Werk & Studie alle pijlers

Wia 100% en werk

05-03-2021 23:16 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 100% afgekeurd, heb een wia uitkering.
Ik werk evengoed ongeveer 15 uur per week, dit wordt van mijn uitkering ingehouden.
Financieel ga ik er niet op vooruit, maar voel mij nuttig.
Nu gaat het niet goed na 2.5 jaar.
Geestelijk en lichamelijk, trek ik het niet meer.
Ik wil stoppen met dit soort werk, de zorg. Voordat ik weer helemaal terug bij af ben..
Ik wil mij niet ziek melden. Of ziek uit dienst gaan..
Ik wil wel werken, maar 'luchtiger" werk.
Kan ik ontslag nemen, en een andere baan accepteren?
Kan ik een jaarbetrekking opgeven voor een seizoensbaan in deze omstandigheden?
Heb het uwv gebeld, het lijkt hen van niet.
Ik ben 100% afgekeurd, hoef dus niet te werken, maar doe het wel.
Nu breekt het mij weer op. Ik zou ander werk proberen kunnen te krijgen. Of stoppen sowieso met dit werk wat mij opbreekt.
Ik heb geen reintegratie coach meer volgens uwv.
Iemand die hier advies voor heeft of ervaring mee heeft?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is vrijwilligerswerk iets voor je?
.
Alle reacties Link kopieren
Beëindigingsovereenkomst. Dat is het beste.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was eerst heel goed uit rekenen (of laten rekenen) wat dit voor je uitkering betekend. Het zou heel vervelend zijn als je achteruit gaat in inkomen. En dan zou ik rustig verder gaan kijken wat wel en niet mogelijk is. Het is niet makkelijk helaas, maar houd in je achterhoofd, dat ook als je geen (betaalde) baan hebt je jezelf nog steeds nuttig kan voelen, en kan zijn. Je bent nog steeds onderdeel van de maatschappij, ook zonder baan!
Er zit nogal wat verschil tussen IVA en de WGA.
Alle reacties Link kopieren
Ik red het dus niet zonder de uitkering, heb ik recht op 100% wia als er een beeindigings overeenkomst komt?
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
05-03-2021 23:39
Ik red het dus niet zonder de uitkering, heb ik recht op 100% wia als er een beeindigings overeenkomst komt?
Zolang je niet duidelijk bent of je nu WGA (LGU of LAU) of IVA krijgt kan niemand daar iets zinnigs over zeggen. Ik denk zelf niet dat je IVA krijgt als je nog 15 uur werkt. Dan hadden ze je al maanden geleden opgeroepen voor een herkeuring.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Lemoos, dankjewel, dat zal ik morgen nakijken.
Ik ben uit eigen initatief gaan werken, nu 3 jaar afgekeurd. Nooit voor herkeuring opgeroepen
Alle reacties Link kopieren
Als je IVA krijgt en je de afgelopen 2,5 jaar niet meer dan 20% van je oude loon (voor IVA) hebt verdiend is er niets aan de hand (behalve het doorgeven van de wijziging). Dan ben je nog steeds 80% (of meer) arbeidsongeschikt.

Als je meer dan die 20% hebt verdiend van je oude loon dan kunnen ze je opnieuw beoordelen (want langer dan X maanden ‘minder’ dan 80% ongeschikt voor werk-> WGA (35% tot 79% arbeidsongeschikt).

Ik heb zelf geen IVA maar WGA. Ik zou het wel even allemaal goed navragen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
WGA of IVA?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
05-03-2021 23:39
Ik red het dus niet zonder de uitkering, heb ik recht op 100% wia als er een beeindigings overeenkomst komt?
[/quote

Wat bedoel je met 100% WIA? Je krijgt 70 of 75% van het loon waar je oorspronkelijk voor afgekeurd bent.

Op basis van je verhaal kan niemand hier je een goed advies geven wat er ontbreekt te veel informatie.

Het is niet duidelijk of je IVA hebt of WGA?
het is niet duidelijk of je werkgever recht heeft op de no-risk-polis, waarmee hij 70% van het loon terug krijgt van het UWV wanneer jij je ziek meldt?

Ik zou eens met al je stukken en info naar een juridisch loket gaan en het daar bespreken of een afspraak maken bij HR van het bedrijf waar je werkt. Weten zij wel dat je een volledige uitkering hebt bij je werkgever?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Is het werk op de hoogte van jouw situatie? Kunnen zij helpen om je werk/functie op maat te maken?

Bijzonder dat het UWV het maar wat in het midden laat. En mi niet echt met je meedenkt.

Om te voorkomen dat je straks weer terug bij af bent, zou ik mij nu eerst ziekmelden. En dan een en ander gaan uitzoeken. Je bent tenslotte niet voor niets 100 % afgekeurd.
Alle reacties Link kopieren
De verantwoordelijkheid ligt tussen de werkgever en werknemer die een contractuele verplichting naar elkaar hebben. Bij ziekte moet er 2 jaar worden door betaald en de werkgever kan dan soms 70% van terug krijgen van het UWV wanneer de no-risk-polis geld. De gemiddelde KCC uitzendkracht die door het UWV achter een telefoon is gedropt, kent de regels helemaal niet.

Het UWV is ook niet verplicht om aan jou juridische bijstand te verlenen, daar moet je zelf achter aan via je rechtsbijstand, de vakbond of op een andere manier.
viva-amber wijzigde dit bericht op 06-03-2021 09:07
18.30% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoe kan je niet weten welke WIA je hebt. En dan gaan werken zonder uit te zoeken wat de risico's voor je zijn als je toch weer uitvalt.

Snel je verdiepen hierin en misschien hulp vragen? Je kan anders ook even kijken op de site van Sociaal Verhaal.
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen in de WIA hebben werkelijk geen idee en lezen nooit het besluit wat zij hebben gekregen.

To, wat weet je werkgever over je situatie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En denk eraan dat bij een vaststellingsovereenkomst je ook nog ww moet aanvragen als je geen ander werk hebt

Beste is denk ik om je ziek te melden bij je werkgever als je het niet aankan. Of pas ontslag nemen als je ander werk hebt.

Ik zou hier echt van te voren gedegen advies over willen hebben van het uwv, liefst op papier.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-03-2021 09:20
En denk eraan dat bij een vaststellingsovereenkomst je ook nog ww moet aanvragen als je geen ander werk hebt

Beste is denk ik om je ziek te melden bij je werkgever als je het niet aankan. Of pas ontslag nemen als je ander werk hebt.

Ik zou hier echt van te voren gedegen advies over willen hebben van het uwv, liefst op papier.
Ziekte voor het werk dat je hebt gedaan is een uitsluitingsgrond voor WW.
Ziektewet krijg je ook niet van het UWV, want de werkgever heeft de plicht om 2 jaar door te betalen en het UWV gaat niet betalen wanneer jij vrijwillig van dat recht afstand doet.

Wanneer TO haar baan op zegt dan verliest zij dat stukje inkomen. Hooguit kan zij bij de WIA aangeven dat zij haar baan kwijt is en dat zij stoppen met het korten van de uitkering. Maar zelfs dat is de vraag wanneer je een benadelingshandeling pleegt, dan gaat een instantie dat misschien niet voor je opvangen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-03-2021 09:20


Ik zou hier echt van te voren gedegen advies over willen hebben van het uwv, liefst op papier.
Daar is het UWV niet verantwoordelijk voor. TO kan naar een jurist.

Wanneer je zelf je baan op zegt terwijl en een opzegverbod geldt tgv ziekte, dan gaat een instantie je daar geen geld voor betalen.
TO heeft bij haar eigen werkgever recht op 2 jaar loon tijdens ziekte. Wanneer zij vrijwillig afstand doet van dat recht, dan is dat mogelijk haar eigen probleem.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
TO, wat je zou kunnen doen is op de website van het UWV een wijziging van je situatie door geven. Melden dat je gezondheid is verslechterd en dat je een herbeoordeling WIA wil, omdat je je werk niet kan volhouden. Dan kun je tijdens die herbeoordeling alles bespreken met een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige en bezien of je WIA weer kan worden opgehoogd.

Zie ook de volgende link: www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia- ... -aanvragen
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven