Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.



Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?



Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Maar is bij jullie de uitkering al gestort?
Alle reacties Link kopieren
Mijn uitkering is al gestort
Alle reacties Link kopieren
@Ditte: zit inderdaad te denken aan vrijwilligerswerk of cursus. Ik heb alleen geen idee wat... eerst nog even de laatste weken uitwerken wat ook al mijn energie vreet. Ik heb helaas niet genoeg verlofuren om mijn pasje eerder in te leveren....



Mijn dag word ook te lang als ik een wekker ga zetten. Meestal ben ik uit mezelf wel rond 8 uur wakker.
Dat herken ik, Limara. Ik had wél genoeg verlof-uren, maar wij hadden een vakantie-stop in december en begin januari, ivm de drukte vanwege de feestdagen, Ik heb mezelf die laatste weken echt door moeten slepen. Heel pittig. Dus ik weet hoe jij je voelt. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Hier gelukkig niet werkeloos, maar zo elke 2 jaar wel een maand of 3 helaas. En wat voor mij goed werkte was om een dag/weekplanning voor mezelf aan te houden. Met daarin dingen als solliciteren, huishouden, hardlopen, hond, klussen en lanterfanten. Zo had ik ook 'werk' en deed ik tenminste elke dag wat nuttigs.
Alle reacties Link kopieren
Was vandaag half 12 wakker!! Zelf ook niet echt blij mee, maar het is buiten ook zo koud dus dan blijf je toch maar de hele dag binnen! Helaas staan er echt geen vacatures op de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:lola712 schreef op 10 februari 2017 @ 00:23:

Ik herken dat van geen dagritme ook. Waarom zou ik gewoon om 7 uur opstaan? Dan duurt de dag heeeeel lang, zeker als je geen planning hebt. Uurtje schoonmaken en dan zit je plicht er weer op. Thuiszitten is ook niet goedkoop trouwens.. kachel staat toch vaker aan, je eet toch wel de hele dag door en drinkt meer koffie en thee dan wanneer je die kosteloos op het werk zou pakken overdag.Daar baalde ik ook al zo van. Dat ik juist in de winter werkeloos moest raken. In het begin ging ik vaak met mijn laptop naar de bibliotheek. Dan was ik er tenminste uit en in de bieb is het lekker warm en heb je fijne plekken om te werken. Nu zit ik toch liever thuis. Jammer dan dat de kachel de hele dag aan staat.
+
Ik snap dat dus echt niet dat mensen zich gaan vervelen of nutteloos voelen. Ik heb 24 jaar geleden zelf mijn baan opgezegd en heb me nog geen minuut verveeld. Lekker uitslapen, dan koffie en de krant lezen op mijn gemak en op internet kijken.Uitgebreid douchen, optutten, haren doen en mooi aankleden. Ik hou de huishouding bij en kook uitgebreid. Ik ga vaak op visite en ontvang ook veel visite. Ga graag winkelen of lunchen met vriendinnen. Ik doe vrijwilligerswerk. Ik lees graag en ben graag bezig met muziek. Sinds kort ga ik ook weer sporten. In de zomer ben ik vaak in de tuin. Ik kom altijd tijd te kort.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabinevermeer schreef op 10 februari 2017 @ 14:37:

[...]





Daar baalde ik ook al zo van. Dat ik juist in de winter werkeloos moest raken. In het begin ging ik vaak met mijn laptop naar de bibliotheek. Dan was ik er tenminste uit en in de bieb is het lekker warm en heb je fijne plekken om te werken. Nu zit ik toch liever thuis. Jammer dan dat de kachel de hele dag aan staat.Ook voor je gemoedstoestand is de zomer beter. Nu is het al weken kwakkelweer en heel grauw buiten. Dan voel je je nóg meer nutteloos heb ik het idee. Ook al kan je de hele dag films/series kijken, het kijkt niet zo lekker weg als nadat je een drukke dag gehad hebt op je werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 10 februari 2017 @ 14:57:

Ik snap dat dus echt niet dat mensen zich gaan vervelen of nutteloos voelen. Ik heb 24 jaar geleden zelf mijn baan opgezegd en heb me nog geen minuut verveeld. Lekker uitslapen, dan koffie en de krant lezen op mijn gemak en op internet kijken.Uitgebreid douchen, optutten, haren doen en mooi aankleden. Ik hou de huishouding bij en kook uitgebreid. Ik ga vaak op visite en ontvang ook veel visite. Ga graag winkelen of lunchen met vriendinnen. Ik doe vrijwilligerswerk. Ik lees graag en ben graag bezig met muziek. Sinds kort ga ik ook weer sporten. In de zomer ben ik vaak in de tuin. Ik kom altijd tijd te kort.Dan heb je dus veel mensen die op dezelfde manier leven. Als je veel met mensen omgaat die overdag werken ben je dus wél de hele dag alleen en kan je niet ff gaan lunchen of op visite, want die zijn gewoon aan het werk en niet thuis. Als je gewoon in je eentje woont heb je een hele lege dag. Woon je met huisgenoten of je partner dan heb je al een iets andere daginvulling lijkt me, of iets om naar uit te kijken. Voor mij voelen alle dagen gewoon heel saai en lang. De weekenden misschien nog wel saaier want dan staat het werkende leven stil dus komen er ook geen vacatures bij of zijn veel instanties gesloten.
Ik heb ook wel vriendinnen die wel werken maar geen enkele full time. Zo heb ik een vriendin die elke woensdag en vrijdag vrij is en op die dagen ga ik vaak met haar wat doen en op andere dagen weer met andere vriendinnen of iets met zijn allen.

Waarom zijn de weekenden nog saaier Lola? Dan zijn er toch veel mensen vrij en kun je met hen afspreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:lola712 schreef op 10 februari 2017 @ 15:18:

[...]





Dan heb je dus veel mensen die op dezelfde manier leven. Als je veel met mensen omgaat die overdag werken ben je dus wél de hele dag alleen en kan je niet ff gaan lunchen of op visite, want die zijn gewoon aan het werk en niet thuis. Als je gewoon in je eentje woont heb je een hele lege dag. Woon je met huisgenoten of je partner dan heb je al een iets andere daginvulling lijkt me, of iets om naar uit te kijken. Voor mij voelen alle dagen gewoon heel saai en lang. De weekenden misschien nog wel saaier want dan staat het werkende leven stil dus komen er ook geen vacatures bij of zijn veel instanties gesloten.Precies dit. Daarbij is werk natuurlijk ook een inkomen. Voor veel mensen dus ook nog financiële stress naast de verveling, vooral alleenstaanden! Die kunnen niet ''genieten'' van werkloosheid maar hebben rekeningen liggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:limara schreef op 10 februari 2017 @ 15:28:

[...]





Precies dit. Daarbij is werk natuurlijk ook een inkomen. Voor veel mensen dus ook nog financiële stress naast de verveling, vooral alleenstaanden! Die kunnen niet ''genieten'' van werkloosheid maar hebben rekeningen liggen.



Hoezo alleenstaanden????

In een gezin komen ook gewoon de rekeningen binnen hoor, die moeten ook betaald worden!

Ik heb ook een tijd in de WW gezeten en vond het de hel! Buiten het nutteloos voelen, begonnen na een tijdje de financiën ook een serieuze rol te spelen.
Ik kan me voorstellen dat financiele stress heel vervelend is maar daar heeft TO het niet over. Het topic gaat over verveling en daar kan ik me niks bij voor stellen. Maar ook al heb je financiele stress probeer dan toch een beetje te genieten van je vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 10 februari 2017 @ 15:24:

Ik heb ook wel vriendinnen die wel werken maar geen enkele full time. Zo heb ik een vriendin die elke woensdag en vrijdag vrij is en op die dagen ga ik vaak met haar wat doen en op andere dagen weer met andere vriendinnen of iets met zijn allen.

Waarom zijn de weekenden nog saaier Lola? Dan zijn er toch veel mensen vrij en kun je met hen afspreken.Omdat ze in de weekenden vaak doen waar ze doordeweeks niet aan toekomen, dus tijd is schaars voor hen. En ik maak daar blijkbaar geen onderdeel van uit of in ieder geval niet als prioriteit.
Alle reacties Link kopieren
quote:biekoe schreef op 10 februari 2017 @ 15:37:

[...]





Hoezo alleenstaanden????

In een gezin komen ook gewoon de rekeningen binnen hoor, die moeten ook betaald worden!

Ik heb ook een tijd in de WW gezeten en vond het de hel! Buiten het nutteloos voelen, begonnen na een tijdje de financiën ook een serieuze rol te spelen.Omdat je geen kosten kunt delen? De verwarming staat hoe dan ook aan voor één persoon of als er nou 4 personen wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 10 februari 2017 @ 15:54:

Ik kan me voorstellen dat financiele stress heel vervelend is maar daar heeft TO het niet over. Het topic gaat over verveling en daar kan ik me niks bij voor stellen. Maar ook al heb je financiele stress probeer dan toch een beetje te genieten van je vrijheid.Toch voelt het niet als vrijheid. Je moet jezelf de hele tijd verdedigen waarom jij werkloos bent of heel goed aantonen wat je gedaan hebt deze maand om je uitkering te 'verdienen'. En het blijft een lastige vraag als mensen vragen waar je werkt en jij dan moet uitleggen hoe of wat. De eerste paar dagen/weken lijkt het wel chill, maar na een paar maanden ben je echt wel klaar met geen invulling of de vrijheid om zoveel te internetten/series te kijken als je wilt.
Ik heb mijn uitkering de 6e ontvangen. Vandaag een lekker productief dagje, naar mijn cursus geweest en 2 brieven geschreven. De cursus was erg boeiend en mijn brieven zijn gericht op leuke vacatures dus ik ben helemaal blij.



Bij mij wisselt mijn stemming nogal. Op grauwe dagen met weinig invulling kan ik me echt down voelen. Op dagen dat ik leuke vacatures vind en weer een brief de deur uit kan doen, voel ik me logisch gezien veel beter. Voelt weekend voor jullie als weekend? Bij mij redelijk omdat ik dan veel sociale dingen doe.



Coursera ga ik zeker ook even naar kijken! Ik ga nu ook vrijwilligerswerk doen wat goed te combineren is met een eventuele baan. Mijn financiële situatie wordt nijpend wanneer mijn ww op zou houden. Gelukkig heb ik nog een jaar recht erop waardoor ik nu vooral solliciteer op banen in mijn vakgebied en die me leuk lijken. Maar ik heb er ook geen moeite mee wanneer dit meer dan een half jaar niks zou op leveren, om op banen te solliciteren buiten mijn vakgebied om.



Doen jullie aan netwerken en op welke manier?
quote:lola712 schreef op 10 februari 2017 @ 15:59:

[...]



Toch voelt het niet als vrijheid. Je moet jezelf de hele tijd verdedigen waarom jij werkloos bent of heel goed aantonen wat je gedaan hebt deze maand om je uitkering te 'verdienen'. En het blijft een lastige vraag als mensen vragen waar je werkt en jij dan moet uitleggen hoe of wat. De eerste paar dagen/weken lijkt het wel chill, maar na een paar maanden ben je echt wel klaar met geen invulling of de vrijheid om zoveel te internetten/series te kijken als je wilt.Tja, dan zit ik heel anders in elkaar want na 24 jaar geniet ik nog steeds van mijn vrijheid en verveel me nooit. Ik moet er niet aan denken om te moeten gaan werken. Gelukkig hoeft dat ook niet.
quote:lola712 schreef op 10 februari 2017 @ 15:59:

[...]



Toch voelt het niet als vrijheid. Je moet jezelf de hele tijd verdedigen waarom jij werkloos bent of heel goed aantonen wat je gedaan hebt deze maand om je uitkering te 'verdienen'. En het blijft een lastige vraag als mensen vragen waar je werkt en jij dan moet uitleggen hoe of wat. De eerste paar dagen/weken lijkt het wel chill, maar na een paar maanden ben je echt wel klaar met geen invulling of de vrijheid om zoveel te internetten/series te kijken als je wilt.Het voelt niet als vrijheid iid. Blondie jij hebt er zelf voor gekozen, ik niet. En ik vind het vervelend om te moeten vertellen dat ik werkloos ben. Sluit me dus ook bij Lola aan.
quote:Blondie456 schreef op 10 februari 2017 @ 16:01:

[...]



Tja, dan zit ik heel anders in elkaar want na 24 jaar geniet ik nog steeds van mijn vrijheid en verveel me nooit. Ik moet er niet aan denken om te moeten gaan werken. Gelukkig hoeft dat ook niet.Maar Blondie fijn dat jij het zo voelt hoor maar ik zocht eigenlijk mensen die zich in mijn verhaal herkennen. Natuurlijk mag je je aandeel hebben in dit topic. Maar het helpt niet echt om te horen dat jij er niet aan moet denken om te werken. Dit wil ik juist het liefst wel.
quote:lola712 schreef op 10 februari 2017 @ 15:59:

[...]



Toch voelt het niet als vrijheid. Je moet jezelf de hele tijd verdedigen waarom jij werkloos bent of heel goed aantonen wat je gedaan hebt deze maand om je uitkering te 'verdienen'. En het blijft een lastige vraag als mensen vragen waar je werkt en jij dan moet uitleggen hoe of wat. De eerste paar dagen/weken lijkt het wel chill, maar na een paar maanden ben je echt wel klaar met geen invulling of de vrijheid om zoveel te internetten/series te kijken als je wilt.Zo heb ik mijn 2 jaar durende werkloosheid ook ervaren. Ik voelde me gewoon schuldig als ik eens wat leuks deed omdat ik het gevoel had dat ik het niet verdiende. En de denigrerende opmerkingen van sommige mensen maakten het er ook niet bepaald beter op.
Alle reacties Link kopieren
quote:biekoe schreef op 10 februari 2017 @ 15:37:

[...]





Hoezo alleenstaanden????

In een gezin komen ook gewoon de rekeningen binnen hoor, die moeten ook betaald worden!

Ik heb ook een tijd in de WW gezeten en vond het de hel! Buiten het nutteloos voelen, begonnen na een tijdje de financiën ook een serieuze rol te spelen.Dan heb je me verkeerd begrepen natuurlijk geld dit ook voor vele gezinnen, op 1 inkomen leven is in deze tijd lastig. Maar voor alleenstaanden lijkt me dit nog iets moeilijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katalina schreef op 10 februari 2017 @ 16:08:

[...]





Zo heb ik mijn 2 jaar durende werkloosheid ook ervaren. Ik voelde me gewoon schuldig als ik eens wat leuks deed omdat ik het gevoel had dat ik het niet verdiende. En de denigrerende opmerkingen van sommige mensen maakten het er ook niet bepaald beter op.En al die goedbedoelde adviezen of baantjes die ze voor je vinden... tja die heb ik zelf ook voorbij zien komen maar je moet nog wel aangenomen worden!
quote:biekoe schreef op 10 februari 2017 @ 15:37:

[...]





Hoezo alleenstaanden????

In een gezin komen ook gewoon de rekeningen binnen hoor, die moeten ook betaald worden!

Ik heb ook een tijd in de WW gezeten en vond het de hel! Buiten het nutteloos voelen, begonnen na een tijdje de financiën ook een serieuze rol te spelen.



Nou dat is dus in mijn geval. Gezin met 1 kind, ww loopt nog een paar maanden en dan volgt er geen bijstand als ik geen werk heb gevonden.

Mocht ik binnen een paar maanden niks vinden, en er volgt geen bijstand, dan kunnen we hier niet blijven wonen. Koophuis staat onder water dus verkopen levert enorme restschuld op. De hypotheekverstrekker is al op de hoogte en gaat ons helpen. Op welke manier weten we nog niet, maar het kan zijn dat ons huis dan gedwongen verkocht gaat worden.

Zorgen zat dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven