Werklozen topic!
donderdag 9 februari 2017 om 12:01
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
vrijdag 17 november 2017 om 20:05
Ik heb ook via uitzendbureau werk gedaan waar ik langer onderweg was dan aan het werk op een dag. Dus ik wil wel werken. Maar tegenwoordig plannen ze gewoon mensen in die dichterbij wonen (scheelt reiskosten) en daar win je het dan niet van. Die afwijzing van vanmiddag was 5 minuten fietsen van mij.... en hij staat nog steeds online zie ik. Blijkbaar zien ze geen match in de functie en mijn profiel. Zeg dan gewoon dat ik te hoogopgeleid of te duur ben. Dat traineeship duurt ook al vrij lang voor een reactie.. vaak geen goed teken al weet ik dat er veel reacties zijn binnengekomen daarom kost 't wat tijd. En aan het eind van de rit raak je moedeloos dat je gewoon geen kans krijgt. En ja misschien is er wel schoonmaakwerk/productie maar als ze zelfs voor deze simpele baantjes mij niet aannemen... vergeet niet dat er nog steeds een grote aanwas is van jongeren rond de 20 die ook een bijbaantje zoeken en daar win je het niet van.Robinson schreef: ↑17-11-2017 17:57Haha ja klopt , en toen had ik een jaar niet gewerkt maar gereisd.
Maar dames, ik geloof er eigenlijk geen zak meer van. Ze vindt gewoon leuk om te trollen.
Ik ben van mening dat er altijd werk is.
Schoonmaakwerk/productiewerk, ik geloof gewoon niet dat er helemaal niks is.
Als je daar solliciteert weten ze ook wel dat je niet voor altijd komt schoonmaken maar als je dan bijv uitlegt dat je alles wil aanpakken om uit die bijstand te komen geven de meesten je echt wel een kans hoor.
Maarja alles is al gezegd volgens mij maar heeft toch geen zin
Maar ik heb al wat lijntjes uitgeworpen vandaag naar mijn oude flexbaan aangezien ik de bui alweer zie hangen straks, daar kan ik wellicht per december aan de slag ook al is het voor 4 uurtjes per dag ofzo.
vrijdag 17 november 2017 om 21:08
Nou ja diensten van 4 uurtjes en dan bijna 4 uur reistijd hebben totaal... Alleen toen kreeg ik wel volledige reiskosten dus dan maakt de tijd mij niet zoveel uit. Maar aan die 4 uurtjes werk heb je dan ook niet echt veel en dat werkt ook al demotiverend... ik klink ongelooflijk negatief merk ik, bah dat thuiszitten is echt killing voor je.teletubbie1234 schreef: ↑17-11-2017 20:52Langer onderweg dan aan het werk? Das knap hoor. Ik kan maar 24 uur in een dag proppen maar blijkbaar reis jij 16 uur en werk je 8 uur.
zaterdag 18 november 2017 om 01:20
Weet je wel zeker dat duur of opleiding de reden was? Of vul je dat zelf in? Op basis van brief etc. weten ze toch nog helemaal niet hoe duur je zou zijn?Misschien is het wel iets anders dat goed is om te weten. Iets waarvoor je je CV/brief voor dat type baan op aan kunt passen. Ik heb zelf ook verschillende brieven en cv's liggen voor verschillende vacatures.
zaterdag 18 november 2017 om 09:09
Je moest je geboortedatum invullen, je CV uploaden en zo'n motivatie vakje invullen.LizBakker schreef: ↑18-11-2017 01:20Weet je wel zeker dat duur of opleiding de reden was? Of vul je dat zelf in? Op basis van brief etc. weten ze toch nog helemaal niet hoe duur je zou zijn?Misschien is het wel iets anders dat goed is om te weten. Iets waarvoor je je CV/brief voor dat type baan op aan kunt passen. Ik heb zelf ook verschillende brieven en cv's liggen voor verschillende vacatures.
zaterdag 18 november 2017 om 09:24
Nou je kunt beschikbaarheid, reisafstand , CV-opbouw afstrepen branche ervaring mwa wat blijft er dan over ? Enthousiasme ! En uit je Posts hier mis ik dat ook dus dat lijkt me een hele belangrijke die je mist.lola712 schreef: ↑17-11-2017 17:10Ik sta ook bij uitzendbureaus ingeschreven, maar ben steeds niet wat ze zoeken. Net weer een afwijzing binnen voor een (simpele) baan (automaten bijvullen in kantine): ''Door het grote aantal reacties kunnen wij kritisch selecteren en rekening houden met beschikbaarheid, enthousiasme, reisafstand, cv-opbouw, branche ervaring etc. ''. Betwijfel of er daadwerkelijk zoveel reacties waren... beschikbaarheid: full time. Reisafstand: 5 minuten, cv-opbouw best oke, branche ervaring... oke niet echt... Maar dit was dus zonder opleiding of zonder werkervaring gevraagd. Gewoon het standaard riedeltje dat je te oud bent, te slim of te snel weg bent. Ook al wil ik er dus gewoon werken... En na deze afwijzing heb je dus nog steeds geen baan, dus blijf je zoekende. Je komt er gewoon echt niet tussen.
zaterdag 18 november 2017 om 09:42
Klopt, een bezoekje aan een psycholoog of loopbaanbegeleider helpt misschien ook meer dan een forum volschrijven en bij elk advies met 'ja maar' te komen.
@Simitci, veel succes, zorg dat je LinkedIn op orde is. Zo hebben ik en veel ontslagen ex-collega's een baan gevonden. Ik had heel veel ex-collega die alleen maar bij hetzelfde bedrijf hebben gewerkt. De meesten hebben inmiddels weer een baan. Niet meteen maar toch wel binnen een jaar. En hoe vreemd het ook klinkt, geniet ook van de tijd dat je nu 'vrij' hebt. Dat heb ik te weinig gedaan en zit nu weer in het drukke werkleven. Ook vond ik het best lastig om tijdens mijn werkelozenperiode structuur aan te brengen. Wat uiteindelijk werkte, was max een uurtje langer doorslapen en dan hup opstaan, 's ochtends met solliciteren bezig zijn en daarna iets leuks.
zaterdag 18 november 2017 om 09:52
Dankjewel Sjarel goede tip van LinkedIn .
Structuur lukt in de ochtend zoverre wel denk ik , ik sta altijd vroeg op voor mijn jongste en de honden . Ben eerder bang voor de middagen als ik de huishoudelijke klusjes gedaan heb. Gelukkig wel wat verstofte hobbies dus die kan ik a,tijd weer oppakken . En over dat vrij zijn ik snap wat je bedoelt kijk wel uit naar heel even niks. Als het maar niet te lang gaat duren idd.
Structuur lukt in de ochtend zoverre wel denk ik , ik sta altijd vroeg op voor mijn jongste en de honden . Ben eerder bang voor de middagen als ik de huishoudelijke klusjes gedaan heb. Gelukkig wel wat verstofte hobbies dus die kan ik a,tijd weer oppakken . En over dat vrij zijn ik snap wat je bedoelt kijk wel uit naar heel even niks. Als het maar niet te lang gaat duren idd.
zaterdag 18 november 2017 om 10:57
Maar heb je dan nooit eens nagevraagd wat de dan reden is dat ze je afwijzen. Als ze dan aangeven dat ze inderdaad denken dat je te duur bent, dan kun je aangeven dat je jezelf ervan bewust bent dat dit misschien wat slechter betaald, maar dat je graag wil werken omdat je daar blijer van wordt dan van thuis zitten.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zaterdag 18 november 2017 om 11:20
Het 'vrij' zijn is idd fijner als je weet dat er een einde aan zit door vooruitzicht op baan. Dus toen eenmaal bekend was dat ik de baan had, kon ik er echt van genieten.Simitçi schreef: ↑18-11-2017 09:52Dankjewel Sjarel goede tip van LinkedIn .
Structuur lukt in de ochtend zoverre wel denk ik , ik sta altijd vroeg op voor mijn jongste en de honden . Ben eerder bang voor de middagen als ik de huishoudelijke klusjes gedaan heb. Gelukkig wel wat verstofte hobbies dus die kan ik altijd weer oppakken . En over dat vrij zijn ik snap wat je bedoelt kijk wel uit naar heel even niks. Als het maar niet te lang gaat duren idd.
LinkedIn heeft een zoekfunctie om te zoeken naar vacatures. Dit had ik in het begin niet door
Hou er rekening mee dat het even duurt voordat je WW ontvangt. Dus stel, je bent uit dienst per 1 mei, dan ontvang je de maand erop per de 1e een inkomenstenopgave die je invult en binnen twee weken (vaak binnen 6 dagen) ontvang je de uitkering. Eerste keer duurde langer dan de keren erop. Ik vond het contact met UWV erg meevallen, zeker als je zelf actief bent. Niet alles is alleen even logisch aan de site. Verder zijn er best wel wat UWV topics geweest op het forum. Als ik iets wilde weten over een bepaalde situatie Google ik dat in combinatie met Viva forum maar over het algemeen reageert het UWV ook best vlot als je ze benaderd.
zaterdag 18 november 2017 om 12:41
Nee als je zo'n standaard afwijzing krijgt willen ze je gewoon niet. Dit zijn al de baantjes waar je minimumloon krijgt wat mij niet uitmaakt. Iedereen krijgt evenveel loon, behalve als je rond de 18 bent dan kost je de helft minder. Gok dat ze dat soort mensen in de horeca en retail zoeken... Maar dat gaan ze nooit toegeven.V1k1ng schreef: ↑18-11-2017 10:57Maar heb je dan nooit eens nagevraagd wat de dan reden is dat ze je afwijzen. Als ze dan aangeven dat ze inderdaad denken dat je te duur bent, dan kun je aangeven dat je jezelf ervan bewust bent dat dit misschien wat slechter betaald, maar dat je graag wil werken omdat je daar blijer van wordt dan van thuis zitten.
zaterdag 18 november 2017 om 13:27
De meeste mensen werken voor hun inkomen zodat ze hun rekeningen kunnen betalen.
Ik heb het idee dat jij teveel in een ideaal plaatje aan het leven bent. Het leven is niet ideaal. En soms moet je gewoon blij zijn met wat je kunt krijgen en je tijd uitzitten tot er wat beters voorbij komt.
Ik denk dat je met jouw instelling niet ver gaat komen in het leven. Stap uit je plaatje van hoe het moet zijn. Dat vind je nergens. Ga gewoon aan de slag en je eigen geld verdienen.
zaterdag 18 november 2017 om 13:48
Lola je hebt een instelling en motivatie van niks. Zolang je daar niks aan doet zul je gewoon geen werk vinden.
Ik vind echt bizar dat je dat zelf nog steeds niet inziet maar overal wel een excuus voor hebt.
Meeste mensen beginnen laag, ik ben zelf begonnen op een callcenter.Was dat mijn ideale baan en op “niveau” ? Nee.
Maar heb daar wel genoeg andere dingen geleerd, omgaan met boze klanten bijvoorbeeld. Nette e-mails schrijven. (Geloof me, dat kunnen echt heel veel mensen niet). Omgaan met een minder leuke teamleider. Zo zijn er nog meer dingen.Van elke baan leer je wat.
Ik vind echt bizar dat je dat zelf nog steeds niet inziet maar overal wel een excuus voor hebt.
Meeste mensen beginnen laag, ik ben zelf begonnen op een callcenter.Was dat mijn ideale baan en op “niveau” ? Nee.
Maar heb daar wel genoeg andere dingen geleerd, omgaan met boze klanten bijvoorbeeld. Nette e-mails schrijven. (Geloof me, dat kunnen echt heel veel mensen niet). Omgaan met een minder leuke teamleider. Zo zijn er nog meer dingen.Van elke baan leer je wat.
zondag 19 november 2017 om 10:50
Vooral dat! Ik heb 9 maanden in een magazijn gewerkt, was niet leuk. Mensen keken me met de nek aan vanwege mijn hbo-opleiding en het was hard werken voor weinig geld en iedere week maar afwachten of ik wel 40 uur kon werken.
Maar het was beter dan thuis zitten en mezelf nutteloos voelen. Ik voel me nu zelfs al nutteloos en alleen (net nog een huilbui gehad hierover) en ik weet dat ik over een goede 2 weken weer met een baan kan beginnen.
Overigens bedenk ik me net een tip die ik ook van een recruiter bij mijn laatste baan kreeg: dat je altijd beter vanuit een baan kan solliciteren dan vanuit werkloosheid, dit straal je namelijk uit en zal dus invloed hebben op je kansen. Dus ook al wil je nu wachten op dat traineeship, ga nu die baan bij de post doen. Dan ben je bezig en zul je jezelf waarschijnlijk al iets beter voelen waardoor je dus een positievere uitstraling hebt mocht je op gesprek kunnen komen. Dan is die droombaan misschien een stapje dichter bij.
zondag 19 november 2017 om 11:33
Ik heb mij nu in ieder geval aangemeld voor diensten van het flexwerk, kijken of en hoe vaak ze mij inplannen. Mocht ik op gesprek moeten kan ik de dienst afzeggen en als ik geen gesprek krijg dan heb ik in ieder geval wat te doen die dagen. Ik heb nog steeds geen afwijzing maar ik realiseer mij wel dat er maar 1 plaats is. En het enthousiasme op zo'n gesprek moet je wel uitstralen ja en dat doe je misschien minder als alles van dat gesprek afhangt.V1k1ng schreef: ↑19-11-2017 10:50Vooral dat! Ik heb 9 maanden in een magazijn gewerkt, was niet leuk. Mensen keken me met de nek aan vanwege mijn hbo-opleiding en het was hard werken voor weinig geld en iedere week maar afwachten of ik wel 40 uur kon werken.
Maar het was beter dan thuis zitten en mezelf nutteloos voelen. Ik voel me nu zelfs al nutteloos en alleen (net nog een huilbui gehad hierover) en ik weet dat ik over een goede 2 weken weer met een baan kan beginnen.
Overigens bedenk ik me net een tip die ik ook van een recruiter bij mijn laatste baan kreeg: dat je altijd beter vanuit een baan kan solliciteren dan vanuit werkloosheid, dit straal je namelijk uit en zal dus invloed hebben op je kansen. Dus ook al wil je nu wachten op dat traineeship, ga nu die baan bij de post doen. Dan ben je bezig en zul je jezelf waarschijnlijk al iets beter voelen waardoor je dus een positievere uitstraling hebt mocht je op gesprek kunnen komen. Dan is die droombaan misschien een stapje dichter bij.
zondag 19 november 2017 om 12:04
Ik snap ook heel goed dat het lastig is om ergens binnen te komen als je net afgestudeerd bent en je geen werkervaring hebt, ik denk dat ik in de 6 weken bijstand + 9 maanden magazijn wel honderden sollicitaties verstuurd heb. Uiteindelijk in een ander werkveld terecht gekomen, waar nooit, maar dan ook nooit, negatief is gedaan over het feit dat ik in dat magazijn heb gewerkt.lola712 schreef: ↑19-11-2017 11:33Ik heb mij nu in ieder geval aangemeld voor diensten van het flexwerk, kijken of en hoe vaak ze mij inplannen. Mocht ik op gesprek moeten kan ik de dienst afzeggen en als ik geen gesprek krijg dan heb ik in ieder geval wat te doen die dagen. Ik heb nog steeds geen afwijzing maar ik realiseer mij wel dat er maar 1 plaats is. En het enthousiasme op zo'n gesprek moet je wel uitstralen ja en dat doe je misschien minder als alles van dat gesprek afhangt.
zondag 19 november 2017 om 12:41
Zorg vooral dat je je goed voorbereidt op de vraag wat je in de tussentijd hebt gedaan en waarom.lola712 schreef: ↑19-11-2017 11:33Ik heb mij nu in ieder geval aangemeld voor diensten van het flexwerk, kijken of en hoe vaak ze mij inplannen. Mocht ik op gesprek moeten kan ik de dienst afzeggen en als ik geen gesprek krijg dan heb ik in ieder geval wat te doen die dagen. Ik heb nog steeds geen afwijzing maar ik realiseer mij wel dat er maar 1 plaats is. En het enthousiasme op zo'n gesprek moet je wel uitstralen ja en dat doe je misschien minder als alles van dat gesprek afhangt.
zaterdag 25 november 2017 om 15:03
Helaas geen uitnodiging voor het traineeship. Concurrentie is te groot. Jammer, want dit was juist om werkervaring op te bouwen. Ik zie het somber in voorlopig en ben ook wel klaar met mijn eigen sector, het lukt niet om aan de slag te komen en ik mis de motivatie na alle afwijzingen. Flexwerk hele week ingeschreven, krijg ik één dienst. Zet dus ook geen zoden aan de dijk. Week erop wel drie diensten maar door de afstand houd ik er niks aan over.. Even goed nadenken wat slim is. Thuiszitten ben ik wel klaar mee maar aan de bak komen is verdomde lastig, ook al schrijf ik mij dus veel in voor uitzendwerk.
zaterdag 25 november 2017 om 15:26
Vaak is dat ook omdat ze eerst even willen kijken wat je nu eigenlijk waard bent, als je dus laat zien dat je ervoor gaat zul je vanzelf wel meer diensten krijgen. Gewoon doorzetten dus.
zaterdag 25 november 2017 om 15:36
Het is hetzelfde werk als ik eerder gedaan heb voor het uitzendbureau. Ze hebben nog steeds meer mensen die willen werken dan er diensten zijn. En het gaat ook niet beter worden helaas. Maar ik doe het om er even uit te zijn.
zaterdag 25 november 2017 om 21:09
lees alleen 'ja maar........' en dan excuus nummer zoveel.......
snap niet dat je het werk niet aanneemt 'omdat het jou teveel kost. Snap je nou echt niet dat werk, hoe tijdelijk / slecht betaald / ondergewaardeerd of wat dan ook, altijd de deur in zich heeft om verder te komen? Het kan de opstap zijn, of letterlijk de kruiwagen, om bij een bedrijf binnen komen.
Jouw opmerkingen slaan kant noch wal en je gooit van te voren alle ruiten in waardoor een kans op werk verdwijnt.
Je zegt dat je het thuiszitten beu bent en dat je wilt werken........ Neem aan dat je dan inmiddels vrijwilliger bent (en nee, dat hoeft niet perse in de gezondheidszorg te zijn!!) om zo maatschappelijk betrokken te zijn? Of is dat ook te min................? Daarbij, kijk eens kritisch naar je eisen. Wellicht zijn die veel te hoog en wordt het tijd om met minder genoegen te nemen.
snap niet dat je het werk niet aanneemt 'omdat het jou teveel kost. Snap je nou echt niet dat werk, hoe tijdelijk / slecht betaald / ondergewaardeerd of wat dan ook, altijd de deur in zich heeft om verder te komen? Het kan de opstap zijn, of letterlijk de kruiwagen, om bij een bedrijf binnen komen.
Jouw opmerkingen slaan kant noch wal en je gooit van te voren alle ruiten in waardoor een kans op werk verdwijnt.
Je zegt dat je het thuiszitten beu bent en dat je wilt werken........ Neem aan dat je dan inmiddels vrijwilliger bent (en nee, dat hoeft niet perse in de gezondheidszorg te zijn!!) om zo maatschappelijk betrokken te zijn? Of is dat ook te min................? Daarbij, kijk eens kritisch naar je eisen. Wellicht zijn die veel te hoog en wordt het tijd om met minder genoegen te nemen.
maandag 27 november 2017 om 10:15
Poeh nu het zo ver is grijpt het me toch wel naar de keel .
Kan ook nog niet echt goed wijs uit mijn UWV etc.
Begrijp ik goed dat ik het eerste half jaar alleen hoef te solliciteren naar functies die gelijkwaardig zijn aan de functie die ik had ?
En tellen open sollicitaties, mondeling informeren en netwerken ook als sollicitatie ?
Kan ook nog niet echt goed wijs uit mijn UWV etc.
Begrijp ik goed dat ik het eerste half jaar alleen hoef te solliciteren naar functies die gelijkwaardig zijn aan de functie die ik had ?
En tellen open sollicitaties, mondeling informeren en netwerken ook als sollicitatie ?
maandag 27 november 2017 om 11:29
(https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ssend-werk)ls u werkloos bent, probeert u natuurlijk eerst of u een baan kunt vinden op uw eigen niveau van opleiding, ervaring en loon. Heeft u na 6 maanden WW nog geen baan gevonden? Dan wordt iedere baan als passend gezien. Dat betekent dat u na 6 maanden ook moet solliciteren op banen met een lager opleidingsniveau, een langere reistijd, minder inkomen of een tijdelijke of parttime baan.
Jup, de eerste 6 maanden mag je gewoon op banen solliciteren die vergelijkbaar zijn (of beter natuurlijk).
Alle soorten activiteiten die kunnen leiden naar werk tellen voor de 4 activiteiten die je standaard hebt. Dus de dingen die jij noemt tellen ook