Werk & Studie alle pijlers

Werken op feestdagen!

20-12-2018 16:39 140 berichten
Ik werk in de gezondheidszorg, dus werken op feestdagen is normaal dat weet ik en vindt ik ook niet erg. Zolang het maar eerlijk wordt verdeeld.Een hele tijd geleden hebben we met wat collega’s om tafel gezeten om de planning/rooster voor kerst en oud en nieuw te maken. Iedereen mocht zijn voorkeuren doorgeven wat deze dagen betreft. Heb toen aangegeven dat ik kerstavond, 2e kerstdag en oudjaarsdag wel wil werken. Dit is zo uiteindelijk ook ingepland. Nu is er een collega uitgevallen wegens ziekte en deze uren moeten ook weer worden opgevuld door ons collega’s. Nu heeft onze leidinggevend de roosters weer aangepast. Kerst is wel gebleven zoals het was, maar nu moet ik ineens ook nieuwjaarsdag werken. Baal hier van ook om dat ik al iets heb afgesproken met vrienden voor deze avond en bij een vriendin zou blijven slapen die in het westen woont. Heb al geprobeerd om deze dienst te ruilen maar collega’s zeggen niet te kunnen of geven niet thuis. Tja of je krijgt te horen ja ik moet met kerst ook al werken. Nou ik werk 24, 26,27,29,31 en nu ook 1 Jan. Hopelijk kan ik nog iemand zover krijgen en anders mijn mijn plannen dan maar afblazen, want ik kan mijn cliënten ook niet aan hun lot overlaten. Hoe wordt het bij anderen onder jullie altijd geregeld deze dagen?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-12-2018 12:23
Bij ons werken zelfs de hoogste bestuurders de feestdagen mee (jep, de raad van bestuur aan je bed, nou ja, degenen die uit de zorg komen dan. Aan de financiële man heb je op die plek even wat minder).
En er is een personeelstekort, maar dat komt niet zo zeer door bezuinigingen als wel door het feit dat het personeel er niet is. Vacatures genoeg, maar als de mensen er niet zijn (met de juiste scholing) kun je daar als planner ook weinig aan doen.
Natuurlijk gaat het soms niet zoals het moet, maar het beeld dat de managers alleen maar zakken vullen ten koste van personeel op de vloer is ook echt lang niet altijd waar.
Bij ons werkt ook iedereen een (deel van) een dienst mee met de feestdagen. Of aan het bed of als assistentie bij de vier-gangen-kerstlunch voor de bewoners.
Maar dat is juist geldverspilling . Een manager heeft een veel hoger uursalaris en dus ook hoger ort. Die laten komen opdraven, zeker als het niet zorg-gerelateerd is, kost de organisatie dus veel meer geld dan een gewone werknemer. TO werkt met kerst, dus zou ik denken dat lg eerst iemand moet vragen voor nieuwjaarsdag die niet met kerst al werkt.
forumfossiel schreef:
24-12-2018 13:07
Maar dat is juist geldverspilling . Een manager heeft een veel hoger uursalaris en dus ook hoger ort. Die laten komen opdraven, zeker als het niet zorg-gerelateerd is, kost de organisatie dus veel meer geld dan een gewone werknemer. TO werkt met kerst, dus zou ik denken dat lg eerst iemand moet vragen voor nieuwjaarsdag die niet met kerst al werkt.
Boven schaal 60/65 wordt er geen ORT meer uitbetaald, bovendien is er een maximaal uurloon voor ORT. Ik zit bovenin schaal 50 en mijn uurloon is flink hoger dan het uurloon waarover ORT wordt uitbetaald (scheelt een euro of 6). Daarbij is het komen helpen tijdens de feestdagen ook een vorm van waardering uitspreken voor het personeel dat er voor een laag uurloon het hele jaar staat. Door wat extra handen is het voor iedereen fijn werken.
Tickel schreef:
23-12-2018 17:51
En daarom lopen organisaties, teammanagers en leidinggevende geen stap harder bij tekorten; het personeel op de werkvloer heeft zo een groot hart, die lost het wel op.
Geen wonder dat de zorg leegloop heeft met personeel.
En zullen ook nooit harder gaan lopen. Daarom is het zo fijn dat er mensen zijn met een groot hart. Want daar zal de zorgvrager eeuwig op moeten blijven teren. Het gaat niet veranderen, echt niet.
redbulletje schreef:
20-12-2018 17:40
Je moet tegen je werkgever zeggen dat je niet kan. Niet tegen je collega's want die zijn assertief duidelijk sterker dan jij.
zijn

Zijn dit van die zelfsturende teams?
Mirtemirte schreef:
24-12-2018 14:16
En zullen ook nooit harder gaan lopen. Daarom is het zo fijn dat er mensen zijn met een groot hart. Want daar zal de zorgvrager eeuwig op moeten blijven teren. Het gaat niet veranderen, echt niet.
Toch lees ik al van een stuk op 3 personen dat het bij hen binnen de instelling anders gaat. Er zullen heus instellingen zijn waar het gaat zoals jij stelt, maar ze zijn er ook waar het wel goed gaat en de leidinggevenden eb managers er ook gewoon staan. Al was het maar om de gaten op te vullen of ter ondersteuning tijdens bv het kerstdiner.
marie123 schreef:
20-12-2018 17:59
Ik denk dat er in dit topic een hoop mensen reageren die niet in de zorg werken.
Ik werk in de zorg, maar ik ben het niet met je eens. De zorg is net de echte wereld: er zijn mensen die altijd alles opvangen en er zijn mensen die dat nooit doen. Ik ben me na een ongenadig oneerlijk rooster 2 dingen gaan beseffen: ik moet dit werk nog tot mijn 70e doen én ik wil het leuk blijven vinden. Mijn plezier in mijn werk leed onder zulke scheve roostering. En in essentie was dat mijn eigen schuld: ik zei niet hard genoeg nee.

TO, je vraagt "Wat moet ik dan?". Inmiddels is het wel erg laat om er nog iets mee te doen, maar dit is een wat misplaatst verantwoordelijkheidsgevoel. Dat klinkt heel onaardig, maar jij wordt helemaal niet betaald om te roosteren, dus in essentie is dit niet jouw probleem. Iemand anders wordt hiervoor betaald, dus het is diens probleem om dit op te lossen. Als jij niet kunt én je weet dat er mensen zijn die helemaal geen feestdagen werken, kun je ook gewoon "Nee, ik kan niet" zeggen. Roosteren is een heel ondankbare taak, maar extra feestdagen werken terwijl anderen geen feestdagen werken is ook ondankbaar roosteren.

Er zijn mensen die altijd als eerste gevraagd worden (want "die heeft geen partner die onregelmatig werkt", " die heeft geen kinderen die oppas nodig hebben", "die heeft hart voor de zaak" of eigenlijk onbewust "die zegt uiteindelijk toch ja") - maar het is niet hun probleem dat anderen allerlei redenen om niet te kunnen werken wél hebben. Je voorkomt alleen maar dat het altijd bij jou terecht komt, door ook met regelmaat "nee" te zeggen.

Belangrijker: denk aan de toekomst en gun je werkgever een tevreden en lang blijvende werknemer. Doe je deel. Wordt er meer van je gevraagd dan je deel? Kijk of het kan, kan het niet; stel je flexibel op voor andere oplossingen, bied driehoeksruilopties aan, maar zeg rustig nee. De enige die écht kan zorgen dat jij een eerlijk rooster hebt, ongeacht welke omstandigheden ook, ben jijzelf.
Mirtemirte schreef:
Dat het afhankelijk is van mensen met een groot hart zegt m.i. vooral veel over het gebrek aan professionalisering in een organisatie. Dit is overigens niet iets specifiek voor de zorg, maar komt overal in meer en mindere mate voor.
Whiterose schreef:
24-12-2018 18:57
Ik werk in de zorg, maar ik ben het niet met je eens. De zorg is net de echte wereld: er zijn mensen die altijd alles opvangen en er zijn mensen die dat nooit doen. Ik ben me na een ongenadig oneerlijk rooster 2 dingen gaan beseffen: ik moet dit werk nog tot mijn 70e doen én ik wil het leuk blijven vinden. Mijn plezier in mijn werk leed onder zulke scheve roostering. En in essentie was dat mijn eigen schuld: ik zei niet hard genoeg nee.

TO, je vraagt "Wat moet ik dan?". Inmiddels is het wel erg laat om er nog iets mee te doen, maar dit is een wat misplaatst verantwoordelijkheidsgevoel. Dat klinkt heel onaardig, maar jij wordt helemaal niet betaald om te roosteren, dus in essentie is dit niet jouw probleem. Iemand anders wordt hiervoor betaald, dus het is diens probleem om dit op te lossen. Als jij niet kunt én je weet dat er mensen zijn die helemaal geen feestdagen werken, kun je ook gewoon "Nee, ik kan niet" zeggen. Roosteren is een heel ondankbare taak, maar extra feestdagen werken terwijl anderen geen feestdagen werken is ook ondankbaar roosteren.

Er zijn mensen die altijd als eerste gevraagd worden (want "die heeft geen partner die onregelmatig werkt", " die heeft geen kinderen die oppas nodig hebben", "die heeft hart voor de zaak" of eigenlijk onbewust "die zegt uiteindelijk toch ja") - maar het is niet hun probleem dat anderen allerlei redenen om niet te kunnen werken wél hebben. Je voorkomt alleen maar dat het altijd bij jou terecht komt, door ook met regelmaat "nee" te zeggen.

Belangrijker: denk aan de toekomst en gun je werkgever een tevreden en lang blijvende werknemer. Doe je deel. Wordt er meer van je gevraagd dan je deel? Kijk of het kan, kan het niet; stel je flexibel op voor andere oplossingen, bied driehoeksruilopties aan, maar zeg rustig nee. De enige die écht kan zorgen dat jij een eerlijk rooster hebt, ongeacht welke omstandigheden ook, ben jijzelf.
Hier kan ik zo boos om worden. Mijn man was altijd zo'n beetje de eerste die ingeroosterd werd voor beide kerstdagen, want tja, hij heeft geen gezin, geen kinderen, en dus was het voor hem minder vervelend op die dagen te werken dan voor moeders met kinderen of vaders met kinderen. Zei men. En daar moest je vooral begrip voor hebben, dat die voorrang kregen. Met als resultaat dat ik 15 opeenvolgende jaren de hele kerst alleen door kon brengen, want manlief vertrok rond het middaguur naar het werk en was om 23.00 uur klaar. Nooit, maar dan ook nooit, werd hem gevraagd of hij het misschien zomaar wellicht ook leuk zou vinden de kerst vrij te zijn, want tja, als je kinderen hebt, ga je blijkbaar vóór en je kan het toch niet maken dat die zomaar een keer niet onder de kerstboom zitten met hun kroost...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
24-12-2018 19:15
Hier kan ik zo boos om worden. Mijn man was altijd zo'n beetje de eerste die ingeroosterd werd voor beide kerstdagen, want tja, hij heeft geen gezin, geen kinderen, en dus was het voor hem minder vervelend op die dagen te werken dan voor moeders met kinderen of vaders met kinderen. Zei men. En daar moest je vooral begrip voor hebben, dat die voorrang kregen. Met als resultaat dat ik 15 opeenvolgende jaren de hele kerst alleen door kon brengen, want manlief vertrok rond het middaguur naar het werk en was om 23.00 uur klaar. Nooit, maar dan ook nooit, werd hem gevraagd of hij het misschien zomaar wellicht ook leuk zou vinden de kerst vrij te zijn, want tja, als je kinderen hebt, ga je blijkbaar vóór en je kan het toch niet maken dat die zomaar een keer niet onder de kerstboom zitten met hun kroost...
Pejeka, ik ben het niet gauw met je eens maar je hebt volkomen gelijk. :)
Ik hoop dat je in de omstandigheden bent om deze kerstdagen samen met je partner door te brengen omdat hij vrij is. Wil je goede dagen toewensen.
Kleppeboxx schreef:
24-12-2018 19:33
Pejeka, ik ben het niet gauw met je eens maar je hebt volkomen gelijk. :)
Ik hoop dat je in de omstandigheden bent om deze kerstdagen samen met je partner door te brengen omdat hij vrij is. Wil je goede dagen toewensen.
Hij is deze kerst voor het eerst in jaren beide dagen vrij en we maken er iets moois, fijns en gezelligs van. Dank je :) En ook jij heel mooie dagen gewenst.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
24-12-2018 19:40
Hij is deze kerst voor het eerst in jaren beide dagen vrij en we maken er iets moois, fijns en gezelligs van. Dank je :) En ook jij heel mooie dagen gewenst.
Ben het helemaal mee eens wat je schrijft. Wanneer je als alleenstaande niks plant met zulke dagen? . Ik heb op mijn werk nog geprobeerd om mijn dienst te ruilen , maar zonder succes. Was wel nog pissig op een collega die ik gevraagd had of ze mijn dienst wilde overnemen, wist dat ze zowel met kerst als oud en nieuw vrij was. Waar ze eerst nog zei dat ze niet kon omdat haar man stand by moest staan bij de vrijwillige brandweer. Vervolgens appt ze mij dat dit niet doorging en dat ze wel inmiddels een late dienst van een andere collega op nieuwjaarsdag over had genomen, en tegen mij zegt ik wil jou dienst wel overnemen, maar dan moet jij mijn late dienst overnemen. Moet ik nog rekening gaan houden met mijn eigenlijke plannen. Zou naar vrienden gaan in het westen, wat niet echt naast de deur ligt. Of ik moest zegt ze aan de andere collega, waar zij de dienst nu van overgenomen had maar gaan vragen of zij toch niet haar eigen dienst wilde werken en dan kon deze collega mijn vroege dienst werken. Maar die andere collega had ook iets gepland bleek nu. Ik heb zo geen zin meer in oud en nieuw, dat ik nu besloten heb om gewoon alleen thuis te zijn ‘s avonds en de volgende dag maar ga werken. Ik weet genoeg voor een volgende keer mocht dit weer gebeuren. Dan kan ik gewoon pertinent niet.
Gewoon voortaan afspreken dat iedereen zijn voorkeur voor de feestdagen opgeeft. Ik heb nog geen werkplek gehad waar dat niet onderling geregeld werd.
Gewoon in oktober een lijstje ophangen of je met kerst dan wel met oudjaar wil werken en dan welke diensten.
Als men er niet uitkomt dan hakt de manager de knoop door.
Maar tot nu toe is het nog nooit fout gegaan.
Idem met pasen/pinksteren en koningsdag/hemelvaart/5 mei.
pejeka schreef:
Zou ik nooit gepikt hebben. Voor mij zijn mijn ouders namelijk vele malen belangrijker dan andermans kinderen. Als je dan al in zo'n beroep werkt dan is het gewoon om de beurt, geen privileges voor mensen met kinderen. Ze mogen de kindvrijen al dankbaar genoeg zijn dat ze in juli/augustus vakantie kunnen nemen omdat de kindvrije toch buiten de drukte om plant. Maar kerst is iets wat voor iedereen op dezelfde dagen valt en wat iedereen met zn dierbaren wil vieren.
Cinderella76 schreef:
24-12-2018 20:30
Ben het helemaal mee eens wat je schrijft. Wanneer je als alleenstaande niks plant met zulke dagen? . Ik heb op mijn werk nog geprobeerd om mijn dienst te ruilen , maar zonder succes. Was wel nog pissig op een collega die ik gevraagd had of ze mijn dienst wilde overnemen, wist dat ze zowel met kerst als oud en nieuw vrij was. Waar ze eerst nog zei dat ze niet kon omdat haar man stand by moest staan bij de vrijwillige brandweer. Vervolgens appt ze mij dat dit niet doorging en dat ze wel inmiddels een late dienst van een andere collega op nieuwjaarsdag over had genomen, en tegen mij zegt ik wil jou dienst wel overnemen, maar dan moet jij mijn late dienst overnemen. Moet ik nog rekening gaan houden met mijn eigenlijke plannen. Zou naar vrienden gaan in het westen, wat niet echt naast de deur ligt. Of ik moest zegt ze aan de andere collega, waar zij de dienst nu van overgenomen had maar gaan vragen of zij toch niet haar eigen dienst wilde werken en dan kon deze collega mijn vroege dienst werken. Maar die andere collega had ook iets gepland bleek nu. Ik heb zo geen zin meer in oud en nieuw, dat ik nu besloten heb om gewoon alleen thuis te zijn ‘s avonds en de volgende dag maar ga werken. Ik weet genoeg voor een volgende keer mocht dit weer gebeuren. Dan kan ik gewoon pertinent niet.
Zo, kan me voorstellen dat je hier enorm van baalt. Heb je jouw collega ook gevraagd waarom ze die andere collega wel helpt? Dit is niet erg collegiaal...
Mirtemirte schreef:
En die houden dat echt niet vol tot hun pensioen. Ik zie nu al om me heen dat er mensen uit de zorg stappen.
Ze willen niet meer, er wordt met hen gesold en daar hebben ze genoeg van.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
pejeka schreef:
Hier kan ik zo boos om worden. Mijn man was altijd zo'n beetje de eerste die ingeroosterd werd voor beide kerstdagen, want tja, hij heeft geen gezin, geen kinderen, en dus was het voor hem minder vervelend op die dagen te werken dan voor moeders met kinderen of vaders met kinderen. Zei men.
Ik heb geen huisdieren, omdat ik er echt de tijd niet voor heb en zelf graag op reis ga. Ik spring vaak bij voor een buurvrouw in de zorg voor haar huisdieren als ze op vakantie is, want ach, "hoeveel tijd kost dat nou?" en "je kunt toch iets voor elkaar over hebben" etc. Afgelopen jaar appte ze met de vraag om zeer langdurig de zorg op mij te nemen. Ik kreeg dat appje terwijl ik bij vrienden was en schoot hardop in de lach uit totale verbazing. Haar kinderen springen nooit bij, andere buren werden niet gevraagd; ik kreeg het verzoek voor de hele periode. Daar ontstond een heel gesprek over, iemand zei "Dat kan ze toch niet maken? Dat vráág je toch niet, zolang?" en toen zei een ander: "O jawel hoor, dat mag ze best vragen. Maar je mag ook gewoon nee zeggen."

Dat geldt voor jouw man, Pejeka; je hoeft niet te wachten tot je een keer vrij krijgt. Tijd om de roosteraar duidelijk maken wat je evenredig is. De roosteraar mag iets anders vragen of proberen, maar zolang het niet evenredig verdeeld is geldt: nee-zeggen mag ook.

Lieve TO, ik snap dat je geen conflict wilt. Maar, ook zonder ruzie bederft de werksfeer heel snel van dit soort onderlinge streken als je collega nu uithaalt.. Dit is niet leuk, maar je kunt het vast in je agenda zetten: met Pasen, Hemelvaart én Pinksteren heb je dienst op deze manier. En de volgende keer dat zich 's ochtends een collega ziekmeldt voor de nachtdienst, bellen ze jou.
Ik ben niet zo van het "voor jezelf opkomen" of "assertiviteit!", dat wordt al snel bot of leidt tot conflicten. Nogmaals: roosteren is een ondankbare klus, dus vaak begrijp ik de keuzes of vragen van de roosteraar heel goed. Maar ik probeer inmiddels gewoon te voorkomen dat ik mensen dingen ga kwalijk nemen door te kijken naar of ik kan én wat evenredig is. Want het meest vervelende is: jouw roosteraar weet helemaal niet van deze appjes. Die zag het probleem, dacht "TO misschien, want collega 2 wil écht niet werken met de feestdagen"- heeft jou gevraagd, jij zei "Eh, nou ja, eh.. ja oke, dat moet dan maar" en voila, zijn probleem was opgelost. Aan het einde van het verhaal heeft de roosteraar je alleen een eerlijke vraag gesteld, maar ben jij degene die onevenredig veel inlevert.

Ik hoop dat je ondanks alles, fijne feestdagen zult hebben. En dat na nu, je rooster een beetje eerlijker verdeeld wordt, omdat je jouw roosteraar stilletjes aan leert wat jij nodig hebt om je werk leuk te blijven vinden..
-Darkside- schreef:
24-12-2018 20:50
Gewoon voortaan afspreken dat iedereen zijn voorkeur voor de feestdagen opgeeft. Ik heb nog geen werkplek gehad waar dat niet onderling geregeld werd.
Gewoon in oktober een lijstje ophangen of je met kerst dan wel met oudjaar wil werken en dan welke diensten.
Als men er niet uitkomt dan hakt de manager de knoop door.
Maar tot nu toe is het nog nooit fout gegaan.
Idem met pasen/pinksteren en koningsdag/hemelvaart/5 mei.
Hadden we ook gedaan. Roosters waren tot ieders tevredenheid, maar doordat er een collega langdurig is uitgevallen, zijn de roosters weer helemaal omgegooid door leidinggevende en roostermaker en nu dus 2e kerstdag, oud en nieuw werken.
Cinderella76 schreef:
25-12-2018 07:50
Hadden we ook gedaan. Roosters waren tot ieders tevredenheid, maar doordat er een collega langdurig is uitgevallen, zijn de roosters weer helemaal omgegooid door leidinggevende en roostermaker en nu dus 2e kerstdag, oud en nieuw werken.
Heb het nog aangekaart dat ik hier niet mee eens was, krijg ik als antwoord. Tja er kunnen wel eens onverwachte situaties ontstaan, waardoor privé afspraken moeten worden afgezegd. Dat kan, maar los het dan wel eerlijk op en niet één bijna alle feestdagen.
Jillian76 schreef:
24-12-2018 21:35
Zo, kan me voorstellen dat je hier enorm van baalt. Heb je jouw collega ook gevraagd waarom ze die andere collega wel helpt? Dit is niet erg collegiaal...
Heb het haar gevraagd en toen zei ze, dat ze deze dienst wel kon overnemen, en nadat ze beloofd had om de late dienst van deze collega over te nemen, haar man thuis was gekomen en had gezegd dat hij geen stand by had ‘s ochtends bij de brandweer. Als ik dit eerder had geweten zei ze ook nog. Ja ammehoela🤨!
Cinderella76 schreef:
Een toen zei je dat je echt niet kan en alle feestdagen al werkt.?
Cinderella76 schreef:
25-12-2018 07:56
Heb het nog aangekaart dat ik hier niet mee eens was, krijg ik als antwoord. Tja er kunnen wel eens onverwachte situaties ontstaan, waardoor privé afspraken moeten worden afgezegd. Dat kan, maar los het dan wel eerlijk op en niet één bijna alle feestdagen.
Meld je na de kerst ziek. Tja, dat zijn van die onverwachte situaties die kunnen gebeuren....
Cinderella76 schreef:
Was meer een reactie op roosterplanners die voor jou gaan bepalen dat je geen vrij hoeft met kerst omdat je geen kinderen hebt of zo.
redbulletje schreef:
25-12-2018 10:30
Meld je na de kerst ziek. Tja, dat zijn van die onverwachte situaties die kunnen gebeuren....
En dan lekker dezelfde problemen creëeren waar je zelf ook een hekel aan hebt. Raar advies
forumfossiel schreef:
24-12-2018 13:07

Bij ons krijgen managers geen overuren betaald en al helemaal geen ort. hoort gewoon bij de functie.
De rest van het kantoor personeel trouwens ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven