Werk & Studie alle pijlers

Zelfstandig makelaar worden

30-07-2017 19:52 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik werk sinds een half jaar op een makelaarskantoor als assistent makelaar en rond binnenkort mijn opleiding af waardoor ik me kan inschrijven in het krmt register. Hiervoor heb ik een aantal jaren gewerkt in de financiële dienstverlening, niet vastgoedgerelateerd.

Ik zou erg graag zelfstandig makelaar willen worden en hoop me te zijner tijd te kunnen onderscheiden door heel flexibel te zijn met bezichtigingen (weekend, avonden), lage kosten door (in eerste instantie) vanuit huis te werken en door veel inzet te tonen. Ik zou me ook graag aansluiten bij een beroepsorganisatie zoals NVM.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die misschien zelf werkzaam zijn als makelaar of op een andere manier veel weten over het beroep en me kunnen helpen met inschatten hoeveel ervaring ik nodig zou hebben alvorens ik zelfstandig aan de slag zou kunnen.

Voor de beeldvorming: op mijn werk heb ik contact met geïnteresseerden, doe ik bezichtigingen, stel ik koopcontracten op die nog wel door leidinggevende worden gelezen en waar nodig aangevuld en doe ik overige administratieve handelingen. Onderhandelingen, commerciële gesprekken en een stukje boekhouding heb ik ervaring mee vanuit mijn vorige baan en ik kom uit een ondernemersgezin waardoor ik denk zelfstandig werken niet te onderschatten. Concreet denk ik vooral ervaring te missen bij specifieke juridische wensen m.b.t het koopcontract en andere specifieke juridische vraagstukken. Zijn hier wellicht makelaars die me kunnen vertellen hoe ze dit hebben opgelost toen ze nog geen vele jaren ervaring hadden en hoeveel ervaring ze wel hadden voor ze zijn gestart?
Concurreren met een lagere prijs is wel het laatste wat je moet doen. Een lagere prijs vraag je alleen maar als je slechter bent dan de concurrentie.
Ik zou erg graag zelfstandig makelaar willen worden en hoop me te zijner tijd te kunnen onderscheiden door heel flexibel te zijn met bezichtigingen (weekend, avonden)

Dat moeten de verkopers ook maar net willen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Misschien is het slim om eerst flink wat ervaring op te doen als makelaar. Je bent nu pas een half jaar werkzaam als assistent makelaar en je koopaktes moeten nog gecorrigeerd worden door de makelaars. Ga je ook gelijk je vaktest doen trouwens? Verder denk ik dat je je echt dient te onderscheiden van andere makelaars. Stunten met de courtage gaat je er niet bovenuit laten springen. Bedenk voor jezelf waarom klanten voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven