Werk & Studie alle pijlers

Werken op feestdagen!

20-12-2018 16:39 140 berichten
Ik werk in de gezondheidszorg, dus werken op feestdagen is normaal dat weet ik en vindt ik ook niet erg. Zolang het maar eerlijk wordt verdeeld.Een hele tijd geleden hebben we met wat collega’s om tafel gezeten om de planning/rooster voor kerst en oud en nieuw te maken. Iedereen mocht zijn voorkeuren doorgeven wat deze dagen betreft. Heb toen aangegeven dat ik kerstavond, 2e kerstdag en oudjaarsdag wel wil werken. Dit is zo uiteindelijk ook ingepland. Nu is er een collega uitgevallen wegens ziekte en deze uren moeten ook weer worden opgevuld door ons collega’s. Nu heeft onze leidinggevend de roosters weer aangepast. Kerst is wel gebleven zoals het was, maar nu moet ik ineens ook nieuwjaarsdag werken. Baal hier van ook om dat ik al iets heb afgesproken met vrienden voor deze avond en bij een vriendin zou blijven slapen die in het westen woont. Heb al geprobeerd om deze dienst te ruilen maar collega’s zeggen niet te kunnen of geven niet thuis. Tja of je krijgt te horen ja ik moet met kerst ook al werken. Nou ik werk 24, 26,27,29,31 en nu ook 1 Jan. Hopelijk kan ik nog iemand zover krijgen en anders mijn mijn plannen dan maar afblazen, want ik kan mijn cliënten ook niet aan hun lot overlaten. Hoe wordt het bij anderen onder jullie altijd geregeld deze dagen?
Je weet nu in elk geval wat je moet doen als een ander een dienst wil ruilen: Nee zeggen.

Ik vind 24 en 31 december geen feestdagen trouwens. Dus dan blijft 2e kerstdag en nieuwjaarsdag over als zijnde feestdagen. Van vriendinnen (in de zorg) weet ik dat dit wel heel gunstig is.
Alle reacties Link kopieren
Toch zou ik het eens opnemen met HR. Alleen jouw rooster is aangepast en dat van je collega's blijft ongemoeid? Zou ik niet zonder meer accepteren.
Jij maakt ook afspraken waarbij mensen op jou rekenen. Jij hebt ook recht op vrije tijd.

Als er onverwacht een collega uitvalt, ja het zal opgevangen moeten worden. Maar niet door 1 of 2 personen maar door iedereen. Je mag je leiding gevende er op wijzen dat je al werkt met de feestdagen en dat met het nieuwe rooster er niets overblijft. Dat er collega's zijn die vrij zijn en alle feestdagen geheel kunnen vieren.
Het het net zo netjes is om hen eveneens terug te roepen cq verloven in te trekken om het personeelstekort op te lossen.

Ook bij functioneringsgesprek deze situatie aanhalen en vast laten leggen. Beding extra vrij met Pasen / Pinksteren of kerst / oud-nieuwjaar 2019.
pejeka schreef:
22-12-2018 18:51
Klopt, Mijn man werkt ook in die sector, miraculeus hoe veel mensen in de week vóór Kerst opeens grieperig zijn...

TO: jij geeft aan dat je collega langdurig is uitgevallen, dus dat wil zeggen dat jullie 1 FTE tekort komen. Dat kan niet structureel opgevuld worden door de collega's. Er zal dus een tijdelijke kracht moeten komen en liever vandaag dan morgen. Zijn ze daar al mee aan het werk?

En anders valt de manager maar een keer in. Bij mijn man in de organisatie bleek afgelopen maand dat de managers (top) maar liefst 29% salarisverhoging hadden genoten over de laatste 3 jaar. Dan laten die de kaviaar met champagne maar even staan met oud en nieuw en gaan ze aan de slag, goed voor ze, voeling met de werkvloer, weet je... daar laat men zich toch zo graag op voorstaan? Nou, mouwen opstropen, zou ik zeggen.
:bonk: ‘t is toch om je kapot te schamen!
Yavanna schreef:
22-12-2018 18:33
Ik vind het niet netjes dat leidinggevende en roostermaker jou zonder overleg hebben ingepland. Dit is geen noodsituatie. Ik werk zelf in de zorg en ik weet hoe het gaat, dit is toch echt niet zoals het hoort!

Die collega zou ik er trouwens op aan spreken, dat is ontzettend oncollegiaal. Plus ik zou dit in een functioneringsgesprek nog even haarfijn aangeven en dus ook vast laten leggen. Misschien in het nieuwe jaar ook eens naar HRM gaan.

Voor volgende keer: zorg dat je achterwacht geregeld hebt voor de feestdagen. Ik werk nu 15 jaar in de zorg en ik heb nog nooit meegemaakt dat er niemand ziek was met kerst en oud en nieuw. Dat overdrijf ik niet, dat is echt waar.
Echt...altijd iemand ziek met de feestdagen 😳
. Wij nog nooit....ik ben zelfs ooit gaan werken met de kerst ( nachtdienst) met een dikke migraine aanval. Ik heb meer boven de pot gehangen dan gewerkt maar goed ik was er 😅
Idris schreef:
22-12-2018 18:56
Je weet nu in elk geval wat je moet doen als een ander een dienst wil ruilen: Nee zeggen.

Ik vind 24 en 31 december geen feestdagen trouwens. Dus dan blijft 2e kerstdag en nieuwjaarsdag over als zijnde feestdagen. Van vriendinnen (in de zorg) weet ik dat dit wel heel gunstig is.
31 dec geen feestdag.....oudejaarsavond de ergste avond/ nacht werken van het jaar!! Vind er niets aan....ben liever bij mijn gezin en vrienden hoe lief mijn collega's ook zijn. Dit jaar mag ik weer 😏 En gunstig qua salaris gewoon een zondagsdienst aan onregelmatigheidstoeslag. 60% extra betekend dat werk liever 2 zondagen extra
sem72 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 23:09
10.35% gewijzigd
SEM72 schreef:
22-12-2018 23:05
31 dec geen feestdag.....oudejaarsavond de ergste avond/ nacht werken van het jaar!! Vind er niets aan....ben liever bij mijn gezin en vrienden hoe lief mijn collega's ook zijn. Dit jaar mag ik weer 😏
Misschien heeft ze wel een dagdienst, aangezien ze in eerste instantie geen probleem had met de 31e. Ze heeft 's avonds afspraken die ze na kon komen.
anoniem_298027 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 23:10
5.05% gewijzigd
Cinderella76 schreef:
22-12-2018 18:02
Dus ik had aangegeven dat ik met kerst wel wilde werken en evt oudjaarsdag ‘s ochtends ook wel. Met oudejaarsavond ben ik bij vrienden uitgenodigd waar ik ook zou blijven slapen. Dus in het rooster was ik eerst op 2e kerstdag en oudjaarsdag ‘s ochtends ingeroosterd, prima.
Dagdienst, sterker nog: alleen de ochtend op 31 december. Geen feestdag dus.
SEM72 schreef:
22-12-2018 22:57
Echt...altijd iemand ziek met de feestdagen 😳
. Wij nog nooit....ik ben zelfs ooit gaan werken met de kerst ( nachtdienst) met een dikke migraine aanval. Ik heb meer boven de pot gehangen dan gewerkt maar goed ik was er 😅
Bij mij ook. Vrijwel nooit zieken met kerst/oudjaar. Sws weinig ziekteverzuim.
Dus als iemand zich ziek meldt dan ga ik er vanuit dat dat gewoon de waarheid is.
-Darkside- schreef:
23-12-2018 07:55
Bij mij ook. Vrijwel nooit zieken met kerst/oudjaar. Sws weinig ziekteverzuim.
Dus als iemand zich ziek meldt dan ga ik er vanuit dat dat gewoon de waarheid is.
Wij hebben een hoog ziekteverzuim. Ook hoger dan het landelijk gemiddelde. Ik denk dat het ook een wisselwerking is tussen collega's die uitvallen en andere collega's die dat dan weer te lang moeten opvangen en vervolgens zelf weer ziek worden. Het ligt voor een groot gedeelte ook bij het beleid. Maar ook bij de groep, het is best een pittige werkplek.

We hebben een andere leidinggevende sinds een jaar en het gaat de betere kant op nu. Beter zicht op alles vind ik.
Ik heb wel een fijn team en fijne collega's hoor! Geloof ook niet dat er iemand zich ooit ziek zou melden omdat ze geen zin hebben. Daar zijn we met z'n allen echt te betrokken voor. Denk dat we juist soms té betrokken zijn.

En ja, dit jaar is er weer iemand ziek. We hadden al achterwachtdiensten geregeld en dus geen probleem. Maar vind nog steeds dat de manier waarop het bij TO nu is gegaan niet netjes is!
pianella2016 schreef:
22-12-2018 18:25
Sommige mensen leven echt onder een steen, of in hun eigen bubbel van hun werkbranche.

Ik werk in de luchtvaart en bij mij gaat het precies zoals bij To! Ook ik heb domweg pech dit jaar. Heb bepaalde feestdagen, of dagdelen, vrijgevraagd, maar niet gekregen. Ruilen mag, maar niemand wil. Tja, jammer dan! Volgend jaar heb ik misschien geluk en een ander pech. Dat weet je gewoon als je in deze branche werkt. Geldt zowel voor de hoogste captain, als voor de stagiairs.

En iemand die zegt dat dienstroosters 3 mnd van te voren vast moeten staan dat klopt niet. Misschien is dat in sommige cao’s zo vastgelegd, maar alle werkgevers (binnen de luchtvaart) die ik heb gehad kon je rooster gewoon tot op het laatst veranderen, dus wettelijk is het zeker niet.

En nee, je kunt ook niet zomaar zeggen dat je al afspraken hebt gemaakt. Part of the job zegmaar.

Dus To, sterkte dit jaar! I feel you!!! Hopelijk volgend jaar meer geluk! En anders gewoon een keer een vakantie plannen in deze periode, heb je wel verdiend!
Volgens de arbeidstijdenwet moet je 28 dagen van te voren je vrije dagen weten.

http://www.arbeidstijdenwet.nl/faqs/hoe ... n-gemaakt/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://fd8.formdesk.com/dehora/samenvatting-atw-atb
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Cinderella76 schreef:
20-12-2018 17:39
Inderdaad, ik werk al 24,26,27,29,31 dec. Dus echt onderhandelingsruimte heb ik niet. Heb mijn mond al opengetrokken, maar als collega’s gelijk zeggen, ik kan niet of ik heb zelf al diensten staan, of helemaal niet reageren op mijn berichtje op het mederwerksportaal wat moet ik dan? Moet ik dan de bewoners in de kou laten staan? Zo zit ik niet in mekaar. Ik ga nog wel even mijn bets doen.
Leg het probleem terug waar het hoort, op het bordje van je leidinggevende. Laat die maar een uitzendbureau bellen.
Ik begrijp je gevoel, maar door mensen zoals jij verandert er nooit iets. Bedoel dit laatste niet negatief.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wat doen ze als jij die dag de griep hebt? Of een voedsel-vergiftiging?

Ik zou het probleem terug naar je leidinggevende sturen.
Zij moeten zorgen dat er voldoende mensen zijn om een simpele ziekte - zeker één die weken van tevoren geweten is - op te vangen.

Dat is er niet, dus zij gaan grondig de mist in.
Ze lossen het zelf maar op en desnoods gaat een leidinggevende of de directeur maar de vloer op.

Waarom dat ze het aanwezige personeel weer es willen uitknijpen als een citroen en dat personeel daar weer in meegaat is toch echt een raadsel.
Zorgt binnenkort alleen maar voor meer burn-outs en ziektes die ze dan ook weer niet of nauwelijks kunnen opvangen.
redbulletje schreef:
20-12-2018 16:58
Het moet helemaal niet. De andere collega's zijn wél assertief genoeg om voet bij stuk te houden in het zeggen dat ze echt niet kunnen invallen. TO laat over zich heenlopen. En vriendin is de dupe van haar gebrek aan assertiviteit.
Of TO is zo sociaal genoeg om wel te gaan werken en geen leidinggevende, cliënten te laten zitten. Zo zijn mensen met een hart voor de zorg nou eenmaal.. Zou jij nog een puntje aan kunnen zuigen.
Mirtemirte schreef:
23-12-2018 16:54
Of TO is zo sociaal genoeg om wel te gaan werken en geen leidinggevende, cliënten te laten zitten. Zo zijn mensen met een hart voor de zorg nou eenmaal.. Zou jij nog een puntje aan kunnen zuigen.
En daarom lopen organisaties, teammanagers en leidinggevende geen stap harder bij tekorten; het personeel op de werkvloer heeft zo een groot hart, die lost het wel op.
Geen wonder dat de zorg leegloop heeft met personeel.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Heb jaren gewerkt als begeleider met roostertaak in de zorg. En eerlijk is eerlijk, 24 en 31 dec zijn geen feestdagen. Dus die kun je al wegstrepen. Bij ons werk je of kerst, of oud en nieuw. Degene die het minst werkt, is achterwacht bij ziekte. Leidinggevende deelt hier in mee!
Het team is groter dan nodig is voor deze feestdagen, dus we houden altijd wat over.
Voor de mensen die stellen dat de werkgever maar moet zorgen dat er genoeg poppetjes zijn; was het maar zo’n feest in de zorg. Er is een enorm tekort in de zorg en het loopt op!
Jillian76 schreef:
23-12-2018 17:53
Heb jaren gewerkt als begeleider met roostertaak in de zorg. En eerlijk is eerlijk, 24 en 31 dec zijn geen feestdagen. Dus die kun je al wegstrepen. Bij ons werk je of kerst, of oud en nieuw. Degene die het minst werkt, is achterwacht bij ziekte. Leidinggevende deelt hier in mee!
Het team is groter dan nodig is voor deze feestdagen, dus we houden altijd wat over.
Voor de mensen die stellen dat de werkgever maar moet zorgen dat er genoeg poppetjes zijn; was het maar zo’n feest in de zorg. Er is een enorm tekort in de zorg en het loopt op!
Maar... is dat de fout van het zittende personeel, dat er een personeelstekort is? Dus die kan je er niet voor laten bloeden, lijkt me.

Wat ik wel weet, is dat bij veel zorginstellingen de managers bovenmatig verdienen (zie dat ook in de instelling van mijn man) en elk jaar enorme salarisverhogingen genieten, terwijl tegen het personeel wordt gezegd dat er bezuinigd moet worden en dat het allemaal zo krap is. Personeel dat meestal, vanwege het hart dat ze hebben voor hun werk, toch al de benen uit hun gat loopt om alles draaiende te houden. En die het elk jaar maar weer slikken als er wordt gezegd dat er geen geld is voor een (kleine) salarisverhoging, dat de ORT-voorzieningen worden ingeperkt, enz. Toch blijven al die mensen zich 200% inzetten. Terwijl de manager van de toko met 15% salarisverhoging naar huis gaat... Maar die manager wordt niet gebeld of hij even in wil vallen met de kerst of oud en nieuw. Die zit lekker thuis onder de kerstboom aan de gebraden kalkoen en de champagne zijn kerstbonus te vieren. Nee, Jan of Jannie met de pet die voor de zoveelste keer te horen heeft gekregen dat een salarisverhoging er niet in zit, mag dan op komen draven. En als dan achteraf gesteld wordt, tijdens een werkoverleg, dat er te weinig mankracht is op de werkvloer, zegt die manager die net 15% of 20% extra heeft gekregen, met droge ogen dat er in de kosten moet worden gesneden en dat het niet kan... Leer mij de sector kennen!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-12-2018 19:14
Maar... is dat de fout van het zittende personeel, dat er een personeelstekort is? Dus die kan je er niet voor laten bloeden, lijkt me.

Wat ik wel weet, is dat bij veel zorginstellingen de managers bovenmatig verdienen (zie dat ook in de instelling van mijn man) en elk jaar enorme salarisverhogingen genieten, terwijl tegen het personeel wordt gezegd dat er bezuinigd moet worden en dat het allemaal zo krap is. Personeel dat meestal, vanwege het hart dat ze hebben voor hun werk, toch al de benen uit hun gat loopt om alles draaiende te houden. En die het elk jaar maar weer slikken als er wordt gezegd dat er geen geld is voor een (kleine) salarisverhoging, dat de ORT-voorzieningen worden ingeperkt, enz. Toch blijven al die mensen zich 200% inzetten. Terwijl de manager van de toko met 15% salarisverhoging naar huis gaat... Maar die manager wordt niet gebeld of hij even in wil vallen met de kerst of oud en nieuw. Die zit lekker thuis onder de kerstboom aan de gebraden kalkoen en de champagne zijn kerstbonus te vieren. Nee, Jan of Jannie met de pet die voor de zoveelste keer te horen heeft gekregen dat een salarisverhoging er niet in zit, mag dan op komen draven. En als dan achteraf gesteld wordt, tijdens een werkoverleg, dat er te weinig mankracht is op de werkvloer, zegt die manager die net 15% of 20% extra heeft gekregen, met droge ogen dat er in de kosten moet worden gesneden en dat het niet kan... Leer mij de sector kennen!
Dat is niet overal zo hoor.
Mijn schoonvader is ook een manager in de zorg maar werkt gewoon mee aan het bed, ook buiten de feestdagen om.
minnimouse schreef:
23-12-2018 19:27
Dat is niet overal zo hoor.
Mijn schoonvader is ook een manager in de zorg maar werkt gewoon mee aan het bed, ook buiten de feestdagen om.
Dan is dat een witte raaf. En hulde voor je schoonvader, eerlijk gemeend!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Topmanagers in alle sectoren krijgen elk jaar zoveel verhoging terwijl de werkvloer minder of niks krijgt. Dat is echt niet alleen voorbehouden aan de zorg.
Verder kan iedereen heel hard roepen dat als komende dinsdag een collega ziek wordt je vooral niet moet komen werken, maar wie komt er dan?
Flexers moet je maanden van te voren vastleggen en uitzendkrachten liggen ook niet voor het oprapen zo kort dag. Inderdaad, door personeelsgebrek.
Dus als dat gebeurt, dan ga ik wel. Zal mij een worst wezen want ik vier toch geen leuke kerst dit jaar.
Ik vind dat mijn werk wel een zekere flexibiliteit vereist. Als je dat niet wil moet je van 9 tot 5 op kantoor gaan zitten
Ik let overigens prima op mijn grenzen. Als ik langer werk schrijf ik mijn uren. Er zijn collega's die rustig een uur gratis werken, maar daar begin ik echt niet aan.

En hoe dat personeelstekort opgelost gaat worden weet ik ook niet. Alleen extra geld gaat het hem niet doen. Ik denk meer aan: grotere contracten. In mijn sector is 28 uur wel de max. Niet echt veel als je alleenverdiener bent.
Mogelijkheden om ook een schaal te stijgen zonder dat je persoonlijk begeleider bent. Op mijn afdeling is geen ruimte voor nog een pb'er, maar ik doe wel veel extra taken die bij een pb'er horen.
Mogelijkheden om zelf je rooster in te vullen ipv maar af te wachten wat de planner voor je bedenkt.

Maar ach, nu is er een tekort, over 3 jaar moeten er weer mensen uit....niks nieuws onder de zon.
pejeka schreef:
23-12-2018 19:30
Dan is dat een witte raaf. En hulde voor je schoonvader, eerlijk gemeend!
Zat directe managers die dat doen hoor. Ik weet niet beter dan dat dat gebeurt. Maar die krijgen ook gewoon cao loon geen 20% per jaar.
pejeka schreef:
23-12-2018 19:14

Niet in de instelling waar ik werk! Leidinggevenden staan als 1e inval voor de feestdagen, als ze al niet mee draaien. Hun taak is de laatste jaren groter geworden (van 1 cluster naar soms wel 5 clusters) door de reorganisaties de afgelopen jaren en voor hen was het slikken of gaan. Ook op hoogste managementniveau zijn ze van 5 naar 3 gegaan. Geen salarisverhoging! Afgelopen jaar hebben we weer meer handen aan bed gekregen i.p.v. minder! Dus het gaat echt niet overal zoals jij zegt. Punt is alleen dat de vacatures niet ingevuld worden, simpelweg omdat er geen geschoold personeel is.
-Darkside- schreef:
23-12-2018 19:45
Zat directe managers die dat doen hoor. Ik weet niet beter dan dat dat gebeurt. Maar die krijgen ook gewoon cao loon geen 20% per jaar.
Klopt :)
Jillian76 schreef:
23-12-2018 17:53
Heb jaren gewerkt als begeleider met roostertaak in de zorg. En eerlijk is eerlijk, 24 en 31 dec zijn geen feestdagen. Degene die het minst werkt, is achterwacht bij ziekte.
Hier heb je het. TO werkte in eerste instantie alleen op 2e kerstdag.
Bij ons werken zelfs de hoogste bestuurders de feestdagen mee (jep, de raad van bestuur aan je bed, nou ja, degenen die uit de zorg komen dan. Aan de financiële man heb je op die plek even wat minder).
En er is een personeelstekort, maar dat komt niet zo zeer door bezuinigingen als wel door het feit dat het personeel er niet is. Vacatures genoeg, maar als de mensen er niet zijn (met de juiste scholing) kun je daar als planner ook weinig aan doen.
Natuurlijk gaat het soms niet zoals het moet, maar het beeld dat de managers alleen maar zakken vullen ten koste van personeel op de vloer is ook echt lang niet altijd waar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven