Werk & Studie alle pijlers

Waar ligt de grens van flexibiliteit

14-01-2021 07:26 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een pittige tijd door het combineren van zorg voor mijn zoon van 1 jaar en een 4 daagse (inmiddels 5 dagen) werkweek. Ik werk nu 5 dagen om alsnog aan mijn uren te komen.
Nu zegt de leidinggevende dat ik geen flexibele houding heb. Hoezo geen flexibele houding? Ik werk verdorie 5 dagen in de week.
Leidinggevende gaf aan dat iedereen moeite heeft met deze tijd en dat werk gedaan moet worden. Leidinggevende heeft totaal geen begrip voor mijn situatie.

Ik vraag mij af in hoeverre moet je flexibel kunnen zijn? Ik heb mij flexibel opgesteld om 5 dagen te werken in plaats van 4.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
14-01-2021 08:19
Ik heb het gevoel dat je niet het hele verhaal verteld.

Je kan flexibel zijn in de tijden, maar niet in de daadwerkelijke taken.

Ik zou hem even vragen waar hij vind dat je niet flexibel bent en wat je er aan kan doen dit beter te laten verlopen.
Dit inderdaad. Ik vraag me ook af wat werkgever precies heeft gezegd. Op welk vlak ben je niet flexibel genoeg.
Alle reacties Link kopieren
of naar vader, dat is een goede optie, helemaal niet aan gedacht omdat vader van mijn dochter in het buitenland woont en ik redeneerde vanuit m'n eigen situatie.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
14-01-2021 08:30
Dat inderdaad. De titel doet vermoeden dat echt het onmogelijke gevraagd word en als je dan de OP leest blijkt alleen dat TO de contracturen maakt. Die extra dag is blijkbaar alleen om de contracturen te voldoen. Maar het lijkt me eigenlijk gewoon heel normaal dat je de uren werkt waar je voor betaald word, ongeacht de situatie.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
14-01-2021 08:32
To, volgens mij maak je een denkfout; in wat je nu beschrijft is volgens mij de werkgever flexibel. Het zegt niets over jouw flexibiliteit. Jij werkt normaal 4 dagen en doordat je nu je vijf-jarige kind thuis hebt, mag je het werk wat normaal in 4 dagen gedaan moet worden 5 dagen doen. Dan is werkgever toch flexibel en niet werknemer? werknemer is juist inflexibel omdat kind voor gaat (waar ik het uiteraard mee eens ben). Die vijf dagen werken zegt niets, als het vijf dagen van twee uur zijn heeft je werkgever veel minder aan je dan eerst.

Ik vind persoonlijk dat jij als werknemer moet zorgen dat 100% van het werk gedaan is. Of vooruit 90 of 95%, maar echt niet minder. Werk is geen filantropische instelling. JIj levert werk en daarvoor krijg je salaris en vanuit werkgeversperspectief zou je zelfs als volgt kunnen redeneren: het is al zo'n moeilijke tijd, ik verwacht dat mensen 110% van het werk doen. en eigenlijk moest iets donderdagmiddag klaar zijn, maar nu kun je dat vrijdagochtend doen.

Het lijkt me heeeel lastig met een vijf-jarige waar je alleen voor zorgt. Enige oplossingen zijn denk ik opvang zoeken (ja ik weet t, corona e.d, maar oppas zoeken is niet verboden en jij zit nou eenmaal in een lastige positie als alleenstaande moeder) of je kind vroeg naar bed en dubbele diensten draaien, 8 uur voor je kind zorgen en 8 uur werken daarna, zelf weinig slapen en geen social life.

Werk is je basis he, zeker als alleenstaande moeder. Wees er zuinig op.
Het kind is 1, niet 5.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
14-01-2021 07:35
In welk opzicht heb je geen flexibele houding?

heel eerlijk hier heb je soms ook wel een kan niet, lukt niet en wil niet houding dus als dat ook zo op werk is dan kan je de werkgever geen ongelijk geven.
Ik had hetzelfde idee.
Alle reacties Link kopieren
Thnks derrygirl. Niet goed gelezen blijkbaar.
Bij jou heel laag, je bent zelf niet flexibel. Elk topic hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
14-01-2021 08:32
To, volgens mij maak je een denkfout; in wat je nu beschrijft is volgens mij de werkgever flexibel. Het zegt niets over jouw flexibiliteit. Jij werkt normaal 4 dagen en doordat je nu je vijf-jarige kind thuis hebt, mag je het werk wat normaal in 4 dagen gedaan moet worden 5 dagen doen. Dan is werkgever toch flexibel en niet werknemer? werknemer is juist inflexibel omdat kind voor gaat (waar ik het uiteraard mee eens ben). Die vijf dagen werken zegt niets, als het vijf dagen van twee uur zijn heeft je werkgever veel minder aan je dan eerst.

Ik vind persoonlijk dat jij als werknemer moet zorgen dat 100% van het werk gedaan is. Of vooruit 90 of 95%, maar echt niet minder. Werk is geen filantropische instelling. JIj levert werk en daarvoor krijg je salaris en vanuit werkgeversperspectief zou je zelfs als volgt kunnen redeneren: het is al zo'n moeilijke tijd, ik verwacht dat mensen 110% van het werk doen. en eigenlijk moest iets donderdagmiddag klaar zijn, maar nu kun je dat vrijdagochtend doen.

Het lijkt me heeeel lastig met een vijf-jarige waar je alleen voor zorgt. Enige oplossingen zijn denk ik opvang zoeken (ja ik weet t, corona e.d, maar oppas zoeken is niet verboden en jij zit nou eenmaal in een lastige positie als alleenstaande moeder) of je kind vroeg naar bed en dubbele diensten draaien, 8 uur voor je kind zorgen en 8 uur werken daarna, zelf weinig slapen en geen social life.

Werk is je basis he, zeker als alleenstaande moeder. Wees er zuinig op.
Dat is nu voor veel mensen gewoon echt niet te doen. Er zit een limiet aan wat er kan op een dag, en het gaat nu niet om even een paar dagen extra hard werken, maar om een lange periode. Een werkgever mag verwachten dat werknemers doen wat ze kunnen, maar je moet er ook rekening mee houden dat dat nu minder is dan anders. Verwachten dat iemand structureel minder gaat slapen om werk gedaan te krijgen, zoals je suggereert, is slecht werkgeverschap en uiteindelij contraproductief. Flexibiliteit werkt twee kanten op.
eze wijzigde dit bericht op 14-01-2021 09:03
3.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
14-01-2021 08:32
Ik vind persoonlijk dat jij als werknemer moet zorgen dat 100% van het werk gedaan is. Of vooruit 90 of 95%, maar echt niet minder. Werk is geen filantropische instelling. JIj levert werk en daarvoor krijg je salaris en vanuit werkgeversperspectief zou je zelfs als volgt kunnen redeneren: het is al zo'n moeilijke tijd, ik verwacht dat mensen 110% van het werk doen. en eigenlijk moest iets donderdagmiddag klaar zijn, maar nu kun je dat vrijdagochtend doen.
Werk is geen filantropische instelling, dus onrealistische eisen stellen aan werknemers waardoor ze tegen een burn-out aan lopen is net zo goed een bedrijfsrisico vanuit werkgeversperspectief. Gelukkig omvat het perspectief van mijn werkgever die dimensie ook.
Eze schreef:
14-01-2021 09:01
Dat is nu voor veel mensen gewoon echt niet te doen. Er zit een limiet aan wat er kan op een dag, en het gaat nu niet om even een paar dagen extra hard werken, maar om een lange periode. Een werkgever mag verwachten dat werknemers doen wat ze kunnen, maar je moet er ook rekening mee houden dat dat nu minder is dan anders. Flexibiliteit werkt twee kanten op.
Ik lees in de OP alleen flexibiliteit van de werkgever, niet van TO.
Maar je bent dus ook niet flexibel, werkgever is flexibel door je een dag extra te laten werken voor hetzelfde (of in realiteit minder) aantal uur.
Als je dezelfde slachtofferrol op je werk laat zien, vrees ik dat werkgever je contract niet gaat verlengen. Ik zou het in ieder geval niet doen als ik werkgever was.


Natuurlijk zit je in een lastige situatie maar daar zit heel Nederland in. Pak nou maar even door totdat de kinderopvang weer doorgaat, anders zit je straks ook nog zonder werk.
Roseaux schreef:
14-01-2021 09:02
Werk is geen filantropische instelling, dus onrealistische eisen stellen aan werknemers waardoor ze tegen een burn-out aan lopen is net zo goed een bedrijfsrisico vanuit werkgeversperspectief. Gelukkig omvat het perspectief van mijn werkgever die dimensie ook.
Maar dat vind ik ook. Verwachten dat alles afkomt of het zelfde gaat als voor de corona en thuiswerken met kinderen thuis is ook debiel van werkgevers.
Als dat ook echt verwacht word.

Bij de meeste werkgevers ligt die verwachting inderdaad wel realitistischer, krijg het idee dat de werkgever van TO best flexibel is. Maar TO niet.

Kan helemaal fout zitten door het vooroordeel wat ik al heb van TO gelezen hebt door alle topics door de jaren heen. Maar denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
14-01-2021 09:03
Ik lees in de OP alleen flexibiliteit van de werkgever, niet van TO.
Ik haal uit de OP überhaupt niet echt wat er aan de orde is. Alleen dat TO in ieder geval niet flexibel overkomt op haar leidinggevende.

In principe kan er in de praktijk sprake zijn van twee identieke situaties waarbij de ene persoon wel flexibel overkomt en de andere niet, ondanks de gelijke uitkomst. Sommige mensen schieten bijv. gelijk in de 'kan niet' modus terwijl ze niet aan de ander volledig duidelijk maken welke bezwaren er zijn. Als je welwillend overkomt en de ander echt meeneemt in de aspecten die meegewogen moeten worden maakt dat een hele andere indruk.
zusjevanLady_Day schreef:
14-01-2021 08:32
To, volgens mij maak je een denkfout; in wat je nu beschrijft is volgens mij de werkgever flexibel. Het zegt niets over jouw flexibiliteit. Jij werkt normaal 4 dagen en doordat je nu je vijf-jarige kind thuis hebt, mag je het werk wat normaal in 4 dagen gedaan moet worden 5 dagen doen. Dan is werkgever toch flexibel en niet werknemer? werknemer is juist inflexibel omdat kind voor gaat (waar ik het uiteraard mee eens ben). Die vijf dagen werken zegt niets, als het vijf dagen van twee uur zijn heeft je werkgever veel minder aan je dan eerst.

Ik vind persoonlijk dat jij als werknemer moet zorgen dat 100% van het werk gedaan is. Of vooruit 90 of 95%, maar echt niet minder. Werk is geen filantropische instelling. JIj levert werk en daarvoor krijg je salaris en vanuit werkgeversperspectief zou je zelfs als volgt kunnen redeneren: het is al zo'n moeilijke tijd, ik verwacht dat mensen 110% van het werk doen. en eigenlijk moest iets donderdagmiddag klaar zijn, maar nu kun je dat vrijdagochtend doen.

Het lijkt me heeeel lastig met een vijf-jarige waar je alleen voor zorgt. Enige oplossingen zijn denk ik opvang zoeken (ja ik weet t, corona e.d, maar oppas zoeken is niet verboden en jij zit nou eenmaal in een lastige positie als alleenstaande moeder) of je kind vroeg naar bed en dubbele diensten draaien, 8 uur voor je kind zorgen en 8 uur werken daarna, zelf weinig slapen en geen social life.
Die dubbele diensten en te weinig slaap is natuurlijk de snelste manier naar een burn-out, zeker als kind ook nog niet doorslaapt in de nacht.

Gelukkig is mijn werkgever geen slavendrijver en begrijpt die prima dat een dreumes aandacht nodig heeft.
Ik vind de werkgever van TO helemaal niet zo flexibel omdat ze haar 4 dagen in 5 “ mag” werken. Goed werkgeverschap is m.i ook rekening houden met persoonlijke omstandigheden, zeker als ze zo tijdelijk zijn als de sluiting van scholen en opvang.
Nu accepteren dat iemand maar 60 of 70% van zijn werk doet, maakt dat die persoon als de opvang weer open is een loyale werknemer wordt die waar kan straks een stapje extra zet.
Vasthouden aan alle uren in een niet- cruciaal beroep in deze tijd leidt tot mensen die op hun tenen lopen en over hun grenzen heen gaan, en een burn-out duurt vaak heel wat langer dan 7 weken.
Voor TO:
Vragen aan werkgever waarom hij je niet flexibel vindt, wat er van je wordt verwacht en hulp bij prioriteren zou ik zeker doen.
Probeer te denken in mogelijkheden en mee te denken over wat binnen jouw grenzen wel of niet een optie is.

( Hier 2 kinderen, en 2 ouders, maar wij komen beiden niet toe aan meer dan 60% werk).
Alle reacties Link kopieren
Vraag je leidinggevende eerst eens wat hij/zij bedoelt met de mededeling dat je niet flexibel bent en kom dan hier terug met het antwoord. Nu blijf je te vaag en gaan mensen maar raden of gokken of naar de eigen situatie kijken.

Gebaseerd op je eerdere topics, vind ik verder:
- maandag tot en met donderdag heb je de kleine en lukt niet alles overdag, de uren die je mist, kun je op vrijdag dan inhalen
- op zaterdag en zondag heb je je handen vrij en kun je bijtanken
- je glas is bijna altijd half leeg, vul em eens naar half vol
- met je houding 'kan niet', 'wil niet', 'ja maar' kom je ook inflexibel over'
- laat je perfectionisme los: gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Succes met alles.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef yoga les. Soms denken mensen dat ze niet verder in een houding komen, omdat dit hun ‘grens’ is, hun maximum. Toch kunnen ze meestal méér. Namelijk als ze hun idee loslaten over wat ze maximaal kunnen en ontspannen. Onbewust gaan mensen verkrampen. Als je ontspant, kun je meer dan je denkt.

Als je nu eens niet meteen ‘ja maar’ denkt en samen met je leidinggevende over een oplossing gaat nadenken? Er van uitgaande dat jij en je leidinggevende hetzelfde belang hebben zodat je blijft openstaan voor wat er wordt gezegd. Zodat je daarover ontspannen in dialoog kunt gaan. Ik zou er zeker nog een keer op terugkomen bij je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
14-01-2021 08:30
Dat inderdaad. De titel doet vermoeden dat echt het onmogelijke gevraagd word en als je dan de OP leest blijkt alleen dat TO de contracturen maakt. Die extra dag is blijkbaar alleen om de contracturen te voldoen. Maar het lijkt me eigenlijk gewoon heel normaal dat je de uren werkt waar je voor betaald word, ongeacht de situatie.
Gelukkig is mijn werkgever zo realistisch en menselijk dat er bij de virtuele nieuwjaarsbijeenskomst expliciet gezegd is: deze situatie met Corona gaat nog wel even duren. Maak niet de fout jezelf over de kop te werken. Het welbevinden van jou en je familie gaat in deze situatie voor. Dat vond ik zo’n fijne boodschap dat ik dan wel de energie heb om op dinsdag, toen ik overdag echt een aantal uur mijn zoon moest begeleiden en vermaken, wel in de avond nog even een uurtje extra heb gemaakt om een paar zaken af te ronden. Juist omdat het niet verplicht voelde, was het fijn en gaf het energie. Als ik te moe was geweest dan had ikhet dus niet gedaan, omdat er begrip voor is, als het niet gaat.

Als ik structureel niet aan mijn uren kom neem ik overigens verlof op, maar ik heb ook veel verlofuren, dus dat is luxe. En daarmee ben ik er niet, want ik word afgerekend op wat ik oplever en met extra verlofuren wordt geen rekening gehouden (dat vind ik dan wel weer krom, maar het werkt helaas wel zo).
Alle reacties Link kopieren
Werd er ook aangegeven op welk gebied je als niet flexibel gezien wordt?
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
14-01-2021 09:28
Gelukkig is mijn werkgever zo realistisch en menselijk dat er bij de virtuele nieuwjaarsbijeenskomst expliciet gezegd is: deze situatie met Corona gaat nog wel even duren. Maak niet de fout jezelf over de kop te werken. Het welbevinden van jou en je familie gaat in deze situatie voor. Dat vond ik zo’n fijne boodschap dat ik dan wel de energie heb om op dinsdag, toen ik overdag echt een aantal uur mijn zoon moest begeleiden en vermaken, wel in de avond nog even een uurtje extra heb gemaakt om een paar zaken af te ronden. Juist omdat het niet verplicht voelde, was het fijn en gaf het energie. Als ik te moe was geweest dan had ikhet dus niet gedaan, omdat er begrip voor is, als het niet gaat.

Als ik structureel niet aan mijn uren kom neem ik overigens verlof op, maar ik heb ook veel verlofuren, dus dat is luxe. En daarmee ben ik er niet, want ik word afgerekend op wat ik oplever en met extra verlofuren wordt geen rekening gehouden (dat vind ik dan wel weer krom, maar het werkt helaas wel zo).
Dit gaat toch over structureel je contracturen maken of niet? Dus ik snap je reactie niet op mij. TO geeft aan 'ik werk een dag extra om mijn contracturen te maken'. Dat is dus niet extra dat is gewoon je uren meer spreiden om je werk te doen waarvoor je een contract hebt. En natuurlijk zitten we met zijn allen in een uitzonderlijke situatie maar sommige denken wel heel makkelijk over de werkgever overal voor te laten opdraaien. TO kan ook met de werkgever in gesprek hoe dit op te lossen, wellicht is er iets mogelijk als ouderschapsverlof, of zijn er nog verlofdagen over. Nu word er neergezet: 'ik maak mijn contracturen toch, kijk eens hoe flexibel ik ben' , en daar moet die werkgever al een knieval voor maken. Als dit al flexibel is tegenwoordig dan snap ik dat het zo vaak als stokpaardje in vacatures/sollicitaties gebruikt word. Ik vind het heel normaal namelijk.

Ik kan in mijn branche de uren vrij flexibel indelen maar ik vind het wel mijn eigen verantwoordelijkheid om mijn eigen werk te doen ook als ik op een werkdag een scholing doe. Dan plan je die werkzaamheden dus anders in zodat wel af is en dan heeft mijn werkgever nog voordeel van die scholing. Krijg ik wel voor terug dat het ook nooit een probleem is als ik wel een keer een prive afspraak heb en zodoende eerder moet stoppen of later begin. Ik snap dat deze werkgever er misschien ook iets voor terug wil dat hij flexibel is in het in delen van de contracturen. Want zoals iemand anders schreef: wat voorheen donderdagmiddag af was, is dat nu ineens vrijdagochtend. Soms lopen daardoor ook andere collega's/processen vast waardoor de productiviteit af neemt.
Ik vind het wél flexibel van je dat je ondanks je dubbele taak toch je uren kunt maken, doordat je ze over 5 dagen verspreid in plaats van 4.

Zoals veel van ons nu doen (of 7 dagen - hier gaat het in het weekend ook gewoon door).

Voor sommige werkgevers betekent 'geen 9 tot 5 type' vooral dat je altijd bereid bent om overuren te maken en dat die op het laatste moment mogen worden aangekondigd, voor andere werkgevers betekent het 'van 8 tot 4 mag ook, of van 7 tot 3'.
Zoiets is er met flexibiliteit ook. Normaal gesproken betekent het dat je veranderingen goed aankunt, maar soms betekent het 'dat je precies doet wat de werkgever wil, wanneer de werkgever dat wil en dat je je door niets laat weerhouden, inclusief ziekte, ziekte van kinderen en sterfgevallen in de familie'.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever betaalt gewoon iedereen zijn salaris, ongeacht of mensen nu hun uren kunnen maken. Als je een stel medewerkers krijgt met een burn-out doordat ze nog hun uren moeten maken naast hele dagen de kinderen opvangen/begeleiden met school, ben je verder van huis. Ik vind het niet meer dan logisch dat een werkgever ook met zijn medewerkers mee denkt. Ik heb dus collega’s die maar de helft van hun uren werken, met een partner die dan ook halve dagen voor de kinderen zorgt. Het is nu eenmaal geen normale situatie.
Je werkgever betaalt jou om je werk te doen. Je hebt een contract. Wat er zich afspeelt in jouw privé is in de verste verte het probleem van je werkgever niet. Bepaalde zaken worden geregeld door de wet (bv zwangerschapsverlof) maar dit is wellicht niet zo'n geval. Waarom klaagt je werkgever precies? Op welke manier ben je niet flexibel en wat in jouw privé verhindert dat je dit wel kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
14-01-2021 16:18
Mijn werkgever betaalt gewoon iedereen zijn salaris, ongeacht of mensen nu hun uren kunnen maken. Als je een stel medewerkers krijgt met een burn-out doordat ze nog hun uren moeten maken naast hele dagen de kinderen opvangen/begeleiden met school, ben je verder van huis. Ik vind het niet meer dan logisch dat een werkgever ook met zijn medewerkers mee denkt. Ik heb dus collega’s die maar de helft van hun uren werken, met een partner die dan ook halve dagen voor de kinderen zorgt. Het is nu eenmaal geen normale situatie.
Goede werkgever en fijn dat t zo kan. Maar het is niet vanzelfsprekend en normaal.

Ik kan me zo voorstellen dat werkgever dit doet omdat jij als werknemer op eerdere momenten hebt laten zien dat je een stap extra doet. Ik vul maar in he, miss is jouw werkgever pure nobelheid en doet hij dit bij iedereen en heeft t niets met jouw eerdere inzet te maken; kan ook.

Wat ik wil zeggen is dat het vaak geven en nemen is en het werkt het beste als je begint met geven. De op leest vr mij een beetje alsof to begint met nemen en verder vooral rechten heeft, want ze heeft t zwaar als alleenstaande moeder. Tsja, niet het probleem van werkgever, ook niet in coronatijd.
zusjevanlady_day wijzigde dit bericht op 14-01-2021 16:57
1.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Meedenken als werkgever is niet hetzelfde als; prima dat je nu maar 50% van normale output levert.

Meedenken is wel; op welke momenten denk je eea in te kunnen halen en dit afstemmen met collega’s.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het er eerlijk gezegd wel mee eens dat gewoon je contract-uren maken in 5 ipv 4 dagen meer flexibiliteit vanuit de werkgever is dan vanuit jou to. Heel eerlijk... ik vraag me af of je die zelfs in 5 dagen met een peuter erbij ook daadwerkelijk effectief maakt. Misschien is het als je kritiek vanuit de werkgever hebt gekregen ook een goed idee om daar gewoon eens mee in gesprek te gaan of hij/zij wat specifieker kan zijn en jullie samen dingen kunnen aanpassen.

Hier was het overigens ook niet te doen hoor. Vooral werk verzetten met een twee jarige vind ik ondoenbaar. Die van 7 doet zn school netjes zelf en red zich verder redelijk maar de jongste klimt continu iveral op, smijt met alles e.d. Hier is wel een vader maar die is minder belastbaar door NAH; dus komt alsnog vrijwel alles op mij neer. Ik werk nu 6 dagen en de avondenden erbij. En dan maak ik alsnog niet alle uren/is mijn output een stuk slechter. Als ik sommige dingen echt niet afkrijg mag ik daar onbetaald verlof voor nemen. Dan verdien ik dus minder terwijl ik me helemaal naar de pleuris ah multitasken ben. Tja het is wat het is nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven