Werk & Studie alle pijlers

Werkschoenen via uitzendbureau

23-05-2017 19:26 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen.

Mijn zoon heeft nu vakantie en gaat morgen 1 dag aan de slag via een uitzendbureau.
Er werd gevraagd of hij zelf voor schoenen kon zorgen, anders kon hij ze kopen voor 25 euro.
Hiermee heeft hij ingestemd, maar ik vraag me af of een werkgever niet verplicht is om deze kosten te dragen.
Hij is 16 en het kan toch niet zo zijn dat hij aan het eind van de dag maar 15 euro heeft verdiend omdat de schoenen er nog vanaf moeten.
Het gaat me nog niet eens om het geld, maar meer het principe., of zou het soms borg zijn?
Wie is op de hoogte deze regelgeving?

Grt. Ernie
koto37 schreef:
23-05-2017 20:33
Nja, het is vakantiewerk en misschien wel zijn laatste baantje bij dit uitzendbureau.
Ik vind het nogal wat om dit op zijn bordje te schuiven...
Ga morgen maar eens ff bellen met In Person...

Jammer dat hier geen intercedente van In Person zit ;-)
Ik zou zoon dat zelf laten doen. Als hij oud genoeg is om te werken is hij ook oud genoeg om zijn eigen zaken te regelen. Je kind staat gelijk 1-0 achter als je als moeder belt over zoiets.

Je kunt je kind wel begeleiden hierin want zestien betekent niet dat je alles al weet.
Wat een raar verhaal. Ik heb op ongeveer honderd locaties uitzendwerk gedaan waarbij veiligheidsschoenen vereist werden, en dan kreeg ik die schoenen gewoon verstrekt. Officieel tegen 25 euro borg, maar ik geloof dat ik die borg maar één keer daadwerkelijk betaald heb (en ik kreeg hem ook weer terug, toen ik mijn smerige kapotte schoenen na drie maanden weer inleverde).
Mijn man krijgt ze ook gewoon. Bij elke werkgever. Ook kleding. En dat mag altijd mee naar huis. Sterker nog... we mogen het ook wassen.

Zonder borg.
Ben ik even blij dat mijn man niet alleen pbm's kreeg maar ook een kleding vergoeding iedere maand. Omdat eigen kleding zoals spijkerbroeken en truien ook sneller dan normaal sleten bij het werk wat hij deed.
Been there, done that, got the T-shirt.
Fee-de-Goede schreef:
23-05-2017 21:16
Mijn man krijgt ze ook gewoon. Bij elke werkgever. Ook kleding. En dat mag altijd mee naar huis. Sterker nog... we mogen het ook wassen.

Zonder borg.
Staat daar dan het bedrijfslogo op? Dat maakt voor de belastingdient namelijk nogal uit. Als je het duidelijk niet privé kunt dragen of gebruiken mag het het bedrijf verlaten.
sssssst schreef:
23-05-2017 21:41
Staat daar dan het bedrijfslogo op? Dat maakt voor de belastingdient namelijk nogal uit. Als je het duidelijk niet privé kunt dragen of gebruiken mag het het bedrijf verlaten.
Niet op zijn schoenen. Nooit. Bij geen enkele werkgever.
sssssst schreef:
Er is niks wat je niet privé kunt dragen, logo of niet. Als jij op zaterdag gaat klussen en je trekt je bedrijfsoverall aan, wie controleert dat, of wie voorkomt dat?

Maar daar gaat het niet om. Het bedrijf heeft ervoor te zorgen dat je tijdens de werkzaamheden alle veiligheidskleding hebt die wettelijk vereist is. Dat is de verantwoordelijkheid van de werkgever en de werkgever dient dat te bekostigen. Het is ook de werkgever die eventueel een boete krijgt als bij controle blijkt dat de werknemers niet kunnen beschikken over dat soort voorzieningen.

Het is ook aan de werkgever om te bepalen of die werknemers die werkschoenen en overalls mee mogen nemen naar huis. Staat hij dat toe, dan is het niet te controleren of die werknemers die zaken al dan niet dragen bij het betegelen van de eigen achtertuin of het schilderen van de voorgevel. Dus dat is dan een onbegonnen zaak. Desnoods mag de werkgever wel bepalen dat de werkkleding na afloop werktijd op de zaak wordt achtergelaten, maar bij bijv. buitendienstmonteurs, die na werktijd direct naar huis rijden na de laatste klant, wordt dat al lastiger, tenzij je je werknemers wilt verplichten na die laatste klant een omweg via de zaak te maken, maar dan ben je ook weer verplicht de overuren uit te betalen die dat met zich meebrengt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
sssssst schreef:
Nee hoor, niks geen bedrijfslogo. Die schoenen waren altijd wel reuze lelijk, dus voor privégebruik hoefde niemand bang te zijn :proud:
Lady_Voldemort schreef:
23-05-2017 22:00
Nee hoor, niks geen bedrijfslogo. Die schoenen waren altijd wel reuze lelijk, dus voor privégebruik hoefde niemand bang te zijn :proud:
Haha dat zeker.

Al heeft mijn man ze weel eens aangehad op een festival. Handig bij 3 dagen regen. ;)
Lady_Voldemort schreef:
23-05-2017 22:00
Ik sta er altijd weer van te kijken hoeveel mannen onze dienstschoenen ook prive, zonder verder uniform, dragen.... ;-)
Dat van die stagiaires vind ik ook wel raar hoor.
Ja, die mensen komen om te leren maar kom op zeg, ze krijgen al niks betaald; een béétje tegemoetkoming in de vorm van het verstrekken van schoeisel lijkt me wel het minste.
minnimouse schreef:
23-05-2017 22:09
Dat van die stagiaires vind ik ook wel raar hoor.
Ja, die mensen komen om te leren maar kom op zeg, ze krijgen al niks betaald; een béétje tegemoetkoming in de vorm van het verstrekken van schoeisel lijkt me wel het minste.
Geen idee. Geen een bedrijf doet het, dus het zal niet heel gebruikelijk zijn.
MoirenPhae schreef:
23-05-2017 22:12
Jawel hoor. Ons bedrijf verstrekt stagiairs op de technische dienst brandnieuwe werkschoenen, twee schone sets werkkleding, overalls, en alles wat ze verder nodig hebben om veilig hun werk te kunnen doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-05-2017 22:14
Jawel hoor. Ons bedrijf verstrekt stagiairs op de technische dienst brandnieuwe werkschoenen, twee schone sets werkkleding, overalls, en alles wat ze verder nodig hebben om veilig hun werk te kunnen doen.
PB even jullie gegevens, geef ik ze door aan de stagebegeleiders.
MoirenPhae schreef:
Dat is niet waar. Bij mijn man krijgen alle stagairs en leerlingen van de vakschool ook gewoon schoenen. Inleners ook. Dus in ieder geval een bedrijf doet dat wel. ;-)
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 23-05-2017 22:19
8.36% gewijzigd
MoirenPhae schreef:
Wel hoor. Meestal kreeg ik werkschoenen van het uitzendbureau (onder een borgregeling dus waar toch niemand zich aan hield), en die paar keer dat dat niet het geval was kreeg ik ze in bruikleen van de inlener. Net zo voor hesjes en helmen en zo. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik werkkleding moest kopen, voor een (zeer) tijdelijk baantje.
Lady_Voldemort schreef:
23-05-2017 22:19
Wel hoor. Meestal kreeg ik werkschoenen van het uitzendbureau (onder een borgregeling dus waar toch niemand zich aan hield), en die paar keer dat dat niet het geval was kreeg ik ze in bruikleen van de inlener. Net zo voor hesjes en helmen en zo. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik werkkleding moest kopen, voor een (zeer) tijdelijk baantje.
Stages gaan niet via het uitzendbureau.
De blauw-gele meubelgigant verstrekt ook gewoon werkschoenen, ook als je er tijdelijk komt werken. Datzelfde geldt voor ander baantjes die ik heb gedaan waarbij dat nodig was.

Maar, het zijn vaak wel gebruikte schoenen. Niet altijd even fijn moet ik zeggen. Voor 25,00 zou ik ze echt wel zelf kopen, dat is voor werkschoenen ontzettend weinig geld en je hebt wel een fris paar om je voeten. Desnoods betaal jij het als ouder voor hem om hem tegemoet te komen. Als hij niet meer groeit heeft hij er jaren wat aan.
MoirenPhae schreef:
23-05-2017 22:20
Stages gaan niet via het uitzendbureau.
Stagiaires krijgen hun werkkleding gewoon in bruikleen.
Lady_Voldemort schreef:
23-05-2017 22:24
Stagiaires krijgen hun werkkleding gewoon in bruikleen.
Dat lijkt mij ook ja...
Maar zoals ik zei, het is niet duur voor schoenen en wel fijn om een nieuw paar te hebben.
Bij het bedrijf waar ik werk zijn in bepaalde functies veiligheidsschoenen verplicht.
Zonder mag je je functie niet uitoefenen, sterker nog, je mag de plek waar je moet werken niet eens betreden. Het staat ook in onze CAO beschreven. Je mag schoenen, die dan aan een bepaalde norm moeten voldoen, zelf kopen en het bedrag mag je tot een bepaald maximum declareren.
Wellicht staat er in de CAO waar de verhuisbranche onder valt iets over?
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Niet vaak, maar in deze: eens met Pekeja. Werkgever moet in deze voor veilige werkkleding zorgen. Sterker nog: werkgever moet met het huidige weer bij buitenwerkzaamheden zelfs zonnebrandcrème verstrekken en er op toezien dat dit wordt gebruikt.
Er zit een verschil tussen bedrijfskleding (uniform, zelfde pakje, etc) en veiligheidsmiddelen zoals veiligheidsschoenen.

De werkgever is verplicht veiligheidsmiddelen te verstrekken waar nodig.

De werkgever mág bedrijfskleding verstrekken. Indien er een bedrijfslogo op staat dat groter is dan 15%? van het oppervlak is het voor de werkgever aftrekbaar omdat het niet bruikbaar is als privékleding. Met minder of geen bedrukking is het loon in natura. Dus belast als inkomen.

Maar veiligheidsschoenen zijn dus verplicht en dienen gratis verstrekt te worden.
blub
Oddish schreef:
23-05-2017 22:21
De blauw-gele meubelgigant verstrekt ook gewoon werkschoenen, ook als je er tijdelijk komt werken. Datzelfde geldt voor ander baantjes die ik heb gedaan waarbij dat nodig was.

Maar, het zijn vaak wel gebruikte schoenen. Niet altijd even fijn moet ik zeggen. Voor 25,00 zou ik ze echt wel zelf kopen, dat is voor werkschoenen ontzettend weinig geld en je hebt wel een fris paar om je voeten. Desnoods betaal jij het als ouder voor hem om hem tegemoet te komen. Als hij niet meer groeit heeft hij er jaren wat aan.
Het gaat maar om 1 werkdag. Voor hetzelfde geld gebruikt hij ze daarna nooit meer. Dan is 25 euro veel geld als je voor die dag hard werken daarna maar 15 euro overhoudt.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Hier moeten leerlingen ze ook zelf kopen als ze voor niks gaan stagelopen. Je kunt ze ook bij de aldi en lidl weleens kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven