Werk & Studie alle pijlers

Werkplek niet in orde

19-04-2018 09:39 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Bij mijn aanstelling werd gezegd dat ik een 'tijdelijke' werkplek had. Een bijzettafeltje met daarbovenop een pc. Met het toetsenbord erbij is het tafeltje vol en heb ik amper ruimte voor papieren of een kladblokje. Ik heb een stoel, maar deze kan ik alleen in hoogte verstellen en past niet onder het tafeltje omdat deze te groot is. (Achteraf hoorde ik dat deze stoel 'over' was omdat het stuk is.) Er is geen voetensteun, ik kan met geen mogelijkheid mijn voeten neer zetten, zodat ik de hele dag ongemakkelijk zit.

Deze 'tijdelijke' situatie duurt nu al 4 maanden. Elke keer als ik ernaar vraag krijg ik de reactie dat er aan gewerkt wordt, maar dat het nu eenmaal niet zo gemakkelijk is en dat ik gewoon geduld moet hebben. Ik moet nog 8 maanden, maar ben ondertussen gesloopt door de pijn in mijn rug. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat mijn functie, net als mijn werkplek, tijdelijk is. Mijn leidinggevende geeft regelmatig aan dat hij het vermoeden heeft dat ik het niet naar mijn zin heb. Als ik aangeef dat ik dat niet zo ervaar, is hij enorm verbaasd en geeft hij aan dat hij toch écht denkt dat het bedrijf niet bij mij past en dat ik niet op mijn plaats zit in deze functie. Waarom hij dit denkt, zegt hij niet. Deze opmerkingen en mijn werkplek zorgen ervoor dat ik een erg ongemakkelijk gevoel krijg en met steeds meer tegenzin naar werk ga.

Ik heb al gelezen dat mijn 'werkplek' niet aan de arbo-eisen voldoet en dat ik recht heb op een fatsoenlijke werkplek. Om heel eerlijk te zijn, ben ik een beetje bang om dit bij mijn leidinggevende aan te geven. Ik weet dat hij me niet zomaar kan ontslaan, maar hij kan het me wel erg moeilijk maken.
Mijn partner zegt, meld je gewoon ziek wegens rugklachten, dan moet de arbodienst in actie komen en moet je leidinggevende ervoor zorgen dat je een goede werkplek krijgt. Dit klinkt wel heel logisch, maar... verstoor ik de arbeidsrelatie dan niet? Vooral omdat ik al zovaak heb gevraagd wanneer ik goede werkplek krijg.

Wat is wijsheid?
Wat is er moeilijk aan om naar de website van Ikea te surfen en daar een kantoorstoel en een bureau te kopen?
En die desnoods te laten afleveren voor de deur.
Daar hebben ze écht geen 4 maanden voor nodig.
Eerder 10 minuten (en 1 of 2 dagen voor de levering).

En je zit niet op je plaats?
Inderdaad.
Je zit aan een idioot veel te klein tafeltje met een ongeschikte stoel.
Op dat vlak hebben ze dus gelijk.
Tegelijk zorgen ze er met die materialen ook nog es voor dat jij je gezondheid naar de knoppen helpt én dat je je werk maar half kunt doen.
Wat dus ook weerslag heeft op je prestaties.
Laat die bedrijfsarts dus maar komen ...

Ik gok erop dat ze dit al een paar keer hebben geflikt.
Dat ze al een paar keer mensen een jaarcontract hebben gegeven om dan vast te stellen "dat ze niet op hun plaats zitten" of "niet voldoende presteren" om contract te verlengen.
Ze hebben nu alleen de pech dat ze iemand treffen die geen zin heeft om dat nog 8 maanden uit te zweten en haar rug nog kapotter te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie net dat ik gemist heb dat je op staande voet ontslagen bent, terwijl je je ziek gemeld had. En door een hoofd P&O. Die zou toch echt beter moeten weten!

Nou, allereerst gefeliciteerd met je ontslag. Bij zo'n achterlijk bedrijf moet je helemaal niet willen werken. Ik zou deze goed uitmelken als ik jou was. Je hebt niets verkeerd gedaan. Succes!
Alle reacties Link kopieren
De werkgever heeft zeker geen bedrijfsarts ingeschakeld? Jammer voor hen want je hebt je ziek gemeld (Ik ga er overigens van uit dat je echt klachten hebt gekregen van jou werkplek en dat het geen protest actie was). De werkgever is geen dokter, en kan dus niet zeggen dat het een werkweigering is. Alleen een bedrijfsarts kan bij ziekte zeggen of iemand zijn werk nog kan doen. Ontslag op staande voet is dus totaal onterecht op dit moment. Vraag op dit moment van het proces om een gesprek met de bedrijfsarts. Omdat er inmiddels een arbeidsconflict is; vraag ook om mediation vanwege je leiding gevende. En Google eens op de wet verbetering poortwachter...
Alle reacties Link kopieren
Ja, je werkgever heeft er een mooi potje van gemaakt. Inderdaad, alleen een bedrijfsarts kan jouw belastbaarheid bepalen, niet je manager. Er kan dus geen sprake zijn van werkweigering want je was immers ziek. Ontslag op staande voet is onterecht.

Verder heb je nog 8 maanden op je contract dus die kunnen ze ook uitbetalen. Mocht je alsnog ziek uit dienst gaan, dan hebben ze nog veel meer problemen.

Wat een sukkels.
Alle reacties Link kopieren
Zo, dat is snel geëscaleerd zeg. Hopelijk heeft de advocaat je goed kunnen helpen vanmiddag.
To, hoe is het verder verlopen? Wat heeft de advocaat gezegd?
En die man is hoofd P&O? Bizar zeg. Ik hoop dat je advocaat je goed helpt.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-04-2018 21:07
Zo te lezen had werkgever (notabene hoofd p&o) beter kunnen investeren in een buro en een stoel. Dat ziekmelden wordt duurder.
Inderdaad, wat een onbenul.
Ongelooflijk hoe bedrijven met hun werkvee omgaan...
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Hopelijk met veel extra kosten voor het bedrijf van TO en doorbetaling tot einde contract.
Ik hoop heel erg dat we vandaag een update krijgen, want ik heb nog niet vaak zulke maffe verhalen gelezen... Heb je een beetje kunnen slapen TO?
Wauw, wat erg dit :-( En bizar dat dit blijkbaar vaker voorkomt. Ik snap ook niet dat zo'n bedrijf iemand aanneemt en vanaf dag 1 schofterig behandeld. Daar neem je toch niet iemand voor aan?
TO, sterkte!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-04-2018 08:33
Ongelooflijk hoe bedrijven met hun werkvee omgaan...
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Hopelijk met veel extra kosten voor het bedrijf van TO en doorbetaling tot einde contract.
Dit. Ongelofelijk dat zo'n lul hoofd P&O kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat een eikel is hoofd P&O zeg! Ik heb geen inhoudelijke tips maar ben wel benieuwd hoe het gesprek met de advocaat is geweest.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-04-2018 08:33
Ongelooflijk hoe bedrijven met hun werkvee omgaan...
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Hopelijk met veel extra kosten voor het bedrijf van TO en doorbetaling tot einde contract.
Het contract van TO loopt nog 8 maanden, dus dat kan nog een duur geintje worden voor dat bedrijf.
TO, heb je een update?
minnimouse schreef:
20-04-2018 21:29
Het contract van TO loopt nog 8 maanden, dus dat kan nog een duur geintje worden voor dat bedrijf.
Geen medelijden mee. Hadden ze maar een paar honderd euro moeten investeren in een goeie stoel en bureau.
Ik hoop ook voor to dat ze nog lekker 8 maanden vakantie mag vieren, doorbetaald uit de zak van eikelige werkgever.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-04-2018 09:50
Geen medelijden mee. Hadden ze maar een paar honderd euro moeten investeren in een goeie stoel en bureau.
Ik ben het met je eens hoor ;-)
Wow, wat bizar! Hoe gaat het nu?
Ik wil niet flauw doen maar is het juridisch gezien verstandig om dit topic te laten staan? Het is enorm herkenbaar en er staan wel een aantal gevoelige dingen in.
Wat verschrikkelijk naar vind ik dit. Ik
Leef echt mee met TO. Lieve Dumbie, laat je kort weten hoe het nu met je gaat? We hoeven geen concrete insiderinfo als je dat niet wil. Echter even een teken van je.
Alle reacties Link kopieren
Heel bizar hoe ze in dit bedrijf met personeel omgaan, onprofessioneel. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Is TO er nog? Had ook wel de afloop willen weten
Alle reacties Link kopieren
Om 09:39 uur een topic openen en om 14:47 uur op staande voet ontslagen zijn? Dat is snel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Pas 17 mei op een topic reageren van 19 april is niet snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven