of het weekend zodat ik geen aparte oppas hoef te regelen.

Ik vind dat je erg serieus wordt genomen door de organisatie. Ze investeren veel in je en ik voel me erg gewaardeerd. Ook leuk vind ik het dat je wel in contact komt met andere vrijwilligers. Dat zijn ook hele diverse mensen die het werk om hele verschillende redenen doen.
erzed wijzigde dit bericht op 31-01-2017 19:40
Reden: Typo
% gewijzigd
Bedankt voor jullie inbreng!

Dat vond ik ook erg fijn inderdaad het zelf inplannen van diensten. Ook waardeer ik erg dat ik een cursus krijg en vind het leuk om bij te leren.

erzed, wat vind je het moeilijkst aan het werk?
Onbeleefd zijn

Er is een categorie bellers die vooral een monoloog willen houden. En ik wil graag in dialoog om te kijken of ik ze een stap verder kan helpen. Om dan soms te zeggen: Nee, nu wil ik wat zeggen. Dat vind ik moeilijk. Maar dat is ook de aard van het beestje.

Ik leer ook heel veel van de beller! Over politiek, religie, relaties en hobby's.
Misschien kan ik mijn vraag ook in dit topic kwijt; ik wil mijn moeder aanraden om eens wat vaker bij een organisatie als Sensoor haar ei kwijt te raken. Ze leunt daarin nu teveel op mij en heeft wel vriendinnen maar daar kan ze niet alles kwijt (of niet vaak genoeg). Als je Sensoor belt heb je dan elke keer een willekeurige persoon aan de telefoon? Dat ze zeg maar iedere keer de achtergrond van een verhaal 'moet' uitleggen?

Het lijkt me eigenlijk van wel. -en dat is logisch- Is Sensoor dan wel de juiste plek om contact te zoeken? Of moeten we dan gaan zoeken richting buddy-achtig iets?
quote:erzed schreef op 31 januari 2017 @ 19:57:

Onbeleefd zijn

Er is een categorie bellers die vooral een monoloog willen houden. En ik wil graag in dialoog om te kijken of ik ze een stap verder kan helpen. Om dan soms te zeggen: Nee, nu wil ik wat zeggen. Dat vind ik moeilijk. Maar dat is ook de aard van het beestje.

Ik leer ook heel veel van de beller! Over politiek, religie, relaties en hobby's.Ik denk dat je ook heel veel doet door alleen te luisteren. Daarmee kun je ook iemand een stapje verder brengen. Ook al heb je dat gevoel misschien niet (altijd).
quote:rosings schreef op 31 januari 2017 @ 19:59:

Misschien kan ik mijn vraag ook in dit topic kwijt; ik wil mijn moeder aanraden om eens wat vaker bij een organisatie als Sensoor haar ei kwijt te raken. Ze leunt daarin nu teveel op mij en heeft wel vriendinnen maar daar kan ze niet alles kwijt (of niet vaak genoeg). Als je Sensoor belt heb je dan elke keer een willekeurige persoon aan de telefoon? Dat ze zeg maar iedere keer de achtergrond van een verhaal 'moet' uitleggen?

Het lijkt me eigenlijk van wel. -en dat is logisch- Is Sensoor dan wel de juiste plek om contact te zoeken? Of moeten we dan gaan zoeken richting buddy-achtig iets?

Van wat ik heb begrepen heb je inderdaad altijd een willekeurig persoon aan de lijn. Het is ook erg anoniem, van beide kanten. Ik denk dat je moeder meer heeft aan een buddy.

quote:erzed schreef op 31 januari 2017 @ 19:57:

Onbeleefd zijn

Ik leer ook heel veel van de beller! Over politiek, religie, relaties en hobby's.Ja het mooie is ik kan er ook wel veel van leren! En inderdaad ik denk dat luisteren ook wel iets is wat mensen graag ervaren. Mischien bellen ze daardoor ook wel doordat ze dat in hun omgeving niet ervaren. Maar ik begrijp je wel.
Er zijn veel bellers die Sensoor nodig hebben en dat probeert de organisatie 'tegen te gaan'. Dat wordt vooral gedaan door de vrijwilligers te trainen om mensen te motiveren en aan te sporen om op zoek te gaan naar of binnen het eigen netwerk.

Natuurlijk zijn mensen welkom om te bellen en er zitten 24/7 vrijwilligers klaar om de telefoon op te nemen. Omdat het voor zowel beller als vrijwilliger veilig te houden is het volledig anoniem. Dat betekent dat je niet je naam hoeft te zeggen of je hele verhaal hoeft te doen. Je kunt een vraag stellen die jou op dat moment bezig houdt. En waar je graag met iemand over wilt spreken. Soms kan het zijn dat een vrijwilliger zegt dat je bij je huisarts moet wezen hiervoor of dat de inschatting is dat je hulp moet zoeken. Soms is het ook zo dat de vrijwilliger je kan helpen door bijvoorbeeld de zaken op een rijtje te zetten of door te oefenen om je grenzen aan te geven.

Er zijn duizend en één voorbeelden te geven.

@rosings: als je graag wilt dat je moeder verder komt met waar ze zo op leunt bij jou en haar vriendinnen is het misschien goed om te kijken naar een buddy. Maar ze mag natuurlijk bellen om het te ervaren.

@lindaatje1900: soms is het een verbale diarree wat er komt. Dan is het niet eens nodig om te luisteren. Dat zijn de gesprekken die ik bedoel. Natuurlijk zit je er vooral om naar de beller te luisteren. Maar het fijnste is wanneer er een dialoog ontstaat. Je praat van mens tot mens vanuit gelijkwaardigheid. Daar hoort ook in thuis dat je iets kan zeggen als vrijwilliger, ook al is het alleen maar meeleven of erkenning en niet eens advies
erzed wijzigde dit bericht op 31-01-2017 20:14
Reden: Typo
% gewijzigd
Dit kende ik nog niet en het lijkt mij wel wat om eens te proberen als vrijwilliger. Moet je bij deze organisatie een minimaal aantal uur beschikbaar zijn per week/per keer? En kun je ook kiezen om alleen te mailen/chatten of s het altijd ook met bellen?

En hoe vaak kom je heftige dingen tegen zoals geweld, mishandeling of wellicht iemand die erover denkt om er een einde aan te maken? Als zulke soort heftige dingen met regelmaat voorkomen dan is dit niks voor mij. Maar als het met name mensen zijn die eenzaam zijn of even advies willen dan lijkt het mij wel leuk om te helpen.
quote:closednote schreef op 31 januari 2017 @ 20:17:

Dit kende ik nog niet en het lijkt mij wel wat om eens te proberen als vrijwilliger. Moet je bij deze organisatie een minimaal aantal uur beschikbaar zijn per week/per keer? En kun je ook kiezen om alleen te mailen/chatten of s het altijd ook met bellen?

En hoe vaak kom je heftige dingen tegen zoals geweld, mishandeling of wellicht iemand die erover denkt om er een einde aan te maken? Als zulke soort heftige dingen met regelmaat voorkomen dan is dit niks voor mij. Maar als het met name mensen zijn die eenzaam zijn of even advies willen dan lijkt het mij wel leuk om te helpen.Wat mij werd vertelt is dat één dienst 4 uur is. En ze verwachten ook sowieso een nachtdienst per maand. Mailen en chatten kan ook, maar volgens mij is de cursus vooral gericht op bellen, wat je ook in de chat of mail tot uitvoer kan brengen. Ligt ook aan de locatie of er een chat of mail is dacht ik.
@closednote: kijk eens op de website of een een informatiemiddag is bij jou in de buurt. De vestigingen wisselen in wat ze aanbieden qua bellen/chatten/mailen.

Je wordt gevraagd toe te zeggen op vier uur per week, waarvan een keer in de maand in de nacht en een keer in de maand in het weekend. Dit voor een periode van twee jaar. Maar er is veel mogelijk en men is altijd bereid om met je mee te denken in de mogelijkheden.

Wat betreft de heftigheid, dat wisselt. Soms valt het mee en soms is het heftig. Ik denk dat het goed is om met de vrijwilligerscoordinator te spreken. Die kan ook samen met jou een inschatting maken of dit werk wat voor je is.
Cross post Pluisje! Mooie aanvulling op elkaar
Aha bedankt, als je 1x nachtdienst per maand hebt dan houd het voor mij op want dat zie ik echt niet zitten.

Edit: En om mij voor 2 jaar vast te leggen ook niet. Niet dat ik het dan maar en maand of 2 zou willen doen maar ik vind 2 jaar wel erg lang.
Het valt reuze mee hoor! Maar je kunt als ogen wel in gesprek gaan met de locatie bij je in de buurt. Soms is een locatie redelijk groot dat dit niet per se problemen geeft. Je kunt altijd informeren denk ik dan
@ erzed

Hoe lang ben je al vrijwilliger? En hoeveel heftige gesprekken heb je gehad?

Ik begrijp het als je niet veel kwijt wil hoor, ben gewoon super nieuwsgierig.

Oh een nachtdienst mag je gewoon thuis doen hoor trouwens.
Niet zo lang, maar lang genoeg. Wil wel een klein beetje anoniem blijven

Aantal heftige gesprekken valt mee, meeste gesprekken beginnen bellers dat ze even willen kletsen. Dan ben je vaak na 10 minuten wel klaar met een gesprekje en is het goed voor de beller.

Soms ben je ineens een uur in gesprek en ga je samen met de beller op zoek naar wat hier en nu helpt, dat zijn vaak de grote problemen waar je sowieso geen oplossing voor hebt.

Nachtdienst kan op de meeste locaties thuis, soms ook op kantoor. Sommige locaties zijn helemaal ingericht op thuiswerkers. Dan doe je ook de dagdiensten thuis
quote:erzed schreef op 31 januari 2017 @ 20:38:

Niet zo lang, maar lang genoeg. Wil wel een klein beetje anoniem blijven

Aantal heftige gesprekken valt mee, meeste gesprekken beginnen bellers dat ze even willen kletsen. Dan ben je vaak na 10 minuten wel klaar met een gesprekje en is het goed voor de beller.

Soms ben je ineens een uur in gesprek en ga je samen met de beller op zoek naar wat hier en nu helpt, dat zijn vaak de grote problemen waar je sowieso geen oplossing voor hebt.

Nachtdienst kan op de meeste locaties thuis, soms ook op kantoor. Sommige locaties zijn helemaal ingericht op thuiswerkers. Dan doe je ook de dagdiensten thuisSnap ik! Bedankt voor je inbreng!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven