Werk & Studie alle pijlers

Wergever stelt verplichte ATV-dag in met Suikerfeest

10-12-2009 17:47 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever heeft vandaag de 'toebedeelde ATV-datums' voor 2010 bekend gemaakt. Dit zijn de dagen waarop je een verplichte ATV-dag hebt, de datums zijn door de Directie en OR bepaald.

Eén van de 'verplichte vrije dagen' is de dag van het Suikerfeest.

Nu is er een nare sfeer op het bedrijf ontstaan. Mensen die roepen ze het belachelijk vinden en daarom op Wilders stemmen, tot allerlei andere (mijns inziens) moslim-onvriendelijke uitspraken. En van de mensen die het Suikerfeest vieren (20% van de medewerkers), had het ook niet gehoeven. Het overgrote deel daarvan werkt al jaren bij het bedrijf, vraagt netjes op tijd vrij en dat is nog nooit een probleem geweest.

Getverdemme, ik baal ervan. Straks loopt dit uit de hand. Kan de OR dit nog terugdraaien?
Het is door de directie en door de OR bepaald. Ik neem aan dat de OR overleg heeft gehad met (een deel van) de achterban? Lijkt me niet dat ze het weer terug kunnen draaien, hoogstens het jaar er op.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het zijn toch verplichte atv dagen. Dus als werknemer heb je er niets over te zeggen welke dagen dat zijn. Daarnaast zijn ze mede bepaald door de OR. En de OR vertegenwoordigt de werknemers.

Ik vind het altijd zo typisch dat dingen dat mensen zich geroepen voelen om van alles te roepen over iets wat vast staat. Lekker onverdraagzaam in dit geval.

@zonnetje, probeer het los te laten. Vandaag is het net bekend gemaakt. Dus is er nog volop emotie. Dan zakt het wel weg. En als mensen toch blijven roepen, verwijs ze naar de OR.
Mijn OR-collega die de productiemedewerkers vertegenwoordigt (waaronder dus de mensen die het Suikerfeest vieren) is van alle kanten belaagd, maar was niet aanwezig bij dit besluit. Hij is nu op onderzoek uit, ben benieuwd wat er uit komt.
Ik hoop dat de stof snel weer neerdwarrelt bij jullie bedrijf.
Bij een bedrijf met veel Moslim-medewerkers kan ik het me uit puur commercieel oogpunt wel voorstellen dat het management voor een verpichte ATV-dag kies, aangezien er dan toch al bijna niemand is, maar bij een laag percentage zoals bij jullie zie ik die noodzaak niet zo en vermoed ik dat het uit overdreven politiek correcte motieven wordt gedaan.

Ik vrees echter dat men er nu niet veel meer aan kan veranderen en de commotie zal over een paar dagen wel een stuk verminderd zijn, maar vreemd blijft het wel.
Het probleem is dat er een groter deel streng christelijke mensen werkt als moslims. Die voelen zich miskend en beginnen nu over (andere) christelijke feestdagen.

Van mij had het ook niet gehoeven hoor, maar het is een besluit door Directie en bovendien krijg ik mijn vrije dagen toch nooit op.
Zijn kerst, pasen en pinksteren ook verplichte ATV-dagen?
quote:Naski schreef op 10 december 2009 @ 18:06:

Zijn kerst, pasen en pinksteren ook verplichte ATV-dagen?Nee, dat zijn vrije (feest)dagen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik bedenk mij nu dat we onlangs een brief hebben gekregen dat het bedrijf de regels voor alle vestigingen (dus ook onze buitenlandse vestigingen in Engeland en België) gelijk wil trekken. Dus wellicht heeft dat er iets mee te maken.

Blijfgewoonbianca: het gaat de streng christelijke mensen meer om de overige christelijke feestdagen waarvoor je standaard geen vrij krijgt. 'Bid-en-dankdag voor het gewas' etc.
Bij ons in de CAO staat dat de directie 2 verplichte ATV-dagen mag toewijzen. Dit mogen gewoon willekeurige dagen zijn.

(Maar gelukkig kiezen ze bij ons altijd voor de vrijdag na Hemelvaartsdag enzo, zodat iedereen lang weekend heeft.)
viva1973 wij hebben 5 'verplichte' en 5 'vrije' dagen. Maar ze kregen komend jaar die 5 'verplichte' blijkbaar niet vol.
Wat een gezeur, neem die vrije dag en doe wat leuks.
Stressed is just desserts spelled backwards
Hadden wij maar ATV dagen....

Maar ff serieus, had het wat uitgemaakt als de werkgever een verplichte ATV dag had ingesteld maar dan op een andere niet islamitische dag?
weet je, de strengchristelijke mensen hebben er dus problemen mee. De strengchristelijke mensen voeren dus (in mijn ogen) regel nr 1 van God niet uit. "Heb uw naaste lief als uwzelve." Ik vind hun reaktie dus wel een beetje hypocriet.
Werken er zo veel " strengChristelijke" mensen bij jullie dan?
Donna, mij had het geen drol uitgemaakt. Maar het gekke is dat ik vaak rond deze tijd vrij wil en dan is het moeilijk omdat nog veel mensen op vakantie zijn etc. En nu krijg je ineens een dag toebedeeld?!

Blijfgewoonbianca: ja best veel. En sowieso veel meer als moslims.
quote:Donna schreef op 10 december 2009 @ 18:28:

Hadden wij maar ATV dagen....

Maar ff serieus, had het wat uitgemaakt als de werkgever een verplichte ATV dag had ingesteld maar dan op een andere niet islamitische dag?Dat denk ik wel, ja.
Volgend jaar vallen kerst, nieuwjaar en koninginnedag in het weekend of op vrijdag. Normaal worden verplichte atv-dagen vaak zo gepland dat die de "loze" dagen opvullen tussen deze feestdagen en het weekend.

Aangezien er in 2010 geen "loze" dagen zijn, zijn de atv-dagen veel vrijer invulbaar. En dat er dan gekozen wordt voor het suikerfeest is toch alleen maar sympathiek? Want dan wil blijkbaar al 20% van het bedrijf vrij hebben.

En er is dus geen enkel christelijk feest dat hiervoor een dag hoeft in te leveren.

Belachelijk dat mensen hier boos of geïrriteerd door raken.

Laat ze eerst maar eens vertellen hoe zij hierdoor benadeeld raken.
Ik blijf de rol van de OR wel vreemd vinden:

er wordt een besluit genomen over iets wat met name de productiemedewerkers aangaat, terwijl die vertegenwoordiger niet aanwezig is. Dan hadden ze dat toch een andere keer kunnen doen?

Op dit gedoe zat niemand te wachten, ik vraag me af of 'de hoge heren' zich van tevoren bewust waren van de commotie die zou kunnen ontstaan.
Wanneer 20% van je werknemers moslim is vind ik dit wel een realistisch gekozen vrije ATV dag. Dat mensen die het leeuwendeel van 'hun' feestdagen sowieso al vrij hebben zonder dat het hen überhaupt vrije dagen kost hierover in de gordijnen gaan vind ik alleen maar verschrikkelijk zuur, egocentrisch en ondankbaar.
Vreemd dat de werkgever de ATV dag voor het suikerfeest al kan vastleggen. Ik heb al met veel moslims collega's gewerkt en ik weet dat Turkse moslims de datum wel ruim van te voren weten maar met Marokkaanse moslims is het weer anders, die weten het maar kort voor het eind van de ramadan en dan is het ook nog afhankelijk van of ze de Nederlandse tijd of de Marokkaanse tijd nemen dus het suikerfeest kan op verschillende dagen vallen. Ik vraag me af of ze daar wel over nagedacht hebben.
Zie QR
quote:zonnetje76 schreef op 10 december 2009 @ 18:33:

Donna, mij had het geen drol uitgemaakt. Maar het gekke is dat ik vaak rond deze tijd vrij wil en dan is het moeilijk omdat nog veel mensen op vakantie zijn etc. En nu krijg je ineens een dag toebedeeld?!

.Dat is dan nu lekker toch, dat je alsnog een dag vrij krijgt deze periode?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2009 @ 18:33:

[...]

Dat denk ik wel, ja.triest...
quote:kaasfondue schreef op 10 december 2009 @ 18:41:

Vreemd dat de werkgever de ATV dag voor het suikerfeest al kan vastleggen. Ik heb al met veel moslims collega's gewerkt en ik weet dat Turkse moslims de datum wel ruim van te voren weten maar met Marokkaanse moslims is het weer anders, die weten het maar kort voor het eind van de ramadan en dan is het ook nog afhankelijk van of ze de Nederlandse tijd of de Marokkaanse tijd nemen dus het suikerfeest kan op verschillende dagen vallen. Ik vraag me af of ze daar wel over nagedacht hebben.ATV dagen moet je nu eenmaal van te voren vast leggen. Je kunt moeilijk 1 maand van te voren aankomen zetten met een ATV dag. Logisch dus dat ze voor een bepaalde datum kiezen, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven