Werk & Studie alle pijlers

ziekmelden?

12-06-2018 14:44 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd wanneer jullie je ziek melden op je werk.
Is dat wanneer je 40 graden koorts hebt (bij wijze van spreken dan.. ), je moet overgeven en hondsberoerd op bed ligt of ligt de
grens voor jou lager en is hoofdpijn/slecht geslapen/verkouden voor jou een reden om je ziek te melden?

Merk op mijn eigen werk dat dit namelijk nogal stevig verschilt tussen verschillende werknemers.
Ziek is ziek. Je voelt zelf het best aan of je kan gaan werken of beter thuis blijft.
Ik snap ook echt niet waarom je zou gaan werken als je ziek bent. Je maakt fouten en loopt kans om collega's te besmetten. En het duurt dan ook alleen maar langer voor je weer 100% functioneert.
pejeka schreef:
12-06-2018 20:58
Het zegt mij genoeg als ze de volgende dag weer fris en fruitig aanwezig zijn, zonder ook maar een spoortje van malaise.
Knap, dat je dat zo goed kan inschatten. Goh, misschien dat ze niet bepaald fris en fruitig waren en klagerig en boeh en bah en maar half functionerend als ze niet thuis waren gebleven. Maar dan had je daar kritiek op gehad? Hoe doe je dat zelf dan, als je je niet goed voelt op je werk? Spartaans doen of er niks is? En anderen moeten dat ook maar doen?
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Ik ben meerdere chronische ziektes en toch meld ik me niet snel ziek. In de loop van de jaren heb ik de lat voor mezelf wel lager gelegd. Ik kan beter 2 weken thuis zitten met een flinke luchtweginfectie/longontsteking dan 6 weken op halve kracht werken. En met bepaalde medicijnen blijf ik thuis tot minstens 2 dagen na afloop van de kuur, gewoon omdat ik inmiddels weet dat werken en de bjwerkingen van die pillen geen goede combi is.

Als ik me ziek meld is het dus helaas meestal wel voor een langere periode. Twee weken zijn dan zo weg.

Momenteel zit ik al een paar maanden gedeeltelijk in de ziektewet omdat mijn ziektes me teveel energie kosten om mijn volledige (partime) uren te kunnen maken. En het is maar de vraag of ik weer op mijn contracturen uit kom.

Bij sommige collega’s twijfel ik wel eens aan een ziekmelding. Dan kunnen ze 3 dagen niet werken ivm een sportblessure en als ze er weer zijn zie je niks en kunnen ze prima (trap)lopen. Dan had je ook eerder stompelend of met krukken kunnen komen denk ik dan.

Maar ik probeer niet te oordelen. Mensen zien aan mij ook niet dat ik ziek ben, dus ik weet heel goed dat niet elke ziekte duidelijk is voor collega’s.
Ik werk nog niet, maar loop wel stage (wekelijks 1 dag). Ik heb me dit jaar 1 dag ziek gemeld. Toen was ik de dag ervoor gevallen waardoor ik een hersenschudding had opgelopen, uiteindelijk net niet een nacht ter observatie in het ziekenhuis hoeven blijven, maar werken zat er echt niet in.

En ik ben een keer een paar uur eerder naar huis gegaan. Ik voelde me niet helemaal lekker, maar dat vind ik geen reden genoeg om niet naar stage te gaan. Maar die ochtend op stage begon ik me steeds belabberder te voelen en heb ik overgegeven. Daarna nog wel een aantal uur gewerkt, maar in de middag had ik toch vrij weinig te doen, dus toen ben ik wel naar huis gegaan. Ook omdat ik door mijn misselijkheid niets kon eten en een hele dag werken zonder iets te eten tussendoor me niet zo'n goed plan leek.
Ziek is inderdaad ziek. Maar laten we even eerlijk zijn, er zijn mensen die zich vanwege elke scheet die even dwars zit, ziek melden, en er zijn mensen waarvan je weet "als dié zich ziek melden, dan is het ook écht". Die twee groepen heb je in elke organisatie. En natuurlijk valt dat niet altijd "hard" te maken en moet je de werknemer maar op zijn goede trouw geloven als hij belt. Neemt niet weg dat dat verschil er heus wel is. En dan heb ik het over mensen zonder chronische kwalen ofzo, maar gewoon normale gezonde mensen, maar je weet donders goed dat de één nogal makkelijk is met ziek melden en dat een ander, als dié een keer belt, in een heel zeldzaam geval, ook écht niet meer op de benen kan staan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
12-06-2018 21:24
Ziek is inderdaad ziek. Maar laten we even eerlijk zijn, er zijn mensen die zich vanwege elke scheet die even dwars zit, ziek melden, en er zijn mensen waarvan je weet "als dié zich ziek melden, dan is het ook écht". Die twee groepen heb je in elke organisatie. En natuurlijk valt dat niet altijd "hard" te maken en moet je de werknemer maar op zijn goede trouw geloven als hij belt. Neemt niet weg dat dat verschil er heus wel is. En dan heb ik het over mensen zonder chronische kwalen ofzo, maar gewoon normale gezonde mensen, maar je weet donders goed dat de één nogal makkelijk is met ziek melden en dat een ander, als dié een keer belt, in een heel zeldzaam geval, ook écht niet meer op de benen kan staan.
Nee hoor, dat weet je niet. Je weet het iig niet van persoon tot persoon.
Ik meld mij ziek wanneer ik lichamelijk en geestlijk niet in staat ben de werkzaam heden uit te voeren.
Dit kan dus ook zijn omdat ik die nacht niet geslapen heb en te duizelig ben om recht te kunnen lopen.
Of hoofdpijn. Ik heb wellis waar geen migraine maar wel zulke erge hoofdpijn dat pijnstellers niet meer werken en licht en geluid pijn doen.
We are not unlimited free since that would mean others are not equally free.
Mevrouw75 schreef:
12-06-2018 21:27
Nee hoor, dat weet je niet. Je weet het iig niet van persoon tot persoon.
Nou, ik wel, tot op zekere hoogte. Werk al 25 jaar bij mijn huidige werkgever en dan leer je de pappenheimers wel kennen, en dan leer je op den duur ook dat Janneke zich al ziek meldt als ze één keer haar neus heeft moeten snuiten, en dat Brigitte echt pas belt als ze de kracht niet meer heeft om overeind te komen. Nogmaals, dan nog kan je het niet hard maken in die zin dat je er formeel iets mee kunt, maar laten we eerlijk zijn, die gradaties bestaan in elke organisatie en iedereen kan binnen zijn afdeling of bedrijf wel iemand aanwijzen die zich wel héél makkelijk regelmatig ziek meldt, en een ander iemand waarvan je 100% zeker weet dat als dié belt, het ook serieus niet meer gaat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vraag me nog iets af. Die mensen die zich 'om iedere scheet' ziek zouden melden: Zijn die niet bang dat ze door de mand vallen bij controle? Krijgen mensen nog wel controle? Bij mijn moeder kwam er altijd voor de middag een bedrijfsarts kijken maar toen ik ziek was ben ik ooit bij een werkgever gebeld door het UWV ter controle, de rest kwam geen controle. Een werkgever had me niet eens ziek gemeld dus ik kon me ook niet beter melden bij het UWV ofzo. Toen ik daar naar vroeg zeiden ze dat ze dat nog niet nodig vonden :|

En dan zit ik me bij iedere ziekmelding druk te maken of ik de bel wel hoor als ik slaap (soms hoor ik die dan niet) en als ze bellen ter controle of ik wel ziek genoeg klink. :facepalm:
Ik heb een behoorlijk stressvolle baan en dat resulteert wel eens in er even helemaal klaar mee zijn. En dat resulteert dan weer in allerhande lichte klachten waarmee ik prima zou kunnen werken, behalve dat ik dat op dat moment dan gewoon even helemaal niet trek. Een soort algeheel gevoel van lamlendigheid zeg maar. En dan meld ik me dus ziek. En heel soms lig ik dan inderdaad ik bed en slaap ik, maar vaak genoeg ook niet en zit ik lamlendig op de bank.

Tja, Is dat ziek zijn? Geen idee, maar ik meld me wel ziek. Tenminste, als dat qua werk ook kan. Als er iets belangrijks op het programma staat ga ik gewoon werken. Maar anders dus niet en daarna kan ik er vaak weer heel lang tegenaan. Dit gebeurt eens per jaar gemiddeld. Naast alle vakantie die ik opneem om bij te komen van werk.

En soms ben ik echt ziek, als in iedereen is het er over eens dat je ziek bent. Zoals laatst toen mijn huisarts net een dag te lang wachtte op het bewijs van mijn blaasontsteking en ik uiteindelijk ik bed lag met koorts. Was ik niet blij mee want een dag eerder antibiotica en ik had me niet ziek hoeven melden.
Goguma schreef:
12-06-2018 21:53
Ik vraag me nog iets af. Die mensen die zich 'om iedere scheet' ziek zouden melden: Zijn die niet bang dat ze door de mand vallen bij controle? Krijgen mensen nog wel controle? Bij mijn moeder kwam er altijd voor de middag een bedrijfsarts kijken maar toen ik ziek was ben ik ooit bij een werkgever gebeld door het UWV ter controle, de rest kwam geen controle. Een werkgever had me niet eens ziek gemeld dus ik kon me ook niet beter melden bij het UWV ofzo. Toen ik daar naar vroeg zeiden ze dat ze dat nog niet nodig vonden :|

En dan zit ik me bij iedere ziekmelding druk te maken of ik de bel wel hoor als ik slaap (soms hoor ik die dan niet) en als ze bellen ter controle of ik wel ziek genoeg klink. :facepalm:
Ik heb in mijn hele werkzame leven nog nooit een controle gehad.
Yellow002 schreef:
12-06-2018 17:09
Ik heb me helaas in de afgelopen 2 jaar vaker ziek gemeld dan ik zou willen.
Ik vind de redenen legitiem maar kan me indenken dat er geklets komt.
De redenen:
- Spit
- Ongeluk gehad (gescheurde enkelbanden, hoofdwonden, diverse kneuzingen): na 2 dagen rust, nog 3 dagen vanuit huis gewerkt. daarna kreeg ik een spalk. Toen wel gewoon dagelijks op krukken naar werk.
- buikgriep
- hyperemesis gravidarum.

Ik vind zoveel ziekmeldingen in 2 jaar verschrikkelijk en denk dat mensen er echt wel een mening over hebben.
Toch vind ik het naar mezelf te verantwoorden.

Met name met de laatste ziekmelding haal ik het gemiddelde nogal omhoog. Inmiddels 6.5 weken ziek.
Niet schuldig voelen daar over, ik zat ziek thuis met HG van week 12 tot mijn verlof, daarna met een ppd en toen door een ongeplande zwangerschap nu weer met HG. Het enige dat wel scheelt voor mijn schuldgevoel dat mijn contract niet verlengd is en ik dus niemand benadeel, maar jou werkgever krijgt je ziekte ook al jouw loon vergoed omdat het zwangerschapsgerelateerd is (ten minste daar hebben ze recht op dus ik ga er van uit dat personeelszaken dat wel geregeld heeft). Sterkte (en ben je al weer thuis? Las ergens dat je aan het infuus lag in het ziekenhuis.)
pejeka schreef:
12-06-2018 21:43
Nou, ik wel, tot op zekere hoogte. Werk al 25 jaar bij mijn huidige werkgever en dan leer je de pappenheimers wel kennen, en dan leer je op den duur ook dat Janneke zich al ziek meldt als ze één keer haar neus heeft moeten snuiten, en dat Brigitte echt pas belt als ze de kracht niet meer heeft om overeind te komen. Nogmaals, dan nog kan je het niet hard maken in die zin dat je er formeel iets mee kunt, maar laten we eerlijk zijn, die gradaties bestaan in elke organisatie en iedereen kan binnen zijn afdeling of bedrijf wel iemand aanwijzen die zich wel héél makkelijk regelmatig ziek meldt, en een ander iemand waarvan je 100% zeker weet dat als dié belt, het ook serieus niet meer gaat.
Precies. Wie bij een bedrijf werkt en volhoudt dat iedereen daar op exact dezelfde integere wijze met ziekteverschijnselen omgaat: dream on.

En iedereen die hier zegt "ziek is ziek": nou nee, dat slaat nergens op.
Als er ergens veel gradaties in zijn, en als er ergens heel veel subjectieve factoren meespelen, dan is het bij ziekte.
En in deze context is het heel vaak "ziek is hoe ziek je wilt zijn".
AnAppleADay schreef:
12-06-2018 16:25
Wel altijd mooi dat op het Viva forum niemand zich ziek meldt terwijl het gemiddeld verzuim in Nederland 7 dagen per jaar is.
Dat komt door mij, ik zit al ruim een jaar ziek thuis. Ik loop ook in het ziekenhuis en krijg medicijnen maar het gaat ook daar mee niet goed genoeg. Mijn artsen willen niet dat ik werk en het UWV heeft me afgekeurd voor werk op het moment. Dit duurt sowieso nog maanden. Ik denk dat ik in het totaal wel de 1,5 jaar thuis zitten aan tik straks, vind ik niet leuk maar iedereen om me heen (inclusief mijn laatste werkgever en het uwv) vind dat ik te ziek ben om te werken en ik zou het zelf op dit moment echt niet kunnen.
dannas schreef:
12-06-2018 22:12
Ik heb een behoorlijk stressvolle baan en dat resulteert wel eens in er even helemaal klaar mee zijn. En dat resulteert dan weer in allerhande lichte klachten waarmee ik prima zou kunnen werken, behalve dat ik dat op dat moment dan gewoon even helemaal niet trek. Een soort algeheel gevoel van lamlendigheid zeg maar. En dan meld ik me dus ziek. En heel soms lig ik dan inderdaad ik bed en slaap ik, maar vaak genoeg ook niet en zit ik lamlendig op de bank.

Tja, Is dat ziek zijn? Geen idee, maar ik meld me wel ziek. Tenminste, als dat qua werk ook kan. Als er iets belangrijks op het programma staat ga ik gewoon werken. Maar anders dus niet en daarna kan ik er vaak weer heel lang tegenaan. Dit gebeurt eens per jaar gemiddeld. Naast alle vakantie die ik opneem om bij te komen van werk.

En soms ben ik echt ziek, als in iedereen is het er over eens dat je ziek bent. Zoals laatst toen mijn huisarts net een dag te lang wachtte op het bewijs van mijn blaasontsteking en ik uiteindelijk ik bed lag met koorts. Was ik niet blij mee want een dag eerder antibiotica en ik had me niet ziek hoeven melden.
Ik zou een andere baan zoeken als ik er ziek van zou worden.
Dubbel.
rosanna08 schreef:
12-06-2018 14:46
ik meld me ziek als ik me niet in staat voel mijn werkzaamheden uit te oefenen en het is afhankelijk van wat die werkzaamheden zijn of je er wel of niet toe in staat bent
+1.

Met wat noten erbij:
Als ik 40 graden koorts heb, blijk ik prima een aantal uur te kunnen werken. Ik wissel dan op een of andere manier hyperactiviteit af met "te slap voor woorden".
Als ik hoofdpijn heb, is het zinloos om te proberen om analyses te maken.
Als ik me ziek meld, krijg ik niet betaald (zelfstandige).
Ik kan meestal prima thuis te kunnen werken, waardoor ik de werkdag kan spreiden over een langere periode. Zo krijg ik toch het beloofde werk af.
Pejeka, wat doe jij zelf als je ziek bent? Je klinkt als een onverbiddelijke, ongenaakbare collega. Zo één die altijd gelijk denkt te hebben... want ' Werk al 25 jaar bij mijn huidige werkgever en dan leer je de pappenheimers wel kennen'.
Ik vermoed zo dat je collega's daar zo hun bedenkingen bij hebben... en hoop voor hen dat het ze aan de reet kan roesten wat jij vindt van ziekmeldingen. Bah, je klinkt naar, naar zieke collega's toe. Het gaat je niet aan, of en waarom iemand zich ziek meldt. Met je 'pappenheimers'. En je 'ik weet het beter. Ook al weet ik niks, ik vermoed en weet het dus.'. Fijne collega, klink je...
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Ik ben soms een dag flink ziek. S ochtends overgeven, daarna hoofdpijn en alsof er een dikke deken over mijn brein ligt. Ik ben toen wel eens thuis gaan werken, en heb allerlei fouten de deur uit gestuurd. Doe ik dus niet meer! Ik ben meestal na 1 dag weer beter, heel soms 2 bij een heftig griepvirus. Misschien kijken collega's daar gek van op, omdat ik daarna weer fris en fruitig ben zoals pejeka omschrijft? Maar ja, m'n collega's weten ook dat ik gerust overwerk wanneer dat nodig is. Motivatie laat je niet zien door ziek naar je werk te gaan. Dat is een soort ouderwetse volhardendheid ten koste van je (lichamelijke/geestelijke) gezondheid.
Ik meld me wel ziek met hoofdpijn (=migraine = niks meer kunnen).
Met een longonsteking zat ik nog vrolijk op kantoor bleek nadat ik door een collega naar huis was gestuurd.
Helaas komt mijn migraine opeens soms achter elkaar en dan weer maanden niet. Mijn verzuimoverzicht ziet er dus niet uit. Een periode met allemaal losse dagen ziek, dan weer maanden niks aan de hand.
Overigens heeft niemand er echt last van behalve ik, want het werk wordt niet door iemand anders overgenomen het stapelt zich vrolijk op bij me myself and I.
if we all light up, we can scare away the dark...
Goguma schreef:
12-06-2018 21:53

Controle is toch iets uit de vorige eeuw? In mijn werkzame leven bestond dat al niet meer. Ook worden mensen meestal niet officieel ziek gemeld door hun bedrijven bij 'n griepje van 'n paar dagen. En als je voor 'n serieuze reden ziek moet melden dan krijg je na verloop van tijd een oproep om bij de uwv langs te komen.
Ik woon in België.
Hier heb je een ziektebriefje nodig voor elke dag afwezigheid.

Tegen dat ik daar zin in heb ... moet ik toch écht wel doodziek zijn of plat liggen (rug).

Ik ken overigens mijn pappenheimers wat betreft mijn lijf:
Ik kan gerust weken aan een stuk mij halfdood hoesten.
Van 't type dat mijn collega's écht iets hebben "stik er niet in".

Ik weet dat het geen zin heeft om te stoppen, want dan zou ik dus 4 weken thuis zitten voor wat irritante hoest.

Op 't moment dat ik al 4 nachten niet meer slaap van die keel ... dan moet ik ingrijpen en kan het geen kwaad es langs mijn huisarts te wandelen.
Ik denk niet dat er hier iemand ronduit zal zeggen: 'ben je mal, een verstopte neus is voor mij reden genoeg '.
Wat ik zelf merk is dat op mijn werk het ziekteverzuim erg laag is. Dat is ook besmettelijk. Je weet dus van je collega's dat ze niet zomaar thuis blijven en doet dat dus zelf ook niet.
Maar goed, ik heb makkelijk praten, ik ben nooit ziek.
redbulletje schreef:
12-06-2018 23:07
Controle is toch iets uit de vorige eeuw? In mijn werkzame leven bestond dat al niet meer. Ook worden mensen meestal niet officieel ziek gemeld door hun bedrijven bij 'n griepje van 'n paar dagen. En als je voor 'n serieuze reden ziek moet melden dan krijg je na verloop van tijd een oproep om bij de uwv langs te komen.
Niet bij het UWV als je in loondienst bent, maar bij de bedrijfsarts.

En die controle bestaat nog steeds, maar gebeurt op oproep van de werkgever.
lise1985 schreef:
12-06-2018 23:41
Niet bij het UWV als je in loondienst bent, maar bij de bedrijfsarts.

En die controle bestaat nog steeds, maar gebeurt op oproep van de werkgever.
Klopt, een arbo arts. Die werd door de verzekering van de werkgever ingezet. Maar aangezien pas na 2 weken ziekte die verzekering ging betalen werd er in de praktijk dus nauwelijks gecontroleerd, alleen als je een langdurige ziekte had. Voor alle grieperigheden was daar geen sprake van omdat je dan binnen een paar dagen of een goeie week wel weer aan de slag was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven