Werk & Studie alle pijlers

Werken op feestdagen!

20-12-2018 16:39 140 berichten
Ik werk in de gezondheidszorg, dus werken op feestdagen is normaal dat weet ik en vindt ik ook niet erg. Zolang het maar eerlijk wordt verdeeld.Een hele tijd geleden hebben we met wat collega’s om tafel gezeten om de planning/rooster voor kerst en oud en nieuw te maken. Iedereen mocht zijn voorkeuren doorgeven wat deze dagen betreft. Heb toen aangegeven dat ik kerstavond, 2e kerstdag en oudjaarsdag wel wil werken. Dit is zo uiteindelijk ook ingepland. Nu is er een collega uitgevallen wegens ziekte en deze uren moeten ook weer worden opgevuld door ons collega’s. Nu heeft onze leidinggevend de roosters weer aangepast. Kerst is wel gebleven zoals het was, maar nu moet ik ineens ook nieuwjaarsdag werken. Baal hier van ook om dat ik al iets heb afgesproken met vrienden voor deze avond en bij een vriendin zou blijven slapen die in het westen woont. Heb al geprobeerd om deze dienst te ruilen maar collega’s zeggen niet te kunnen of geven niet thuis. Tja of je krijgt te horen ja ik moet met kerst ook al werken. Nou ik werk 24, 26,27,29,31 en nu ook 1 Jan. Hopelijk kan ik nog iemand zover krijgen en anders mijn mijn plannen dan maar afblazen, want ik kan mijn cliënten ook niet aan hun lot overlaten. Hoe wordt het bij anderen onder jullie altijd geregeld deze dagen?
Ik heb alleen een kantoorfunctie bij een zorginstelling gehad en nooit feestdagen hoeven werken. Wel overuren gemaakt toen een grote thuiszorgorganisatie failliet ging en gemeente bij ons kwam voor overname , en die werden tijd voor tijd gecompenseerd.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-12-2018 10:30
Meld je na de kerst ziek. Tja, dat zijn van die onverwachte situaties die kunnen gebeuren....
Tja en dat doe je dus niet als je met mensen werkt....tenminste ik niet. Raar advies en erg oncollegiaal! Ondanks deze situatie zou ik dat niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
SEM72 schreef:
25-12-2018 12:48
Tja en dat doe je dus niet als je met mensen werkt....tenminste ik niet. Raar advies en erg oncollegiaal! Ondanks deze situatie zou ik dat niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
Nee dat zou ik nooit doen. Heb ik ook niet van huis uit geleerd. Ik heb wel toevallig wel een dag vrij.
redbulletje schreef:
25-12-2018 10:30
Meld je na de kerst ziek. Tja, dat zijn van die onverwachte situaties die kunnen gebeuren....
Als mensen in mijn team zich zo zouden gedragen liggen ze er bij de eerste gelegenheid uit. Zonder fatsoenlijke referentiebrief.
Ik werk ook in de zorg maar ik vind het altijd zo bizar dat zoveel zorg mensen zich in allerlei bochten wringen om de diensten op te vullen van andere. Tuurlijk is flexibiliteit gewenst maar had jij direct “nee ik kan niet” gezegd TO hadden ze je gewoon uit moeten plannen.(en de dienst had zich vanzelf opgelost, zolang jij rent heeft de organisatie geen rede om meer mensen achter de hand te houden en dus zal dit altijd een terug komend probleem zijn) Jij bent niet verantwoordelijk voor de dienst van een zieke collega. En waarom voel jij die verplichting zo erg. En dat jij je bewoners niet in de kou laat staan is ontzettend lief maar dat weet jouw werkgever ook. Zonder jouw zou de organisatie ook draaien. Zo simpel is dat. Voortaan als dit gebeurd direct planner + teamleider inschakelen. Ik sta ingepland op 1 januari, ik kan niet. En niet navragen bij collega’s, tuurlijk geven die niet thuis. Bij willen omruilen maak je het jouw probleem en dat is het niet.
1987mama1987 schreef:
29-12-2018 22:09
Ik werk ook in de zorg maar ik vind het altijd zo bizar dat zoveel zorg mensen zich in allerlei bochten wringen om de diensten op te vullen van andere. Tuurlijk is flexibiliteit gewenst maar had jij direct “nee ik kan niet” gezegd TO hadden ze je gewoon uit moeten plannen.(en de dienst had zich vanzelf opgelost, zolang jij rent heeft de organisatie geen rede om meer mensen achter de hand te houden en dus zal dit altijd een terug komend probleem zijn) Jij bent niet verantwoordelijk voor de dienst van een zieke collega. En waarom voel jij die verplichting zo erg. En dat jij je bewoners niet in de kou laat staan is ontzettend lief maar dat weet jouw werkgever ook. Zonder jouw zou de organisatie ook draaien. Zo simpel is dat. Voortaan als dit gebeurd direct planner + teamleider inschakelen. Ik sta ingepland op 1 januari, ik kan niet. En niet navragen bij collega’s, tuurlijk geven die niet thuis. Bij willen omruilen maak je het jouw probleem en dat is het niet.
Als je dit een jaar of wat geleden had gezegd, had ik je zeker geloofd. Ik heb jaren de taak roosteren gehad naast mijn po-erschap in de GHZ. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt, juist omdat mijn collega’s allemaal die instelling kregen en zich niet meer verantwoordelijk voelden voor het rooster. Slapeloze nachten had ik ervan, werkte me zelf de blubbers om dan zelf die diensten maar te pakken (ja, met regelmaat dubbele diensten), maar ergens houdt het op. Tot ik omviel dus... Toen zagen ze wel dat het rooster ook een teamding is. Ook mijn leidinggevende die dus dreigde werkopdrachten ging uitdelen als de diensten niet werden opgelost. Ze heeft er geen 1 hoeven uit te delen, want toen kon het allemaal wel.

TO baalt terecht als een stekker! Zeker omdat 1 collega een gemeen spelletje heeft gespeeld.
Jillian76 schreef:
30-12-2018 07:56
Als je dit een jaar of wat geleden had gezegd, had ik je zeker geloofd. Ik heb jaren de taak roosteren gehad naast mijn po-erschap in de GHZ. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt, juist omdat mijn collega’s allemaal die instelling kregen en zich niet meer verantwoordelijk voelden voor het rooster. Slapeloze nachten had ik ervan, werkte me zelf de blubbers om dan zelf die diensten maar te pakken (ja, met regelmaat dubbele diensten), maar ergens houdt het op. Tot ik omviel dus... Toen zagen ze wel dat het rooster ook een teamding is. Ook mijn leidinggevende die dus dreigde werkopdrachten te gaan uitdelen als de diensten niet werden opgelost. Ze heeft er geen 1 hoeven uit te delen, want toen kon het allemaal wel. Verontschuldigingen gehad van al mijn collega’s, maar voor mij was het te laat. Ik werk nu in een ander team waar ze er wel voor elkaar staan. Juist bij tekorten. Want dat probleem is helaas nog lang niet opgelost, simpelweg omdat er te weinig nieuwe aanwas is en vacatures niet worden opgelost.

TO baalt terecht als een stekker! Zeker omdat 1 collega een gemeen spelletje heeft gespeeld.
Jillian76 schreef:
30-12-2018 08:14
Jeetje wat vreselijk voor je. Roosters maken is ook een echte rot klus. Laatst nog over gehad met een vriendin die het bij haar op het werk ookdoet en er helemaal klaar mee was. Ikmerk wel uit je verhaal dat jij ook erg hart hebt voor je cliënten. Wat ik nu geleerd heb uit deze ervaring, dat ik niet meer gelijk toe hap als een collega op het medewerkersportaal met de vraag komt wie kan de volgende dienst (en) van mij overnemen. Ik wacht eerst wel even af. Het is niet zo dat ik niks meer van iemand over wil nemen,zeker niet. Maar ga niet meer meteen overal opreageren. Een ander zegt ook nee, als ik haar vraag. Nu morgen en overmorgen nog werken. Kon morgenavond ook nog wel werken, maar heb niet gereageerd. Onze directrice doet altijd bij ons op het werk samen met haar man op oudejaarsavond een gezellige avond organiseren voor de bewoners. Nu is ze geveld door griep. En nu kwam de vraag of er iemand is die deze avond over wil nemen. Een collega heeft zich al aangemeld van 22-24 uur en nu zochten ze nog iemand van 19:30-22:00 uur. Ben benieuwd of er nog iemand wil. Het spijt me wel, maar ik doe het niet.
Cinderella76 schreef:
30-12-2018 09:40
Jeetje wat vreselijk voor je. Roosters maken is ook een echte rot klus. Laatst nog over gehad met een vriendin die het bij haar op het werk ookdoet en er helemaal klaar mee was. Ikmerk wel uit je verhaal dat jij ook erg hart hebt voor je cliënten. Wat ik nu geleerd heb uit deze ervaring, dat ik niet meer gelijk toe hap als een collega op het medewerkersportaal met de vraag komt wie kan de volgende dienst (en) van mij overnemen. Ik wacht eerst wel even af. Het is niet zo dat ik niks meer van iemand over wil nemen,zeker niet. Maar ga niet meer meteen overal opreageren. Een ander zegt ook nee, als ik haar vraag. Nu morgen en overmorgen nog werken. Kon morgenavond ook nog wel werken, maar heb niet gereageerd. Onze directrice doet altijd bij ons op het werk samen met haar man op oudejaarsavond een gezellige avond organiseren voor de bewoners. Nu is ze geveld door griep. En nu kwam de vraag of er iemand is die deze avond over wil nemen. Een collega heeft zich al aangemeld van 22-24 uur en nu zochten ze nog iemand van 19:30-22:00 uur. Ben benieuwd of er nog iemand wil. Het spijt me wel, maar ik doe het niet.
Snap ik.... Gelijk heb je...
Ik bekijk per aanvraag of ik wel of niet kan/wil.
In dit werk wert je dat het voorkomt, dus dat ga ik niet uit de weg.
Ooit een collega gehad die zo star was....ze had een vast rooster en week daar absoluut niet vanaf. (Ja behalve als er extra vrije dagen te krijgen waren).
Wilde ook nooit wat ruilen.

Maar goed, ze was in meerdere opzichten erg onprettig. Heel bitter en veroordelend en constant bits tegen de cliënten. Wat doe je dan in de zorg?
-Darkside- schreef:
30-12-2018 10:28
Ik bekijk per aanvraag of ik wel of niet kan/wil.
In dit werk wert je dat het voorkomt, dus dat ga ik niet uit de weg.
Ooit een collega gehad die zo star was....ze had een vast rooster en week daar absoluut niet vanaf. (Ja behalve als er extra vrije dagen te krijgen waren).
Wilde ook nooit wat ruilen.

Maar goed, ze was in meerdere opzichten erg onprettig. Heel bitter en veroordelend en constant bits tegen de cliënten. Wat doe je dan in de zorg?
Ken ook zo’n collega. Niet willen wijken van vaste schema. Heeft toendertijd wat vaste dagen geclaimd en wil deze dagen en de daar bij behorende diensten koste wat kost behouden. Het liefst ook niet meer en ook niet terug willen komen op deze dagen. Dus bijv ‘s ochtends werken en mocht de nood hoog zijn en ze vragen of ze evt ‘s middags ‘s avonds nog een dienst wil doen, dan wil ze niet omdat dat haar dan te veel wordt zegt ze. Maar wel lopen klagen als de roostermaker haar niet goed inpland en ze uren te kort komt en min uren creëert in de maand. En als haar dan diensten worden aangeboden, om zo uit de min uren te komen, dan wil ze niet, want dan wordt het haar te veel zegt ze dan. Tja🤨! En constant lopen klagen overal over. Ik denk dan wel eens, heb je het nog wel naar je zin? Stop er toch mee, je trekt andere collega’s ook in het negatieve.
Nou dat.
Ik vind dat flexibele en onverwachte juist wel leuk. Ooit met het hele team, naast het gewone groepswerk, 24/7 bij een client in het ziekenhuis gezeten. Dus een paar uurtjes voor of na een dienst, een paar uurtjes op een dag dat je eigenlijk vrij was. Een hele nacht etc.
Of samen waken bij iemand die terminaal is, zo bijzonder.

Gebroken diensten vind ik niks en gelukkig hebben we die ook niet, maar stel dat dat een paar keer moet vanwege omstandigheden, dan sta ik er. Maar wel als we dat met het team doen. Als 1 of 2 weigeren dan ondermijnt dat gewoon de samenwerking.
-Darkside- schreef:
30-12-2018 12:13
Nou dat.
Ik vind dat flexibele en onverwachte juist wel leuk. Ooit met het hele team, naast het gewone groepswerk, 24/7 bij een client in het ziekenhuis gezeten. Dus een paar uurtjes voor of na een dienst, een paar uurtjes op een dag dat je eigenlijk vrij was. Een hele nacht etc.
Of samen waken bij iemand die terminaal is, zo bijzonder.

Gebroken diensten vind ik niks en gelukkig hebben we die ook niet, maar stel dat dat een paar keer moet vanwege omstandigheden, dan sta ik er. Maar wel als we dat met het team doen. Als 1 of 2 weigeren dan ondermijnt dat gewoon de samenwerking.
Die gebroken diensten vindt ik ook niets, maar net wat jij zegt, mocht het zo nu en dan een keer voorkomen, geen probleem ik ben er. Ach en inderdaad een keertje iets onverwachts vindt ik het werk ook zeker leuk maken. Anders wordt het ook zo voorspelbaar en zijn alle dagen bijna hetzelfde.
@TO waren er maar mensen zoals jij, die zich zo verantwoordelijk voelen voor het bedrijf waar ze voor werken.

Ik was ook zo iemand en wilde vaak werken als iemand anders uitviel of wilde ruilen. Maar toen ik een keer vervanging zocht, wilde niemand voor mij werken! Gelukkig had ik een teamleider die mijn inzet waardeerde en zij heeft toen gewerkt voor mij en de rest van de collega's hierop aangesproken. Hierdoor kwam er iets meer collegialiteit onderling. Maar ik heb hiervan geleerd om niet altijd maar ja en amen te zeggen.

Ik weet dat het geen optie is voor je, aangezien ik uit alles lees dat je hart voor de zaak hebt, maar je kan zelf toch ook ziek zijn morgen ;)?
Greyli schreef:
30-12-2018 16:02
@TO waren er maar mensen zoals jij, die zich zo verantwoordelijk voelen voor het bedrijf waar ze voor werken.

Ik was ook zo iemand en wilde vaak werken als iemand anders uitviel of wilde ruilen. Maar toen ik een keer vervanging zocht, wilde niemand voor mij werken! Gelukkig had ik een teamleider die mijn inzet waardeerde en zij heeft toen gewerkt voor mij en de rest van de collega's hierop aangesproken. Hierdoor kwam er iets meer collegialiteit onderling. Maar ik heb hiervan geleerd om niet altijd maar ja en amen te zeggen.

Ik weet dat het geen optie is voor je, aangezien ik uit alles lees dat je hart voor de zaak hebt, maar je kan zelf toch ook ziek zijn morgen ;)?
Nee ik ben niet de persoon die zich ziek gaat melden, terwijl dat niet zo is. Ik kreeg vroeger ook altijd van huis uit mee, eerlijkheid duurt het langst en mocht ik toch niet lekker zijn, probeer het eerst en mocht het toch niet gaan dan kun je altijd nog naar huis gaan. Ziek zijn terwijl ik dat niet ben, dat doe ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven