Werkschoenen via uitzendbureau
dinsdag 23 mei 2017 om 19:26
Wie kan mij helpen.
Mijn zoon heeft nu vakantie en gaat morgen 1 dag aan de slag via een uitzendbureau.
Er werd gevraagd of hij zelf voor schoenen kon zorgen, anders kon hij ze kopen voor 25 euro.
Hiermee heeft hij ingestemd, maar ik vraag me af of een werkgever niet verplicht is om deze kosten te dragen.
Hij is 16 en het kan toch niet zo zijn dat hij aan het eind van de dag maar 15 euro heeft verdiend omdat de schoenen er nog vanaf moeten.
Het gaat me nog niet eens om het geld, maar meer het principe., of zou het soms borg zijn?
Wie is op de hoogte deze regelgeving?
Grt. Ernie
Mijn zoon heeft nu vakantie en gaat morgen 1 dag aan de slag via een uitzendbureau.
Er werd gevraagd of hij zelf voor schoenen kon zorgen, anders kon hij ze kopen voor 25 euro.
Hiermee heeft hij ingestemd, maar ik vraag me af of een werkgever niet verplicht is om deze kosten te dragen.
Hij is 16 en het kan toch niet zo zijn dat hij aan het eind van de dag maar 15 euro heeft verdiend omdat de schoenen er nog vanaf moeten.
Het gaat me nog niet eens om het geld, maar meer het principe., of zou het soms borg zijn?
Wie is op de hoogte deze regelgeving?
Grt. Ernie
dinsdag 23 mei 2017 om 19:32
Als verhuizer, maar dat is volgens mij niet van belang toch?
Er wordt gevraagd of hij dit zelf regelt of ze van het uitzendbureau wil kopen voor 25 euro.
Dan zal het in mijn optiek wel verplicht zijn....
dinsdag 23 mei 2017 om 19:41
Waaat? Zo ver ik weet is een werkgever verplicht op persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking te bestellen voor zijn personeel.
Heeft het bedrijf geen reserve schoenen?
Ik heb veel banen gehad waar werkschoenen nodig waren maar zowel als stagair als tijdelijke werknemer heb ik nooit mijn eigen schoenen (of jas/helm/...) moeten kopen.
Via welk uitzendbureau is dit?
Ben benieuwd wat een vakbond of t juridisch loket hier over zegt.
Heeft het bedrijf geen reserve schoenen?
Ik heb veel banen gehad waar werkschoenen nodig waren maar zowel als stagair als tijdelijke werknemer heb ik nooit mijn eigen schoenen (of jas/helm/...) moeten kopen.
Via welk uitzendbureau is dit?
Ben benieuwd wat een vakbond of t juridisch loket hier over zegt.
apatura wijzigde dit bericht op 23-05-2017 19:42
12.63% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
dinsdag 23 mei 2017 om 19:41
In principe is de werkgever verplicht te zorgen voor de veiligheidsuitrusting die de baan met zich meebrengt. Dus je zoon hoeft die schoenen niet zelf te betalen, net zo min als een lasser verplicht is zijn eigen lasbril en beschermende handschoenen en voorschoot te regelen, bijvoorbeeld.
Ik zou dus het uitzendbureau laten weten dat het wettelijk zo geregeld is dat de persoonlijke veiligheidsvoorzieningen een taak van de werkgever zijn en zeker je zoon er niet zelf voor laten betalen.
Ik zou dus het uitzendbureau laten weten dat het wettelijk zo geregeld is dat de persoonlijke veiligheidsvoorzieningen een taak van de werkgever zijn en zeker je zoon er niet zelf voor laten betalen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 23 mei 2017 om 19:49
Bij La Place is het iets anders, maar dat je mijn zijn eigen werkschoenen betaalt (als die nodig zijn om zijn voeten te beschermen) is onzin.
Wettelijk is de werkgever verplicht te zorgen voor de persoonlijke veiligheidsuitrusting van de werknemers. Misschien tijd dat je man dit eens ter sprake brengt?
dinsdag 23 mei 2017 om 19:52
Dat is dan schandalig. Als die schoenen nodig zijn om hun veiligheid op het werk te garanderen, ben je daar als werkgever verantwoordelijk voor.
Sterker nog: Als één van de medewerkers een ongeval krijgt doordat hij/zij tijdens bepaalde werkzaamheden niet de juiste veiligheidskleding droeg, ben je als werkgever 100% aansprakelijk. Zelfs áls je wél die werkschoenen hebt verstrekt, maar de werknemer ze niet aan had op dat moment, ben je aansprakelijk, want je hoort als werkgever te controleren of de mensen de juiste veiligheidskleding dragen alvorens ze aan een klus beginnen.
dinsdag 23 mei 2017 om 19:53
dinsdag 23 mei 2017 om 19:56
Nogmaals, schandalig. Stagiairs verdienen geen knoop. Wij hebben ook jaarlijks verschillende stagiairs, ook op de technische afdeling, die lopen dan mee met onze monteurs. En we hebben in de kast een voorraadje aan o.m. veiligheidsschoenen, variërend in maat van 40 tot 47, en die stagiairs krijgen daar dan gewoon een passend paar van. Het is wettelijk je plicht als werkgever of als stagebedrijf om de veiligheid van je werknemers e.d. te waarborgen.MoirenPhae schreef: ↑23-05-2017 19:53Dan komen ze geen stage lopen toch? Bedrijven zitten daar echt niet op te wachten en het is echt graag of niet.
dinsdag 23 mei 2017 om 19:57
Onze stagiaires verdienen niets.pejeka schreef: ↑23-05-2017 19:56Nogmaals, schandalig. Stagiairs verdienen geen knoop. Wij hebben ook jaarlijks verschillende stagiairs, ook op de technische afdeling, die lopen dan mee met onze monteurs. En we hebben in de kast een voorraadje aan o.m. veiligheidsschoenen, variërend in maat van 40 tot 47, en die stagiairs krijgen daar dan gewoon een passend paar van. Het is wettelijk je plicht als werkgever of als stagebedrijf om de veiligheid van je werknemers e.d. te waarborgen.
dinsdag 23 mei 2017 om 19:58
Juist wel. Of dacht je dat het bedrijf hém ook niet op zijn verantwoordelijkheden zou wijzen? Je laat daarmee zien dat je op de hoogte bent van de regelgeving en als je je goed inzet, kan dat alleen maar respect opleveren. Of wil je de rest van je leven voor een werknemer werken die jou laat opdraaien voor zijn wettelijke verantwoordelijkheden en je mond dan maar houden?
dinsdag 23 mei 2017 om 20:02
Nogmaals, dat is de verantwoording van de werkgever. Niet iets waar de werknemer voor zou moeten betalen.
Jij gaat als werknemer toch ook niet 50 euro per maand betalen omdat je werkgever vindt dat het beveiligingssysteem van het bedrijf jouw zaak is, en dat jij dus maar moet meebetalen aan de alarmcentrale en de camerabewaking?
Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om ervoor te zorgen dat het personeel de passende uitrusting heeft om veilig de vereiste werkzaamheden te kunnen uitvoeren, en die kunnen wettelijk nou eenmaal niet aan de werknemer in rekening worden gebracht.
dinsdag 23 mei 2017 om 20:11
Ik vind de schoenen nog "goedkoop".
Hier wordt elke maand automatisch 5 euro van man zijn loon gehouden.
1 keer per 1.5 jaar ofzo "krijgt" hij een nieuw stel veiligheidsschoenen van dat geld.
Hij betaalt ze dus feitelijk zelf, alleen koopt het bedrijf ze aan (zodat iedereen dezelfde heeft).
Doordat hij ze zelf betaalt, mag hij ze 's avonds mee naar huis nemen.
Er staat altijd wel ergens een reserve-paar voor interimmers, maar die mogen het gebouw niet verlaten. En na 1 maand werken beginnen die dus ook gewoon 5 euro per maand te betalen.
Voor 25 euro zou ik dus zo tekenen als ik ze nadien mee naar huis kreeg en ze dus ook nog elders kan gebruiken.
1 keer per 1.5 jaar ofzo "krijgt" hij een nieuw stel veiligheidsschoenen van dat geld.
Hij betaalt ze dus feitelijk zelf, alleen koopt het bedrijf ze aan (zodat iedereen dezelfde heeft).
Er staat altijd wel ergens een reserve-paar voor interimmers, maar die mogen het gebouw niet verlaten. En na 1 maand werken beginnen die dus ook gewoon 5 euro per maand te betalen.
Voor 25 euro zou ik dus zo tekenen als ik ze nadien mee naar huis kreeg en ze dus ook nog elders kan gebruiken.
dinsdag 23 mei 2017 om 20:27
Mij is ook wel eens gevraagd of ik schoeisel met anti slip wilde aanschaffen voor een baan van 2 weken maar die had ik toen al want ik houd niet van die hele gladde zolen onder m'n schoenen. En ik heb ook wel eens stage gelopen in een kleding winkel waar personeel om de zoveel tijd een nieuw setje kleding moest kopen in een bepaald kleurthema zodat ze levende etalagepop werden.
Maar dat je zoon voor 1 dag echte werkschoenen met stalen neus (neem ik aan?) moet aanschaffen vind ik belachelijk. Heeft echt niemand ergens en reserve paar liggen?! Ik weet van mensen in de bouw dat die ook 'zelf' werkkleding moeten kopen maar daar kregen ze dan om de zoveel tijd een budget voor van de baas en dan was het aan de werknemer zelf of die er broek, trui, jas, shirt of schoenen van kocht.
Maar dat je zoon voor 1 dag echte werkschoenen met stalen neus (neem ik aan?) moet aanschaffen vind ik belachelijk. Heeft echt niemand ergens en reserve paar liggen?! Ik weet van mensen in de bouw dat die ook 'zelf' werkkleding moeten kopen maar daar kregen ze dan om de zoveel tijd een budget voor van de baas en dan was het aan de werknemer zelf of die er broek, trui, jas, shirt of schoenen van kocht.
dinsdag 23 mei 2017 om 20:33
dinsdag 23 mei 2017 om 20:56
Hier net zo, man werkt op meerdere locaties. Zou op elke locatie en paar moeten hebben die hij dan alleen draagt tijdens inspectie rondjes. Door ze zelf aan te schaffen kunnen ze nu in de auto staan.TinyBel schreef: ↑23-05-2017 20:11Ik vind de schoenen nog "goedkoop".
Dat niet mee mogen nemen is iets dat de Belastingdienst bepaalt. Anders is het loon in natura oid.