Werk & Studie alle pijlers

Werken op feestdagen!

20-12-2018 16:39 140 berichten
Ik werk in de gezondheidszorg, dus werken op feestdagen is normaal dat weet ik en vindt ik ook niet erg. Zolang het maar eerlijk wordt verdeeld.Een hele tijd geleden hebben we met wat collega’s om tafel gezeten om de planning/rooster voor kerst en oud en nieuw te maken. Iedereen mocht zijn voorkeuren doorgeven wat deze dagen betreft. Heb toen aangegeven dat ik kerstavond, 2e kerstdag en oudjaarsdag wel wil werken. Dit is zo uiteindelijk ook ingepland. Nu is er een collega uitgevallen wegens ziekte en deze uren moeten ook weer worden opgevuld door ons collega’s. Nu heeft onze leidinggevend de roosters weer aangepast. Kerst is wel gebleven zoals het was, maar nu moet ik ineens ook nieuwjaarsdag werken. Baal hier van ook om dat ik al iets heb afgesproken met vrienden voor deze avond en bij een vriendin zou blijven slapen die in het westen woont. Heb al geprobeerd om deze dienst te ruilen maar collega’s zeggen niet te kunnen of geven niet thuis. Tja of je krijgt te horen ja ik moet met kerst ook al werken. Nou ik werk 24, 26,27,29,31 en nu ook 1 Jan. Hopelijk kan ik nog iemand zover krijgen en anders mijn mijn plannen dan maar afblazen, want ik kan mijn cliënten ook niet aan hun lot overlaten. Hoe wordt het bij anderen onder jullie altijd geregeld deze dagen?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel dagen werken je collega's in die tijd? Want als iedereen nou al 3 van de 5 'speciale' dagen werkt, vind ik het anders dan als sommige er maar 1 doen en jij nu 4.
Nitflex schreef:
20-12-2018 18:23
Ik heb voorheen advocatenkantoor gewerkt waar op een gegeven moment de verloven met kerst werden ingetrokken wegens een enorme klus die onverwachts opkwam. Ik heb toen zelf ook gewerkt. Wij werden wel vergoed, geboekte tickets etc. ook.

Ben alleen bang dat daar in de zorg minder geld voor is.
In de zorg zullen werknemers sowieso makkelijker zwichten omdat het voor mensen is. Ze willen hun patienten/clienten/bewoners etc niet laten zitten en dus hoeft het niet eens tot een werkopdracht te komen. De doelgroep is voor de meeste natuurlijk ook de reden om het werk te doen.
Ik snap best dat je je schuldig voelt tegenover de cliënten. Maar het is wel heel last minute ingepland zo. En je werkt al een aantal andere feestdagen. Ik zou toch echt je leidinggevende even bellen en zeggen dat je echt niet kan die dag. Je mag best voor je zelf opkomen!
TO, ik werk in een verpleeghuis en voor mij zou dit een geval zijn waarbij ik naar mijn leidinggevende zou gaan en zou zeggen: "Luister, ik begrijp dat er iemand 1 januari moet komen, en ik wil dat op zich best wel doen, maar dat betekent voor mij dat ik 6 diensten werk in een week waarin ook voor mij de feestdagen zijn. Welke dienst ga je mij er af halen? " En bij de verdeling van de feestdagen volgend jaar mag je je collega's er best nog even op wijzen dat jij dit jaar het probleem hebt opgelost.
Bij ons werk je of kerst of oud/nieuw.

Bij zieken is inval eerste keuze zodat je ook nog iets met feestdagen vrij ben.
In uiterste nood wordt er met aangepaste diensten gewerkt (lees langere diensten) zodat niemand extra hoef terug te komen
Hier verdelen we kerst en oudjaar en dat gaat altijd in harmonie.
Maar als deze week iemand ziek wordt dan is er een probleem. Flexers zijn niet meer te krijgen ook.
Ik denk dat ik dan wel kom. Ik ga toch nergens heen met kerst. En dan beding ik pasen en Pinksteren wel allebei vrij. Maar eerlijk gezegd boeien al die feestdagen me niet zo.
Bij mij op werk (supermarkt) hebben ze daar ook een handje van. 1e kerstdag zijn wij gesloten. Heb aangeboden Oudjaarsdag sluit te draaien als ik dan met 2e kerstdag alleen een ochtend hoef. Was prima en was op die manier ingeroosterd. Nu is er iemand uitgevallen en is mijn rooster zonder overleg aangepast naar 9 - 6 op Tweede Kerstdag. Heb gelijk mijn leidinggevende hier op aangesproken, want heb gewoon een lunch gepland staan met mijn familie. Als je niet van je af bijt dan lopen ze over je heen. Geen idee nog of het aangepast is, maar als je niks zegt bij je LG verandert er niks.
Ik werk ook in de zorg en dat werkt toch inderdaad net even anders dan bij bijvoorbeeld een supermarkt. ;)

Ik werk op een grote afdeling met ongeveer 80 medewerkers. Een deel daarvan draait geen diensten. Een deel is langdurig ziek. We draaien allemaal meer diensten momenteel. Ons voordeel is alleen dat we voor 1 feestdag vijf mensen nodig hebben en de diensten in delen kunnen splitsen. Zo kan iemand de dag draaien, weer iemand anders de avond en een laatste de nacht. (Wij draaien 24 uurs diensten.) Zou dat bij jullie een optie zijn TO, die dienst in tweeën splitsen? Iemand kan dan de ochtend doen en jij het middagdeel? Wellicht dat je iemand zo gek krijgt dat te doen?
Je werkt al zat dagen deze feestdagen, echt nee zeggen!

Bij ons werk je óf kerst óf oud & nieuw.... Zeker niet beide en dat doe je al.
Gewoon lekker met je vriendin afspreken hoor.
Ik werk oud en nieuw dit jaar. Kerst helemaal vrij
Star² schreef:
20-12-2018 18:00
Oproepkrachten, temps.
Die werken misschien juist niet in vaste dienst zodat ze dit soort gezeik met de feestdagen niet hebben.

Een dienstrooster dient drie maanden van te voren bekend te zijn .veranderingen moeten in OVERLEG.
Een dienstopdracht geldt niet in dit soort gevallen. Je kunt met goed fatsoen weigeren, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
laborantje schreef:
20-12-2018 18:14
Rot situatie To, snap dat je pissig bent.. Herkenbaar, zou me ook verantwoordelijk voelen. Kan je niet met je leiding gevende gaan praten om te kijken wie er die periode weinig diensten draaid dat die hem erbij krijgt?

Voor degenen die reageren dat dit niet het probleem van To is maar van de werkgever: meeste zorg cao's hebben de wein staan dat de werkgever een werkopdracht kan geven aan een medewerker als de zorg in het geding komt door te weinig personeel. Als je dit weigert en niet komt is dit werkweigering met de daarbij horende consequenties.
De werkgever heeft in dit geval dus het recht om van haar probleem het peobleem van to te maken.

To kijk even wat er in jullie cao staat. Maar ben het met je eens, je kan die cliënten niet laten zitten. Maar ga eerst met leidinggevende om tafel voor eerlijke verdeling, zou niet zonder slag of stoot accoord gaan. En anders zwart oo wit laten zetten dat jij volgend jaar of andere feestdag gegarandeerd vrij bent. En het zelf moeten ruilen (wat veel in de zorg voor komt) vind ik echt een schandalig systeem.
Te weinig personeel is geen reden voor een dienstopdracht. Dan moet er brand zijn, of een overstroming oid.
Google maar.
Dat leidinggevenden vaak met dit soort trucjes weg komen is eigenlijk bizar.
Cinderella76 schreef:
20-12-2018 17:39
Inderdaad, ik werk al 24,26,27,29,31 dec. Dus echt onderhandelingsruimte heb ik niet. Heb mijn mond al opengetrokken, maar als collega’s gelijk zeggen, ik kan niet of ik heb zelf al diensten staan, of helemaal niet reageren op mijn berichtje op het mederwerksportaal wat moet ik dan? Moet ik dan de bewoners in de kou laten staan? Zo zit ik niet in mekaar. Ik ga nog wel even mijn bets doen.
Je maakt het moeilijker dan het is. Je werkt al veel dagen en dus NEE je kan NIET. Je bent weg, is al afgesproken en je kan niet annuleren. Dan nemen ze maar een uitzendkracht. Ziekte hoort niet opgevangen te worden door collega's maar door extra mensen.
https://radar.avrotros.nl/forum/werk-on ... 63943.html

https://m.youtube.com/watch?v=_GDQxQ7EJoU
snowy2 schreef:
20-12-2018 18:47
TO, ik werk in een verpleeghuis en voor mij zou dit een geval zijn waarbij ik naar mijn leidinggevende zou gaan en zou zeggen: "Luister, ik begrijp dat er iemand 1 januari moet komen, en ik wil dat op zich best wel doen, maar dat betekent voor mij dat ik 6 diensten werk in een week waarin ook voor mij de feestdagen zijn. Welke dienst ga je mij er af halen? " En bij de verdeling van de feestdagen volgend jaar mag je je collega's er best nog even op wijzen dat jij dit jaar het probleem hebt opgelost.
ik werk zelf bij een zorgorganisatie op kantoor, en ik vind dit een nette oplossing. En dan ook echt voet bij stuk houden. Niet jouw verantwoordelijkheid om alle dagen te werken om het probleem op te lossen. Wel gelijk morgen bellen/langsgaan en niet meer wachten.

Succes TS
blijfgewoonbianca schreef:
20-12-2018 20:32

Een dienstrooster dient drie maanden van te voren bekend te zijn .veranderingen moeten in OVERLEG.
Een dienstopdracht geldt niet in dit soort gevallen. Je kunt met goed fatsoen weigeren, hoor.
Precies! Laat je niet bang maken TO; dienstwijziging móet in overleg en als je werkgever gaat dreigen met een werkopdracht sta je in je recht om daar nee op te zeggen!
De hoeveelheid feestdagen die jij nu zou moeten werken is buitensporig en belachelijk! Dit is niet jouw probleem TO, laat je baas maar een oplossing zoeken. En houd je schuldgevoel richting je cliënten hier vooral buiten!
Tjonge zeg ze zetten je wel voor het blok. Ik snap niet zo goed waarom jullie niet kiezen of kerst of oud en nieuw werken. Ben je ook langer vrij tussen door. Je hebt nu echt een gatenkaas rooster. Zou dat eens voorstellen. Geeft veel meer rust in het rooster lijkt mij. Maar goed....op iedere werkplek in de zorg is het anders. Je hoofd heeft het slim aangepakt. Zonder overleg het rooster aanpassen en jij zit er mee. Zou het zeker aangeven dat je niet kan en dat er niemand anders met je wil ruilen. Hoe ga je dit oplossen zeg je dan tegen je hoofd. Moet je echt werken zou ik zeggen oké maar volgend jaar wil ik maar 1 dag werken met de feestdagen en niet op oudejaarsdag en geen vroege op nieuwjaarsdag. Succes en veel werkplezier....want ondanks dat het vervelend is te moeten werken met de feestdagen is het toch vaak heel gezellig. Ik mag de nacht in met oud en nieuw :yes:
SEM72 schreef:
20-12-2018 21:25
Tjonge zeg ze zetten je wel voor het blok. Ik snap niet zo goed waarom jullie niet kiezen of kerst of oud en nieuw werken. Ben je ook langer vrij tussen door. Je hebt nu echt een gatenkaas rooster. Zou dat eens voorstellen. Geeft veel meer rust in het rooster lijkt mij. Maar goed....op iedere werkplek in de zorg is het anders. Je hoofd heeft het slim aangepakt. Zonder overleg het rooster aanpassen en jij zit er mee. Zou het zeker aangeven dat je niet kan en dat er niemand anders met je wil ruilen. Hoe ga je dit oplossen zeg je dan tegen je hoofd. Moet je echt werken zou ik zeggen oké maar volgend jaar wil ik maar 1 dag werken met de feestdagen en niet op oudejaarsdag en geen vroege op nieuwjaarsdag. Succes en veel werkplezier....want ondanks dat het vervelend is te moeten werken met de feestdagen is het toch vaak heel gezellig. Ik mag de nacht in met oud en nieuw :yes:
We zijn met een klein team en nu is er voor lange tijd een collega uitgevallen met een groot contract en deze uren moeten wel opgevangen worden. Ik vindt werken met deze dagen ook niet erg, je weet dat het erbij hoort, maar het moet wel een beetje gelijk verdeeld worden. Dus ik had aangegeven dat ik met kerst wel wilde werken en evt oudjaarsdag ‘s ochtends ook wel. Met oudejaarsavond ben ik bij vrienden uitgenodigd waar ik ook zou blijven slapen. Dus in het rooster was ik eerst op 2e kerstdag en oudjaarsdag ‘s ochtends ingeroosterd, prima. Maar nu is die collega dus uitgevallen en moeten haar diensten opgevuld worden. Heb rondom kerst al een aantal diensten van deze collega op me genomen. Nu heeft de leidinggevende samen met onze roostermaakster het rooster aangepast/verandert omdat deze collega uitgevallen is en naar alle waarschijnlijkheid de eerste tijd niet weer komt. Nu dus ook werken op nieuwjaarsdag. Heb dit ook gemeld bij leidinggevende. Kreeg als antwoord, dat dit overmacht was en dat het wel eens voor kon komen dat je je privéafspraken moest afzeggen. Nu is één collega en met kerst vrij is en ook met oud en nieuw. Haar gevraagd of zij evt mijn dienst van nieuwjaarsdag over wilde nemen. Nee mijn man heeft tot 12:00 uur bereikbaarheid dienst van de brandweer, en mocht hij een melding krijgen dan is er niemand bij de kinderen. Kunnen niet aan oppas komen blablablabla. Ze kan normaliter ook bijna nooit ivm geen oppas. En de rest heeft al eigen diensten, wat ook begrijpelijk is of sommigen reageren gewoon nergens op, heel collegiaal. Not! Ja en aangezien ik wel een verantwoordelijksgevoel heb naar mijn cliënten, zeg ik nu mijn plannen maar af. Of er moet zich nog eentje melden deze week. Ik onthoud dit wel voor als een ander een keertje hoog zit.
Je blijft dus de deurmat.
Die andere collega houdt wel haar poot stijf ivm haar prive.
Sommige mensen leven echt onder een steen, of in hun eigen bubbel van hun werkbranche.

Ik werk in de luchtvaart en bij mij gaat het precies zoals bij To! Ook ik heb domweg pech dit jaar. Heb bepaalde feestdagen, of dagdelen, vrijgevraagd, maar niet gekregen. Ruilen mag, maar niemand wil. Tja, jammer dan! Volgend jaar heb ik misschien geluk en een ander pech. Dat weet je gewoon als je in deze branche werkt. Geldt zowel voor de hoogste captain, als voor de stagiairs.

En iemand die zegt dat dienstroosters 3 mnd van te voren vast moeten staan dat klopt niet. Misschien is dat in sommige cao’s zo vastgelegd, maar alle werkgevers (binnen de luchtvaart) die ik heb gehad kon je rooster gewoon tot op het laatst veranderen, dus wettelijk is het zeker niet.

En nee, je kunt ook niet zomaar zeggen dat je al afspraken hebt gemaakt. Part of the job zegmaar.

Dus To, sterkte dit jaar! I feel you!!! Hopelijk volgend jaar meer geluk! En anders gewoon een keer een vakantie plannen in deze periode, heb je wel verdiend!
Cinderella76 schreef:
22-12-2018 18:02
We zijn met een klein team en nu is er voor lange tijd een collega uitgevallen met een groot contract en deze uren moeten wel opgevangen worden. Ik vindt werken met deze dagen ook niet erg, je weet dat het erbij hoort, maar het moet wel een beetje gelijk verdeeld worden. Dus ik had aangegeven dat ik met kerst wel wilde werken en evt oudjaarsdag ‘s ochtends ook wel. Met oudejaarsavond ben ik bij vrienden uitgenodigd waar ik ook zou blijven slapen. Dus in het rooster was ik eerst op 2e kerstdag en oudjaarsdag ‘s ochtends ingeroosterd, prima. Maar nu is die collega dus uitgevallen en moeten haar diensten opgevuld worden. Heb rondom kerst al een aantal diensten van deze collega op me genomen. Nu heeft de leidinggevende samen met onze roostermaakster het rooster aangepast/verandert omdat deze collega uitgevallen is en naar alle waarschijnlijkheid de eerste tijd niet weer komt. Nu dus ook werken op nieuwjaarsdag. Heb dit ook gemeld bij leidinggevende. Kreeg als antwoord, dat dit overmacht was en dat het wel eens voor kon komen dat je je privéafspraken moest afzeggen. Nu is één collega en met kerst vrij is en ook met oud en nieuw. Haar gevraagd of zij evt mijn dienst van nieuwjaarsdag over wilde nemen. Nee mijn man heeft tot 12:00 uur bereikbaarheid dienst van de brandweer, en mocht hij een melding krijgen dan is er niemand bij de kinderen. Kunnen niet aan oppas komen blablablabla. Ze kan normaliter ook bijna nooit ivm geen oppas. En de rest heeft al eigen diensten, wat ook begrijpelijk is of sommigen reageren gewoon nergens op, heel collegiaal. Not! Ja en aangezien ik wel een verantwoordelijksgevoel heb naar mijn cliënten, zeg ik nu mijn plannen maar af. Of er moet zich nog eentje melden deze week. Ik onthoud dit wel voor als een ander een keertje hoog zit.
Ik vind het niet netjes dat leidinggevende en roostermaker jou zonder overleg hebben ingepland. Dit is geen noodsituatie. Ik werk zelf in de zorg en ik weet hoe het gaat, dit is toch echt niet zoals het hoort!

Die collega zou ik er trouwens op aan spreken, dat is ontzettend oncollegiaal. Plus ik zou dit in een functioneringsgesprek nog even haarfijn aangeven en dus ook vast laten leggen. Misschien in het nieuwe jaar ook eens naar HRM gaan.

Voor volgende keer: zorg dat je achterwacht geregeld hebt voor de feestdagen. Ik werk nu 15 jaar in de zorg en ik heb nog nooit meegemaakt dat er niemand ziek was met kerst en oud en nieuw. Dat overdrijf ik niet, dat is echt waar.
Yavanna schreef:
22-12-2018 18:33
Ik werk nu 15 jaar in de zorg en ik heb nog nooit meegemaakt dat er niemand ziek was met kerst en oud en nieuw. Dat overdrijf ik niet, dat is echt waar.
Maar hoeveel % is er écht ziek? Kan me voorstellen dat velen zich ziek melden omdat ze liever lekker thuis zijn met familie.
Star² schreef:
20-12-2018 17:34
Dus dan kan je bij heel veel werkgevers nooit een weekend/dagje uit boeken, want misschien moet je wel werken?
Bij mij kan je dagen blokken en dan kan je niet ingepland worden.
Maar feestdagen kun je niet blokken helaas ..
Die collega heeft het goed bekeken. Waarom heb je niet tegen je leidinggevende gezegd dat er een collega is die nog helemaal niet ingepland is met de feestdagen Had ik gezegd hoor. Dan was ze daar maar naar toe gegaan.

Zo'n leidinggevende heb ik ook gehad. Elk jaar waren het dezelfde mensen die zich met de feestdagen uit de voeten maakten. Ik heb vorig jaar gezegd (toen ze weer zat te zeuren over het feestdagenrooster) dat als ze mij zou inplannen ik niet zou komen. Eerst degenen die de afgelopen jaren niet gewerkt hebben inplannen en als je dan nog problemen hebt kijken we verder.
Dit jaar je neus gestoten, gaat je niet nog eens gebeuren. Je kunt aangeven bij je leidinggevende dat je het nu doet maar dat oneerlijk is als je kijkt naar collega’s en dat je hiervoor volgend jaar voor gecompenseerd wil worden of bijvoorbeeld Pasen en Pinksteren vrij volgend jaar. En oudjaar een dagdienst wordt bij ons niet gezien als een feestdag, alleen de late dienst. Lekker collegiaal trouwens van je collega’s... Dat zou ik nog het meest zure vinden.
redbulletje schreef:
22-12-2018 18:36
Maar hoeveel % is er écht ziek? Kan me voorstellen dat velen zich ziek melden omdat ze liever lekker thuis zijn met familie.
Klopt, Mijn man werkt ook in die sector, miraculeus hoe veel mensen in de week vóór Kerst opeens grieperig zijn...

TO: jij geeft aan dat je collega langdurig is uitgevallen, dus dat wil zeggen dat jullie 1 FTE tekort komen. Dat kan niet structureel opgevuld worden door de collega's. Er zal dus een tijdelijke kracht moeten komen en liever vandaag dan morgen. Zijn ze daar al mee aan het werk?

En anders valt de manager maar een keer in. Bij mijn man in de organisatie bleek afgelopen maand dat de managers (top) maar liefst 29% salarisverhoging hadden genoten over de laatste 3 jaar. Dan laten die de kaviaar met champagne maar even staan met oud en nieuw en gaan ze aan de slag, goed voor ze, voeling met de werkvloer, weet je... daar laat men zich toch zo graag op voorstaan? Nou, mouwen opstropen, zou ik zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven