Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.



Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?



Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
23-05-2018 09:12
Balen! Zijn er genoeg banen in je sector?
Nee niet echt. Ben me aan het oriënteren op omscholing, maar ik weet nog niet zo goed naar wat. Ik wil nl wel echt iets studeren dat kansrijk is op de arbeidsmarkt.
Alle reacties Link kopieren
KoffieDoosje schreef:
23-05-2018 09:11
Ik mag al blij zijn als ik antwoord krijg na een sollicitatie. Ik heb van de 15 sollicitaties de afgelopen maand maar 2 afwijzingen gekregen.

Ik had 2 jaar geleden, na jaren solliciteren (had wel oproepwerk tussendoor), eindelijk beet. Een leuke baan voor 4 dagen per week, 6 maanden en daarna een contract.

Maar na die 6 maanden werd ik eruit geknikkerd ... De 18 jarige dochter van de baas had een werk- en leerplek nodig. :wtf:
Zo ontzettend zuur!

:thunder:
Dus van 13 heb je helemaal niets gehoord? Vind dat zo schandalig van bedrijven. Je stopt er zoveel moeite en tijd in. Het minste dat je mag verwachten is een reactie.

En hier gaan ze mijn uren trouwens ook intern oplossen. Iemand met een vast contract wilde urenuitbreiding.
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig nog niet bekend of mijn tijdelijke contract verlengd wordt...

Vandaag een gemiste oproep en een vacature in de mailbox, zoveelste detacheringsbureautje in mijn vakgebied.
Er wordt een kandidaat gezocht die in de afgelopen 5 jaar aantoonbare ervaring heeft:
- 3 jaar met X
-2 jaar met Y
- 2 jaar met Z
Als ze naar de afgelopen 7-10 jaar kijken kom ik een heel eind met zowel X als Y als Z maar ja....
Sluitingsdatum is officieel al geweest en de begindatum is tijdens mijn huidige baan, dus volgens mij wordt het niks...
ikvraaghet wijzigde dit bericht op 20-06-2018 09:39
30.85% gewijzigd
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
Alle reacties Link kopieren
Weten jullie in hoeverre je mag solliciteren onder werktijd. Ik heb het nu steeds op kunnen regelen op een vrij moment of later mijn uren inhalen. Maar ik moet nu toch echt weer wat harder aan trekken. En de potentiële nieuwe werkgevers zijn niet altijd even flexibel. Weet iemand hoe dit zit?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het zit bij jou. Maar toen mijn tijdelijke contract niet werd omgezet in een vast, werd ik gefaciliteerd om tijdens werktijd te solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Officieel werkloos nu. Mijn nieuwe baan begint over paar weken. Heb me ingeschreven bij UWV, kreeg bericht dat ik niet hoefde te solliciteren in de tussentijd.
Krijg wel regelmatig e-mails in mijn mailbox dat er een nieuw bericht klaarstaat op werk.nl
Maar wat een drama die website? 9 van de 10x is die niet te bereiken, dan weer een storing, dan kan ik opeens niet inloggen, nu ligt de site er geloof ik paar dagen uit. Eerste keer dat ik te maken heb met UWV maar is dit toeval of bij jullie ook gedoe met die website?
Krijg ook allemaal berichten over netwerkbijeenkomsten, banenmarkten en vacatures die openstaan en mogelijk interessant zijn. Vind raar dat ze me dat allemaal sturen terwijl ze aangeven dat ik geen sollicitatieplicht heb.
Alle reacties Link kopieren
Die mails enzo worden automatisch verstuurd. Ze gaan echt niet bij al die duizenden mensen kijken wie wel of niet in aanmerking komt. Maakt toch niks uit? Gewoon negeren.

En met de website heb ik in die 2.5 maand laatst geen enkel probleem gehad.
Alle reacties Link kopieren
Banaaninmijnoor schreef:
31-05-2018 19:57
Weten jullie in hoeverre je mag solliciteren onder werktijd. Ik heb het nu steeds op kunnen regelen op een vrij moment of later mijn uren inhalen. Maar ik moet nu toch echt weer wat harder aan trekken. En de potentiële nieuwe werkgevers zijn niet altijd even flexibel. Weet iemand hoe dit zit?
Ik mocht onder werktijd solliciteren toen ik eruit moest. Prima geregeld, maar voelde me soms wel wat bezwaard.
Als je niet weg hoeft, dan zou ik niks zeggen en vrij nemen of naar de ‘tandarts’.
Alle reacties Link kopieren
Bah

Ik mag mij ook weer melden in dit topic.
Mijn bedrijf gaat reorganiseren.. wat een pech.. net lekker voelen op je plek en dan houdt het op.

Gelukkig duurt het nog even voordat mijn contract afloopt maar het blijft zuur. Hopelijk vind ik gauw iets nieuws!
Alle reacties Link kopieren
ik meld me ook. niet werkloos, wel een waardeloos salaris en geen cao. Dus ik twijfel nog tussen op zoek gaan naar wat nieuws of een eigen bedrijf beginnen (planning was eind van de zomer mijn bedrijfsplan af hebben en financiering zoeken), maarja bij een baas heb je natuurlijk wel weer wat zekerheid. Aan de andere kant vertrouw ik er op dat het een succes gaat worden.

In ieder geval. ik lees mee, heel veel succes iedereen!
ArevWoem schreef:
12-06-2018 17:41
ik meld me ook. niet werkloos, wel een waardeloos salaris en geen cao. Dus ik twijfel nog tussen op zoek gaan naar wat nieuws of een eigen bedrijf beginnen (planning was eind van de zomer mijn bedrijfsplan af hebben en financiering zoeken), maarja bij een baas heb je natuurlijk wel weer wat zekerheid. Aan de andere kant vertrouw ik er op dat het een succes gaat worden.

In ieder geval. ik lees mee, heel veel succes iedereen!
Welke cao heb je, in welk branch?
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
12-06-2018 19:19
Welke cao heb je, in welk branch?
Helaas geen CAO. Vrij kleine branche nog waarin ik werk (wel groeiende). Volgens mij zijn ze wel bezig met het opstellen van een CAO, maar eerst zien dan geloven...
ArevWoem schreef:
13-06-2018 07:18
Helaas geen CAO. Vrij kleine branche nog waarin ik werk (wel groeiende). Volgens mij zijn ze wel bezig met het opstellen van een CAO, maar eerst zien dan geloven...
Een CAO is ook niet alles he. Sommige zijn echt heel basic. Je bent dan beter af als je zelf het eea kan onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
13-06-2018 08:26
Een CAO is ook niet alles he. Sommige zijn echt heel basic. Je bent dan beter af als je zelf het eea kan onderhandelen.
Helaas valt er in mijn werkveld weinig te onderhandelen. Werkveld hou ik even voor me ivm herkenbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
08-06-2018 22:57
Ik mocht onder werktijd solliciteren toen ik eruit moest. Prima geregeld, maar voelde me soms wel wat bezwaard.
Als je niet weg hoeft, dan zou ik niks zeggen en vrij nemen of naar de ‘tandarts’.
Mijn tijdelijke contract wordt niet verlengd. Zal het eens navragen wat de regels zijn. Het is via payrol, maar ze volgen wel min of meer de cao. Beetje onduidelijk allemaal.
Alle reacties Link kopieren
teletubbie1234 schreef:
11-06-2018 17:13
Bah

Ik mag mij ook weer melden in dit topic.
Mijn bedrijf gaat reorganiseren.. wat een pech.. net lekker voelen op je plek en dan houdt het op.

Gelukkig duurt het nog even voordat mijn contract afloopt maar het blijft zuur. Hopelijk vind ik gauw iets nieuws!
Balen. Hoe lang heb je nog?
Alle reacties Link kopieren
Banaaninmijnoor schreef:
13-06-2018 20:09
Balen. Hoe lang heb je nog?
Nog 4 maanden. Op zich best lang maar ik ben alvast begonnen!
Kan ik hier mijn gal spuien over hoe ontzettend vervelend ik het vind als je hebt gesolliciteerd en je geen enkel bericht meer terug krijgt?
Een weekje geleden na een sollicitatie uitgenodigd voor een rondleiding in een groep en er zou een tweede ronde komen als je een goede indruk zou hebben gemaakt. Nog steeds geen bericht dus ik kan er vanuit gaan dat ik geen goede indruk heb gemaakt. Wat lullig is deze manier van solliciteren.
Henk-en-Roelie schreef:
18-06-2018 11:06
Kan ik hier mijn gal spuien over hoe ontzettend vervelend ik het vind als je hebt gesolliciteerd en je geen enkel bericht meer terug krijgt?
Een weekje geleden na een sollicitatie uitgenodigd voor een rondleiding in een groep en er zou een tweede ronde komen als je een goede indruk zou hebben gemaakt. Nog steeds geen bericht dus ik kan er vanuit gaan dat ik geen goede indruk heb gemaakt. Wat lullig is deze manier van solliciteren.
Daarom. Solliciteer ik nooit. Het is niet alleen vernederend om jezelf als een miezerige hond op te stellen en te bedelen en te smeken om iets waar je in mijn filosofie recht op hebt (geld en inkomen), maar het kan zware negatieve gezondheidseffecten hebben zoals bloeddruk, stress, en depressie.

Blijkbaar is de verhouding tussen aantal mensen op deze planeet en het aantal benodigde arbeidskrachten (oftewel hoeveelheid arbeid) van dien aard, dat veel mensen gewoon lekker thuis mogen blijven zitten zonder te werken, en de wereld gaat daaraan niet ten onder. Tja, dan maar uitkeringetje regelen en lekker achterover zitten met een biertje in de hand, en met plezier kijken hoe de loonslaaf-honden die denken dat ze beter dan jij zijn, zich kapot zwoegen om jouw uitkering te betalen.

Jij krijgt weliswaar niet veel daarmee, maar je hoeft ook niks te doen.

Als de kansen, en de werkgelegenheid, en de welvaart eerlijk(er) verdeeld waren, tja dan zou ik meer van een schuldgevoel hebben, alhoewel... ook dat een beetje indruist tegen het principe van een basisinkomen en het universele recht op geldbezit waarin ik stevig in geloof.

Alleen al de toxische werksfeer op vele werkplaatsen, de onaangename baas of collega's, en de bedrijfscultuur op zich zijn voor mij voldoende reden om thuis te blijven.

Kijk, ik zeg niet dat je dit moet doen, maar als je het wel doet, moet je je zeker niet schuldig voelen of het idee krijgen dat je een 'loser' bent, zelfs als je merkt dat vele mensen graag je dat schuld- of schaamtegevoel aanpraten. Gewoon niet doen. Je bent mens en om die reden alleen al heb je recht op geld zonder tegenprestatie.
Oei Mijn-naam, ik denk dat jij je met deze uitgesproken mening je wel buiten de groep plaatst op dit forum.

Nu ja, ik had gesolliciteerd op een stom baantje en mogelijk dat ze mij niet stom genoeg vonden voor dat stomme baantje. Daar troost ik me dan maar weer mee.

In de winter hoop ik wel weer werk te hebben zodat ik geld bespaar overdag met het warm stoken van mijn huis.
En de schoorsteen dient ook te roken off course :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Heb je ze nog nagebeld Henk en Roelie? Misschien loopt de procedure uit? Of reageren ze echt gewoon niet, wat ik erg asociaal vind. Ook werkgevers van stomme baantjes hebben toch hopelijk wel wat fatsoen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/economie/economie-nad ... ~a4813638/

Ik merk er tot mijn frustratie nog steeds niets van. Ze schrijven over 2 werklozen op iedere baan. Maar laatst ergens gesolliciteerd voor een baan in het onderwijs, waren er alsnog ruim 90 kandidaten. Het was dan wel een leuke functie, maar ik schrik nog steeds van alle concurrentie, blijkbaar zelfs in sectoren waar ze “om personeel staan te springen”.
Alle reacties Link kopieren
Mijn_naam schreef:
19-06-2018 04:47
Blijkbaar is de verhouding tussen aantal mensen op deze planeet en het aantal benodigde arbeidskrachten (oftewel hoeveelheid arbeid) van dien aard, dat veel mensen gewoon lekker thuis mogen blijven zitten zonder te werken, en de wereld gaat daaraan niet ten onder. Tja, dan maar uitkeringetje regelen en lekker achterover zitten met een biertje in de hand, en met plezier kijken hoe de loonslaaf-honden die denken dat ze beter dan jij zijn, zich kapot zwoegen om jouw uitkering te betalen.

[....]

Je bent mens en om die reden alleen al heb je recht op geld zonder tegenprestatie.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
-
Alle reacties Link kopieren
En hoe gaat het met iedereen. De oogst van de afgelopen twee weken is weer een stuk of 10 standaardafwijzingen. Nog een week werken en dan werkloos. Heb nog nooit een uitkering aangevraagd. Maar ik ben inmiddels aardig door mijn spaargeld heen, dus misschien moet ik er toch eens aan geloven.
Alle reacties Link kopieren
Hier een gesprek gehad voor een andere functie bij mijn huidige werkgever (dan wel direct bij de werkgever in dienst) en daar hoor ik komende week meer van! Spannend en hoop zo niet op een afwijzing, dan val ik echt diep qua zelfvertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven