Werk & Studie alle pijlers

Zij-instroom vraag

01-12-2019 21:08 9 berichten
Vandaag was ik op site van DUO aan het bekijken waarmee ik allemaal rekening moet houden bij het starten van een zij-instroomtraject. Ik las daar het volgende:

De zij-instromer staat op het moment van de subsidieaanvraag niet ingeschreven als student aan een lerarenopleiding, en in de 2 jaar daarvoor ook niet. Stond de zij-instromer in die periode wel als student ingeschreven, maar heeft hij zijn diploma behaald? Dan geldt deze voorwaarde niet.”

Dit houd me al de hele dag bezig. Waarom kun je geen gesubsidieerd zij-instromer worden als je een lerarenopleiding hebt gevolgd in de afgelopen 2 jaar? Mij lijkt dat deze mensen het juist veel makkelijker hebben dan iemand als ik.

Misschien weet iemand wat hiervan de reden is?
Alle reacties Link kopieren
Omdat je dan gezien wordt als stapelaar misschien?
Dat kwam ook bij mij op, maar je moet een hbo diploma hebben om zij-instromer te worden. Dus stapelen doe je sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Misschien omdat de staat geen subsidie wil verlenen voor mensen die recent (zeer waarschijnlijk bewust) zijn gestopt met de opleiding?
Maar stoppen met de ene lerarenopleiding wil nog niet zeggen dat je de andere niet wilt doen. Mij lijkt het dan juist zinvol om te onderzoeken waarom iemand is gestopt. Ik ben eens gestopt met een opleiding omdat studeren op dat moment niet zo goed uitkwam.
Ik vind het echt een hele bijzondere regel. Vooral die twee jaar. Dus na twee jaar is het dan ineens wel weer okay om te gaan zij-instromen?
Maar ik denk dat er dus best wel een goede reden achter deze voorwaarde kan zitten. Maar ik ben dus zo benieuwd welke!
Iets met subsidies?

Of iets met examens die pas om de 2 à 3 jaar vernieuwd worden?
Marnamai schreef:
01-12-2019 22:06
Iets met subsidies?

Of iets met examens die pas om de 2 à 3 jaar vernieuwd worden?
Het zal inderdaad iets met die subsidie te maken hebben, maar ik kan echt geen enkele reden bedenken.

Voor wat betreft de examens: dat lijkt me dan weer sterk aangezien alle lerarenopleidingen worden uitgesloten. Ook als je voor leraar voortgezet onderwijs studeert, kom je niet in aanmerking.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven