Werk & Studie alle pijlers

Vrouwen en onderzoek doen

10-11-2009 11:52 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn stelling is:

Vrouwen worden pas vanaf een bepaalde leeftijd serieus met het doen van onderzoek.

Definitie vrouwen: zij die vanaf de geboorte een vagina hebben.

Definitie bepaalde leeftijd: 25 jaar Dit is gebaseerd op de leeftijd wanneer de hersenen volgroeid zijn (zie onderzoek hierover) en goed de consequenties van al het handelen en nalaten kunnen overzien.

Definitie serieus: Goed gefundeerd onderzoek gebaseerd op wetenschappelijk onderzochte gegevens. Hieronder vallen dus niet: vragen op het vivaforum die slecht onderbouwd zijn en niet te beantwoorden zijn door het gebrek aan een afgekaderd onderzoeksonderwerp en het geheel afwezig zijn van vastomlijnde definities gebaseerd op onderzoeksgegevens.

Onderzoek: de zoektocht naar kennis en het beantwoorden van vragen op een wetenschappelijk verantwoorde manier.

(Sorry maar ik werd helemaal opstandig van bepaalde huiswerkvragen hier op het forum)

Wie is het eens of oneens met de stelling? Kom met gegevens, bewijs etc om je stelling te onderbouwen!
Dit is toch niet je huiswerk he? Dan moet je naar het prikbord....
Nee, dit is niet mijn huiswerk

Ik wist dat jij dit moest zijn!
Oneens, aangezien de meeste vrouwen die afstuderen aan de universiteit jonger dan 25 zijn.
Oneens, aangezien wat die andere mevrouw aan het doen was meer leek op een middelbareschoolspreekbeurt en dus geen serieus onderzoek genoemd kan worden en ook niet zo bedoeld was.
Volgens mij ben je gezien je hersenen volwassen als je 21 bent toch? Althans dat is wat ik heb gelezen.. ook zou dan je karakter min of meer uit ontwikkelt zijn.
quote:Vl43inder schreef op 10 november 2009 @ 11:58:

Oneens, aangezien de meeste vrouwen die afstuderen aan de universiteit jonger dan 25 zijn.Maar zegt het feit dat zij afstuderen ook wat over de kwaliteit van het onderzoek? En in hoeverre is er een verschil waar te nemen in kwaliteit tussen vrouwen die dichter bij de 25 zijn, bijvoorbeeld 24 en vrouwen die afstuderen met 21?
quote:Astarte schreef op 10 november 2009 @ 11:59:

Oneens, aangezien wat die andere mevrouw aan het doen was meer leek op een middelbareschoolspreekbeurt en dus geen serieus onderzoek genoemd kan worden en ook niet zo bedoeld was.We kunnen die mevrouw als case-study nemen
Oneens, ik vond mijn afstudeeronderzoek heel serieus en gefundeerd en met een hele mooie theorie etc. En ik was 24 er mee begon.
Hersenen zijn volgroeid tussen de 20 en 25 jaar. Omdat 25 hierin het uiterste is, heb ik deze leeftijd als peildatum genomen. Uiteraard zou eerst per onderzoekssubject onderzocht moeten worden of de hersenen volgroeid zijn, op welke leeftijd en of er kwaliteitsverschil zit in het onderzoek voor en na volgroeiing.
quote:Albion83 schreef op 10 november 2009 @ 12:02:

Oneens, ik vond mijn afstudeeronderzoek heel serieus en gefundeerd en met een hele mooie theorie etc. En ik was 24 er mee begon.Ik was afgestudeerd met 21 hoor dus ik zit mezelf hier enorm te bashen

Zwieb, je definitie van vrouw is wel beperkt
quote:Hermes schreef op 10 november 2009 @ 12:07:

Zwieb, je definitie van vrouw is wel beperkt Ik vond hem heel sterk en heb zo alle issues over operatieve ingrepen/ transseksuelen etc wel mooi vermeden.
Deels eensch.

Ik ben afgestudeerd op mijn 24e (jaja, ik schijn afgestudeerd te zijn). Mijn afstudeeronderzoek had geen Nobelprijs-waarde, maar ik denk wel graag dat het in elk geval serieus en zínnig was. Ofzo

Maar ja, de huiswerkopdrachten zijn een beetje jammer, helemaal als je bedenkt dat het vaak nog HBO-thesissen zijn waar het om gaat ook.....

Ik mag graag denken dat mijn bachelor-thesis (op Belgische Hogeschool) meer niveau had dan dat
668, the neighbour of the Beast
Eens! Het lijkt me dus wijs zo lang mogelijk over een studie te doen, voor de kwaliteit van het onderzoek. Dan moeten wij vrouwelijke studenten natuurlijk wel langer stufi krijgen! Minstens 7 jaar
Liever elitair dan een pauper!
quote:Zwieber schreef op 10 november 2009 @ 12:00:

[...]

Maar zegt het feit dat zij afstuderen ook wat over de kwaliteit van het onderzoek? En in hoeverre is er een verschil waar te nemen in kwaliteit tussen vrouwen die dichter bij de 25 zijn, bijvoorbeeld 24 en vrouwen die afstuderen met 21?

Ik denk dat het feit dat ze afstuderen inderdaad iets zegt over de kwaliteit van de uitvoering van het onderzoek ja. Of is dat een heel gekke aanname?

Als er wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar de kwaliteit van het onderzoek van 21-jarigen en een 25-jarigen dan zou er best uit kunnen komen dat er een verschil is, maar ik denk niet dat bewezen kan worden dat dat dan aan de leeftijd van de onderzoeker ligt. Er zijn namelijk te veel factoren die niet kunnen worden uitgesloten in een wetenschappelijk onderzoek die kunnen leiden tot een kwalitatief goed onderzoek. Je kunt dus wel onderzoek doen naar de kwaliteit, maar niet naar de oorzaak ervan.
quote:Kalliope schreef op 10 november 2009 @ 12:12:

Eens! Het lijkt me dus wijs zo lang mogelijk over een studie te doen, voor de kwaliteit van het onderzoek. Dan moeten wij vrouwelijke studenten natuurlijk wel langer stufi krijgen! Minstens 7 jaar Geweldig! Sterker nog, eigenlijk zouden we tot ons 30ste gewoon een studiefinanciering moeten krijgen.
quote:Vl43inder schreef op 10 november 2009 @ 12:13:

[...]

Ik denk dat het feit dat ze afstuderen inderdaad iets zegt over de kwaliteit van de uitvoering van het onderzoek ja. Of is dat een heel gekke aanname?

Met wat ik allemaal langs heb zien komen: ja, dat is een gekke aanname. Het moet allemaal een bepaalde minimumgrens aan kwaliteit hebben natuurlijk maar er is een enorm verschil in kwaliteit tussen de verschillende projecten van studenten.

Als er wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar de kwaliteit van het onderzoek van 21-jarigen en een 25-jarigen dan zou er best uit kunnen komen dat er een verschil is, maar ik denk niet dat bewezen kan worden dat dat dan aan de leeftijd van de onderzoeker ligt. Er zijn namelijk te veel factoren die niet kunnen worden uitgesloten in een wetenschappelijk onderzoek die kunnen leiden tot een kwalitatief goed onderzoek. Je kunt dus wel onderzoek doen naar de kwaliteit, maar niet naar de oorzaak ervan.

Maar kan je wel een causaal verband aantonen tussen leeftijd en kwaliteit? Volgens mij wel. Overigens is natuurlijk de eerste vraag: hoe meet je kwaliteit? Volgens mij is dat nog het moeilijkste, om de criteria van kwaliteit te formuleren.

Trouwens, het was als grapje bedoeld he, dit topic maar eigenlijk zit ik me nu af te vragen of het echt zo is en ik denk uit ervaring: nee. Dat het meer te maken heeft met vaardigheden eigen maken in combinatie met een talent ervoor en doorzettingsvermogen en dat dit los staat van leeftijd. Wel zou ik benieuwd zijn (maar dat is natuurlijk niet meetbaar) of je een verschil zou zien als A met 19 jaar onderzoek X doet en of je, als je A's geheugen wist en haar opnieuw in dezelfde omstandigheden zet, een verschil ziet in kwaliteit als A onderzoek X doet met 26 jaar. Gewoon dus compleet los van levenservaring en alleen richtend op de ontwikkeling van de hersenen.
Och, ik vind er wel iets in zitten. Ik denk dat je op je 25e gewoon iets meer achtergrond hebt, je wat serieuzer bent dan op je, zeg, 21e. Volwassener enzo. Ik zou mezelf op mijn 21e niet volwassen genoemd hebben, toen was ik nog te druk met ontpuberen
quote:Marels schreef op 10 november 2009 @ 12:19:

Och, ik vind er wel iets in zitten. Ik denk dat je op je 25e gewoon iets meer achtergrond hebt, je wat serieuzer bent dan op je, zeg, 21e. Volwassener enzo. Ik zou mezelf op mijn 21e niet volwassen genoemd hebben, toen was ik nog te druk met ontpuberen Maar dan heeft het te maken met levenservaring. Wat mij interessant lijkt, maar niet haalbaar helaas, is als je het zo zou kunnen onderzoeken puur en alleen kijkend naar het verschil met volgroeide en onvolgroeide hersenen en hoe zie je dat terug in de kwaliteit van onderzoek doen?
Oneens, die leeftijd ligt veel hoger dan 25. Ik ben al 29 en nog steeds niet echt serieus met mijn proefschrift bezig (en hij moet over minder dan een jaar bij de leescommissie liggen! *slik*). Ik denk dat ik niet tussendoor had moeten werpen, dan was 'ie misschien al wel af geweest... Oneens dus. Leg die lat maar op 30.
Overigens kon je bij ons op de hogeschool afstuderen met een (nipte) onvoldoende voor je thesis én zijn er zat mensen die met de hakken over de sloot een voldoende halen voor die thesis. Dat zijn echt geen kwalitatief hoogstaande onderzoeken. No offence verder XD
quote:AlettaJacobs schreef op 10 november 2009 @ 12:21:

Oneens, die leeftijd ligt veel hoger dan 25. Ik ben al 29 en nog steeds niet echt serieus met mijn proefschrift bezig (en hij moet over minder dan een jaar bij de leescommissie liggen! *slik*). Ik denk dat ik niet tussendoor had moeten werpen, dan was 'ie misschien al wel af geweest... Oneens dus. Leg die lat maar op 30.Maar waarom kies jij voor 30? Ik heb een mooi excuus voor 25 met die volgroeide hersenen, welke excuus heb jij voor 30 als magische grens?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven