Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.



Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?



Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
quote:limara schreef op 14 februari 2017 @ 20:32:

Bijzondere reacties... blijkbaar van mensen die een goed verdienend man hebben? Dat geld helaas niet voor iedereen! Ik vind het ook erg denigrerend klinken hoestdrank....



Wat een slecht scenario Joy. ... :( hoop echt dat het niet zo ver komt. Krijgen jullie hulp van het uwv, of gaat dat ook alleen maar digitaal tegenwoordig?

De overheid boeit het niets nee....



Wat voor cursus volg je ditte? Als ik vragen mag. Fijn dat er wat sollicitaties lopen!



Hier alweer een afwijzing verder.... En nog even de laatste loodjes op het werk. Solliciteren onder werktijd lukt ook niet, want de baas verwacht nog steeds productie in onze laatste maand (!) en je voelt dat er op je wordt gelet. Voor de achterblijvers is het ook niet leuk, sfeer is echt snijdend. Geen greintje respect voor medewerkers. Sta soms op het punt om me maar ziek te melden, maar vrees dat dat niet slim is qua referentie.....



Sterkte met de laatste loodjes op je werk. Lijkt me echt heel k*t! Wanneer is je laatste werkdag?



Ik doe een cursus op het gebied van psychologie. Erg interessant!
quote:lola712 schreef op 14 februari 2017 @ 20:59:

Hier beetje down dagje. Mocht laatst op gesprek komen bij een bedrijf, maar helaas niet geworden. Nu krijg ik exact dezelfde vacature via een uitzendbureau binnen. Ze hebben dus nog steeds geen geschikte persoon gevonden. Komt hard aan, want de afwijzing was een beetje raar: geschikt voor de baan maar ze wouden een zelfverzekerder persoon, dus enkel je werk goed doen telt tegenwoordig ook niet meer. Toch maar gereageerd, aan motivatie geen gebrek...



Gelukkig schijnt de zon, dat maakt deze 'eindeloze vakantie' wat dragelijker.Maar enkel je werk goed doen, is toch ook niet hoe het echt werkt? Vaak gaat het ook om de klik en of je net die ene bent die gezocht wordt. Ik ben laatst ook afgewezen, voelde me even rot maar nu weer door. Zonde om erin te blijven hangen toch? Je post druipt echt van de negativiteit. Niet slecht bedoelt maar dit straal je dan ook uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:limara schreef op 14 februari 2017 @ 20:32:



Wat een slecht scenario Joy. ... :( hoop echt dat het niet zo ver komt. Krijgen jullie hulp van het uwv, of gaat dat ook alleen maar digitaal tegenwoordig?

De overheid boeit het niets nee....





Uwv zegt dat er via de wet geregeld is hoelang iemand een uitkering krijgt.

De gemeente kan niets doen.

En de woningcorporatie zegt dat het niet hun schuld is dat wij beide werkloos zijn en dat zij niet verantwoordelijk zijn dat wij op straat komen te staan en daarom ons ook geen urgentie voor een huis kunnen geven.



Toch fijn dat Nederland meedenkt als een gezin met 2 kinderen op straat komt te staan!
Kunnen jullie ondanks allles nog een beetje van de zon genieten? Eerder kon ik me daar zo schuldig over voelen. Iedereen werkt, ik niet, maar ik geniet wel van een zonnige dag. Inmiddels kan ik dit loslaten want er komt vast iets leuks op mijn pad.
Alle reacties Link kopieren
quote:limara schreef op 14 februari 2017 @ 20:32:

Bijzondere reacties... blijkbaar van mensen die een goed verdienend man hebben? Dat geld helaas niet voor iedereen! Ik vind het ook erg denigrerend klinken hoestdrank.....

Een goed verdienende man? Wat een lachertje. Nee hoor, ik dop mijn boontjes zelf.



En ik bedoelde het serieus hoor. Als je me dan niet lief meer vindt, jammer dan. Als je niet de mogelijkheid hebt om zoals ik voor jezelf te beginnen om wat voor reden dan ook, dan ben je dus tot de WW en het UWV veroordeeld. En dat is over het algemeen geen pretje, wat ook mijn ervaring was.



Of heb je alle berichten over het totale falen van het UWV de laatste tijd soms gemist? Zelfs de dienst zelf geeft inmiddels toe dat ze mensen massaal demotiveren door ze letterlijk als nummertje te behandelen. Het lijkt me heel moeilijk om dan al snel niet volledig depressief te worden als je echt graag weer aan de slag wil.



Getuige trouwens ook veel opmerkingen in dit topic, die er vaak over gaan hoe als werkzoekende een beetje positief de dag door te komen.
Slik maar door het is goed voor je!
Alle reacties Link kopieren
quote:ditte_ schreef op 15 februari 2017 @ 14:30:

Kunnen jullie ondanks allles nog een beetje van de zon genieten? Eerder kon ik me daar zo schuldig over voelen. Iedereen werkt, ik niet, maar ik geniet wel van een zonnige dag. Inmiddels kan ik dit loslaten want er komt vast iets leuks op mijn pad.Goed zo, lekker genieten van dat zonnetje. Beter nu dan wanneer je zo meteen weer hele dagen binnen aan het werk bent toch? :p
Slik maar door het is goed voor je!
Alle reacties Link kopieren
Ach bah joyj, wat erbij naar vooruitzicht. Kan de sociale dienst ook niet meedenken? Hopelijk komt het allemaal niet zover, gelukkig jullie nog even de tijd.



Vervelend hè, die afwijzingen op sollicitaties en gesprekken. Vooral als het om een beetje vage redenen is. Ik had laatst uren gezwoegd op een goede brief en cv, pastte volledig in het profiel en kreeg als afwijzing 'onze keuze is niet op u gevallen' . Geen reden verder, alleen dat. Daar kan ik dan ook echt stevig van balen.



Hier vandaag een uitnodiging voor een gesprek gekregen, dus daar blij mee.



Ow en ik geniet ook echt wel hoor! Heb de zorg voor een kleine meid en geniet van de leuke dingen die we nu samen kunnen doen. Helemaal nu het weer wat beter wordt. En daar voel ik me ook totaal niet schuldig over haha. Hopelijk kunnen jullie toch ook wel een beetje genieten.
quote:hoestdrank schreef op 15 februari 2017 @ 14:35:

[...]



Een goed verdienende man? Wat een lachertje. Nee hoor, ik dop mijn boontjes zelf.



En ik bedoelde het serieus hoor. Als je me dan niet lief meer vindt, jammer dan. Als je niet de mogelijkheid hebt om zoals ik voor jezelf te beginnen om wat voor reden dan ook, dan ben je dus tot de WW en het UWV veroordeeld. En dat is over het algemeen geen pretje, wat ook mijn ervaring was.



Of heb je alle berichten over het totale falen van het UWV de laatste tijd soms gemist? Zelfs de dienst zelf geeft inmiddels toe dat ze mensen massaal demotiveren door ze letterlijk als nummertje te behandelen. Het lijkt me heel moeilijk om dan al snel niet volledig depressief te worden als je echt graag weer aan de slag wil.



Getuige trouwens ook veel opmerkingen in dit topic, die er vaak over gaan hoe als werkzoekende een beetje positief de dag door te komen.Tja ieder zijn eigen ervaring. Om over mezelf te spreken, ik geef mijn sollicitatie activiteiten door en verder heb ik weinig met het UWV van doen. Ik leg mijn baankansen niet in hun handen maar ben zelf actief op zoek. Dus weinig negatiefs over het UWV vanuit mijn kant. Voelt voor mij niet alsof ik tot het UWV veroordeeld ben. Behalve dat ik er mijn WW van ontvang.
quote:Chica-1983 schreef op 15 februari 2017 @ 14:50:

Ach bah joyj, wat erbij naar vooruitzicht. Kan de sociale dienst ook niet meedenken? Hopelijk komt het allemaal niet zover, gelukkig jullie nog even de tijd.



Vervelend hè, die afwijzingen op sollicitaties en gesprekken. Vooral als het om een beetje vage redenen is. Ik had laatst uren gezwoegd op een goede brief en cv, pastte volledig in het profiel en kreeg als afwijzing 'onze keuze is niet op u gevallen' . Geen reden verder, alleen dat. Daar kan ik dan ook echt stevig van balen.



Hier vandaag een uitnodiging voor een gesprek gekregen, dus daar blij mee.



Ow en ik geniet ook echt wel hoor! Heb de zorg voor een kleine meid en geniet van de leuke dingen die we nu samen kunnen doen. Helemaal nu het weer wat beter wordt. En daar voel ik me ook totaal niet schuldig over haha. Hopelijk kunnen jullie toch ook wel een beetje genieten.Misschien kun je er dan eens achteraan bellen waarom je dan toch niet in hun plaatje past? Kun je ook weer gebruiken in volgende sollicitaties. Gefeliciteerd met je gesprek!!!! Wanneer mag je op gesprek komen?
Alle reacties Link kopieren
Zo ervaar ik het ook hoor ditte, ik heb ook geen verwachtingen richting het UWV behalve dan de uitbetaling van de WW. Dus ook geen negatieve ervaringen.



Ja, ik heb gebeld. Ze hadden zoveel sollicitaties dat ze onmogelijk per kandidaat konden beargumenteren waarom er niet voor hen was gekozen. Mijn gegevens waren al vernietigd dus ze kon me niet verder helpen. Nou maakt het mij niet uit dat ze me afwijzen en ik snap best dat er soms gewoon een voorkeur is voor andere kandidaten (woont nog dichterbij, jonger/ouder, liever een man etc). Veel van die wensen staan dan, om logische redenen, niet in de vacature maar geven wel de doorslag bij de selectie. Wat mij steekt is het gemak waarmee je wordt afgeserveerd en het gebrek aan respect voor de tijd en moeite die je hebt genomen voor een sollicitatie. Gelukkig gaat het ook regelmatig anders hoor en krijg ik ook vaak wel fijne feedback.



Volgende week is mijn gesprek!
Heel veel succes! Hoeveel uur wil je gaan werken en welke sector is het?



Ik zei gister nog tegen mijn vriend dat bedrijven volgens mij vaak brieven niet lezen. Dat is wel even balen wanneer ik een afwijzing krijg. Maar ik besef ook dat het ook erg last is om 200 brieven te gaan lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit als recruiter gewerkt en weet dus hoe het werkt, inderdaad zo'n 90% van de brieven wordt niet gelezen. Geeft niet, maar er is altijd een reden waarom je wordt afgewezen, soms gebaseerd op alleen je cv inderdaad. Maar ik vind het wel zo respectvol om die reden dan te communiceren.



Ik heb een voorkeur voor 28-32 uur, maar solliciteer eigenlijk op alles qua uren.
Alle reacties Link kopieren
@lola712; balen van die afwijzing! Maar dat er nog steeds niemand is gevonden, kan ook een geld kwestie zijn misschien? Als een vacature eerst bij het bedrijf zelf uit staat, en later ineens via een uitzendburo..... dan is het voor het bedrijf misschien goedkoper om toch extern te werven. Goed dat je alsnog hebt gereageerd!



@ditte; ik moet nog 2 weken werken.... . Je cursus klinkt interessant! Heeft dat al raakvlakken met je laatste baan, of echt als een switch?



@Joy; erg moeilijk.... urgentie gaat dus ook niet. Inderdaad, kan de sociale dienst meedenken?



@hoestdrank, dan verschillen de meningen over het uwv, van een eerdere werkloze periode had ik echt geen ''last'' van ze, maar gewoon erg weinig contact en alles gaat digitaal. Fijn dat je voor jezelf bent begonnen, maar dat kan/wil niet iedereen.

Ik verwacht ook verder helemaal niets van het uwv, ik ken persoonlijk ook niemand die dankzij uwv een baan heeft gevonden.



@chica, fijn, een gesprrek in de planning! De standaard afwijzingen zijn inderdaad het meest frustrerend.



Vandaag een lekker dagje in de zon gehad, morgen maar weer met frisse tegenzin aan het werk....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag wel genoten van het zonnetje. Meteen bezig met mijn huisje wat leuker te maken voor het voorjaar. Je moet toch wat met je tijd!! Sowieso kost solliciteren ook tijd, want vandaag helaas niks vernomen op lopende zaken! Dus je bent niet meteen morgen aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
[quote]limara schreef op 15 februari 2017 @ 17:43:



@Joy; erg moeilijk.... urgentie gaat dus ook niet. Inderdaad, kan de sociale dienst meedenken?



Die kunnen ook niets doen behalve te vertellen dat als wij geen verblijfplaats hebben dat wij ook geen uitkering krijgen.
@limara het is een persoonlijke interesse van me de cursus. Gaat vooral over persoonlijke groei. Na mijn burn out besef ik me dat ik zelf als persoon ook heel belangrijk ben. Sterkte met de laatste loodjes!



@ Joy wat een moeilijke situatie. Ik kan me niet voorstellen dat een gezin op straat wordt gezet. Kunnen we met je meedenken qua baan mogelijkheden voor jullie beide? Ik weet niet in welke regio je woont?



@ Lola ik wacht ook op een aantal lopende zaken, ben echt steeds mijn mail aan het checken haha.
Nou door dat grijze weer knalt gelijk mijn humeur naar beneden. Heb echt even een dikke baalochtend. Het voelt alsof ik nooit meer aan het werk kom. Ik weet best dat dit niet zo is maar bah! Laten jullie die gevoelens wel toe of probeer je ze te negeren?
Alle reacties Link kopieren
Zojuist op het Journaal gehoord over de doodberekeningen van de programma's van de politieke partijen gehoord; Iedereen met een baan gaat er op vooruit en de werkloosheid is flink gedaald. Ja hoor, wrijf 't er maar even in!!!
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Raldy schreef op 16 februari 2017 @ 12:46:

Zojuist op het Journaal gehoord over de doodberekeningen van de programma's van de politieke partijen gehoord; Iedereen met een baan gaat er op vooruit en de werkloosheid is flink gedaald. Ja hoor, wrijf 't er maar even in!!!





Ik heb het net gezien op tv. Er schijnt een economische groei te zijn. Bijna elke dag kijk ik op de vacature sites. Hier in het hoge noorden schiet het niet op qua banen.

En als je er al 1 krijgt dan is het weer voor een half jaartje en dan begint de ellende weer.



Voor 2012 had ik een vaste baan, Door een reorganisatie moest ik eruit . Daarna had ik wel werk maar het was elke keer maximaal een half jaar. Sinds vorig jaar voor het eerst zo lang in de ww. En ik word er niet jonger op en daardoor steeds moeilijker bemiddelaar.



De politieke partijen kunnen zich beter op richten dat er minder aan flexwerken wordt gedaan en meer aan vaste contracten.



Ik denk dat zodra de mens meer vastigheid krijgt, de economie een enorme boost krijgt.....
.
@Joyj

Consumenten zullen meer uit gaan geven bij werkzekerheid en dat is goed voor de economie.



Echter, bedrijven zullen minder snel gaan groeien omdat groei in personeel dan ook flinke financiële risico's met zich meebrengt, wat weer betekent dat het totaal aantal beschikbare (vaste) banen omlaag zal gaan.



Ook al worden we niet allemaal even vrolijk van al die flexibiliteit op de arbeidsmarkt, dan heb ik toch liever telkens even werk dan helemaal geen werk.
quote:Raldy schreef op 16 februari 2017 @ 12:46:

Zojuist op het Journaal gehoord over de doodberekeningen van de programma's van de politieke partijen gehoord; Iedereen met een baan gaat er op vooruit en de werkloosheid is flink gedaald. Ja hoor, wrijf 't er maar even in!!!Wat een negatieve insteek. Ik hoorde hetzelfde bericht en dacht juist "mooi, minder werkloosheid is meer kans op werk!"
quote:ditte_ schreef op 16 februari 2017 @ 10:01:

Nou door dat grijze weer knalt gelijk mijn humeur naar beneden. Heb echt even een dikke baalochtend. Het voelt alsof ik nooit meer aan het werk kom. Ik weet best dat dit niet zo is maar bah! Laten jullie die gevoelens wel toe of probeer je ze te negeren?



Een keer een baaldag mag natuurlijk best, dat gevoel is er en mag er ook gewoon zijn en daar moet je mee dealen.



Maar laat het niet te lang doorsudderen, want dan ga je dat gevoel ook uitstralen. En als je die wanhoop eenmaal uitstraalt, dan wordt het een self fulfilling prophecy. Mensen (en dus ook recruiters) wijzen wanhoop af en voelen het instinctief aan bij anderen.



Je kunt je energie dus beter steken in positieve actie. Wat we zelf denken en verwachten, heeft echt ongelooflijk veel invloed op ons leven, en de kracht van positief denken wordt vaak enorm onderschat.



Als je bijvoorbeeld heilig gelooft in dat er wel iets op je pad zal komen, dan is de kans groter dat dit ook echt gebeurt, om de simpele reden dat je je open stelt voor die kansen en ze ook gaat zien en herkennen als ze voorbij komen. (Vergelijk het maar met de auto van je eerste vriendje of vriendinnetje. Die auto was jou waarschijnlijk nog nooit opgevallen, maar toen hij/zij in je leven kwam, zag je ze opeens overal rijden).
quote:ditte_ schreef op 15 februari 2017 @ 15:13:

Heel veel succes! Hoeveel uur wil je gaan werken en welke sector is het?



Ik zei gister nog tegen mijn vriend dat bedrijven volgens mij vaak brieven niet lezen. Dat is wel even balen wanneer ik een afwijzing krijg. Maar ik besef ook dat het ook erg last is om 200 brieven te gaan lezen.



Er zijn tegenwoordig zelfs programma's die CV's selecteren op steekwoorden en recruiters die nog handmatig werken doen dan ook vaak. Om deze reden adviseer ik ook altijd om zoveel mogelijk steekwoorden uit de advertentietekst terug te laten komen in zowel je CV als in je brief.



Pas nadat de CV's op die manier gefilterd zijn, wordt er naar de overgebleven CV's in meer detail gekeken. Zijn het er nog teveel, dan worden er extra criteria bedacht. Reisafstand is al snel zo'n criterium. Maar ook criteria die officiëel niet mogen, worden dan vaak gebruikt (liever een man/vrouw, van leeftijd x, etc "ivm de samenstelling van het team").



Pas als de stapel gereduceerd is tot een behapbaar aantal, dan wordt er een keer een brief gelezen. Toch is brieven schrijven wel heel belangrijk, want dat kan in die laatste fase dus net het verschil maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven