Werk & Studie alle pijlers

Zoveelste bore-out :-(

10-01-2017 17:08 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Misschien zijn er mensen die mijn worsteling herkennen en tips hebben. Andere richtinggevende ideeën zijn ook welkom. Zal proberen het kort te houden.

Twaalf ambachten, dertien ongelukken is mij op het lijf geschreven. Niet trots op, probeer het altijd een beetje te verdoezelen. Vroeger havo gedaan, VWO geen zin meer in, studeren ook niet, dus paar jaar gaan reizen. In diverse buitenlanden in de horeca gewerkt, veel gezien, veel geleerd. The University of Life, zeg maar. Op mijn 27ste vond ik het tijd worden om wat serieuzer aan de slag te gaan, dus terug naar Nederland, studie economie opgepakt. Dat was het natuurlijk niet, dus na de propedeuse afgezwaaid. Bij een multinational aan de slag gegaan, daar mezelf omgeschoold tot IT’er. Totdat ik merkte dat ik slechts in serverruimtes zat te troubleshooten of te programmeren en dat wilde ik niet meer. Overstap gemaakt naar de wat meer communicatieve kant: content voor grote websites, e-zines, beetje klooien met big data. Na een tijdje sloeg de verveling weer toe, vond het te commercieel. Eigen bedrijf opgericht. Maar het solistisch werken beviel me slecht dus weer in loondienst gegaan. Nu ben ik 3 jaar IT-projectleider en ik verveel me (weer) te pletter. Alles irriteert me: het werk, de collega’s (die vooral!), de sfeer, de cultuur, zelfs de koffie. Ik vind mezelf een verwende trut omdat ik niet dankbaar ben voor die betaalde baan en de kantjes eraf loop, maar tegelijkertijd kan ik niet meer de energie opbrengen om een positieve verandering in gang te zetten.

Ik moet nog twintig jaar door, minstens. Ondertussen sleep ik me door de dag heen, zoals ik dat in het verleden al zo vaak gedaan heb. Bij vorige werkgevers kon ik job-craften, bij deze werkgever lukt me dat niet en het ontbreekt me momenteel aan inspiratie en een langere termijnvisie om mezelf te motiveren daarvoor.

Ik kan best wat, heb ik gemerkt, ook al heb ik niet de juiste papieren om dat te staven. Ik kan veel werk verzetten in korte tijd, heb dingen snel door. Kan vlug verbanden leggen, verschillende disciplines verbinden. Mijn makke is mijn gebrek aan opleiding en een grillig cv. Hoe zorg ik nou dat ik eindelijk eens iets vind waar ik voor langere tijd mijn tanden in kan zetten en dat interessant blijft? Iets waarmee ik een beetje voort kan borduren op wat ik gedaan heb en waarmee ik mezelf verder kan ontwikkelen. Ik mis gewoon richting, ik loop vast. Ik realiseer me dat ik waarschijnlijk niet heel sympathiek klink maar zo voel ik me momenteel ook niet, helaas. Terwijl ik in mijn goede tijden overloop van positieve energie.

Hopelijk kunnen jullie me weer wat inzichten geven. Bedankt voor het lezen in ieder geval
Als je nu zou mogen kiezen, wat zou je echt graag willen gaan doen als werk?
Ik kan je gevoel wel volgen.

Als je iets nieuws zoekt dan is een vrij kleine softwareleverancier voor midden en kleinbedrijf misschien wel wat. Werkdruk hoog, veel petten op, ervaring vereist, diploma's doen er niet zo toe. Relatief korte projecten maar zeker met diepgang en met klantcontact.

Ik weet er wel een stel.
quote:duffy17 schreef op 10 januari 2017 @ 18:33:

[...]

Ik ben hoogintelligent (getest), maar ik voel me meestal verre van. En in mijn werk loop ik daar vooral tegenaan inderdaad. Ik wil te snel, te veel, te moeilijk, ben te ongeduldig.Ben je ook getest voor andere dingen? Ben geen dokter en ga ook niets aanpraten maar waar jij tegen aanloopt werktechnisch heeft veel raakvlakken met bijvoorbeeld adhd. Wel eens onderzocht?
een studie doen... dan ontwikkel je je in een richting die je interessant vind en je hebt betere carrière kansen en waarschijnlijk een baan die aansluit op je interesses . Maar dan ben je wel eerst een paar jaar bezig, kan ook naast je huidige werk overigens
En er is overigens niets mis ( in mijn ogen ) met elke 3 of 5 jaar van baan cq richting te veranderen.. houdt je scherp en flexibel. De baankansen gaan overigens niet evenredig hierin mee.
Wat vind ik leuk, wat zou ik graag willen? Al mijn talenten en skills in kunnen zetten, liefst samen met andere creatieve denkers en doeners. Me niet vast te hoeven pinnen op 1 rol.

Voor mezelf beginnen is een idee, maar wel een heel eng idee. Ik denk dat ik dan ook een helder profiel met hebben, en dat zie ik nu nog niet zo.
Wanneer je wat ouder wordt ben je op een gegeven moment met alleen een middelbare school diploma niet meer interessant voor werkgevers. Daarnaast blijf je sappelen in dingen die na 6 mond tot 1 jaar niet meer interessant zijn zonder veel door groeimogelijkheden omdat voor die functies eisen gelden waar je niet aan kunt voldoen. In deeltijd studeren is een paar jaar pijn leiden maar je krijgt er wel veel voor terug.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bekijk het eens anders? Misschien is verandering gewoon je ding. En zo doe je hel veel kennis op. Die je vast meer gebruikt dan je denkt. Waarom moet je per se één job hebben in je leven? Omdat dat tot nu toe de gewoonte was? Het mag ook anders! Zoek eens op jobhoppen. Bekijk het eens positief ipv negatief.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Ik denk dat je in gesprek moet gaan met een loopbaancoach. Kom er achter waar echt jouw interesses ligt en wat je echt fantastisch lijkt om te doen. Volg daarna eventueel een opleiding, cursus, training om dit werk waar te kunnen maken naast je baan en ga dan op zoek naar een nieuwe baan of kijk of dit bij je huidige werkgever te doen is.
quote:Tawny79 schreef op 10 januari 2017 @ 17:28:

En soms ook een beetje accepteren dat werken soms ook gewoon taai is. Maar ja, er moet brood op de plank, hè!

Werken is soms niet leuk, het gaat vaak ook in fases dat het leuk is en soms een rotfase.

Misschien ook juist doorzetten. Hoe langer je ergens blijft, hoe meer sporen je verdient en je ook intern kansen maakt. Omdat je een stabiele factor bent.

Nu hop je steeds weg, nog voor dat het punt van vertrouwen en er echt bij horen bereikt is. Dus kom je nooit uit de status 'nieuw'.

Je klinkt wat ongedurig, eisend ook. Iemand die een bedrijf binnen komt met nogal wat noten op haar zang. Misschien zit ik mis, maar zo klink je voor mij. Realiseer je dat kansen gaan als de gunfactor ook aanwezig is.

En soms moet je gewoon genoegen nemen met wat het is. Pas maar op dat je geen Rupsje Nooitgenoeg wordt.

Dit. Ervaar de voldoening van een commitment.

En dat je zgn al die kennis hebt alleen de papiertjes mist, zo werkt het natuurlijk niet. Met het afronden van een opleiding toon je niet alleen kennis maar ook de juiste instelling. Dat je bereid bent een doel te stellen en daar offers voor te brengen. Jouw grillige CV laat jou overkomen als grillig persoon.
Heel erg herkenbaar dit. Ik heb jarenlang met het zelfde probleem rond gelopen. Mijn keuze was toch het diepe in te duiken. Ik ben een avondstudie begonnen en volop gaan solliciteren. Ook mijn CV was een samenhangend van vele werkgevers. Ik heb hier een overtuigend verhaal van kunnen maken en heb het risico genomen om het hogerop te zoeken. En ook bij een baas waar ik voorlopig niet uitgegroeid ben. Maar het is heel vervelend. Misschien wel erger maar toch ook even erg als een burn out.
Investeren in jezelf

Volg een hbo opleiding of een opleiding aan de open universiteit.

Vroeger was het geen probleem als je het juiste papiertje niet had

Tegenwoordig zijn heel veel mensen hbo of wo geschoold.

Tja dan valt de keuze toch al gauw op de sollicitant met een bewezen denkniveau door zijn hbo / wo diploma.

Of accepteren dat je werk snelt verveelt en op naar de volgende baan
beetje vrolijk en lief zijn voor elkaar helpt echt!
Mss kun je regelen dat je evc certifiaten kan halen (Erkenning van Verworven Competenties). Informeer eens bij HR.
quote:strandvrouw schreef op 10 januari 2017 @ 19:50:

Of accepteren dat je werk snelt verveelt en op naar de volgende baanHet punt is dat dit met het ouder worden steeds lastiger zal gaan.
Ik denk dat ik eens ga praten met een loopbaancoach. Daarna een gedegen plan van aanpak opstellen en hopelijk vind ik gaandeweg dan mijn inspiratie weer terug.

Hartelijk dank voor al jullie reacties!
Of lees het boek Ik ben het (zo) moe.
Word moeder.

Dit had mijn verhaal kunnen zijn, al ben ik vlak voor mijn afstuderen gesjeesd dus ik maak mezelf wiis dat ik wel de benodigde vakkennis heb opgedaan. Ik heb nu een parttime baan die best ok is voor een paar uurtjes, werk wat als zelfstandige voor de intellectuele en creatieve uitdaging en ben daarnaast dus huisvrouw en moeder. Geen tijd meer voor een bore-out.
quote:viva-amber schreef op 10 januari 2017 @ 18:25:

Het gaat erom dat je met een diploma (hbo/uni) een bepaald niveau aantoont omdat dat voor de meeste wat meer dynamische functies nu eenmaal een harde vereiste is. Wat cursussen en een beetje verdiepen staat daar niet gelijk aan.En zelfs de meest dynamische banen bestaan voor een groot deel uit routinematig werk, Een vriend van mij heeft een, op papier, droombaan: hij is modefotograaf. In de praktijk fotografeert hij echter maar zo'n 4 tot 8 uur per week. De rest van de tijd is hij bezig met acquisitie, administratie en standaardklussen als foto's selecteren en afleveren in de gewenste vorm aan de opdrachtgever (wat niet echt een creatieve uitdaging is).
quote:Vl43inder schreef op 10 januari 2017 @ 18:51:

Ik kan je gevoel wel volgen.

Als je iets nieuws zoekt dan is een vrij kleine softwareleverancier voor midden en kleinbedrijf misschien wel wat. Werkdruk hoog, veel petten op, ervaring vereist, diploma's doen er niet zo toe. Relatief korte projecten maar zeker met diepgang en met klantcontact.

Ik weet er wel een stel.

Ik citeer mijn eigen bericht even, omdat ik daar nu nog wat meer over wil zeggen.

Ik werk in de ICT-sector, bij een software ontwikkelaar. En wij zijn zoals alle andere branchegenoten op zoek naar nieuwe collega's. Had het vanmorgen nog met mijn manager over een bepaalde vacature, voor een junior versie van mijn rol. Hij wilde eigenlijk een lijstje van specificaties, wat voor opleiding dan gewenst was, en de skills, etc, etc. Want tot nu toe was het niet gelukt om überhaupt iemand te vinden die serieus op gesprek wilde komen.

Ik vroeg hem "wat is nou de gemene deler van de mensen die je ooit geschikt vond voor dat werk in het verleden?" We waren er snel over uit: Wat ervaring liefst, maar vooral IQ én drive. Die laatste twee veeeeeel belangrijker dan de eerste. Opleiding/diploma's kwamen niet eens ter sprake.

De ontwikkelingen in ICT gaan zo ongelooflijk snel en zijn zo ingewikkeld dat je dat qua iq moet kunnen bijbenen maar vooral ook heel erg moet willen bijbenen. Het moet eigenlijk in je persoonlijkheid zitten om dat als een uitdaging te kunnen blijven zien, drive dus.

Regelmatig tref je mensen aan met voldoende opleidingen en niveau, wat minder vaak met het juiste iq, maar "drive" is echt schaars.

Ik kreeg bij het lezen van de OP het gevoel dat jij "drive" hebt, daarom was ik wel enthousiast.

Mijn tip: probeer jouw "drive" concreet te maken en vermarkt dat..Daar is geen enkele opleiding tegen opgewassen.
Misschien een job / keuzecoach? Heeft mij laatst goed geholpen!
Jezelf laten detacheren via een bureau? Elke paar maanden een andere klus en andere omgeving.

Succes, TO. Hoop dat de loopbaancoach je kan helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven