Werk & Studie alle pijlers

wat is operationaliseren?

21-06-2012 15:27 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi,

Ik heb voor het vak onderzoeksvaardigheden een compleet onderzoek gehouden.(Vanaf onderzoeksvraag tot enquete en conclusie. Alleen bij het kopje operationaliseren heb ik 0 van de 10 punten Dit moet ik herkansen dus kan iemand mij helpen??

Ik snap echt niet wat operationaliseren is, ik heb al 3 boeken bekeken en wat internetsite's en moet het vandaag inleveren....
ik kan alleen mijn definitieve probleemstelling niet meer wijzigen , want dan moet het hele onderzoek aangepast worden... maar zoals Snormel hier liet zien:

Een eerste poging:

- wat versta je onder blowen, is dat elke dag blowen of telt eens per jaar ook als blowen

- wat is een negatief effect op de studie: gaat het dan over resultaten, motivatie, succes, en hoe meet je dat?

- idem voor positief effect

- en versta je onder studenten deeltijders, voltijders, afhakers, of iedereen die bij de instelling staat ingeschreven

moet ik dat dan ook beantwoorden of alleen de vraagstelling maken. dus zeg ik variabele: student. Operationaliseer: voltijd.

Of zoals snorkel het doet?
Natuurlijk moet je het ook beantwoorden, je maakt abstracte begrippen concreet.
Meid, het zijn geen vragen die je moet beantwoorden, het zijn beslissingen die jij moet nemen. Ze draaien allemaal om de vraag: wat wil jij weten?

Student kun je operationaliseren als: 'iedere persoon die voltijds ingeschreven staat bij de opleiding bla te bla'. Een operationalisatie is een definitie. Alleen 'voltijd' is geen definitie.
Je moet voor elke term precies aangeven wat je ermee bedoelt. Dus je stelt je vraag, en maakt elke term meetbaar.

Dus bijvoorbeeld:

Operationalisatie:

eerstejaars student: student die sinds 1 september 2011 als voltijd student staat ingeschreven aan instituut X, Y of Z.

blowen: het minimaal een keer per week roken van cannabis (weed of hasj) door middel van sigaretten, pijp, of waterpijp.
Is die opleiding er niet voor om jou dit te leren?
@ bloemetje ik heb lang in het ziekenhuis gelegen en daardoor de lessen gemist en de leraar zegt geen tijd te hebben voor uitleg , maar ik wil het toch voldoende afronden...
En dan is het ook nog handig om te vertellen waarom je voor deze operationalisatie hebt gekozen.

Kun je uit de literatuur halen dat er naar verwachtung weinig verschil is tussen voltijd- en deetijdstudenten in hun beleving van blowen, waardoor je dus de deeltijders niet mee hoeft te nemen, of is het aantal deeltijders te verwaarlozen en zijn die lastig bereikbaar, ik noem maar wat.

Als je dat niet kunt onderbouwen moet je je onderzoeksvraag misschien aanpassen in: hoe kijken eerstejaars voltijd studenten aan tegen...
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Je hoeft niet letterlijk het woord operationaliseren te gebruiken vermoed ik. Dus niet letterlijk 'dit is geoperationaliseerd door...'

Maar gewoon in je verslag voldoende concreet maken hoe je alles precies gemeten hebt, bijv. in de methodesectie.

Tenzij ze je dit een keer letterlijk willen laten uitwerken voor jouw leerproces, en zodat je wel moet laten zien dat je het snapt. Dan moet je dat ook zo in de opdracht tegenkomen.
quote:zeniiba schreef op 21 juni 2012 @ 15:52:

Operationaliseren is het vertalen van een begrip of construct in iets meetbaars. Het is het antwoord op de vraag: hoe is het gemeten?

...

Stel je voor dat je het begrip geslacht zou willen operationaliseren in mensen dan kun je het ze ofwel vragen (operationalisatie is dan: het antwoord op de vraag: wat is je geslacht?) maar je zou ook uit DNA kunnen bepalen, dan is de operationalisatie van geslacht 'de aan- of afwezigheid van een Y chromosoom".

...

En weten hoe iets geoperationaliseerd is is ook erg belangrijk, omdat het de uitkomst van je onderzoek enorm kan beïnvloeden.

Bovengenoemd voorbeeld is wat dat aan gaat interessant, omdat b.v. iedereen denkt / heeft geleerd dat mannen een Y-chromosomen hebben en vrouwen niet. Maar bij vogels b.v. hebben juist de vrouwtjes een Y-chromosoom en de mannen niet.

Vrouwen heb ik hier dan geoperationaliseerd als de individuen waarbinnen bij het voortplantingsproces de samensmelting van de twee gameten plaatsvindt gevolgd door de deling van die cel met weer volledige DNA in nieuwe cellen en ontwikkeling richting ei en foetus binnen het lichaam van dat individu.

Zelfs bij mensen zijn er individuen die intolerant zijn voor het door het Y-chromosoom geïnitieerde mannelijk hormoon. Daardoor hebben ze wel een Y-chromosoom, maar ontwikkelen de mannelijke kenmerken zich niet en zien ze er dus uit als een vrouw.

Als de man-vrouw-verhouding voor jouw onderzoek dus erg belangrijk is, dan wordt deze operationalisatie dus ook erg belangrijk. Want reken je die laatste groep mee als man of als vrouw?
quote:merano schreef op 21 juni 2012 @ 15:53:

[...]

Haha, die vraag kreeg ik pas geleden ook in een enquête, met precies dezelfde niet sluitende antwoordcategoriën. Want wat vul je nou in als je dertig bent ?Hahaha, je hebt gelijk! Moet natuurlijk 26-30 en 31-35 enz zijn (oid). Gelukkig maar dat ik geen onderzoek hoef te doen!
Yhabibi ik denk niet dat TO dermate veel androgeen insensitieve proefpersonen in haar sample heeft dat dit nou een groot probleem zal zijn!
quote:pyridine schreef op 21 juni 2012 @ 17:01:

Yhabibi ik denk niet dat TO dermate veel androgeen insensitieve proefpersonen in haar sample heeft dat dit nou een groot probleem zal zijn!

Aha... Denk inderdaad dat de fout die dit veroorzaakt zodanig binnen de tolerantie valt dat het genegeerd mag worden. Andere factoren veroorzaken een veel ernstiger foutenmarge. Dus kan nu weloverwogen besloten worden dat in dit onderzoek de man/vrouw verdeling wordt bepaald op basis van uiterlijke kenmerken, of op basis van zelfrapportage door de respondenten.

Als voorbeeld van belang en effecten van operationaliseren was het te leuk om niet op te schrijven ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven