Werk & Studie alle pijlers

zzp naast full time baan

12-10-2010 17:37 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je hebt een leuke baan met goed salaris, maar daarnaast een hobby waarmee je een aantal keer per jaar gevraagd wordt om tegen betaling iets mee te doen. Kan je je dan aanmelden als ZZPer om op die manier zeker te zijn dat het allemaal volgens de regels verloopt belastingtechnisch?

Ik heb geen plannen dit op een manier te doen zodat ik er mijn geld mee verdien, maar kan wellicht hiermee mede de hobby financieren. Het zal waarschijnlijk om 5 tot 10 korte opdrachtten per jaar gaan. Ik hoef er niet echt iets aan over te houden dus.

Tip’s en do’s of Dont’s, ik hoor ze graag!
Gewist.

Het modereerbeleid]van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Als je er niet 'echt' geld mee hoeft te verdienen, waarom al die rompslomp? Ik weet niet wat je doet, maar kun je na afloop geen envelop in je handen gedrukt krijgen? Of is dat voor de andere partij lastig?
@Courage van waar het geen BTW rekenen? Dan kan ik aankopen ook niet verrekenen.

@flint Dat zou dan zwart werken zijn. En dat is inderdaad voor veel bedrijven lastig. Een vvv-bon zou wellicht wel kunnen, maar ik zat meer aan dagjes van 1000 tot 1500 euro te denken..
Nee, dan kun jij je btw ook niet aftrekken. Maar dan reken je dat toch door in de prijs die je uiteindelijk krijgt voor je opdracht? Of gaat het om zooooooo'n enorm bedrag btw dat het de moeite waard is? Inschrijven bij kvk, aanmelden bij belastingdienst, ieder kwartaal btw-aangifte doen, bonnetjes van alles bewaren...
als je hobbymatig bezig ben dan ben je geen ZZP' er. Zodra je gaat verdienen wel
dat je freelancet (dus je geeft je inkomsten op bij inkomsten overige werkzaamheden) wil niet zeggen dat je niet BTW plichtig bent, die vragen moet je neerleggen bij de belastingdienst want jij zit in een grijs gebied
BTW aftrekken kan alleen als je ondernemer bent
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Dank je voor het uiteenzetten Courage

Het doel is voor mij dus niet geld verdienen, maar meer "kosten beperken" en niet zwart werken.

maw een tussen 5 en 10 keer per jaar een leuk opdrachtje doen en daardoor net wat beter spullen kunnen kopen dan ik tot nu toe heb gedaan.

Ik denk ook dat ik in een grijs gebied zit meds, vandaar dat ik het vanaf het begin goed wil doen om belastingdienst ellende te voorkomen. Zal ze morgen eens bellen.
Volgens mij is het zo dat je geen BTW in rekening hoeft te brengen als je onder een bepaald bedrag per jaar factureert. Daar kom jij bovenuit.

Maar de belastingdienst kan het je vertellen (de site overigens ook) en de kamer van koophandel ook.
zzbarba, dat had ik min of meer ook begrepen, wat er echter niet staat is wat je moet doen als je vooraf niet weet hoeveel je in een jaar gaat factureren.

Moet je dan BTW op je facturen in rekening brengen en achteraf terug geven, niet in rekening brengen en bij teveel alsnog etc.
Gewist.

quote:zzbarba schreef op 12 oktober 2010 @ 20:26:

Volgens mij is het zo dat je geen BTW in rekening hoeft te brengen als je onder een bepaald bedrag per jaar factureert. Daar kom jij bovenuit.

Maar de belastingdienst kan het je vertellen (de site overigens ook) en de kamer van koophandel ook.Klopt dan val je onder de kleine ondernemersregeling, maar daarvoor moet je een ondernemer zijn en dat is TO niet, ze voldoet niet aan de urennorm. Daarnaast heeft dit helemaal niks te maken met vrijstelling, vrijstelling geldt alleen voor bepaalde diensten (kijk maar op de site van de belastingdienst)
Gewist.

heldere site! Veel meer info dan ik op kvk of belastingdienst kon vinden!
hoihoi,

Ik ben vorig jaar begonnen naast mijn fulltime baan. Ik raad je aan om de cursus van de kamer van koophandel te doen(zie hun site). Kost zo'n 30 euro voor 1 avond en je leert er alles wat je weten moet. Daarna kun je beslissen of je je gaat inschrijven daar en officieel ondernemer wordt. Bij die cursus kun je alle vragen stellen die je wilt.

Ik kan het aanraden om te doen ;-)!!
Gewist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven