Wergever stelt verplichte ATV-dag in met Suikerfeest
donderdag 10 december 2009 om 17:47
Mijn werkgever heeft vandaag de 'toebedeelde ATV-datums' voor 2010 bekend gemaakt. Dit zijn de dagen waarop je een verplichte ATV-dag hebt, de datums zijn door de Directie en OR bepaald.
Eén van de 'verplichte vrije dagen' is de dag van het Suikerfeest.
Nu is er een nare sfeer op het bedrijf ontstaan. Mensen die roepen ze het belachelijk vinden en daarom op Wilders stemmen, tot allerlei andere (mijns inziens) moslim-onvriendelijke uitspraken. En van de mensen die het Suikerfeest vieren (20% van de medewerkers), had het ook niet gehoeven. Het overgrote deel daarvan werkt al jaren bij het bedrijf, vraagt netjes op tijd vrij en dat is nog nooit een probleem geweest.
Getverdemme, ik baal ervan. Straks loopt dit uit de hand. Kan de OR dit nog terugdraaien?
Eén van de 'verplichte vrije dagen' is de dag van het Suikerfeest.
Nu is er een nare sfeer op het bedrijf ontstaan. Mensen die roepen ze het belachelijk vinden en daarom op Wilders stemmen, tot allerlei andere (mijns inziens) moslim-onvriendelijke uitspraken. En van de mensen die het Suikerfeest vieren (20% van de medewerkers), had het ook niet gehoeven. Het overgrote deel daarvan werkt al jaren bij het bedrijf, vraagt netjes op tijd vrij en dat is nog nooit een probleem geweest.
Getverdemme, ik baal ervan. Straks loopt dit uit de hand. Kan de OR dit nog terugdraaien?
donderdag 10 december 2009 om 17:51
donderdag 10 december 2009 om 17:53
Het zijn toch verplichte atv dagen. Dus als werknemer heb je er niets over te zeggen welke dagen dat zijn. Daarnaast zijn ze mede bepaald door de OR. En de OR vertegenwoordigt de werknemers.
Ik vind het altijd zo typisch dat dingen dat mensen zich geroepen voelen om van alles te roepen over iets wat vast staat. Lekker onverdraagzaam in dit geval.
@zonnetje, probeer het los te laten. Vandaag is het net bekend gemaakt. Dus is er nog volop emotie. Dan zakt het wel weg. En als mensen toch blijven roepen, verwijs ze naar de OR.
Ik vind het altijd zo typisch dat dingen dat mensen zich geroepen voelen om van alles te roepen over iets wat vast staat. Lekker onverdraagzaam in dit geval.
@zonnetje, probeer het los te laten. Vandaag is het net bekend gemaakt. Dus is er nog volop emotie. Dan zakt het wel weg. En als mensen toch blijven roepen, verwijs ze naar de OR.
donderdag 10 december 2009 om 17:56
donderdag 10 december 2009 om 18:05
Bij een bedrijf met veel Moslim-medewerkers kan ik het me uit puur commercieel oogpunt wel voorstellen dat het management voor een verpichte ATV-dag kies, aangezien er dan toch al bijna niemand is, maar bij een laag percentage zoals bij jullie zie ik die noodzaak niet zo en vermoed ik dat het uit overdreven politiek correcte motieven wordt gedaan.
Ik vrees echter dat men er nu niet veel meer aan kan veranderen en de commotie zal over een paar dagen wel een stuk verminderd zijn, maar vreemd blijft het wel.
Ik vrees echter dat men er nu niet veel meer aan kan veranderen en de commotie zal over een paar dagen wel een stuk verminderd zijn, maar vreemd blijft het wel.
donderdag 10 december 2009 om 18:05
donderdag 10 december 2009 om 18:10
Ik bedenk mij nu dat we onlangs een brief hebben gekregen dat het bedrijf de regels voor alle vestigingen (dus ook onze buitenlandse vestigingen in Engeland en België) gelijk wil trekken. Dus wellicht heeft dat er iets mee te maken.
Blijfgewoonbianca: het gaat de streng christelijke mensen meer om de overige christelijke feestdagen waarvoor je standaard geen vrij krijgt. 'Bid-en-dankdag voor het gewas' etc.
Blijfgewoonbianca: het gaat de streng christelijke mensen meer om de overige christelijke feestdagen waarvoor je standaard geen vrij krijgt. 'Bid-en-dankdag voor het gewas' etc.
donderdag 10 december 2009 om 18:33
donderdag 10 december 2009 om 18:33
quote:Donna schreef op 10 december 2009 @ 18:28:
Hadden wij maar ATV dagen....
Maar ff serieus, had het wat uitgemaakt als de werkgever een verplichte ATV dag had ingesteld maar dan op een andere niet islamitische dag?Dat denk ik wel, ja.
Hadden wij maar ATV dagen....
Maar ff serieus, had het wat uitgemaakt als de werkgever een verplichte ATV dag had ingesteld maar dan op een andere niet islamitische dag?Dat denk ik wel, ja.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 10 december 2009 om 18:39
Volgend jaar vallen kerst, nieuwjaar en koninginnedag in het weekend of op vrijdag. Normaal worden verplichte atv-dagen vaak zo gepland dat die de "loze" dagen opvullen tussen deze feestdagen en het weekend.
Aangezien er in 2010 geen "loze" dagen zijn, zijn de atv-dagen veel vrijer invulbaar. En dat er dan gekozen wordt voor het suikerfeest is toch alleen maar sympathiek? Want dan wil blijkbaar al 20% van het bedrijf vrij hebben.
En er is dus geen enkel christelijk feest dat hiervoor een dag hoeft in te leveren.
Belachelijk dat mensen hier boos of geïrriteerd door raken.
Laat ze eerst maar eens vertellen hoe zij hierdoor benadeeld raken.
Aangezien er in 2010 geen "loze" dagen zijn, zijn de atv-dagen veel vrijer invulbaar. En dat er dan gekozen wordt voor het suikerfeest is toch alleen maar sympathiek? Want dan wil blijkbaar al 20% van het bedrijf vrij hebben.
En er is dus geen enkel christelijk feest dat hiervoor een dag hoeft in te leveren.
Belachelijk dat mensen hier boos of geïrriteerd door raken.
Laat ze eerst maar eens vertellen hoe zij hierdoor benadeeld raken.
donderdag 10 december 2009 om 18:40
Ik blijf de rol van de OR wel vreemd vinden:
er wordt een besluit genomen over iets wat met name de productiemedewerkers aangaat, terwijl die vertegenwoordiger niet aanwezig is. Dan hadden ze dat toch een andere keer kunnen doen?
Op dit gedoe zat niemand te wachten, ik vraag me af of 'de hoge heren' zich van tevoren bewust waren van de commotie die zou kunnen ontstaan.
er wordt een besluit genomen over iets wat met name de productiemedewerkers aangaat, terwijl die vertegenwoordiger niet aanwezig is. Dan hadden ze dat toch een andere keer kunnen doen?
Op dit gedoe zat niemand te wachten, ik vraag me af of 'de hoge heren' zich van tevoren bewust waren van de commotie die zou kunnen ontstaan.
donderdag 10 december 2009 om 18:40
Wanneer 20% van je werknemers moslim is vind ik dit wel een realistisch gekozen vrije ATV dag. Dat mensen die het leeuwendeel van 'hun' feestdagen sowieso al vrij hebben zonder dat het hen überhaupt vrije dagen kost hierover in de gordijnen gaan vind ik alleen maar verschrikkelijk zuur, egocentrisch en ondankbaar.
donderdag 10 december 2009 om 18:41
Vreemd dat de werkgever de ATV dag voor het suikerfeest al kan vastleggen. Ik heb al met veel moslims collega's gewerkt en ik weet dat Turkse moslims de datum wel ruim van te voren weten maar met Marokkaanse moslims is het weer anders, die weten het maar kort voor het eind van de ramadan en dan is het ook nog afhankelijk van of ze de Nederlandse tijd of de Marokkaanse tijd nemen dus het suikerfeest kan op verschillende dagen vallen. Ik vraag me af of ze daar wel over nagedacht hebben.
Zie QR
donderdag 10 december 2009 om 18:43
quote:zonnetje76 schreef op 10 december 2009 @ 18:33:
Donna, mij had het geen drol uitgemaakt. Maar het gekke is dat ik vaak rond deze tijd vrij wil en dan is het moeilijk omdat nog veel mensen op vakantie zijn etc. En nu krijg je ineens een dag toebedeeld?!
.Dat is dan nu lekker toch, dat je alsnog een dag vrij krijgt deze periode?
Donna, mij had het geen drol uitgemaakt. Maar het gekke is dat ik vaak rond deze tijd vrij wil en dan is het moeilijk omdat nog veel mensen op vakantie zijn etc. En nu krijg je ineens een dag toebedeeld?!
.Dat is dan nu lekker toch, dat je alsnog een dag vrij krijgt deze periode?
donderdag 10 december 2009 om 18:46
quote:kaasfondue schreef op 10 december 2009 @ 18:41:
Vreemd dat de werkgever de ATV dag voor het suikerfeest al kan vastleggen. Ik heb al met veel moslims collega's gewerkt en ik weet dat Turkse moslims de datum wel ruim van te voren weten maar met Marokkaanse moslims is het weer anders, die weten het maar kort voor het eind van de ramadan en dan is het ook nog afhankelijk van of ze de Nederlandse tijd of de Marokkaanse tijd nemen dus het suikerfeest kan op verschillende dagen vallen. Ik vraag me af of ze daar wel over nagedacht hebben.ATV dagen moet je nu eenmaal van te voren vast leggen. Je kunt moeilijk 1 maand van te voren aankomen zetten met een ATV dag. Logisch dus dat ze voor een bepaalde datum kiezen, toch?
Vreemd dat de werkgever de ATV dag voor het suikerfeest al kan vastleggen. Ik heb al met veel moslims collega's gewerkt en ik weet dat Turkse moslims de datum wel ruim van te voren weten maar met Marokkaanse moslims is het weer anders, die weten het maar kort voor het eind van de ramadan en dan is het ook nog afhankelijk van of ze de Nederlandse tijd of de Marokkaanse tijd nemen dus het suikerfeest kan op verschillende dagen vallen. Ik vraag me af of ze daar wel over nagedacht hebben.ATV dagen moet je nu eenmaal van te voren vast leggen. Je kunt moeilijk 1 maand van te voren aankomen zetten met een ATV dag. Logisch dus dat ze voor een bepaalde datum kiezen, toch?