Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft er ervaring met loopbaanadvies?

11-11-2012 18:54 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben de laatste jaren wisselende banen gehad en ben nog steeds op zoek naar een baan die ik echt leuk vind. Ik heb daarom besloten om loopbaanadvies aan te vragen, ook omdat ik daar nu subsidie voor kan krijgen. Een van de voorwaarden van het krijgen van subsidie is dat ik een schriftelijk verslag krijg van het advies. Nu heeft de adviseur gezegd dat ze vindt dat ik dat verslag zelf wel kan schrijven (en dat terwijl ze 150 euro per gesprek krijgen). Ik ben het daar niet mee eens, bovendien ik moet verklaren dat ik dat verslag krijg van het bureau. Mijn vraag, is het niet normaal dat je zo'n advies op papier krijgt, want daar ging ik eigenlijk vanuit?

En verder ben ik heel benieuwd wat het jullie heeft opgeleverd! Alvast bedankt voor de reacties.
Ja een schriftelijke rapportage is normaal.. Ik heb ooit ook een traject gedaan. Kan zijn dat ze dit apart berekenen..
Lijkt mij ook dat je zo'n verslag op papier krijgt, je moet het toch rustig na kunnen lezen,

Andere adviseur zoeken zou ik zeggen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb alle voorwaarden direct aan het begin aan het bureau voorgelegd, daar hebben ze dus overheen gelezen. Ik moet voor de subsidie ook verklaren dat ik een verslag krijg dus het zit me niet helemaal lekker.

Ik heb al wel een aantal gesprekken gehad omdat de subsidieaanvraag vertraging had opgelopen dus als ik nu stop mag ik de gesprekken zelf betalen.
Lilyrose, wat vond jij trouwens van het traject, heb je er iets aan gehad?

Verder nog mensen met ervaringen?
Als ik het nu na een paar jaar terug lees zie ik wel herkenning, maar of t nou echt veel geholpen heeft?
Voordat je met een loopbaanadviseur of -coach in zee gaat is het misschien verstandig om te kijken of diegene is aangesloten bij een branche- of beroepsorganisatie (bijv. het NOLOC).

En het is idd vreemd dat je geen verslag krijgt. Is imho altijd standaard hoor. Kijk nog eens goed rond. Op de site van het NOLOC staan volgens mij ook namen van bij hen aangesloten adviseurs of coaches.
Hoi,

Het is alweer een tijd geleden maar ik heb het traject afgerond en wilde vertellen wat ik ervan vond.

Nog even terugkomen op de oude berichten: dit was een adviseur die aangesloten was bij het NOLOC en het CMI, want dat laatste was een voorwaarde van mijn werkgever. Dat ik een verslag zou krijgen stond ook in de offerte. Achteraf heb ik spijt dat ik niet iom mijn werkgever naar een ander bureau ben gegaan. Ik heb hem wel gekregen, maar pas nadat ik haar er aan moest herinneren dat ik als ambtenaar schriftelijk moest verklaren dat ik hem kreeg.

Maar er waren nog meer redenen waarom ik niet blij was met de adviseur. Ze was nogal dominant en er was geen ruimte voor discussie over haar adviezen. Er was maar 1 manier, en dat was haar manier. Zelfs uit nieuwsgierigheid vragen stellen over een test of in stilte iets laten bezinken werd opgevat als kritiek.

Ook kwam ze niet terug op mijn oorspronkelijke vraag: welke functie past bij mij? Daar moest ik haar in het laatste gesprek aan herinneren.

Maar goed ik heb nu wel een overzicht van wat ik globaal wil in een baan (drijfveren), wat ik kan en wat mijn ontwikkelpunten zijn. De volgende keer zou ik een korter traject willen want ik heb bij andere adviseurs gezien dat 3-5 gesprekken voldoende kan zijn.

Met mijn manager heb ik nu afgesproken dat ik binnen onze organisatie een aantal dagen mag meelopen met collega's die een functie hebben die iets voor mij kan zijn.

Mijn advies is: ga bij meerdere adviseurs langs en maak ik dan pas een keuze. Het is erg belangrijk dat het klikt en dat je vertrouwen in de adviseur hebt. En maak duidelijke afspraken over wat je wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven