Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
lola712 schreef:
16-11-2017 09:14
Ik ben geen troll maar wel een millennium.. die hebben meer om uit te kiezen en worden dan besluitloos.
Ja joh weer een ander excuus !
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
Ik ben geen troll maar wel een millennium.. die hebben meer om uit te kiezen en worden dan besluitloos.
Sowieso is het 'Millennial' en buiten dat je dus de term al verkeerd gebruikt is het gewoon een excuus, en nog een slecht excuus ook. Dat 'wij' meer hebben om uit te kiezen wil niet zeggen dat je dan maar met je luie reet op de bank moet gaan zitten. Je kan het ook omdraaien, het feit dat 'wij' veel te kiezen hebben wil zeggen dat wij niet vast zitten in de verwachtingen die bij onze sociale status horen. Mijn moeder heeft de huishoudschool gedaan omdat dit hoorde bij haar sociale plaats, als ze in mijn geboortejaar geboren was geweest had ze waarschijnlijk wel kunnen gaan studeren.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
lola712 schreef:

Hahahahaha sorry hoor maar laat me niet lachen. In jouw situatie heb je helemaal niks te kiezen.

Ik ben van dezelfde generatie en ik ben absoluut niet zo besluiteloos en lui als jij.
Maar goed ik ben Simitçi 52 en bijna 20 jaar werkzaam bij mijn huidige werkgever .
Via een vso heb ik per 1-12 geen week meer . Heb er op zich vrede mee en ga op zoek naar een nieuwe werkgever. Mijn CV is niet heel lang heb totaal maar 3 werkgevers gehad .
Ga sowieso hard solliciteren maar ga ook nadenken of ik een andere richting op wil. Ben nu leidinggevende in de detailhandel .
Hoop hier mee te kunnen schrijven en tips en feedback te vinden .
V1k1ng schreef:
16-11-2017 10:17
Sowieso is het 'Millennial' en buiten dat je dus de term al verkeerd gebruikt is het gewoon een excuus, en nog een slecht excuus ook. Dat 'wij' meer hebben om uit te kiezen wil niet zeggen dat je dan maar met je luie reet op de bank moet gaan zitten. Je kan het ook omdraaien, het feit dat 'wij' veel te kiezen hebben wil zeggen dat wij niet vast zitten in de verwachtingen die bij onze sociale status horen. Mijn moeder heeft de huishoudschool gedaan omdat dit hoorde bij haar sociale plaats, als ze in mijn geboortejaar geboren was geweest had ze waarschijnlijk wel kunnen gaan studeren.
En vooral dat laatste inderdaad. Onze generatie heeft zoveel kansen die onze ouders niet hadden. Maak daar gebruik van!
Wat vinden jouw ouders van jouw houding Lola ?
Heb zelf twee jong volwassen zoons die wo volgen, hoop dat ze van ons mee gekregen hebben dat zinloos thuis zitten geen zin heeft en werk in welke vorm dan ook goed voor je is.
lola712 schreef:
Wat heb jij in dan te kiezen? Je hebt geen werk en het lukt je niet om ertussen te komen.

Ik ben dertiger, dus veel ouder dan jij, maar ik werk met veel hardwerkende, fanatieke en positieve millennials die heel goed weten wat ze willen en ik zie deze houding nergens terug. Je bent echt een vat vol excuses. Zoek het nou eens bij jezelf. Jíj moet het doen.

Desnoods maak je een keer de verkeerde keuze, dat geeft toch niet. Ga je weer op zoek naar iets nieuws.
Lola, ik zou je echt adviseren naar de huisarts te stappen en te vragen naar een POH of psycholoog. Als het niet kunnen/durven maken van keuzes er o.a. voor zorgt dat jij een jaar thuis zit, gaat er iets niet goed. Ik bedoel dit niet om je een sneer te geven, maar serieus.

Ook ik kom uit dezelfde generatie als jij, ik ben hoger opgeleid en ik heb wel een baan kunnen vinden, ondanks lichamelijke beperkingen. Het was dus best even een uitdaging om én aan de eisen van werkgever te kunnen voldoen, én mezelf niet voorbij te lopen. Toch gelukt. Niet opgeven, die brieven versturen ook al is de baan op papier wellicht "onder je niveau". Je wilt toch je geld verdienen? Jezelf kunnen onderhouden? Af en toe een leuk nieuw jurkje (of schoenen, whatever) kopen? Lekker een hobby uitvoeren die je leuk vindt? Drankje doen met vriendinnen?

Je moet als starter niet de PERFECTE baan willen hebben, ook al benadrukt het HBO de zelfreflectie, wordt er vaak gesproken over: wie ben ik, wat wil ik nu écht. Heel leuk allemaal, en zeker goed om in je achterhoofd te houden, maar helaas werkt het niet altijd zo in de "volwassenenwereld"
Simitçi schreef:
16-11-2017 10:23
Maar goed ik ben Simitçi 52 en bijna 20 jaar werkzaam bij mijn huidige werkgever .
Via een vso heb ik per 1-12 geen week meer . Heb er op zich vrede mee en ga op zoek naar een nieuwe werkgever. Mijn CV is niet heel lang heb totaal maar 3 werkgevers gehad .
Ga sowieso hard solliciteren maar ga ook nadenken of ik een andere richting op wil. Ben nu leidinggevende in de detailhandel .
Hoop hier mee te kunnen schrijven en tips en feedback te vinden .
Niet veel tips maar één positief feedback'je:Mijn ervaring is dat het vaak als iets positiefs wordt gezien als je voor langere tijd bij een werkgever gezeten hebt. Dus als jij er 3 hebt, en voor langere tijd, is dat juist een voordeel!
Zebrahondje schreef:
16-11-2017 13:15
Lola, ik zou je echt adviseren naar de huisarts te stappen en te vragen naar een POH of psycholoog. Als het niet kunnen/durven maken van keuzes er o.a. voor zorgt dat jij een jaar thuis zit, gaat er iets niet goed. Ik bedoel dit niet om je een sneer te geven, maar serieus.

Ook ik kom uit dezelfde generatie als jij, ik ben hoger opgeleid en ik heb wel een baan kunnen vinden, ondanks lichamelijke beperkingen. Het was dus best even een uitdaging om én aan de eisen van werkgever te kunnen voldoen, én mezelf niet voorbij te lopen. Toch gelukt. Niet opgeven, die brieven versturen ook al is de baan op papier wellicht "onder je niveau". Je wilt toch je geld verdienen? Jezelf kunnen onderhouden? Af en toe een leuk nieuw jurkje (of schoenen, whatever) kopen? Lekker een hobby uitvoeren die je leuk vindt? Drankje doen met vriendinnen?

Je moet als starter niet de PERFECTE baan willen hebben, ook al benadrukt het HBO de zelfreflectie, wordt er vaak gesproken over: wie ben ik, wat wil ik nu écht. Heel leuk allemaal, en zeker goed om in je achterhoofd te houden, maar helaas werkt het niet altijd zo in de "volwassenenwereld"
Ik solliciteer ook juist op die lagere functies maar daar krijg ik bijna geen respons op, of een afwijzing. Fingers crossed voor de startersfunctie.
lola712 schreef:
16-11-2017 13:56
Ik solliciteer ook juist op die lagere functies maar daar krijg ik bijna geen respons op, of een afwijzing. Fingers crossed voor de startersfunctie.
Toen ik net afgestudeerd was ben ik afgewezen voor ongeschoold werk, want mijn salariseis was volgens dit uitzendbureau te hoog. Toen ik aangaf dat minimumloon nog altijd beter was dan bijstand en dat mijn salarisindicatie een indicatie was die bij een baan op 'niveau' hoorde kon ik gewoon de dag erop beginnen. Dus misschien kun je dat gewoon aangeven. Bij ongeschoold werk weten werkgevers toch wel dat er een hoog verloop is, dus dan kun je vanuit daar weer verder zoeken.
Maar Lola, ik ben oprecht benieuwd. Wat vind je nou van al het commentaar dat je hier krijgt? Vind je het onredelijk?
LizBakker schreef:
17-11-2017 07:38
Maar Lola, ik ben oprecht benieuwd. Wat vind je nou van al het commentaar dat je hier krijgt? Vind je het onredelijk?
Ik begrijp het wel. Met mijn leeftijd en opleiding is een jaar thuis natuurlijk best lang. Ik kom er gewoon niet tussen en alle sollicitatieprocedures duren vreselijk lang en lopen dan toch vaak op niets uit. Zelfs mindere en tijdelijke banen is er altijd wel wat. Die baan bij de post was aan alle kanten niet motiverend en zelfs het uwv is het daar nu mee eens. Thuis ben ik ook wel zat. Moet alleen door alle afwijzingen en trage procedures uitkijken dat ik dit demotiverende gevoel niet uitstraal tijdens een sollicitatiegesprek... Ik hoop vandaag echt wat te horen zodat ik weet waar ik aan toe ben. Het proces zal nog wel enkele weken duren mocht ik op gesprek worden uitgenodigd, ze maken niet zo'n haast.
lola712 schreef:
17-11-2017 10:25
Ik begrijp het wel. Met mijn leeftijd en opleiding is een jaar thuis natuurlijk best lang. [...] Het proces zal nog wel enkele weken duren mocht ik op gesprek worden uitgenodigd, ze maken niet zo'n haast.
Ik denk dat iedreen er begrip voor heeft dat het lastig is als starter om ertussen te komen. De verwijten zijn meer op je instelling gericht. Het komt wat passief, afwachtend en kieskeurig over. Daar val ik persoonlijk over, uit principe, maar ook omdat ik oprecht denk dat je er zelf slechter mee af bent. Ik denk echt dat die post of wat dan ook je hele carrière in beweging kan brengen, maar blijkbaar zie jij het niet zo. Ik begrijp niet dat je dat niet tijdelijk doet om bezig te zijn.

[Edit: nog een aanvullende opmerking in reactie op de PostNL baan die niet motiverend was; jij moet jezelf motiveren voor een baan, en niet andersom. De baan is er niet om jou te motiveren.]

Maar goed, hopelijk hoor je snel wat!
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 17-11-2017 11:29
10.61% gewijzigd
Eens met LizBakker!

Misschien voor de hand liggend: heb je je al eens ingeschreven bij uitzendbureaus? Ik denk dat je met jouw opleiding best breed inzetbaar bent. Wellicht kun je daar aangeven open te staan voor zowel vaste als tijdelijke banen, fulltime, parttime; maakt niet zo uit. Geef wel aan waar je goed in bent en minder goed; waar je voorkeuren liggen maar wel dat je dus eventueel best open staat voor andere dingen.

Wanneer een intercedente vervolgens aan komt met een baantje als -noem maar even iets- orderpicker voor een maand, en jij reageert gelijk positief, dan heb je alweer een aantal positieve punten achter je naam:
1. Je reageert snel
2. Ze mogen je gelijk inzetten -> veel intercedenten moeten aan hun targets komen en als jij een "makkelijk inzetbaar persoon bent" is dat erg fijn
3. Zorg dat je binnen dat werk aan je verplichtingen kunt voldoen; wees betrouwbaar
Gevolg: je hebt dan een streep voor op nieuwe binnenkomers. Als ze op het uitzendbureau een volgende opdracht krijgen, denken ze sneller aan jou
En nog een tip: richt je op het positieve! Dus als je dan een gesprek hebt met bijv. een intercedente; geef aan dat je inderdaad nu thuis zit en daarom
al per direct, vanaf volgende week kunt beginnen! En benadruk dat je breed inzetbaar bent (en daartoe bereid)
Zebrahondje schreef:
17-11-2017 11:13
Wanneer een intercedente vervolgens aan komt met een baantje als -noem maar even iets- orderpicker voor een maand, en jij reageert gelijk positief, dan heb je alweer een aantal positieve punten achter je naam:
1. Je reageert snel
2. Ze mogen je gelijk inzetten -> veel intercedenten moeten aan hun targets komen en als jij een "makkelijk inzetbaar persoon bent" is dat erg fijn
3. Zorg dat je binnen dat werk aan je verplichtingen kunt voldoen; wees betrouwbaar
Gevolg: je hebt dan een streep voor op nieuwe binnenkomers. Als ze op het uitzendbureau een volgende opdracht krijgen, denken ze sneller aan jou
Vooral dat laatste, vaak komen de intercedentes ook nog wel eens bij een bedrijf over de vloer. Vaak horen zij dan ook wel of er nog nieuwe vacatures bij komen. Misschien komt er bij zo'n bedrijf waar ze jou als orderpicker neer hebben gezet wel een toffe functie vrij die beter bij jou past. Dan kunnen zij bijv. aangeven "Die Lola, die er altijd is als wij het vragen, die heeft een opleiding gedaan waarmee ze dit werk wel zou kunnen doen. Is zij niks?".

Vanuit jou geldt dat natuurlijk ook, jij hoort dat mevrouw X van de HR afdeling weg gaat, dan kun jij eventueel intern solliciteren (even in overleg met het uitzendbureau). Meestal hebben mensen die intern zitten voorrang op externe kandidaten. En jou kennen ze dan al.
Ik sta ook bij uitzendbureaus ingeschreven, maar ben steeds niet wat ze zoeken. Net weer een afwijzing binnen voor een (simpele) baan (automaten bijvullen in kantine): ''Door het grote aantal reacties kunnen wij kritisch selecteren en rekening houden met beschikbaarheid, enthousiasme, reisafstand, cv-opbouw, branche ervaring etc. ''. Betwijfel of er daadwerkelijk zoveel reacties waren... beschikbaarheid: full time. Reisafstand: 5 minuten, cv-opbouw best oke, branche ervaring... oke niet echt... Maar dit was dus zonder opleiding of zonder werkervaring gevraagd. Gewoon het standaard riedeltje dat je te oud bent, te slim of te snel weg bent. Ook al wil ik er dus gewoon werken... En na deze afwijzing heb je dus nog steeds geen baan, dus blijf je zoekende. Je komt er gewoon echt niet tussen.
Heb je dmv bijbanen al bepaalde ervaring opgedaan binnen een branche?

Al contact opgenomen met bijvoorbeeld stagebegeleider? Vertel je op verjaardagen dat je werkzoekende bent?
Zebrahondje schreef:
17-11-2017 17:14
Heb je dmv bijbanen al bepaalde ervaring opgedaan binnen een branche?

Al contact opgenomen met bijvoorbeeld stagebegeleider? Vertel je op verjaardagen dat je werkzoekende bent?
Iedereen weet dat ik werk zoek. Stagebegeleider werkt niet meer op mijn oude stage helaas..
lola712 schreef:
17-11-2017 17:25
Iedereen weet dat ik werk zoek. Stagebegeleider werkt niet meer op mijn oude stage helaas..
Heb heb überhaupt werkervaring (uit bijbaantjes)?
lola712 schreef:
17-11-2017 17:25
Een collega van je stagebegeleider waar je even contact mee op kunt nemen?
LinkedIn om in contact te komen met je begeleider?
Zij hebben al een indruk van jou als werknemer. Hopelijk positief? Dan kun je hier nog weleens iets uit halen..
Vrijwilligerswerk in de richting of branche waar je naartoe zou willen gaan?
Lola ik geloof er ondertussen geen reet meer van.

Ik heb zelf 4 maanden thuis gezeten en me suf gesolliciteerd. Ik ben in 2015 afgestudeerd maar had wel een bijbaan richting mijn studie. Maar ik werk nu helemaal niet richting mijn studie.

Volgensmij solliciteer je op droombanen, die je terecht niet krijgt. En je baantjes onder je niveau wil je niet en dat is ook terecht. Immers willen deze bedrijven harde werkers die gemotivieerd zijn. En dat ben je al zeker niet.

Echt, hard werkende mensen betalen nu voor jou. Hoogste tijd dat je eens wat terug gaat doen!

Wil je eigenlijk wel werken of is dit wel prima? Zelf robinson vond een baan; nota bene vanuit het buitenland. Je bent niet geloofwaardig, hebt altijd wel een excuus, het ligt nooit aan jou.
Haha ja klopt , en toen had ik een jaar niet gewerkt maar gereisd.
Maar dames, ik geloof er eigenlijk geen zak meer van. Ze vindt gewoon leuk om te trollen.
Ik ben van mening dat er altijd werk is.
Schoonmaakwerk/productiewerk, ik geloof gewoon niet dat er helemaal niks is.
Als je daar solliciteert weten ze ook wel dat je niet voor altijd komt schoonmaken maar als je dan bijv uitlegt dat je alles wil aanpakken om uit die bijstand te komen geven de meesten je echt wel een kans hoor.
Maarja alles is al gezegd volgens mij maar heeft toch geen zin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven