Werk & Studie alle pijlers

ziekmelden?

12-06-2018 14:44 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd wanneer jullie je ziek melden op je werk.
Is dat wanneer je 40 graden koorts hebt (bij wijze van spreken dan.. ), je moet overgeven en hondsberoerd op bed ligt of ligt de
grens voor jou lager en is hoofdpijn/slecht geslapen/verkouden voor jou een reden om je ziek te melden?

Merk op mijn eigen werk dat dit namelijk nogal stevig verschilt tussen verschillende werknemers.
Als ik draaierig ben van de koorts en bij buikgriep maar dan ben ik sowieso niet in staat om wat te doen. En tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik me in het begin een paar keer ziekgemeld, was sommige dagen zo beroerd dat ik alleen maar kon liggen. Vond ik toen echt rot maar na twee dagen kon ik me dan gelukkig wel weer bij elkaar rapen om te gaan werken, waren vreselijke maanden toen (het toilet was ook nog eens op een andere verdieping vlakbij de hal waar de klanten in de wachtruimte zaten).

Er zullen vast mensen zijn die zich wat snel ziekmelden maar ik erger me juist veel meer aan mensen die griep of buikgriep hebben en toch gaan werken. En vervolgens de halve afdeling besmetten. Doe je collega's een plezier en blijf gewoon lekker even thuis dan.
Mijn werkgever heeft trouwens ook wel eens gezegd dat ziekmelden niet alleen is voor ziektes zoals griep enzo maar ook voor als het geestelijk niet goed gaat. Schijn veel collega's te hebben met een burn out omdat men zich te verantwoordelijk voelt en dus maar door dendert. Zit ook wat in natuurlijk.
Goguma schreef:
12-06-2018 15:54
Mijn werkgever heeft trouwens ook wel eens gezegd dat ziekmelden niet alleen is voor ziektes zoals griep enzo maar ook voor als het geestelijk niet goed gaat. Schijn veel collega's te hebben met een burn out omdat men zich te verantwoordelijk voelt en dus maar door dendert. Zit ook wat in natuurlijk.
Maar je werkgever roept dat dus wel, maar in de praktijk zitten je collega's met een burnout thuis??
lilalinda schreef:
12-06-2018 15:57
Maar je werkgever roept dat dus wel, maar in de praktijk zitten je collega's met een burnout thuis??
Ja het is dubbel dus ik vraag me af hoe ze er in de praktijk mee omgaan. Pushen om toch aan het werk te blijven of juist mensen alle tijd geven.
Gelukkig zelf nog niet mee te maken gehad.
Ik meld me enkel ziek wanneer ik in een migraine aanval zit (als ik hem nog maar aan voel komen ga ik toch werken, soms zelfs met migraine maar als ik een gevaar op de weg ben/zal zijn ga ik echt niet) of wanneer ik niks anders kan dan in bed liggen en naar de wc kruipen.

In mijn functie kan je sowieso niet wegblijven 'want slecht geslapen', er moet namelijk iemand zijn die 's ochtends vroeg het pand opent (en aanwezig is) of aanwezig is en daarna het pand sluit. Niemand aanwezig is geen optie, dus thuis blijven enkel wanneer ik absoluut onmogelijk mijn werk kan doen.
Ik meld me ziek als ik fysiek niet in staat ben mijn werkzaamheden uit te voeren.
Ik meld me ongeveer 1x per jaar ziek, als ik me echt te ziek voel om mijn werk te doen. Dat is wanneer ik bijvoorbeeld met een buikgriep de hele nacht boven de pot heb gehangen en me echt heel ziek voel, of wanneer ik me te lamlendig voel om ook maar rechtop te zitten. Met een fikse verkoudheid of wanneer ik me wat misselijk voel of buikpijn heb of iets dergelijks, ga ik gewoon werken. Helaas ben ik niet iemand die nooit ziek is, maar eens per jaar is gemiddeld wel de max, en dan vaak ook maar 1 dagje omdat ik parttime werk en de rest van het ziek zijn dan op mijn vrije dagen valt.
Ik ben gelukkig bijna nooit ziek en als ik ziek ben heeft dat altijd hetzelfde verloop. 1 dag lang om het half uur overgeven/diarree totdat het lijf leeg is. De rest van de dag weer een beetje opbouwen met eten/drinken en hopsa beter. Die ene dag meld ik me dan ziel.
.
Toen ik op 'n klein bedrijf werkte met eigen kantoor en vrijheden werkte ik meestal wel door tot m'n deadline af was voor ik thuis ging uitzieken. Later in kantoortuinverband meldde ik me sneller ziek als ik door zware verkoudheid duizelig en beroerd was. En aangezien via een uitzendbureau wachtdagen werden ingehouden, bleef ik dan ook een paar dagen extra thuis.
Voor alles wat met paracetamol en koffie is op te lossen meld ik mij niet ziek. Twee weken terug nog gespuugd op het werk. Maar goed ik kan ook thuiswerken.

Alleen bij echt heel ziek meldt ik mij ziek. Bijv longontsteking of heel hevige migraine. Bij niet lekker los ik het op een andere manier op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als ik mijn werk niet kan uitvoeren of als ik inschat dat ik van 1 dag thuis blijven zoveel opknap dat mijn werk de dagen erna efficiënter is.
Ik blijf dus wel eens een dag thuis als ik eigenlijk best kan werken. Maar als ik 1 dag 0% werk en de 2 dagen erna gewoon 100%, is dat efficiënter dan 3 dagen op 60% werken.

Ik heb dan wel kantoorwerk waar ik zelf redelijk mijn tijd kan indelen. Kan me voorstellen dat het met diensten anders is.
Caveira schreef:
12-06-2018 15:45
Diarree koorts of geen zin.
geen zin? dan zou ik me vaak ziek kunnen melden haha :biggrin:
Voel je je dan niet schuldig tegenover collega's/afspraken/jezelf?
Wel altijd mooi dat op het Viva forum niemand zich ziek meldt terwijl het gemiddeld verzuim in Nederland 7 dagen per jaar is.
als ik niet kan werken, ik heb nogal een fysiek beroep dus moet wel fit zijn. paar maanden geleden longontsteking. toen heb ik het nog een half dagje geprobeert maar het ging echt niet. en daarvoor was de laatste ziekmelding een gebroken enkel.
AnAppleADay schreef:
12-06-2018 16:25
Wel altijd mooi dat op het Viva forum niemand zich ziek meldt terwijl het gemiddeld verzuim in Nederland 7 dagen per jaar is.
Ik lees hier nog wel dingetjes waarvan ik denk dat je nog best had kunnen werken.
AnAppleADay schreef:
Je kunt ook 5 dagen griep hebben natuurlijk (ik niet dus). En vorig jaar operatie, was ik wel 24 dagen ziek.
.
AnAppleADay schreef:
Er staat niet nooit....Met een longontsteking trek ik het gemiddelde al weer aardig op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
mandylion schreef:
12-06-2018 16:27
Je kunt ook 5 dagen griep hebben natuurlijk (ik niet dus). En vorig jaar operatie, was ik wel 24 dagen ziek.
Natuurlijk, maar in het gemiddelde zitten ook de mensen die zich niet ziek melden.
Ik zie trouwens dat het wel vooral de ouderen zijn die langer ziek zijn.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... A=83056ned
Bij verkoudheid of 'iets verkeerds gegeten' werk ik thuis. Overleg dit wel altijd met lg.

Bij griep (categorie 'ik kan amper rechtop zitten'), buikgriep of depressie meld ik me ziek, al probeer ik met depressie vaak het eerst op te lossen met thuiswerken (wat doorgaans niet werkt...).
Ik geef mezelf altijd maar gewoon een schop onder de kont geef als ik slecht heb geslapen / erg last heb van ongesteldheid en bijbehorende perikelen / snotterig en hoofdpijn / iets verkeerds gegeten.

Jammergenoeg wil mijn lichaam niet altijd even goed meewerken..deze lente heb ik tot twee keer toe toch de handdoek in de ring moeten gooien vanwege een hardnekkige hooikoorts - half dagje poging tot werken gedaan, maar mijn ogen waren zo waterig dat ik mijn scherm niet goed kon zien (naast een continu lopende neus, uren durende niesbuien en een opgezwollen keel...dolletjes) :nooo:

Ik ben vrij spartaans opgevoed. Mijn ouders bonjourden mij en mn broer gewoon naar school als we 'een beetje ziekjes' waren, met de gedachte: als je écht te beroerd bent dan stuurt je leraar je wel naar huis en mag je de bus pakken ipv. terug moeten fietsen. Mijn vrienden hebben een iets meer fluwelen-handschoen-opvoeding gehad en die zijn toch echt om de maand wel een of een paar dagen ziek (maar misschien dat het man-zijn ze ook wel gewoon heel zwaar valt :-D )
AnAppleADay schreef:
Ja en...?? Dat heeft toch geen enkel oorzakelijk verband?

Als iemand na een zware operatie 3 maanden thuis zit, staan daar 9 mensen tegenover die geen dag ziek zijn geweest.
girasole3 schreef:
12-06-2018 17:03
Ja en...?? Dat heeft toch geen enkel oorzakelijk verband?

Als iemand na een zware operatie 3 maanden thuis zit, staan daar 9 mensen tegenover die geen dag ziek zijn geweest.
Dat dacht ik dus net ook.
Ik ben echt nóóit ziek. Maar heb een jaar of 3 geleden wel mijn schouder gebroken waardoor ik 4 weken thuis zat. Dat haalt mijn gemiddelde dan weer omhoog.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Ik heb me helaas in de afgelopen 2 jaar vaker ziek gemeld dan ik zou willen.
Ik vind de redenen legitiem maar kan me indenken dat er geklets komt.
De redenen:
- Spit
- Ongeluk gehad (gescheurde enkelbanden, hoofdwonden, diverse kneuzingen): na 2 dagen rust, nog 3 dagen vanuit huis gewerkt. daarna kreeg ik een spalk. Toen wel gewoon dagelijks op krukken naar werk.
- buikgriep
- hyperemesis gravidarum.

Ik vind zoveel ziekmeldingen in 2 jaar verschrikkelijk en denk dat mensen er echt wel een mening over hebben.
Toch vind ik het naar mezelf te verantwoorden.

Met name met de laatste ziekmelding haal ik het gemiddelde nogal omhoog. Inmiddels 6.5 weken ziek.
yellow002 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 17:11
8.17% gewijzigd
viva-amber schreef:
12-06-2018 16:19
Voor alles wat met paracetamol en koffie is op te lossen meld ik mij niet ziek.
Same here. Als het met pcm niet gaat dan ben ik dus echt ziek. Gebeurt ongeveer 1x per jaar. Dit jaar 1x de standaard griep gehad maar ook 1x buikgriepvirus. Dan ga ik ook niet werken (ging ook niet; moest blijven liggen)
Dansenmetperen schreef:
12-06-2018 14:50
Ik meld mezelf pas ziek als ik merk dat mijn werkzaamheden eronder lijden.
En dan bedoel ik eigenlijk: Als ik geen een taak meer naar behoren kan uitvoeren.
Met wat verhoging/misselijkheid, gewoon een maagtabletje + anti griep pilletje erin duwen en gaan met die banaan.

Bij ons op het werk verschilt het ook heel erg.
Veel melden zichzelf bij een hooikoortsje of hoestje al ziek. Persoonlijk irriteer ik mezelf er nogal aan.
Weet je hoe ziek je van hooikoorts kan zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven