Werk & Studie alle pijlers

Wat te doen?

23-04-2010 12:32 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 26 en zit nu al twee jaar in een situatie waarin ik niet echt weet wat ik wil. Ben nu bijna drie jaar in bezit van een HBO-diploma en twijfel of ik nu nog een master wil gaan doen. De banen in mijn vakgebied zijn dun gezaaid en zeker bij mij in de buurt. Wel ben ik sinds twee jaar bezig met een eigen bedrijfje (wel in mijn vakgebied) en daar wil ik zeker mee door gaan, helaas is dit niet voldoende om van te leven en moet ik er naast werken en dat doe ik nu ook, drie dagen, op kantoor bij mij in de buurt. Echter daar werk ik nu twee jaar en het biedt mij veel te weinig uitdaging, geen doorgroeimogelijkheden en daarbij heb ik een paar niet leuke collega's die boven mij staan. Genoeg redenen om weg te gaan dus, dit wil ik ook graag alleen wel pas als ik iets anders heb wat beter verdiend of waar ik er op een andere manier op vooruit ga en dat is moeilijk. Als ik in mijn vakgebied een baan wil vinden zal ik rekening moeten houden met zeker een uur reistijd heen, misschien wel langer. Het wordt dus een van de twee:

- stoppen met mijn huidige baan en baan zoeken in vakgebied met veel reistijd

- stoppen met huidige baan of 1 dag gaan werken indien mogelijk en master gaan volgen

De belangrijkste keuze voor een master is voor een beter gevoel over mijzelf, dat ik dan meer uit mijzelf heb gehaald. Het is dan twee jaar investeren maar rest van je leven profiteren van een msc. titel. Ook kan ik dan meer kanten op in mijn vakgebied (weliswaar ook met zelfde reistijd) en is het ook een plus voor mijn eigen bedrijf. Nadeel hiervan is dat ik twee jaar haast niks kan verdienen en dus ook niet opbouwen. Hiernaast zal het opnieuw studeren mij wel meer stress opleveren en zal het samenwonen nog even uitgesteld moeten worden i.v.m. financiële redenen terwijl wij daar beide ook wel aan toe zijn. Wonen nu min of meer samen bij mijn schoonouders en op zich niet verkeerd maar een eigen huis is toch wel fijner!

Ik heb zoiets van als ik een master wil doen moet dat dit jaar gebeuren anders wil ik er niet meer aan denken, nu kan het nog heb ik geen kinderen etc. Des te ouder des te lastiger ben ik bang. Mijn vriend en moeder raden het af, ook omdat ik er veel moet voor investeren en er niet superveel aan heb verwachten ze, tis dan echt meer voor mijn eigen gevoel.

Voordeel van toch verderop werken in mijn vakgebied is dat ik werkervaring opdoe, wat ik met mijn master straks ook nog mis (behalve via eigen bedrijf) en geld verdien en verder toekomst kan opbouwen met mijn vriend. Hiernaast heb ik gezien dat bij de OU een focusopleiding aanbieden in mijn vakgebied, duurt een jaar en kan op afstand en dat zou wel goed te doen zijn, helaas dan geen msc titel..

Poeh, er zitten overal zoveel haken en ogen aan en ik heb nogal moeite met verandering en knopen doorhakken, ben vaak bang de verkeerde keuze te maken. Ben benieuwd naar jullie meningen, wat zouden jullie doen?
hoihoi,

helemaal vergeten om te reageren! Vandaar mijn errrug late reactie!

Wat goed van je besluit! Ik sluit me ook aan bij wat je zusje zegt. Ga je gezondheidswetenschappen doen? Ik heb ook een paar klasgenootjes die daarmee bezig zijn en een paar zeggen dat het heel zwaar is... Maar dat zijn ook wel degene die erg lui waren tijdens de opleiding. Ik denk dat als je het goed weet te plannen met werk/studie en niet gaat dagdromen tijdens het leren, het zeker moet kunnen. Het is alleen bikkelen.

Ik heb verder nergens anders gewerkt dan de thuiszorg, wel verschillende stage-ervaringen gehad. Maarr... ik ben daar al inmiddels gestopt! Ik werk nu dus alleen nog bij die zelfstandige praktijk. Ik wil wel blijven werken tijdens de master. Mijn werkgever heeft me een 0 uren contract aangeboden na de zomer en ik moest doorgeven hoeveel dagen ik zou kunnen werken. Ik zou graag 2 willen maar ik ben bang dat het te veel is, het blijkt elke dag college te zijn! zowel sochtends als smiddags. Dat had ik dus totaal niet verwahct, ik d8 juist veel zelfstudie. Maar goed ik heb wel gevraagd voor de zaterdag dus ik wacht het af.

Je vraag over de kosten; het eerste jaar krijg ik nog studiefinanciering, dus daarmee kan ik m'n kamer iig bekostigen. Ik ga nu tot eind augustus werken, dus daarmee kan ik ook een hoop sparen en dan hopelijk tijdens de studie ook werken, voor alle andere bekostigingen. En ik krijg hulp van m'n ouders :-) dat scheelt een hele hoop. Ik ben 22 jaar en ik woon nog thuis, dat scheelt een hele hoop!

oh jaa ik krijg van die automatische berichten van verschillende vacaturesites, en ik zag dat ze in hoorn een dietist zoeken. Ik moest gelijk aan jou denken. Jij woonde toch boven in noord holland?

groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven