zorgen om broer
donderdag 31 januari 2019 om 13:32
Om de situatie kort te beschrijven: ik heb een oudere broer van 25. Hij is altijd al hardleers geweest en heeft lang gedaan over het behalen van een mbo diploma in tourisme & recreatie, mede doordat hij op de middelbare enkele keren in blijven zitten(wou niet leren). Nu wil hij beginnen aan een nieuwe opleiding richting tourisme/hotel(HBO 4+ jaar). Het probleem is alleen dat de HBO opleiding redelijk hoog van niveau is. Nu zit het mijn ouders niet lekker sinds studeren niet echt zijn ding is. Zij zijn van mening dat de opleiding tourisme niet veel waarde toe zal voegen aan mijn broer en zijn bang dat hij zich in de schulden werkt. Liever hebben ze dat hij een baan zoekt waarmee hij iets kan. Hij is van mening dat hij de opleiding aankan, wilt verder dan een mbo opleiding en zou graag willen dat mijn ouders hem meer vertrouwen. Dit zorgt voor veel stress en onrust is het huis. Wanneer mijn ouders er met hem over proberen te praten, wordt mijn broer snel boos. Mijn moeder is verdrietig en bang voor de toekomst van mijn broer. Vandaar de vraag of iemand enig advies heeft?
topic / werk & studie / relaties
topic / werk & studie / relaties
donderdag 31 januari 2019 om 13:35
Loslaten! Je broer is 25, hij maakt zijn eigen keuzes. Als hij wil studeren doet hij doet. Als hij schulden maakt is dat zijn eigen verantwoordelijkheid. Behandel hem als volwassen vent ipv kind, hij is 25!
Je ouders moeten niet zo bovenop hem zitten, hem meer ruimte geven. En hem vertrouwen ook al zijn eerdere ervaringen geen reden tot vertrouwen. Zij zorgen zelf voor de stress en onrust in huis.
Je ouders moeten niet zo bovenop hem zitten, hem meer ruimte geven. En hem vertrouwen ook al zijn eerdere ervaringen geen reden tot vertrouwen. Zij zorgen zelf voor de stress en onrust in huis.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 13:38
0.12% gewijzigd
donderdag 31 januari 2019 om 13:47
Er zijn genoeg HBO opleidingen die je in deeltijd kunt doen. Duurt het langer, uiteraard, maar je kunt er dan wel bij werken.
Ik snap je ouders ook wel een beetje. Met 25 nog thuis wonen (neem ik aan) en dan iets willen gaan doen waar je als ouders niet echt van overtuigd bent, terwijl je op hun kosten leeft, zou ik ook niet zo blij van worden.
Maar zo ertegenin gaan heeft weinig zin. Ik zou dan eerder naar alternatieven zoeken.
Overigens vind ik wel; het feit dat hij op de middelbare geen lor uitvoerde zou nu niet veel meer moeten uitmaken. Hoe is het MBO gegaan? Dat lijkt me veel beter om naar te kijken. Er zijn maar weinig mensen die de middelbare leuk/interessant vinden. Daar iemand op afrekenen vind ik niet helemaal correct.
Het zou wat anders zijn als MBO toerisme heel goed ging en hij nu ineens HBO scheikunde zou willen gaan doen.
Ik snap je ouders ook wel een beetje. Met 25 nog thuis wonen (neem ik aan) en dan iets willen gaan doen waar je als ouders niet echt van overtuigd bent, terwijl je op hun kosten leeft, zou ik ook niet zo blij van worden.
Maar zo ertegenin gaan heeft weinig zin. Ik zou dan eerder naar alternatieven zoeken.
Overigens vind ik wel; het feit dat hij op de middelbare geen lor uitvoerde zou nu niet veel meer moeten uitmaken. Hoe is het MBO gegaan? Dat lijkt me veel beter om naar te kijken. Er zijn maar weinig mensen die de middelbare leuk/interessant vinden. Daar iemand op afrekenen vind ik niet helemaal correct.
Het zou wat anders zijn als MBO toerisme heel goed ging en hij nu ineens HBO scheikunde zou willen gaan doen.
ceylon wijzigde dit bericht op 31-01-2019 13:49
32.61% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 31 januari 2019 om 13:47
Mijn ouders vonden ook dat ik een opleiding met kansen moest doen in plaats van dat waar echt mijn interesses liggen.
Nu heb ik een MEAO en een typediploma en is er al een jaar of 10 geen behoefte aan adminstratiemoppies en wel aan natuurbeheerders, technici en dierenverzorgers, dierenartsen en assistenten, mensen op een zorgboerderij en meer banen die buiten en met beesten zijn waar ik van hou.
Ik luister nooit meer naar mijn ouders en mijn kind mag zijn droom volgen.
Nu heb ik een MEAO en een typediploma en is er al een jaar of 10 geen behoefte aan adminstratiemoppies en wel aan natuurbeheerders, technici en dierenverzorgers, dierenartsen en assistenten, mensen op een zorgboerderij en meer banen die buiten en met beesten zijn waar ik van hou.
Ik luister nooit meer naar mijn ouders en mijn kind mag zijn droom volgen.
donderdag 31 januari 2019 om 13:51
Ik snap je ouders wel een beetje.
25 jaar, woont nog thuis, geen inkomen. Ik zou ook zeggen je zoekt maar een baan.
Hij heeft een MBO opleinding toerisme en recreatie en wil op HBO verder kan je niet voorstellen dat hij een baan zoek in die sector en mss wil na een jaar zijn werkgever wel bijdragen aan z'n HBO diploma en kan hij die in de avond doen. meteen leerbedrijf, studie word vaak vergoed en hij heeft een inkomen..win-win zou ik zeggen
25 jaar, woont nog thuis, geen inkomen. Ik zou ook zeggen je zoekt maar een baan.
Hij heeft een MBO opleinding toerisme en recreatie en wil op HBO verder kan je niet voorstellen dat hij een baan zoek in die sector en mss wil na een jaar zijn werkgever wel bijdragen aan z'n HBO diploma en kan hij die in de avond doen. meteen leerbedrijf, studie word vaak vergoed en hij heeft een inkomen..win-win zou ik zeggen
donderdag 31 januari 2019 om 13:54
Jij kan aangeven dat je baalt van de stress en ruzies in huis. Misschien een idee wat je aan kan dragen zodat zij (en jij!) de kwestie wat meer los kunnen laten: je ouders kunnen hem 1 kans geven: zijn propedeuse in één jaar halen want anders betalen ze niets meer voor hem. Hebben ze allebei hun zin (ik neem even aan dat het je ouders om de kosten en zelfstandigheid gaat, je broer wil graag wat vertrouwen en zichzelf bewijzen) en is er geen reden tot ruzie meer het komende jaar.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
donderdag 31 januari 2019 om 13:54
Geen inkomen? Studiefinanciering en zorgtoeslag lijkt me toch?
Als dat een argument is, laat je ouders hem dan een kamer zoeken. Is hij mooi uit het zicht en kan hij zelf zijn leven gaan leiden. aanname van mij dat hij thuis woont. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Dan snap ik het probleem helemaal niet, als hij een eigen ruimte heeft.
Als dat een argument is, laat je ouders hem dan een kamer zoeken. Is hij mooi uit het zicht en kan hij zelf zijn leven gaan leiden. aanname van mij dat hij thuis woont. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Dan snap ik het probleem helemaal niet, als hij een eigen ruimte heeft.
anoniem_6855df74c5ca1 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 13:57
70.41% gewijzigd
donderdag 31 januari 2019 om 13:55
Da's een aanname he.... in de OP staat niet dat hij nog thuis woont toch?Dikkoppie schreef: ↑31-01-2019 13:51Ik snap je ouders wel een beetje.
donderdag 31 januari 2019 om 13:57
Ik denk dat het er meer om gaat dat een 25-jarige man (of jongen in dit geval) nog thuis woont, geen inkomen heeft en daardoor afhankelijk van zijn ouders is.sugarmiss schreef: ↑31-01-2019 13:51Je zorgen maken omdat iemand een HBO opleiding wil volgen. Really?
Wat zijn jouw toekomstplannen dan?
Na het VMBO in een winkel gaan werken. En dan trouwen en kindjes krijgen, huisvrouw worden en afhankelijk worden van je man?
Juist goed van Je broer Dat hij een HBO studie wil gaan doen.
donderdag 31 januari 2019 om 14:02
Wanneer je broer nog thuis woont en geen eigen inkomen heeft, dan vind ik wel dat je ouders zich er mee mogen bemoeien.
Ik zou zelf echt geen zin hebben om een "Kind" van 25 nog 4 jaar lang te gaan onderhouden.
Mits hij er gewoon bij gaat werken en zelf voor de kosten op kan komen. Dan is het helemaal goed toch. Hij kan zelf keuzes maken.
Ik zou zelf echt geen zin hebben om een "Kind" van 25 nog 4 jaar lang te gaan onderhouden.
Mits hij er gewoon bij gaat werken en zelf voor de kosten op kan komen. Dan is het helemaal goed toch. Hij kan zelf keuzes maken.
donderdag 31 januari 2019 om 14:02
Je moeder is verdrietig en bang om de toekomst van je broer? Omdat hij een HBO-opleiding wil gaan doen? Vind je dat zelf ook niet een beetje raar? Er zijn heus wel ergere dingen op de wereld dan een opleiding volgen, hoor.
Je broer lijkt juist tot inzicht te zijn gekomen en probeert iets van zijn toekomst te maken. Je ouders belemmeren hem hierin. Logisch dat hij gefrustreerd reageert.
Je broer lijkt juist tot inzicht te zijn gekomen en probeert iets van zijn toekomst te maken. Je ouders belemmeren hem hierin. Logisch dat hij gefrustreerd reageert.
donderdag 31 januari 2019 om 14:10
Vertrouwen hebben in je broer. Ik was ook geen studiebol (wilde veel liever buiten spelen als kind, kon niet stilzitten). Ik wilde een specifieke MBO opleiding gaan doen, maar onder druk van mijn ouders op een andere MBO opleiding terecht gekomen omdat deze meer 'baankansen' zou hebben. Na mijn MBO ben ik een HBO studie gaan doen in de (oorspronkelijke) richting van mijn keuze.
Mijn ouders hadden er geen vertrouwen in. Geloofden niet dat ik een HBO opleiding aan zou kunnen en vonden dat het een opleiding was met te weinig baankansen. Ze hielden meestal wel hun mond, maar lieten regelmatig doorschemeren dat ze er niet in geloofden.
Ik ben het huis uitgegaan, heb zelf mijn studie + kamers gefinancieerd (lening + werken), heb de studie in versneld tempo gehaald en heb daarna nog specifieke vakken gehaald bij de Open Uni in mijn werkveld. Ik werk inmiddels 10+ jaar in mijn vakgebied en heb inmiddels een goedlopend eigen bedrijf. En mijn studieschuld is bijna afgelost.
Op mijn wensenlijstje staat nu alleen nog het halen van mijn Master, maar ik kom steeds tijd tekort. Als ik naar mijn ouders had geluisterd had ik dit allemaal niet gehad. Ik snap waarom ze er geen vertrouwen in hadden, maar ik wist zelf dat ik het echt kon en moest doen. Soms moet je je eigen gang gaan. En ja, dan kun je ook op je bek gaan.
Mijn ouders hadden er geen vertrouwen in. Geloofden niet dat ik een HBO opleiding aan zou kunnen en vonden dat het een opleiding was met te weinig baankansen. Ze hielden meestal wel hun mond, maar lieten regelmatig doorschemeren dat ze er niet in geloofden.
Ik ben het huis uitgegaan, heb zelf mijn studie + kamers gefinancieerd (lening + werken), heb de studie in versneld tempo gehaald en heb daarna nog specifieke vakken gehaald bij de Open Uni in mijn werkveld. Ik werk inmiddels 10+ jaar in mijn vakgebied en heb inmiddels een goedlopend eigen bedrijf. En mijn studieschuld is bijna afgelost.
Op mijn wensenlijstje staat nu alleen nog het halen van mijn Master, maar ik kom steeds tijd tekort. Als ik naar mijn ouders had geluisterd had ik dit allemaal niet gehad. Ik snap waarom ze er geen vertrouwen in hadden, maar ik wist zelf dat ik het echt kon en moest doen. Soms moet je je eigen gang gaan. En ja, dan kun je ook op je bek gaan.