Werk & Studie alle pijlers

Wat zijn HBO-studies met weinig perspectief? [Geen OP]

30-04-2021 07:28 306 berichten
[…]
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 03-05-2021 09:49
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
99.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft de eerste twee jaar gereisd. Was niet zo’n lange reistijd, maar ook maar maximaal drie dagen college per week. De laatste twee jaar was (helaas!) vrijwel totaal op afstand. Dat zal volgend jaar ook zeker het geval zijn op alle hogescholen en universiteiten. Ze woont nu wel op zichzelf, en leent al een tijdje maximaal. Daarnaast heeft ze een ouderbijdrage en nog een groot deel van de spaarrekening die ze op haar 18e ter beschikking kreeg.
De richting die ze doet is niet die van het grote geld, maar we hebben altijd gezegd dat ze moet doen wat ze leuk vindt en wat bij haar past. Die lening en het aflossen zijn van later zorg. Mocht het ertoe leiden dat ze dan niet snel een huis kan kopen, dan is dat maar zo. Uiteindelijk vind je je plek wel. Het is echt niet allemaal narigheid en ellende, iedere generatie heeft wel zijn dingetjes.
Ik had haar wel kunnen dwingen om tandarts of accountant te worden (haha, nou niet echt natuurlijk, het kind doet wat ze wil), maar dan had ze nooit zo succesvol door die studie gekomen en had ze echt werk gekregen wat totaal niet bij haar past. Het is nu eenmaal een creatieve geest, en de richting die ze nu doet is echt een 100% match.
kamillet wijzigde dit bericht op 01-05-2021 16:28
16.45% gewijzigd
PattyJupiter schreef:
01-05-2021 16:18
Ik weet niet waarvoor hij gaat kiezen. Dat mag hij zelf weten. Het is zijn feestje. Maar hij regelt nu dat hij mee kan lopen met WTB-neefje om te kijken of dat wat is. Dat is toch beter dan depri zijn over het feit dat je na de havo een schuld moet maken. Jezelf de tering moet leren en dan na je diploma werk op mbo niveau te moeten doen om je antikraak te betalen of net zoveel over te houden, maar alles naar je huurbaas te storten. Hij wil ook graag gewoon een huisje en dat is dan toch wel moeilijk.
Op het mbo zijn de stages in de technische richtingen betaald. Alleen de eerste stage is dat soms niet, zegt mbo-neefje. Die had in het tweede jaar al elf euro bruto per uur.
Hij is 17 en hij wil een huisje? o_o
Ik ben midden 30 en zou dat ook wel willen :P

Ik ben inmiddels trouwens wel benieuwd bij wie deze zorg voor studieschuld begon. Bij jou of bij hem?
Want als ik jou lees heb ik vooral heel erg het gevoel dat hij mee gaat in jouw emoties en angsten.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
PattyJupiter schreef:
01-05-2021 16:18
Ik weet niet waarvoor hij gaat kiezen. Dat mag hij zelf weten. Het is zijn feestje. Maar hij regelt nu dat hij mee kan lopen met WTB-neefje om te kijken of dat wat is. Dat is toch beter dan depri zijn over het feit dat je na de havo een schuld moet maken. Jezelf de tering moet leren en dan na je diploma werk op mbo niveau te moeten doen om je antikraak te betalen of net zoveel over te houden, maar alles naar je huurbaas te storten. Hij wil ook graag gewoon een huisje en dat is dan toch wel moeilijk.
Op het mbo zijn de stages in de technische richtingen betaald. Alleen de eerste stage is dat soms niet, zegt mbo-neefje. Die had in het tweede jaar al elf euro bruto per uur.
Nounou, jezelf de tering leren..
Dat jezelf de tering leren doe je in je studie die je zelf gekozen hebt met veel voldoening en dan voelt het opeens niet meer als jezelf de tering leren. Ik heb daar trouwens heel erg veel van geleerd. Het heeft mij persoonlijk veel verder gebracht dan een simpelere opleiding waar ik heus een baan mee zou krijgen maar die me op safe zou spelen.

Je zet het allemaal zo zwart-wit neer.
Mbo is het walhalla en hbo is is jezelf de tering moeten leren voor lullig anti-kraak en depri moeten (!?) zijn over een studieschuld.
De meeste hbo-ers die ik ken werken niet op mbo niveau en wonen ook niet antikraak.
De meeste hbo-ers die ik ken vinden makkelijker een (koop)huis dan de gemiddelde mbo-er.

Maar TO lijkt maar één ding te willen zien: haar eigen ervaring van 20 jaar geleden.
Mevrouw75 schreef:
01-05-2021 15:56
Dit is wel een van de redenen waarom ik tegen dat idiote studieleenstelsel ben. Dat je dit soort gereken krijgt en dáár je studie op kiest.
Eens.
AnAppleADay schreef:
01-05-2021 16:29
De meeste hbo-ers die ik ken werken niet op mbo niveau en wonen ook niet antikraak.
De meeste hbo-ers die ik ken vinden makkelijker een (koop)huis dan de gemiddelde mbo-er.

Maar TO lijkt maar één ding te willen zien: haar eigen ervaring van 20 jaar geleden.
Ik ken ook alleen maar hbo-ers die een hbo-baan hebben. Of gaan wo studeren.
lollypopje schreef:
01-05-2021 16:26
Hij is 17 en hij wil een huisje? o_o
Ik ben midden 30 en zou dat ook wel willen :P

Ik ben inmiddels trouwens wel benieuwd bij wie deze zorg voor studieschuld begon. Bij jou of bij hem?
Want als ik jou lees heb ik vooral heel erg het gevoel dat hij mee gaat in jouw emoties en angsten.

Je beoordeelt echt verkeerd in dit geval.
Bij hem. Hij wil op de een of andere manier gewoon een huisje later. Ik snap eigenlijk niet wat daar nou zo raar aan is? Ik vind het ook best neerbuigend naar de wensen van een ander. Moet iedereen het zo doen als jij?
AnAppleADay schreef:
01-05-2021 16:29

Maar hoe oud zijn die mensen over wie jij het hebt?
Mijn dochter wil na haar afstuderen in haar studiestad blijven wonen. De huren daar zijn schappelijk, in vergelijking met hier. Ze zoekt samen met een huisgenoot een driekamerappartement tot ca 800 pond. Dat is qua huur zelfs nog te behappen als je bent veroordeeld tot een callcenterbaan of in een supermarkt.
PattyJupiter schreef:
01-05-2021 16:39
Bij hem. Hij wil op de een of andere manier gewoon een huisje later. Ik snap eigenlijk niet wat daar nou zo raar aan is? Ik vind het ook best neerbuigend naar de wensen van een ander. Moet iedereen het zo doen als jij?
Natuurlijk wil hij een huisje.

Maar jouw statement met dat er meer kans is dat dat gaat lukken met mbo dan met hbo en studieschuld is gewoon echt heel erg niet waar.
In bijna elke richting maak je meer kans met een hbo-studie dan een mbo-studie.
PattyJupiter schreef:
01-05-2021 16:43
Maakt dat uit dan?
PattyJupiter schreef:
25-35.
PattyJupiter schreef:
01-05-2021 16:39
En die wens is echt niks mis mee.
Maar het is wel slecht als je je door die wens laat leiden bij het kiezen van een studie. Alleen al de simpele reden dat waar nu vraag naar is over 4/5 jaar misschien wel een zwaar overschot aan sollicitanten heeft.
Daarbij verdienen hbo'ers vaak meer dan mbo'ers. Dus dan kan hij misschien niet over 5 jaar een huis kopen, maar over 8 en dan één die mooier is dan met het mbo.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
AnAppleADay schreef:
Natuurlijk wil hij een huisje.

Maar jouw statement met dat er meer kans is dat dat gaat lukken met mbo dan met hbo en studieschuld is gewoon echt heel erg niet waar.
In bijna elke richting maak je meer kans met een hbo-studie dan een mbo-studie.

Het is niet mijn statement. Waar komt dat toch vandaan?
Als jij een CM-profiel hebt op de havo zonder wis b en natuurkunde kom je niet binnen bij technische hbo. Dan kun je wel een technische studie willen doen op hbo niveau, omdat je dat leuk lijkt, maar ze nemen je niet aan. Wat is er mis mee als hij dan kiest om WTB op mbo niveau te gaan doen als hij heeft gekeken met het werk van neefje en het hem leuker lijkt dan leraar Frans, Geschiedenis? Ik zie het echt niet.

Denk je zo slecht over mensen. Dat je standaard denk dat een ander zegt, mijn kind zegt Ik wil een hbo-sportopleiding doen dat de ander gaat zeggen ga maar naar mbo sport en bewegen, dat is goedkoper. Ik mag het niet hopen.
Mevrouw75 schreef:
01-05-2021 16:44
Maakt dat uit dan?
Ja zeker. Het gaat om de groep in het nieuwe leenstelsel.
PattyJupiter schreef:
01-05-2021 16:53
Als jij een CM-profiel hebt op de havo zonder wis b en natuurkunde kom je niet binnen bij technische hbo. Dan kun je wel een technische studie willen doen op hbo niveau, omdat je dat leuk lijkt, maar ze nemen je niet aan. Wat is er mis mee als hij dan kiest om WTB op mbo niveau te gaan doen als hij heeft gekeken met het werk van neefje en het hem leuker lijkt dan leraar Frans, Geschiedenis? Ik zie het echt niet.

Denk je zo slecht over mensen. Dat je standaard denk dat een ander zegt, mijn kind zegt Ik wil een hbo-sportopleiding doen dat de ander gaat zeggen ga maar naar mbo sport en bewegen, dat is goedkoper. Ik mag het niet hopen.
Zo komt het wel over.
En ik ben blijkbaar niet de enige die dat vindt, dus ik denk dat het meer ligt aan jouw berichten dan aan mijn interpretatie.

Kijk, als hij graag WTB wil gaan doen en hij kan dat niet op hbo niveau doen dan moet hij dat lekker op mbo gaan doen. Maar zeg dan niet dat studieschuld de grote factor is. Dan is de factor dat hij niet de juiste kwalificaties heeft om het op een hoger niveau te gaan doen.
Laat hem gewoon kiezen wat hij leuk vindt zonder daar het labeltje mbo of hbo aan te hangen en te doen alsof een studieschuld het einde van de wereld is. Gedemotiveerd zijn voor je studie is vele malen erger.
AnAppleADay schreef:
01-05-2021 16:44
25-35.
Die zitten in het oude stelsel. Die hebben het relatief goed tot zeer goed. Ik verwacht dat dit probleem wel groter gaat worden. In juni zijn er weer meer gediplomeerd en op de arbeids- en woningmarkt.
AnAppleADay schreef:
01-05-2021 16:56
Zo komt het wel over.
En ik ben blijkbaar niet de enige die dat vindt, dus ik denk dat het meer ligt aan jouw berichten dan aan mijn interpretatie.

Kijk, als hij graag WTB wil gaan doen en hij kan dat niet op hbo niveau doen dan moet hij dat lekker op mbo gaan doen. Maar zeg dan niet dat studieschuld de grote factor is. Dan is de factor dat hij niet de juiste kwalificaties heeft om het op een hoger niveau te gaan doen.
Laat hem gewoon kiezen wat hij leuk vindt zonder daar het labeltje mbo of hbo aan te hangen en te doen alsof een studieschuld het einde van de wereld is. Gedemotiveerd zijn voor je studie is vele malen erger.
Precies dit dus
PattyJupiter schreef:
01-05-2021 16:58
Die zitten in het oude stelsel. Die hebben het relatief goed tot zeer goed. Ik verwacht dat dit probleem wel groter gaat worden. In juni zijn er weer meer gediplomeerd en op de arbeids- en woningmarkt.
Het oude en nieuwe stelsel heeft helemaal niks te maken met banenkansen.
PattyJupiter schreef:
01-05-2021 16:53

Als hij de techniek in wil en via deze omweg naar een technische hbo-studie kan, is dat natuurlijk prima. Maar dat staat los van een eventuele studieschuld. Ik ken ook kinderen die er juist voor hebben gekozen nog een jaar te steken in aanvullende vakken om een voor de studie vereist vak te halen op het benodigde niveau.
Waarom heeft hij oorspronkelijk voor CM zonder wiskunde gekozen?
KamilleT schreef:
01-05-2021 17:00
Als hij de techniek in wil en via deze omweg naar een technische hbo-studie kan, is dat natuurlijk prima. Maar dat staat los van een eventuele studieschuld. Ik ken ook kinderen die er juist voor hebben gekozen nog een jaar te steken in aanvullende vakken om een voor de studie vereist vak te halen op het benodigde niveau.
Waarom heeft hij oorspronkelijk voor CM zonder wiskunde gekozen?

Omdat hij daarmee naar havo 4 kon.
AnAppleADay schreef:
Maar wel met perspectief op woonruimte.
PattyJupiter schreef:
01-05-2021 17:06
Maar wel met perspectief op woonruimte.
25-35 is wel de verste generatie die is afgestudeerd.

Maar goed, de studielening bleek geen moer te maken te hebben met je voorkeur voor mbo.
AnAppleADay schreef:
Ik dacht ook heel lang. Wat zeuren die studenten toch over die lening en de kosten. Ze hebben het toch gezellig in die huizen en ach die studieschuld los je zo. Je krijgt er een beter baan mee. Bij de oudste twee waren we ook nog niet wakker hoor. Toen zeiden we ook. Ga lekker doen wat je leuk lijkt, komt wel. Het leek een beetje op mij tijd. Mijn ouders spraken de taal niet goed. Dus ik koos voor voeding en diëtetiek. ‘Mensen moet altijd eten’, zei mijn vader nog. Het leek me leuk. Het nadeel van die studie was dat het toen en nu nog alleen maar deeltijdbanen zijn en dat de uitwijkmogelijkheid naar andere sectoren erg klein is. Dat staat ook in studiewijzer. Maar op zo’n school wordt het anders voorgespiegeld.

Maar nu zijn de eerste neven en nichten afgestudeerd. In best veel sectoren blijken bijna alleen maar parttime banen te zijn en met een brede studie vis je in de brede vijver. Je studentenhuis moet je uit en dus zit een van onze neven weer bij de ouders thuis, terwijl hij in een distributiecentrum werk. Een ander is antikraak gaan wonen en werkt in een zwembad als zwemleraar voor een paar uurtjes en begeleid af en toe wat kampen voor zover die mogen. De twee met bedrijfskundige opleidingen hebben een goede tijdelijke baan, maar betalen 1000 euro huur voor een studio, moeten daarnaast afbetalen en houden amper wat over. En langzamerhand drong het besef door dat een studie een economische keuze is bij de jongere kinderen in mij familie... En vandaar dat mijn jongste zich nu zorgen maakt en aan het rekenen is geslagen en de oudste zich afvraagt of hij moet afstuderen in archeologie of toch iets praktischers moet kiezen nu het nog kan.
Oke joh, jij je zin: ja, bij mbo opleidingen heb je meteen een baan en een huis en geen schuld, dus zeker doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven