Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
11-12-2017 10:10
Heb intake gehad voor een functie van 40 uur per week. Ben er nog niet hoor, maar zou eens mooi zijn als ik aan de slag kan. Wil eigenlijk 32 uur (wat daar niet kan) maar voor nu is de rest van de maand en daarop leeg, dus grijp ik de kans met beide handen aan als 't lukt.
Succes!! Mocht het dan alsnog niet werken heb je in ieder geval wat ervaring!

Ik moet me hier weer afmelden, ik ben inmiddels al weer een week aan het werk. Het is heel gaaf, vermoeiend want totaal niet wat ik ervan verwacht had, maar wel gaaf. Want ik mag nu iets doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind. Dat is toch het mooiste werk wat er is.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik moet 4 sollicitaties per 28 dagen doen , stel dat ik er de eerste week al 4 heb moet ik dan toch elke week er een bij zoeken ?
Zorg nu dat ik er elke week 2 doe maar ook nog maar twee weken thuis , dacht dat is super makkelijk elke week solliciteren maar valt best tegen .
Simitçi schreef:
11-12-2017 14:57
Ik moet 4 sollicitaties per 28 dagen doen , stel dat ik er de eerste week al 4 heb moet ik dan toch elke week er een bij zoeken ?
Zorg nu dat ik er elke week 2 doe maar ook nog maar twee weken thuis , dacht dat is super makkelijk elke week solliciteren maar valt best tegen .
Het is 4 sollicitatie-activiteiten per 28 dagen. Dat hoeven dus niet perse sollicitaties te zijn. Het kan ook een follow-up telefoontje naar aanleiding van een sollicitatie zijn. Of een bezoek aan een netwerk event ofzo.

Edit: lees wel de instructies goed, misschien zijn sommige dingen veranderd sinds ik een aantal maanden thuis zat. Ik herinner me dat alles heel goed uitgelegd werd op de website ook met FAQs enzo.
Simitçi schreef:
27-11-2017 14:49
Krijgen jullie wel eens feedback/commentaar vanuit het UWV op jullie sollicitaties ?
Bv of de brief goed of slecht is ?
Hoe snel krijg je een gesprek met de werkcoach ?
Ik ben in 2014 een paar maanden werkloos geweest en ik heb niemand gezien of gesproken. Enkel een paar berichtjes uitgewisseld via de berichtenmap over of ik vrijwilligerswerk mocht doen (dat mocht). Verder nooit op gesprek geweest ofzo. Misschien lag het eraan dat ik zelf heel actief was met solliciteren en hadden ze zoiets van dat ik toch wel weer redelijk snel aan een baan zou komen ofzo.

En commentaar op brieven heb ik ook nooit gehad. Het UWV ziet jouw sollicitaties niet inhoudelijk he? Zij zien enkel dat jij op dag X bij bedrijf X hebt gesolliciteerd, dat vul je immers zelf in, maar geen details :)

Ironisch; ik werk bij de organisatie die de uitkeringen verstrekt en over een paar maanden mag ik ook op zoek naar een andere baan. Bezuinigingen enzo. Had het wel verwacht en vind het eerlijk gezegd niet zo heel erg want qua sfeer enzo was ik er wel klaar mee.

Inmiddels al een paar sollicitaties de deur uitgedaan.

Succes allemaal.
LizBakker schreef:
11-12-2017 21:17
Het is 4 sollicitatie-activiteiten per 28 dagen. Dat hoeven dus niet perse sollicitaties te zijn. Het kan ook een follow-up telefoontje naar aanleiding van een sollicitatie zijn. Of een bezoek aan een netwerk event ofzo.

Edit: lees wel de instructies goed, misschien zijn sommige dingen veranderd sinds ik een aantal maanden thuis zat. Ik herinner me dat alles heel goed uitgelegd werd op de website ook met FAQs enzo.
Ja klopt 4 activiteiten maar op een of andere manier voel ik me verplicht.
Zit nog maar krap twee weken thuis moet erg aan de situatie wennen.
minnimouse schreef:
12-12-2017 06:12
Ik ben in 2014 een paar maanden werkloos geweest en ik heb niemand gezien of gesproken. Enkel een paar berichtjes uitgewisseld via de berichtenmap over of ik vrijwilligerswerk mocht doen (dat mocht). Verder nooit op gesprek geweest ofzo. Misschien lag het eraan dat ik zelf heel actief was met solliciteren en hadden ze zoiets van dat ik toch wel weer redelijk snel aan een baan zou komen ofzo.

En commentaar op brieven heb ik ook nooit gehad. Het UWV ziet jouw sollicitaties niet inhoudelijk he? Zij zien enkel dat jij op dag X bij bedrijf X hebt gesolliciteerd, dat vul je immers zelf in, maar geen details :)

Ironisch; ik werk bij de organisatie die de uitkeringen verstrekt en over een paar maanden mag ik ook op zoek naar een andere baan. Bezuinigingen enzo. Had het wel verwacht en vind het eerlijk gezegd niet zo heel erg want qua sfeer enzo was ik er wel klaar mee.

Inmiddels al een paar sollicitaties de deur uitgedaan.

Succes allemaal.
Heb via het werkplan aan gegeven dat ik graag een gesprek wil heb eigenlijk nooit echt gesolliciteerd , tot nu toe overal in gerold en bij laatste werkgever 18 jaar gewerkt.
Kreeg een mail dat ik binnenkort een gesprek krijg , we wachten af verwacht het deze maand niet meer eerlijk gezegd.
Simitçi schreef:
12-12-2017 09:35
Heb via het werkplan aan gegeven dat ik graag een gesprek wil heb eigenlijk nooit echt gesolliciteerd , tot nu toe overal in gerold en bij laatste werkgever 18 jaar gewerkt.
Kreeg een mail dat ik binnenkort een gesprek krijg , we wachten af verwacht het deze maand niet meer eerlijk gezegd.
Hangt erg van de persoon af. Bij de een hoor je maanden niks en de ander zit je wat meer achter de broek aan..

Zou gisteren worden teruggebeld over het gesprek maar nog niks gehoord. Bel anders eind van de dag even voor meer info. Wil eindelijk wel eens een baan. Heb mij voor volgende week weer elke dag opgegeven voor flexwerk, hopelijk plannen ze me iets vaker in dan 1x...
Simitçi schreef:
Op zich stelt dat solliciteren niet veel voor. Iemand die niet wil, die heeft het makkelijk. Zoals gezegd telt een keer bellen of naar een workshop gaan of je CV afgeven ook als 'activiteit'.

Als jij graag een gesprek wilt, dan zou ik het UWV bellen of loop binnen bij een kantoor en geef aan wat je wilt.
Simitçi schreef:
Het hangt ook een beetje van je regio af, in Amsterdam duurt het veel langer voor je op gesprek mag.

Je kunt intussen wel je brieven en CV uploaden, dan kunnen ze schriftelijk commentaar geven. In mijn tijd was er ook nog een aparte CV/brief check service. Ik weet niet of dat er nog is.

Het ene gesprek dat ik ooit had was na 2/3 maanden thuis. Bij mij duurde het 5 minuten, maar ik had toen ook al bijna een nieuwe baan.
minnimouse schreef:
12-12-2017 10:39
Op zich stelt dat solliciteren niet veel voor. Iemand die niet wil, die heeft het makkelijk. Zoals gezegd telt een keer bellen of naar een workshop gaan of je CV afgeven ook als 'activiteit'.

Als jij graag een gesprek wilt, dan zou ik het UWV bellen of loop binnen bij een kantoor en geef aan wat je wilt.
Mag volgende week al komen hoop er wat aan te hebben !
anoniem_353291 wijzigde dit bericht op 12-12-2017 21:58
0.23% gewijzigd
Hoi simitci!

Ik lees heel veel vragen!
Hahaha jouw oude werkgever geeft je gewerkt uren en dus salaris door. Dit duurt wel even. Zeker twee weken.

Probeer minimaal elke week 3 sollicitaties te versturen en bewaar ook waar je op hebt gesolliciteerd. Altijd handig.

Wacht niet op uitnodigingen maar solliciteer door!! Er zijn namelijk ook een hoop bedrijven die er lang over doen of een debiel aanbod krijgt.

Wil je extra hulp? Iemand die je cv nakijkt, je brief, linkedin of mee kijkt naar andere banen waar je zelf niet aan had gedacht? Gebruik het contactformulier van het uwv. Krijg je dan een standaard antwoord? Bel, en eis een gesprek! Daar heb je immers je coach voor, hij mag ook werken voor zijn centen!
teletubbie1234 schreef:
12-12-2017 18:35
Hoi simitci!

Ik lees heel veel vragen!
Hahaha jouw oude werkgever geeft je gewerkt uren en dus salaris door. Dit duurt wel even. Zeker twee weken.

Probeer minimaal elke week 3 sollicitaties te versturen en bewaar ook waar je op hebt gesolliciteerd. Altijd handig.

Wacht niet op uitnodigingen maar solliciteer door!! Er zijn namelijk ook een hoop bedrijven die er lang over doen of een debiel aanbod krijgt.

Wil je extra hulp? Iemand die je cv nakijkt, je brief, linkedin of mee kijkt naar andere banen waar je zelf niet aan had gedacht? Gebruik het contactformulier van het uwv. Krijg je dan een standaard antwoord? Bel, en eis een gesprek! Daar heb je immers je coach voor, hij mag ook werken voor zijn centen!
Ja klopt veel vragen :proud:
Alles is nieuw en onzeker moet er echt mijn weg even in vinden , zal ook de leeftijd wel zijn ik ben niet zo veerkrachtig op dit moment geloof ik.
Hoop dat het gesprek verheldering gaat brengen.
Simitçi - Ik hield voor mezelf een Excel bij met daarin kolommen voor de datum, sollicitatieactiviteit, bedrijf, contactpersoon, omschrijving, uploaddatum en een link naar de brief/CV die ik voor die betreffende sollicitatie verstuurd had. Precies de velden die je ook moet invoeren in de werkmap.

Dat is wat overzichtelijker voor jezelf, dan dat alles alleen in de UWV werkmap staat. Dan kun je in één oogopslag zien wat je al hebt ingevoerd en hoef je niet steeds in te loggen voor elke losse actie. Toen ik op gesprek zou komen, had ik alles bij de hand.

Ik vind elke week 3 sollicitaties wel veel trouwens. Ik denk dat één hele sterke brief per week ruim voldoende is.
LizBakker schreef:
12-12-2017 22:29
Simitçi - Ik hield voor mezelf een Excel bij met daarin kolommen voor de datum, sollicitatieactiviteit, bedrijf, contactpersoon, omschrijving, uploaddatum en een link naar de brief/CV die ik voor die betreffende sollicitatie verstuurd had. Precies de velden die je ook moet invoeren in de werkmap.

Dat is wat overzichtelijker voor jezelf, dan dat alles alleen in de UWV werkmap staat. Dan kun je in één oogopslag zien wat je al hebt ingevoerd en hoef je niet steeds in te loggen voor elke losse actie. Toen ik op gesprek zou komen, had ik alles bij de hand.

Ik vind elke week 3 sollicitaties wel veel trouwens. Ik denk dat één hele sterke brief per week ruim voldoende is.
Goede tip dankjewel ! Nu print ik alles uit en doe het in een map.

Ik schrok ook al bij 3 per week maar ik wacht eerst bet gesprek maar af neer duidelijkheid hoop ik .
V1k1ng schreef:
11-12-2017 14:49
Succes!! Mocht het dan alsnog niet werken heb je in ieder geval wat ervaring!

Ik moet me hier weer afmelden, ik ben inmiddels al weer een week aan het werk. Het is heel gaaf, vermoeiend want totaal niet wat ik ervan verwacht had, maar wel gaaf. Want ik mag nu iets doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind. Dat is toch het mooiste werk wat er is.
Leuk Viking! Veel succes met je nieuwe baan!
Simitçi schreef:
13-12-2017 08:07

Ik schrok ook al bij 3 per week maar ik wacht eerst bet gesprek maar af neer duidelijkheid hoop ik .
Toen ik werkloos werd, gaf iemand mij juist de tip om niet als kip zonder kop te gaan solliciteren op alles dat voorbij komt. Dat is voor mij de beste tip geweest en doordat ik heel gericht solliciteerde heb ik ook snel een baan gevonden (ik heb een apart beroep). Geen brief was bij mij hetzelfde, maar dat kost wel tijd (ja, geen 40 uur per week natuurlijk).

Het is in de eerste paar maanden echt niet nodig om heel erg af te wijken van je vak/sector en dan kun je je nog echt richten op een goed passende functie. Als het langer duurt moet je je natuurlijk wel aanpassen.
Begin te wennen aan werkloosheidsstatus. Kom ik nog eens aan een boek toe en heb ik geen problemen met code geel/oranje/rood :P

Moet wel weer wennen aan dat uwv/werk.nl (wááárom zijn dat 2 verschillende sites?) digitaal communiceren tenzij...... en dat je dan zo'n fysieke brief eerst over het hoofd ziet :| Officieel moeten ze volgende week beslissen over mijn ww-aanvraag en zit ik ondertussen al heel ruim over de 4 sollicitatie-activiteiten heen.

Werkplan ingevuld, nog geen reactie op gehad. Moest ook een weekplanning bij, mijne zal wel niet STAR-genoeg zijn, maar het voorbeeld was ook wat onzinnig: doel stellen dat je per dag(deel) 4 relevante vacatures vindt ofzo....... :whip:

Diverse bureaus stellen mij al voor ergens. Eén vacature is on hold gezet omdat organisatie ineens alsnog over financiering moet nadenken. Goh... (6)

Maar zoals gezegd: kom ik nog eens toe aan een boek :)
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
ikvraaghet schreef:
13-12-2017 12:12
Werkplan ingevuld, nog geen reactie op gehad. Moest ook een weekplanning bij, mijne zal wel niet STAR-genoeg zijn, maar het voorbeeld was ook wat onzinnig: doel stellen dat je per dag(deel) 4 relevante vacatures vindt ofzo....... :whip:
Ik heb letterlijk bij alle dagen hetzelfde ingevuld. Kreeg als reactie terug dat het er prima uitzag.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Oh dan moet het bij mij ook wel goed komen.

Vorige keer was dat werkplan er nog niet maar werd ik de eerste 3-4 maanden met rust gelaten en had ik dan (al)weer een baan (met voldoende uren) :)
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
Volgende week zit lekker vol met flexwerk (vorig jaar ook, dit zijn de drukste weken). Werktijden zijn wel over de hele dag, dus die ben je echt kwijt. Avondeten moet ik in de ochtend doen, werk van 13-22.30u (12u vertrekken van huis). Hopelijk al wat zicht op werk in januari, ik vrees dan een enorm stil en zwart gat anders. Trouwens wel een nadeel van werken via een uitzendbureau: wachten op goedkeuring werkbriefjes. Duurt soms wel érg lang en ik heb ze snel nodig voor verrekening uitkering.
Simitçi schreef:
13-12-2017 08:07

Och ex-collega van me moest er 5 in de week doen. Toen hij dat ook wel wat veel vond, werd hem gezegd dat hij daar tijd genoeg voor had.
Mijn coach vond 1 in de week ruim voldoende
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Baal even stevig. Om 13.00 uur sollicitaiegesprek gehad via uitzendbureau. (Al drie rondes gehad). Blijkt dat de groep voor de functie al vol is. Maar ze sturen me nog wel een mail met een test heb ik in februari een volgende kans. Dat hadden ze bij het eerste gesprek toch ook kunnen melden. Bah.
nlies schreef:
13-12-2017 15:01
Och ex-collega van me moest er 5 in de week doen. Toen hij dat ook wel wat veel vond, werd hem gezegd dat hij daar tijd genoeg voor had.
Mijn coach vond 1 in de week ruim voldoende
Nou we gaan het meemaken woensdag .
Simitçi schreef:
13-12-2017 15:14
Terwijl op mijn werk.nl er toch gewoon 4 in 28 dagen staat , vraag me af waarom daar niet een lijn in getrokken wordt.
Nou we gaan het meemaken woensdag .
Even een update: ik ben deze en komende weken druk bezig met mijn flexbaan. Het lijkt erop dat ik zelfs boven de uitkering kom, positief dus! Maar helaas weet ik ook dat deze drukte tijdelijk is, tot februari daarna weer amper 2 dagen per week als je geluk hebt. Daarom moet ik (hoe krom ook) goed in de gaten houden hoeveel ik verdien want 2 maanden (december en januari) boven de uitkering komen (is dus geen uitkering krijgen omdat je meer hebt verdiend) dan stopt je uitkering automatisch en moet je die eventueel opnieuw aanvragen als je er straks weer recht op hebt. En dat is het lastige: ze willen en kunnen geen vaste uren garantie geven dus het is steeds alles of niets. Nu alles pakken wat ik kan pakken (ook om het huis uit te zijn) maar straks in het voorjaar net als vorig jaar waarschijnlijk weer veel thuis en terugvallen op bijstand, inclusief de verplichtingen. Desondanks probeer ik positief te blijven, mijn dagen hebben invulling en de dagen dat ik niet hoef te werken voelen ook goed om even bij te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven