Werk & Studie alle pijlers

Werken op kantoor

21-03-2021 15:41 101 berichten
Ik ben begonnen met een nieuwe kantoorbaan. Bij het sollicitatiegesprek viel me al op dat er veel mensen aanwezig waren op kantoor dus vroeg daar naar. Hoe zij omgaan met het coronavirus. Toen zeiden ze: inwerken op kantoor en we houden genoeg afstand. Je mag sowieso op kantoor werken, mensen hier vinden het fijn om op kantoor te werken en elkaar face2face te zien. Maar als je je er niet goed bij voelt dan kun je evt thuiswerken.
Ik vind het niet helemaal zoals het hoort. Thuiswerken is natuurlijk super saai maar daar hebben we toch allemaal mee te maken? (behalve bij beroepen waar dat niet anders kan). Oké inwerken is dan nog wel fijn op kantoor als had ik het heel logisch gevonden als dat ook op afstand moest. Maar nu zit mijn inwerktraject er bijna op. Ik vind het een super leuke baan, laat dat duidelijk zijn, heb het er onwijs naar mijn zin en het gaat heelgoed.

Maar op kantoor werken voelt niet goed. Vorige week was er een man op kantoor die zei dat hij 2 dagen daarvoor in contact was geweest met een besmet persoon. Ik zei; kun je dan niet beter naar huis??? er werd er heel lacherig over gedaan. Hij zei 'oh, nee hoor, ik hou gewoon afstand'. Op mijn eerste werkdag werd al trots vertelt dat er wel eens iemand met corona op kantoor was maar dat diegene daar niemand heeft besmet. Het is nou niet zo dat ik me er veiliger door voel.....

Probleem is dus dat ze wel leuk zeiden bij het sollicitatiegesprek, dat als je er niet goed bij voelt, dan kunnen we kijken wat we doen. Maar in de praktijk werkt er letterlijk niemand thuis, iedereen is elke dag op kantoor. Ik weet dat ik niet anders kan dan het toch aankaarten dat ik thuis wil werken, maar het voelt niet lekker dat ik dan de enige ben 'die zo moeilijk doet'.... Ook staat in mijn contract dat werkgever & werknemer zich te allen tijden flexibel naar elkaar moeten opstellen, dus dan denk ik ook weer, dan moeten ze me de gelegenheid bieden om thuis te werken toch ? Wat zouden jullie doen,...
tonkje schreef:
21-03-2021 16:25
Makkelijker gezegd dan gedaan als je om werk zit te springen en super blij bent dat je eindelijk weer een baan hebt.

Ik zeg niet dat dit precies het geval is bij TO, maar lang niet iedereen heeft de luxe om er zo mee om te gaan.
ja zo is het ook, ik ben zo blij met deze baan. Helemaal mijn straatje, op hbo niveau, precies wat ik zou willen. Dat zeg je niet zomaar op maar het geeft me wel een heel dubbel gevoel, vind het heel jammer dat het zo gaat.
Lotus5528 schreef:
21-03-2021 16:26
Dit is ook wel zoals het hoort, in mijn ogen. Als werkgever hoor je dringende adviezen van het kabinet opte volgen, vind ik, helemaal als het gaat om de gezondheid van je werknemers en hun omgeving. mijn vriend werkt ook fulltime thuis. Ik zou me zo verschrikkelijk voelen als ik corona oploop op het werk, en mijn vriend vervolgens thuis besmet terwijl hij al een jaar thuiswerkt en zich aan alle regels houdt.
Ja helemaal met je eens. Gelukkig werken wij beiden bij hele fijne werkgevers.

De mensen die ik ken die nog steeds dagelijks naar kantoor moeten, werken zonder uitzondering allemaal bij een klein bedrijf waar flink micromanagement van toepassing is, nu ik er zo over nadenk.
Maar on topic @TO:

Dit staat zo ver af van wat ik goed werkgeverschap vind. Ze gaan niet serieus om met jouw gezondheid of dat van andere werknemers. Dat alleen al zou maken dat ik verder zou gaan solliciteren.
Bubbel° schreef:
21-03-2021 16:28
Bij ons was het gelijk duidelijk: iedereen werkt thuis, tenzij het echt niet anders kan. Voorzieningen zijn ook goed geregeld. Maar ik werk wel in een bedrijf waar gewoon vertrouwen is en medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen.

De opmerking van je directeur vind ik apart: waarom zou je zoiets benoemen als vertrouwen geen issue is? Klinkt alsof ze soepel willen lijken, maar het toch niet zijn.
50-50 snap ik ook niet echt: welke 50% is dan veilig genoeg voor je? Met alle toenemende besmettingen heb je echt meer dan genoeg argumenten om helemaal thuis te werken als dat kan. En dan kun je gewoon afspreken hoe het contact verder verloopt.
Ja, dat is waar. Maar ik dacht 50/50 als compromis: dan toch weer 50% minder kans om besmet te worden. Ik werk dan 2 dagen op kantoor per week. Stel dat ik toevallig thuis werkte op de dag dat er een besmet persoon op kantoor is. Dan heb ik net geluk. Maar dat is dan meer tegemoetkoming als ze niet willen dat ik volledig thuis werk. Want dat lijkt mij wel het meest logisch in de tijd waarin we nu leven.
Lotus5528 schreef:
21-03-2021 16:21
Dankjewel voor je reactie. Ik denk dat het niet een gebrek van vertrouwen is, het is een klein team van 10 mensen en je uren moet je altijd klokken en declareren bij klanten, dus daar kom je moeilijk omheen zegmaar... de directeur zei van de week nog toevallig tegen mij, ik vertrouw mijn werknemers altijd tenzij het tegendeel bewezen wordt. Ik denk eigenlijk dat ze het gewoon fijner, prettiger vinden op kantoor met zijn allen. Makkelijker communiceren, etc. Het probleem vind ik ook dat mensen niet gedeeltelijk op kantoor werkt, maar echt 100%. Iedereen werkt volledig op kantoor en er is niemand die soms of gedeeltelijk thuiswerkt.. dat vind ik lastig. Ik wil wel nadenken over een compromis bijvoorbeeld 50/50 op kantoor/thuis. Maar het zit me eigenlijk al niet lekker dat de werkgever daar zelf niet mee komt, je hebt toch het beste voor met je werknemers en hun gezondheid ??
Ik denk eerlijk gezegd dat je niet in het team past. Ik zou het persoonlijk raar vinden om (gedeeltelijk) thuis te werken terwijl de rest elke dag op kantoor zit. Ik zou me er niet helemaal fijn bij voelen al weet ik dat dit het verstandigste is.
En inderdaad wat je zegt, als de directie nog niet ingrijpt nadat het kabinet al een jaar lang doorhamert op het thuiswerken, dan vrees ik dat ze het alleen als optie aangeboden hebben bij de sollicitatie omdat het “moet” en niet omdat ze er open voor staan.

Daarnaast heb ik niks met bedrijven waar je uren zorgvuldig bijgehouden worden. Zeker als je alleen aangesproken zou worden als je te laat bent maar nooit overuren uitbetaald krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook bizar dat er nog massaal naar kantoor gegaan wordt. Ik werkte altijd al vanuit huis maar collega's op de NL vestiging konden een bureau/stoel/groot scherm aanvragen en het werd bij ze thuis bezorgd. Ik zou mij zeer onprettig voelen als ik op kantoor verwacht werd nu.
Lotus5528 schreef:
21-03-2021 16:27
Ik heb al eens opgezocht op internet hoe het juridisch zit, maar werkgever mag je helaas verplichten om op kantoor te wachten. het is een zwaar dringende advies, als het kabinet het kon verplichten hadden ze het waarschijnlijk wel gedaan. Maar ze kunnen het niet verplichten dus zwaar dringend advies.
kabinet kan het wel afdwingen hoor. Ze kunnen ook de Efteling sluiten
Maar de keus ligt bij de economie niet totaal naar de kloten laten gaan
LilyOfTheVally schreef:
21-03-2021 16:31
Ik denk eerlijk gezegd dat je niet in het team past. Ik zou het persoonlijk raar vinden om (gedeeltelijk) thuis te werken terwijl de rest elke dag op kantoor zit. Ik zou me er niet helemaal fijn bij voelen al weet ik dat dit het verstandigste is.
En inderdaad wat je zegt, als de directie nog niet ingrijpt nadat het kabinet al een jaar lang doorhamert op het thuiswerken, dan vrees ik dat ze het alleen als optie aangeboden hebben bij de sollicitatie omdat het “moet” en niet omdat ze er open voor staan.

Daarnaast heb ik niks met bedrijven waar je uren zorgvuldig bijgehouden worden. Zeker als je alleen aangesproken zou worden als je te laat bent maar nooit overuren uitbetaald krijgt.
Ja, qua persoonlijkheid pas ik echt helemaal in het team en het is er heel gezellig, maar ik snap wat je bedoelt. Ik geef je ook groot gelijk. Wat betreft uren klokken: dat ligt aan het soort bedrijf. Ik werk bij een bureau, klanten betalen ons voor bepaald werk, en je moet kunnen aantonen aan klanten waarvoor ze betalen. Dus dat vind ik wel logisch. Zo werken heel veel (marketing)bureaus.
lilalinda schreef:
21-03-2021 16:33
Áh op die manier, helaas wordt er dus nog veel misbruik van gemaakt door werknemrs 'ze kunnen ons niet dwingen dus we doen het gewoon'
Lotus5528 schreef:
21-03-2021 16:35
Áh op die manier, helaas wordt er dus nog veel misbruik van gemaakt door werknemrs 'ze kunnen ons niet dwingen dus we doen het gewoon'
Ja, totdat er een uitbraak is. Dat hebben wij gehad op een van onze kantoren. 50 van de 300 medewerkers besmet. Ik wist niet wat ik hoorde, ik dacht dat iedereen wel thuis zou werken.
Palmbomen-zijn-cool schreef:
21-03-2021 16:25
Wat een slecht werkgeverschap! Hier kwam na een week al een bureaustoel en beeldscherm waar de laptop aan aangesloten kan worden.

Als mijn leidinggevende er achter komt dat ik toch naar kantoor zou gaan zou er ook echt wat zwaaien.
Ik heb pas eind vorig jaar een laptop en telefoon gekregen van mijn leidingevende die supertof is. Maar zelfs hij gaf toe dat het echt een gezeur is om dit soort zaken geregeld te krijgen. Hij moest het eerst via HR aanvragen, daarna kan het besteld worden via IT want kennelijk hadden ze geen voorraad en daarna moet het door inkoop goedgekeurd worden.
anoniem_646336d701a6f wijzigde dit bericht op 21-03-2021 16:45
0.37% gewijzigd
lilalinda schreef:
De economie gaat helemaal niet naar de kloten als mensen met een kantoorbaan thuis werken.
Lady_Day schreef:
21-03-2021 16:32
Ik vind het ook bizar dat er nog massaal naar kantoor gegaan wordt. Ik werkte altijd al vanuit huis maar collega's op de NL vestiging konden een bureau/stoel/groot scherm aanvragen en het werd bij ze thuis bezorgd. Ik zou mij zeer onprettig voelen als ik op kantoor verwacht werd nu.
Tussen de 2 lockdowns door, dus zomer+herfst zeg maar, ging ik 1-2 dagen per week naar kantoor. Ook al was het advies toen ook 'werk zo veel mogelijk thuis'. Maar wij werkten met intekenlijsten zodat er nooit te veel mensen tegelijk op kantoor waren (max was 30, meestal was er amper de helft) & ik ga op de fiets naar mijn werk. Dus toen vond ik het wel ok, maar sinds half december ben ik maar 1x op kantoor geweest.

Ik vind het verhaal van TO best schokkend eigenlijk! Dat er best veel op kantoor gewerkt wordt, ok dat wist ik, maar dat er dus kennelijk bij sommige bedrijven door (vrijwel) iedereen (vrijwel) elke dag naar kantoor wordt gegaan, vind ik schokkend!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Lady_Day schreef:
21-03-2021 16:36
Ja, totdat er een uitbraak is. Dat hebben wij gehad op een van onze kantoren. 50 van de 300 medewerkers besmet. Ik wist niet wat ik hoorde, ik dacht dat iedereen wel thuis zou werken.
Bij ons ook. In 1x een aantal collega’s tegelijk besmet die nagenoeg elke dag naar kantoor kwamen. Waarvan 3 in hetzelfde team. Toen moesten ze wel het thuiswerken faciliteren.
lilalinda schreef:
Van thuiswerken gaat de economie niet naar de kloten.
Oriander schreef:
21-03-2021 16:37
De economie gaat helemaal niet naar de kloten als mensen met een kantoorbaan thuis werken.
toch draaien bedrijven minder goed, als mensen elkaar niet zien. We zijn nou eenmaal non-verbaal ingestelde types
lilalinda schreef:
21-03-2021 16:51
toch draaien bedrijven minder goed, als mensen elkaar niet zien. We zijn nou eenmaal non-verbaal ingestelde types
Er zijn ook bedrijven heel enthousiast over thuiswerken. Die willen straks niet meer anders.
Oriander schreef:
21-03-2021 16:58
Er zijn ook bedrijven heel enthousiast over thuiswerken. Die willen straks niet meer anders.
Bij mijn vriend op het werk (soort gelijk bedrijf) hebben ze gemerkt dat thuiswerken heel goed gaat. Maar bij mijn nieuwe baan hebben ze het nog niet eens geprobeerd helaas..
Oriander schreef:
21-03-2021 16:58
Dat geloof ik wel hoor. Maar dat zal niet overal gelden.
Hier word ik dus echt pissig om. Het is gewoon nog steeds thuiswerken tenzij dat niet anders kan.

Scholen krijgen nu de schuld maar sommige ouders zijn meteen naar kantoor gevlogen zodra de scholen weer open gingen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
21-03-2021 17:03
Hier word ik dus echt pissig om. Het is gewoon nog steeds thuiswerken tenzij dat niet anders kan.

Scholen krijgen nu de schuld maar sommige ouders zijn meteen naar kantoor gevlogen zodra de scholen weer open gingen.
eens, het voelt zo dubbel en ik ga morgen maar wel weer naar kantoor maar ga wel het gesprek aan. Jammer om te weten dat een werkgever niet het beste met mij voorheeft wat betreft gezondheid.

edit: en zo dus ook bijdraagt aan weer nieuwe besmettingen. Ik kan namelijk mijn vriend weer besmetten, etc.
anoniem_64c7f44b69238 wijzigde dit bericht op 21-03-2021 17:06
10.19% gewijzigd
Wat mij betreft worden boetes vertienvoudigt voor bedrijven die zo werken. Of misschien wel verplicht een maandje sluiten of zo. Het is met de huidige technologie absoluut niet nodig om kantoorwerk op kantoor te doen. Ja, het is leuker om met mensen samen te werken, maar toch echt minder leuk als je daardoor ziek wordt. En het gebrek aan contact is makkelijk op te lossen. Iedereen heeft een telefoon dus bel elkaar gewoon eens ook als er niets concreets te bespreken is.
Lotus5528 schreef:
21-03-2021 17:06
eens, het voelt zo dubbel en ik ga morgen maar wel weer naar kantoor maar ga wel het gesprek aan. Jammer om te weten dat een werkgever niet het beste met mij voorheeft wat betreft gezondheid.
Niet met jou en niet met de maatschappij.
suzyqfive schreef:
21-03-2021 17:03
Volwassenen zouden juist een stapje terug moeten doen, zodat voor kinderen meer versoepelingen mogelijk zijn.
lilalinda schreef:
21-03-2021 17:01
Dat geloof ik wel hoor. Maar dat zal niet overal gelden.
Dat geloof ik meteen, maar om nou te stellen dat de hele economie naar de kloten gaat van een beetje thuiswerken is zwaar overdreven. En voor het milieu en het klimaat en zo is thuiswerken zelfs een zegen. Ik snap ook niet dat er niet op gehandhaafd wordt maar dat zal wel te maken hebben met VVD en werkgeversvriendjes en zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven