Werk & Studie alle pijlers

ziekmelden?

12-06-2018 14:44 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd wanneer jullie je ziek melden op je werk.
Is dat wanneer je 40 graden koorts hebt (bij wijze van spreken dan.. ), je moet overgeven en hondsberoerd op bed ligt of ligt de
grens voor jou lager en is hoofdpijn/slecht geslapen/verkouden voor jou een reden om je ziek te melden?

Merk op mijn eigen werk dat dit namelijk nogal stevig verschilt tussen verschillende werknemers.
ik meld me ziek als ik me niet in staat voel mijn werkzaamheden uit te oefenen en het is afhankelijk van wat die werkzaamheden zijn of je er wel of niet toe in staat bent
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Als ik anderen ook flink ziek kan maken. Ik werk in de zorg en ik moet rekening houden met het zwakke gestel van anderen.

Verder inderdaad pas als ik bijna dood ga. En niet in staat ben te doen wat ik moet doen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ik heb me de afgelopen 5 jaar 1x ziek gemeld. Toen had ik inderdaad 40 graden koorts, geen stem, hele lichaam deed pijn, hoesten, niezen, hele rataplan.

Hoofdpijn en slecht geslapen zijn geen redenen om je ziek te melden vind ik. Dan zou ik nl. bijna nooit op mijn werk verschijnen.
Lady_Day schreef:
12-06-2018 14:48
Ik heb me de afgelopen 5 jaar 1x ziek gemeld. Toen had ik inderdaad 40 graden koorts, geen stem, hele lichaam deed pijn, hoesten, niezen, hele rataplan.

Hoofdpijn en slecht geslapen zijn geen redenen om je ziek te melden vind ik. Dan zou ik nl. bijna nooit op mijn werk verschijnen.
dit
Ik meld mezelf pas ziek als ik merk dat mijn werkzaamheden eronder lijden.
En dan bedoel ik eigenlijk: Als ik geen een taak meer naar behoren kan uitvoeren.
Met wat verhoging/misselijkheid, gewoon een maagtabletje + anti griep pilletje erin duwen en gaan met die banaan.

Bij ons op het werk verschilt het ook heel erg.
Veel melden zichzelf bij een hooikoortsje of hoestje al ziek. Persoonlijk irriteer ik mezelf er nogal aan.
Ik meld mij bijna nooit ziek, maar ik ben ook niet vaak ziek.
Ik vind er ook echt wat van als mensen om het minste geringste zich ziek melden.

Als ik mij niet lekker voel ga ik toch altijd naar mijn werk.
Ik ga pas naar huis als ik merk dat mijn werkzaamheden eronder lijden.
rosanna08 schreef:
12-06-2018 14:46
ik meld me ziek als ik me niet in staat voel mijn werkzaamheden uit te oefenen en het is afhankelijk van wat die werkzaamheden zijn of je er wel of niet toe in staat bent
Dit. Ik meld me in principe pas ziek als ik ècht zo ziek ben dat ik niets meer kan, maar soms ligt de grens lager afhankelijk van de werkzaamheden.

Toen ik in de horeca werkte meldde ik me ook ziek als ik licht verkouden was en daardoor veel moest hoesten en niezen, want dat ik is gewoon niet hygiënisch als je met voedsel werkt.
Toen ik als receptioniste werkte melde ik me ziek toen ik dusdanig last van mijn keel had dat ik amper kon praten. Toch lastig telefoneren zonder stem, ook al voelde ik me verder prima.
Ik meld me bijna nooit ziek, enkel bij
- overgeven
- duidelijke koorts (ik maak praktisch nooit koorts)
Slecht geslapen?? Serieus? :facepalm:
pearle schreef:
12-06-2018 15:01
Slecht geslapen?? Serieus? :facepalm:
ja ik ken ze hoor.. :facepalm:
Als ik mijn werk niet naar behoren kan uitvoeren. Dus bij gierende koppijn wel, maar bij een opleving van mijn reuma niet (schouders/handen).
Ik meld mij vrijwel nooit ziek en kan mij serieus ergeren aan collega's die zich bij elke verkoudheid ziek melden, of wanneer ze slecht hebben geslapen. Tegelijkertijd geef ik er geen aandacht aan en moet iedereen dat voor zichzelf bepalen!
Ik heb nu een eigen bedrijf. Ziek melden zit voor mij niet in. Maar ook toen ik in loondienst was, melde ik mij zelden ziek. Wat ik nog wel deed als ik me niet goed voelde was een dag thuis werken (vaak goed mogelijk met mijn werk).

Over het ziek melden vanwege slecht slapen: ik heb ook perioden dat ik heel erg slecht slaap. In de weken dat het echt te erg was (max 2 uur per nacht slapen en dat niet eenmalig, maar soms weken achter elkaar) heb ik mij ook wel eens ziek gemeld. Vaak sliep ik dan ook slecht door stress van werk, waardoor ik in een vicieuse cirkel terecht kwam door moe door te proberen te blijven werken, Een paar dagen rust deed mij dan heel goed en daarna functioneerde ik weer. Van langdurig/frequent slecht slapen kun je (mentaal) echt echt heel 'ziek' zijn en niet meer normaal kunnen functioneren.
Ik meld me over het algemeen pas ziek als ik niets anders meer kan dan in bed liggen of op de wc zitten. Afgelopen jaar met depressie (aangepast) doorgewerkt en daar wordt ik nu flink op afgerekend dus mijn lat is nu heel wat lager komen te liggen.
Maar wat heb je eraan om te weten wanneer anderen zich ziek melden?
Jij kent toch je eigen lijf en beperkingen goed genoeg om te beoordelen of je wel of niet kan werken. En die van een ander niet?
Ik zou zelf de motivatie van mensen die zich snel ziek melden wel willen weten maar die komen zich vast niet melden.
Helaas regelmatig migraine en dan dus echt niet in staat te werken. Dus dan meld ik me ziek.
freya25 schreef:
12-06-2018 15:11
Ik zou zelf de motivatie van mensen die zich snel ziek melden wel willen weten maar die komen zich vast niet melden.
Denk dat niemand van zichzelf vindt dat hij of zij zich snel ziekmeldt. Ligt maar helemaal aan wanneer je jezelf niet in staat acht om te werken en dat verschilt nou eenmaal per persoon. Ken mensen die zichzelf ziekmelden omdat ze 1 nacht slecht geslapen hebben (van zeg 4 a 5 uur), en mensen die met koorts toch op komen dagen en alles daartussenin. Niemand die zichzelf een watje vindt, eerder vindt iedereen zichzelf flink.
freya25 schreef:
12-06-2018 15:11
Dat komt waarschijnlijk omdat niemand van zichzelf vindt dat hij of zij zich te snel ziek meld. Het is een kwestie van beleving: de één voelt zich nou eenmaal eerder beroerd dan de ander.
Stippeltjesbehang schreef:
12-06-2018 15:19
Dat komt waarschijnlijk omdat niemand van zichzelf vindt dat hij of zij zich te snel ziek meld. Het is een kwestie van beleving: de één voelt zich nou eenmaal eerder beroerd dan de ander.
Sinds er bij ons is ingevoerd dat je na 3 ziekmeldingen binnen een jaar op gesprek moet komen bij P&O zijn de verzuimcijfers best drastisch gedaald. Ken zelf ook collega's die minder snel afwezig zijn. Lijkt me dan toch dat er wel wat bewustzijn is bij diegenen?
Afhankelijk van of ik anderen kan besmetten, mijn herstel in de weg ziet/ik zieker wordt van werken en of ik mijn werk nog kan uitvoeren.

Tijdens mijn zwangerschap erg ziek geweest (spugen tot uitdroging en sondevoeding aan toe), maar niet besmettelijk en overgeven moest ik toch wel of ik nou thuis was of op kantoor. Toen heb ik gewerkt tot ik niet meer kon. Ik ben vaak genoeg vertrokken terwijl ik een minuut eerder of onderweg nog alles er uit gegooid had. Bij bijna flauwvallen bleef ik wel thyis omdat dan gaan werken echt slecht voor mezelf was en ik ook totaal niet meer functioneerde.

Met een virus blijf ik eerder thuis, je hersteld vaak sneller als je rust kan nemen en ik wil ook niet dat een week later nog 5 man met de griep thuis zit. Dan moet het wel een stevig virus zijn, een beetje hoofdpijn en verkouden kan je gewoon mee werken in mijn ogen. Ik probeer een beetje te denken aan niet alleen wat voor mij beter is maar ook voor de werkgever. 5 dagen thuis uitzieken is beter dan 3 weken op halve kracht werken en 5 collega's aansteken. 4 dagen iets minder goed voelen en iets minder fuctioneren is wel beter dan 3 dagen thuis uitzieken. In het eerste geval blijf ik thuis en in het 2e ga ik werken, maar het is een afweging die je per keer moet maken.
als ik in bed moet blijven liggen.
als ik gewoon op kan zijn, dan eigenlijk niet.
heb de mazzel dat ik (knock wood) bij mijn huidige werkgever letterlijk 1x 2 dagen ziek was in tien jaar tijd.
Diarree koorts of geen zin.
Ik meld mij ziek als ik goed verkouden ben, flinke hoofdpijn, koorts heb, diarree, andere besmettelijke dingen en als ik het heel erg in mijn rug en gewrichten zou hebben waarbij pijnstilling amper werkt.

Ik werk in de thuiszorg en ik heb een paar clienten die erg vatbaar zijn voor dingen en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ze in het ziekenhuis belanden omdat ik zo nodig met een erge verkoudheid ben komen werken. Mocht ik me niet ziek genoeg voelen om me ook ziek te melden dan zou ik altijd wel overleggen.

Gelukkig heb ik me in al die jaren nog maar 1x ziek hoeven te melden omdat ik aan de pot gekluisterd zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven