Werk & Studie alle pijlers

Wergever stelt verplichte ATV-dag in met Suikerfeest

10-12-2009 17:47 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever heeft vandaag de 'toebedeelde ATV-datums' voor 2010 bekend gemaakt. Dit zijn de dagen waarop je een verplichte ATV-dag hebt, de datums zijn door de Directie en OR bepaald.

Eén van de 'verplichte vrije dagen' is de dag van het Suikerfeest.

Nu is er een nare sfeer op het bedrijf ontstaan. Mensen die roepen ze het belachelijk vinden en daarom op Wilders stemmen, tot allerlei andere (mijns inziens) moslim-onvriendelijke uitspraken. En van de mensen die het Suikerfeest vieren (20% van de medewerkers), had het ook niet gehoeven. Het overgrote deel daarvan werkt al jaren bij het bedrijf, vraagt netjes op tijd vrij en dat is nog nooit een probleem geweest.

Getverdemme, ik baal ervan. Straks loopt dit uit de hand. Kan de OR dit nog terugdraaien?
quote:mamalelie schreef op 10 december 2009 @ 21:31:

Zonnetje, ik ben het wel een klein beetje met je eens. Maar jij doelt waarschijnlijk op het feit dat Nederland in het algemeen steeds minder Nederlands is, dat er een moskee naast een kerk staat, terwijl dat in bijv. Marokko ondenkbaar is. Dat zij hier wel met hoofddoeken lopen, maar dat jij daar niet met (te) blote benen de moskee mag bekijken.

[/s]

Geen kerk in Marokko? Laat je even beter informeren.

En als jij in Marokko in zonder hoofddoek of in je minjurkje of korte broek rondloopt, niemand die je dat verbied.

De vergelijking wel hoofddoekjes hier en niet met blote benen in de moskee gaat niet op.

Je komt in heel weinig gebedshuizen binnen als men vind dat je je te bloot hebt gekleed, geldt niet alleen voor moskee-en.
En zonnetje is met de noorderzon vertrokken, helaas.
En ik snap die vergelijking niet die iedere keer wordt gemaakt tussen Marokko en Nederland.

Het gaat hier om burgers, burgers die waarschijnlijk zelfs hier geboren zijn en misschien zelfs Nederlands zijn, alleen een bepaald geloof aanhangen waar religieuze feestdagen bij horen.

Ze eisen niet dat het hele land vrij is op die dagen of dat men ook mee moet doen, ze willen gewoon vrij ( afgetrokken van hun vrije dagen) om hun feestdagen te vieren.
quote:Donna schreef op 10 december 2009 @ 21:39:

[...]

Geen kerk in Marokko? Laat je even beter informeren.

En als jij in Marokko in zonder hoofddoek of in je minjurkje of korte broek rondloopt, niemand die je dat verbied.

De vergelijking wel hoofddoekjes hier en niet met blote benen in de moskee gaat niet op.

Je komt in heel weinig gebedshuizen binnen als men vind dat je je te bloot hebt gekleed, geldt niet alleen voor moskee-en.

Als ik een zak met geld over had ging ik er volgende week nog heen. Helaas hebben wij hier geen zak met geld en moeten we het doen met dat wat we in tijdschriften lezen en zien.

Ik had natuurlijk ook Ethiopie of Egypte kunnen zeggen. En ook daar zou ik graag eens rondreizen. Er zijn trouwens nog wel veel meer landen waar ik wel heen wil. Dus als iemand nog ergens geld over heeft dan wil ik mijn rekeningnummer wel even doorgeven
mamalelie, internet is wat dat betreft ook een handig medium.

Althans daar haal ik veel informatie vandaan die ik niet direct voorhanden heb
Ik zou het ook absurd vinden als ik verplicht zou worden 'n vakantiedag in te leveren voor 'n allochtone feestdag. Lijkt me dat je daar met de werknemers tegen in opstand moet komen. Mensen die op die dag vrij willen hebben, die nemen dan maar gewoon 'n snipperdag.
Ik zou het ook absurd vinden als ik verplicht zou worden 'n vakantiedag in te leveren voor 'n allochtone feestdag. Lijkt me dat je daar met de werknemers tegen in opstand moet komen. Mensen die op die dag vrij willen hebben, die nemen dan maar gewoon 'n snipperdag.
Maar de allochtone werknemers zijn toch ook vier keer per jaar verplicht een snipperdag te nemen op gezamenlijk bepaalde dagen. Zoals bijv. de dag na Hemelvaart en Koninginnedag.

En als er dan nog 1 verplichte dag overblijft die vastgesteld moet worden, kun je 'm toch net zo goed op de dag van het suikerfeest laten vallen?

Wat maakt het voor een Nederlander nou uit of ie op bijv. 20 mei of op bijv. 6 juni vrij heeft (of weet ik veel wanneer dat suikerfeest is)?
quote:Naski schreef op 14 december 2009 @ 14:21:

Maar de allochtone werknemers zijn toch ook vier keer per jaar verplicht een snipperdag te nemen op gezamenlijk bepaalde dagen. Zoals bijv. de dag na Hemelvaart en Koninginnedag.

En als er dan nog 1 verplichte dag overblijft die vastgesteld moet worden, kun je 'm toch net zo goed op de dag van het suikerfeest laten vallen?

Wat maakt het voor een Nederlander nou uit of ie op bijv. 20 mei of op bijv. 6 juni vrij heeft (of weet ik veel wanneer dat suikerfeest is)?Dat gaat wel om onze éigen feestdagen en als buitenlanders daar 'n probleem mee hebben moeten ze maar niet hier komen wonen. En als ze nog 'n dag overhouden, waarom die dan niet naar eigen keus laten besteden ipv op 'n vaste dag? Of als ze persé een vaste datum willen waarop het hele bedrijf vrij moet nemen, laat dan de werknemers stemmen over 'n dag. Bijv. de tweede maandag in september ofzo, om zo 'n lang weekend te creeëren in 'n periode dat het vaak nog goed nazomerweer is.
Maar het zijn helemaal geen buitenlanders. Het zijn Nederlanders. Alleen is de realiteit vandaag de dag dat Nederlanders meer geloven aanhangen dan alleen de Joods/Christelijke geloven.
quote:twinkeling schreef op 14 december 2009 @ 17:32:

Maar het zijn helemaal geen buitenlanders. Het zijn Nederlanders. Alleen is de realiteit vandaag de dag dat Nederlanders meer geloven aanhangen dan alleen de Joods/Christelijke geloven.Ach, kom nu toch! Als er 20% Nederlanders (oh sorry, mensen met nederlandse roots) in het buitenland bij 'n bedrijf werken, dan zou het toch even bezopen zijn dat ze een heel bedrijf waarvan 80% mensen met de eigen nationaliteit, op nederlandse koninginnedag verplicht 'n vrije dag willen laten inleveren? We hebben genoeg vakantiedagen om op dagen waar we belang aan hechten 'n vrije dag op te kunnen nemen, dus waarom dit soort flauwekul? Nederlanders zijn écht makke schapen als ze dit zomaar pikken.
.
.
quote:lindy schreef op 14 december 2009 @ 18:49:

Nou nou, poe poe. Ik zou maar Wilders gaan stemmen, die lost het allemaal op. Ik heb nog nooit van een oogst en dankdag gehoord, we hebben tig Christelijke feestdagen en die ziet iedereen gewoon voor wat ze zijn: een vrije dag.

Dat klopt, maar dat zijn dan ook ónze dagen en bovendien zijn er 'n aantal die voor 'n gegarandeerd lang weekend in de lente zorgen zoals pasen, pinksteren en hemelvaart. Bij zo'n suikerfeest moet je nog maar afwachten of dat in 'n gunstige maand valt en op 'n maandag of vrijdag zodat het voor 'n lang weekend zorgt.

Moslimgebruiken moet men hier gewoon buiten de maatschappij zien te houden. Wat ze in hun eigen vrije tijd doen moeten ze zelf weten, maar we moeten al teveel inleveren voor dat moslimspul, dus ik zal daar in elk geval altijd tegen in opstand komen als het mezelf zou treffen. Al is het maar uit principe. Als moslims hun eigen gebruiken in landelijk verband willen kunnen uitoefenen zijn er genoeg landen waar ze daarvoor terecht kunnen.
quote:lindy schreef op 14 december 2009 @ 18:52:

En half Amsterdam shopt op zondag bij de C1000, die allemaal buitenlandse feestdagen heeft aangegrepen om op zondag open te kunnen tegen de huidige regelgeving in. En dan blijven de Nederlandse consumenten ook niet principieel thuis, dan doen ze gewoon lekker boodschappen. (En waarom ook niet, maar zéur niet zo als er ook eens voor een andere groep iets wordt gedaan)Heeft amsterdam moslimdagen nodig om z'n winkels te mogen openen? Haha, wat 'n wereldstad: NOT! Ons vrijwel geheel witte grensdorpje heeft slechts 2 dagen in 't jaar dat de winkels gesloten zijn en dat is 1e kerstdag en nieuwjaarsdag, verder zijn ze hier altijd open. Hebben we geen allochtonen voor nodig!
.
.
quote:lindy schreef op 14 december 2009 @ 18:57:

Ach, met koninginnendag heb je ook niet altijd een lang weekend, wat een gelul. Maar vertel eens, hoe ga jij in opstand komen?Ik zou in opstand komen als ik bij het bedrijf van TO zou werken en zou die 80% andere westerse Nederlanders die daar werken een schop onder hun hol geven dat ook te doen. Je laat je als zo'n ruime meerderheid toch zeker niet inpakken?
.
quote:elninjoo schreef op 14 december 2009 @ 18:56:

Heeft amsterdam moslimdagen nodig om z'n winkels te mogen openen? Haha, wat 'n wereldstad: NOT! Ons vrijwel geheel witte grensdorpje heeft slechts 2 dagen in 't jaar dat de winkels gesloten zijn en dat is 1e kerstdag en nieuwjaarsdag, verder zijn ze hier altijd open. Hebben we geen allochtonen voor nodig!Je bent je er van bewust dat het Nederlandse deel van dat pittoreske grensdorpje van je die openingstijden heeft vanwege de Belgische winkeltijdenwet die anders de concurrentie haast onmogelijk maakt(e)?

Een bedrijf heeft naast sociale ook economische belangen. Als binnen een afdeling een significant deel van de werknemers dezelfde dagvrij wil kan dat de continuïteit in gevaar brengen. In het geval je daar als bedrijf niet op in wilt spelen zul je er dus niet aan ontkomen mensen die op grond van hun religieuze overtuiging een dag vrij vragen deze te ontzeggen. Twintig procent van je werknemersbestand is een behoorlijk groot deel. Denk twintig procent lesuitval op een middelbare school, behoorlijk langere rijen in de super en 1/5 deel van een stad die slechts in noodgevallen terecht kan bij een vervangende huisarts. Bij een bedrijf dat dit aan kan zien komen, en waar de officieel toe te wijzen vrije dagen eens een jaar niet opgaan aan het opvullen van Joods/Christelijk geslagen gaten in de kalender vind ik het vandaag de dag echt niet meer dan normaal dat er ook eens progressief wordt gekeken naar hoe deze dagen prettig kunnen worden ingezet.

Jij zegt heel hard amehoela over het Nederlanderschap van de mensen die het hier betreft. Maar dat is echt onnozel. Bij mijn kinderen in de klas zitten tussen de 10 en 20% Islamitische leerlingen. Als je daar aan vraagt waar ze vandaan komen kijken ze je met grote ogen aan en zeggen "Eh... wij wonen in de Van Bourbonlaan". Met hun vaders klets ik even als ik ze 's avonds zie bij de NSO, en ik spreek echt geen woord Arabisch. Hun moeders groet ik als we elkaar voorbijfietsen door de Hollandse regen op weg naar school of de Appie. Zij zijn net als ik hoogopgeleid en hebben leuke banen. We zouden zo collega's kunnen zijn . Ik vind bindend toegewezen vrije dagen sowieso stom, maar als ze dan tòch moeten, dan vind ik het fijn als van iedere vijf collega's er ook daadwerkelijk één iets aan zo'n dag heeft.

Het gaat in dit verhaal niet om het ten koste van één van 'onze' feestdagen invoeren van een collectief verlof ten bate van een Islamitische feestdag. Het gaat om dagen die daar niets mee te maken hebben, en die in 2010 niet ingezet hoeven te worden door het gunstige vallen van Kerst en Oud & Nieuw.

Kortom, het kost je niks, en het maakt anderen blij. Als je daar zelfs wat op aan te merken hebt zou ik gewoon haast niet weten hoe je nòg intoleranter kan zijn.
Twinkeling zegt hierboven: "Ik vind bindend toegewezen vrije dagen sowieso stom, maar als ze dan tòch moeten, dan vind ik het fijn als van iedere vijf collega's er ook daadwerkelijk één iets aan zo'n dag heeft".

En daar ben ik het helemaal mee eens!
Ik ben atheist en verplicht vrij met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart (over hemelvaart ben ik niet helemaal zeker). En ik ben tegen het koningshuis, maar wel verplicht vrij op koniginnedag. Speaking for myself zal het mij aan mijn reet roesten dat er een verplichte vrije dag bijkomt voor weer iets anders waar ik niets mee heb.
quote:Naski schreef op 15 december 2009 @ 17:07:

Twinkeling zegt hierboven: "Ik vind bindend toegewezen vrije dagen sowieso stom, maar als ze dan tòch moeten, dan vind ik het fijn als van iedere vijf collega's er ook daadwerkelijk één iets aan zo'n dag heeft".

En daar ben ik het helemaal mee eens!eens!
quote:elninjoo schreef op 14 december 2009 @ 18:54:

[...]

Dat klopt, maar dat zijn dan ook ónze dagen en bovendien zijn er 'n aantal die voor 'n gegarandeerd lang weekend in de lente zorgen zoals pasen, pinksteren en hemelvaart. Bij zo'n suikerfeest moet je nog maar afwachten of dat in 'n gunstige maand valt en op 'n maandag of vrijdag zodat het voor 'n lang weekend zorgt.

Moslimgebruiken moet men hier gewoon buiten de maatschappij zien te houden. Wat ze in hun eigen vrije tijd doen moeten ze zelf weten, maar we moeten al teveel inleveren voor dat moslimspul, dus ik zal daar in elk geval altijd tegen in opstand komen als het mezelf zou treffen. Al is het maar uit principe. Als moslims hun eigen gebruiken in landelijk verband willen kunnen uitoefenen zijn er genoeg landen waar ze daarvoor terecht kunnen.

Wat heb jij allemaal aan moslimspul ingeleverd?

Waarom moeten moslimgebruiken hier buiten de maatschappij blijven? (Geldt dat ook voor boedhistengebruiken en Friese gebruiken en carnavalsgebruiken en valentijnsgebruiken?)
Waarom nemen die strengchristelijke dan geen vrije dag op op hun gewasdankdagen enzo? Nu hoeven ze niet te klagen dat ze harder moeten werken omdat hun moslimcollega's vrij zijn op het suikerfeest. Ik zou zo zeggen geniet gewoon van die extra vrije dag zolang ze maar niet 2e paasdag of 2e pinksterdag daarvoor gaan afschaffen!
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven