zorgen om broer
donderdag 31 januari 2019 om 13:32
Om de situatie kort te beschrijven: ik heb een oudere broer van 25. Hij is altijd al hardleers geweest en heeft lang gedaan over het behalen van een mbo diploma in tourisme & recreatie, mede doordat hij op de middelbare enkele keren in blijven zitten(wou niet leren). Nu wil hij beginnen aan een nieuwe opleiding richting tourisme/hotel(HBO 4+ jaar). Het probleem is alleen dat de HBO opleiding redelijk hoog van niveau is. Nu zit het mijn ouders niet lekker sinds studeren niet echt zijn ding is. Zij zijn van mening dat de opleiding tourisme niet veel waarde toe zal voegen aan mijn broer en zijn bang dat hij zich in de schulden werkt. Liever hebben ze dat hij een baan zoekt waarmee hij iets kan. Hij is van mening dat hij de opleiding aankan, wilt verder dan een mbo opleiding en zou graag willen dat mijn ouders hem meer vertrouwen. Dit zorgt voor veel stress en onrust is het huis. Wanneer mijn ouders er met hem over proberen te praten, wordt mijn broer snel boos. Mijn moeder is verdrietig en bang voor de toekomst van mijn broer. Vandaar de vraag of iemand enig advies heeft?
topic / werk & studie / relaties
topic / werk & studie / relaties
donderdag 31 januari 2019 om 14:40
hoe weet jij nou of die wel of niet een inkomen hebben
of moet ik daarover heen gelezen hebben in de OP ?
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
donderdag 31 januari 2019 om 14:46
donderdag 31 januari 2019 om 15:00
als hij niet meer thuis woont en betaald zijn eigen kosten, dan is het toch zijn eigen leven zeker??? ervaring is de opsomming van al uw stommiteiten,.. liever dat dan op einde van uw leven moeten zeggen, had ik maar, en altijd maar moeten luisteren naar uw omgeving ipv naar uw eigen.. ik ken het, ik wil ook altijd maar voor iedereen goed doen en mijn leven schikken naar hun, en op einde van de rit is er altijd wel iemand teleurgesteld, sinds ik alleen woon, heb ik de luxe van het mij niet meer aan te trekken, het is zijn leven toch zeker?? heb je liever dat uw broer kwaad is op u omdat jij zijn dromen in de wegstaat? hoe zou je zelf zijn altijd te moeten aanhoren dat je het niet zou aankunnen??
donderdag 31 januari 2019 om 15:32
De zorgen van je ouders zijn heel begrijpelijk. Ook al wil je broer dit niet horen, het is heel normaal dat ouders hun zorgen over de toekomst met hun kind delen. Zeker nu je broer nog thuis lijkt te wonen ('Dit zorgt voor veel stress en onrust is het huis.")
Maar ja, dit gaat wel buiten jou om. Voor zover je zelf thuis woont: als je echt niet tegen die stress en onrust in huis kunt, wordt het misschien tijd om zelf het huis uit te gaan. Goed voor je zelfstandigheid en je krijgt die ruzies niet meer zo mee.
Maar ja, dit gaat wel buiten jou om. Voor zover je zelf thuis woont: als je echt niet tegen die stress en onrust in huis kunt, wordt het misschien tijd om zelf het huis uit te gaan. Goed voor je zelfstandigheid en je krijgt die ruzies niet meer zo mee.
donderdag 31 januari 2019 om 16:47
Dat hij als puber niet wilde leren zegt toch niets? Hij is nu volwassen en wil blijkbaar zijn leven op de rit krijgen. Dat lijkt mij alleen maar positief. Steun hem in plaats van hem nog steeds als een onwillig kind te behandelen. Als hij nog financieel afhankelijk is van je ouders dan zou deeltijd studeren/werken een goede optie zijn.
donderdag 31 januari 2019 om 18:12
Je ouders mogen zich zorgen maken maar jij houdt je erbuiten.
Maar even ter geruststelling.. mijn broer was er ook zo eentje, 12 ambachten enzo, geen opleiding afgemaakt, behalve lts
Uiteindelijk heeft hij zijn droom gevolgd en is hij super succesvol met zijn eigen restaurant. Kan dus altijd goedkomen
Maar even ter geruststelling.. mijn broer was er ook zo eentje, 12 ambachten enzo, geen opleiding afgemaakt, behalve lts
Uiteindelijk heeft hij zijn droom gevolgd en is hij super succesvol met zijn eigen restaurant. Kan dus altijd goedkomen
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...