20 weken echo, placenta in de weg

04-11-2016 08:05 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de week te horen gekregen, bij de 20 weken echo, dat we in verwachting zijn van een jongen! Heel bijzonder moment natuurlijk.

Alles ziet er prima en gezond uit, wat natuurlijk nóg mooier nieuws is.

Echter, kreeg ik ook te horen dat de placenta dichtbij mijn baarmoederhals ligt. Hier heb ik me nooit eerder in verdiept, dus ik wist ook niet zo goed wat het betekende. Maar de verloskundige legde uit dat het (als het zo blijft) complicaties op kan leveren. Zo kan ik kan gaan bloeden vanuit de placenta, wat erg schadelijk kan zijn voor mij en het kindje.

Ook moest ik (in geval van zowel een beetje of veel bloedverlies) gelijk het alarmnummer bellen. Hier schrok ik wel even van!

Plús dat een natuurlijke bevalling niet altijd kan, omdat de placenta in de weg ligt van het geboortekanaal. Wat dus zou leiden op een keizersnede.

Nu was dit natuurlijk veel informatie 'voor het geval dat'. En ze stelde me ook gerust, omdat het kindje en baarmoeder nog zal groeien en de placenta zich dus kan verplaatsen. In dat geval zal alles wel goed moeten gaan.. Máár dit gebeurt blijkbaar niet zo vaak.. Dus vroeg ik mij af of er (toekomstige)moeders zijn die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt.

Ik hoop zó dat het goed komt!
say what?
Volgens mij is de kans groot dat de placenta nog verplaatst (groter dan dat hij voor de baarmoedermond blijft liggen), zeker als hij maar gedeeltelijk over de baarmoedermond ligt. Als het goed is, krijg je extra controles toch?
Dat was bij mij met 20 weken ook zo en met 30 weken was de placenta mee omhoog gegroeid en lag er niet meer voor. Het is dus afwachten.
Ik had ook een placenta die beneden en aan de voorkant van de buik lag.

De baby voelen gebeurde daardoor later, want placenta lag ervoor. Dat was op zich wel jammer.

De ingang en de uitgang bleken volledig onbelemmerd en de bevalling heeft op natuurlijke wijze plaatsgevonden.

Er hoeft dus niets aan de hand te zijn. En mocht de placenta toch voor de uitgang blijven liggen hoeft er ook niets aan de hand te zijn daar ze het tijdig weten en weten dat er dus extra controlle en actie nodig is.

Probeer je niet te druk te maken. Geniet van je kindje.
Ja hier bij 1ste zwangerschap bleek ook dat placenta voor bmm lag.

Niets aan de hand maar er werd bij 30 wk wel even gecontroleerd. Toen was de placenta mee naar boven gekomen dus de bmm was vrij. Natuurlijke bevalling gehad
Ik heb hetzelfde nieuws gekregen bij de 20-weken echo, ik ben inmiddels 28weken. Bij 32 weken krijg ik een extra echo (inwendig) om te controleren of de placenta omhoog gegroeid is. Zo niet, dan wordt het een geplande keizersnee omdat de placenta uiteraard niet voor de baby eruit mag komen. Maar tijdens de zwangerschap zelf kan het niet zoveel kwaad.

Overigens kreeg ik pas bij mijn laatste bezoek aan de verloskundige te horen dat ik vanaf week 28 wat bloedverlies zou kunnen hebben, omdat de baarmoedermond al uit gaat rekken. Als de placenta er nog aan vast zit, kan daarom de placenta wat gaan bloeden. Zover ik heb begrepen is dat geen reden voor paniek, maar moet je sowieso altijd de verloskundige bellen bij bloedverlies.

Overigens heb ik nog wel meer complicerende factoren waaronder zwangerschapsdiabetes en familie historie met zwangerschapsvergiftiging waardoor ik wat meer risico loop op een uiteindelijk medische bevalling. Tot nog toe gaat alles echter helemaal volgens het boekje, dus geen reden voor zorgen. Wel veel extra echo's.
Had ik ook bij een van mijn zwangerschappen, maar de placenta verplaatste zich mooi naar boven dus geen probleem mee gehad. In de meeste gevallen lost het zich vanzelf op, dus maak je er niet te druk over.
Gefeliciteerd met jullie gezonde zoon.

Ligt je placenta op de voorwand of achterwand?

Zeker als deze op de voorwand (dus aan je buikzijde) ligt is de kans groot dat de placenta mee naar boven groeit.

Dit gebeurde vaker dan dat de placenta voor de baarmoederhals blijft liggen.

Weet je of de placenta er helemaal overheen lag, gedeeltelijk of dat de rand de baarmoederhals raakt?
Hier een keer een laagliggende placenta en zelfs bloedverlies van gehad maar daarmee mocht ik alleen niet in bad en zwemmen ivm infectie gevaar. Met 38 weken nog een extra echo gehad en toen lag de placenta hoog genoeg om natuurlijk te bevallen. (prima bevalling gehad en een gezonde zoon) Tegen mij werd gezegd dat als de placenta maar voor een deel voor de baarmoedermond ligt of er heel dichtbij de kans juist groter is dat hij genoeg omhoog groeit om natuurlijk te bevallen. Als hij er helemaal overheen zit dan is de kans dat hij ver genoeg omhoog komt minder groot. Maar ook in die gevallen gaat het meestal gewoon goed, een keizersnede is jammer maar geen ramp en als je er een gezond kindje aan overhoud vast de moeite waard.

Gefeliciteerd met de goede echo van je zoontje, probeer gewoon te genieten want er is nu niets aan de hand en de kans is groot dat er ook niets gaat gebeuren.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Gefeliciteerd met jullie gezonde kindje! Mn placenta ligt ook een stukje voor de baarmoedermond en ik heb idd te horen gekregen dat ik moet bellen bij bloedverlies (als het meer dan een paar druppels is).

Bij 30 weken kijken ze of deze voldoende omhoog gegroeid is en tot die tijd kan ik me er ook nog geen zorgen over maken. Ik voel me verder goed, voel de kleine goed bewegen en ze zag er verder gezond uit op de echo.

Ik ben nu morgen 27 weken.
Wij kregen trouwens bij de echo te horen dat deze vaker wel dan niet meegroeid omhoog, raar dat jij tegenstrijdige informatie hebt ontvangen.
Ik had het ook bij de 20-weken echo, heb me er toen wat in verdiept en hij blijkt in veruit de meeste gevallen gewoon voor de uitgang weg te gaan. Bij mij was dat ook het geval, niks aan de hand.
Ik had het ook, en ik begreep juist dat de kans groot is dat het omhoog groeit. Ik kreeg een extra echo met 32 weken en toen was dat inderdaad het geval en mocht ik gewoon thuis bevallen.
Hier zelfde verhaal. Met 32 weken was de placenta alsnog omhoog getrokken. "Natuurlijk" bevallen (inleiding ivm begin pre eclampsie)
Het was in 1991. Ik was 30 weken zwanger toen ik een (heftige)bloeding kreeg en direct naar het ziekenhuis werd gebracht in een ambulance met loeiende sirene... Na onderzoek en diverse echo's bleek dat er sprake was van placenta praevia. De placenta had (gedeeltelijk) losgelaten. Gek genoeg heb ik geen moment pijn gevoeld. Ik kreeg absolute bedrust en dagelijks controle. Het vloeien stopte na enkele weken. Ik mocht naar huis, bedrust en dus een bed in de kamer. Als ik weer zou gaan vloeien moest ik direct terug naar het ziekenhuis. Dat gebeurde dus toen ik 2 weken thuis was. De gyneacoloog wilde geen risico nemen en er werd een keizersnede gepland met 38 weken zwangerschap.

Natuurlijk ben ik bang geweest en ik weet dat het ook mis kan gaan.

Indertijd heb ik me er letterlijk bij neergelegd en ik heb moeten accepteren dat het een risicozwangerschap was. Elke dag dat ze nog in mijn buik kon groeien was meegenomen. In het ziekenhuis (met neo-natologie afdeling) was ik in goede handen.

Lieve TO, meestal gaat het goed, vertrouw op je lijf. Neem op tijd je rust, volg je intuïtie en probeer te accepteren dat elke zwangerschap een risicofactor kan hebben.

Als je gaat vloeien echt meteen alarm slaan en naar het ziekenhuis. Jij weet al wat de oorzaak is van het vloeien dus dat is al heel fijn. Ik wist het niet, in die tijd was een echo nog niet gebruikelijk, en tot 30 weken had ik een probleemloze zwangerschap.

Mijn dochter na 38 weken zwangerschap via keizersnede geboren, alles ging goed en ik herstelde in een rustig tempo. Ze is nu een mooie gezonde volwassen vrouw van 25.

Heel veel succes gewenst aan jou en alle andere a.s. moeders hier. Geniet vooral van je zwangerschap.

Maak je niet teveel zorgen, het komt zoals het komt. That's life.
Kreeg dit nieuws ook bij de 20 wkn echo maar net als vele andere reacties, bij mij groeide hij mee omhoog. Geloof dat er op de echo 2 mm ruimte moet zijn naast geboorteuitgang en ik had dacht ik bij de 30 wkn 4 mm. Natuurlijke bevalling gehad.
Bij mij lag de placenta in week 11 helemaal voor de uitgang. Op zich handig, want ik wilde een vlokkentest.

Bij mijn eerste zwangerschap had ik een placenta bilobata (in twee delen) en ook nu leek de placenta op sommige echo's in tweeen.

Mogelijk vasa praevia. Pas in week 40 was de placenta voor de uitgang weg en mocht ik toch gewoon bevallen. Niet dat dat lukte, het werd toch een ks.

Uiteindelijk was de placenta heel gewoon maar ik heb wel méters echofoto's. Had vaak controle, liep met 16 weken bij de gym ipv verloskundige.
Goh klinkt alsof ze het je best wel paniekerig heeft gebracht. Of je hebt het zo opgevat. Maar in mijn geval zei men het mij heel nuchter. Mijn placenta lag ook bij de 20 weken echo voor de uitgang en in 75% van de gevallen zou dat gewoon verschoven zijn bij de 32 weken echo. Dus of ik dan even terug wilde komen en mij er verder vooral niet druk om moest maken.

Uiteindelijk inderdaad verschoven en op natuurlijke wijze bevallen.
Bij mij lag de placenta ook voor de bmm. Bij 31 weken of zo een extra echo gekregen, en toen was hij met de groeiende baarmoeder een stukje naar boven geschoven. Natuurlijke bevalling gehad en helemaal geen bloedverlies tijdens de zwangerschap.

Nu bij mijn tweede zwangerschap ligt de placenta weer laag, maar net niet voor de bmm. Voor de zekerheid krijg ik weer een extra echo, maar de echoscopiste zei al dat hij eigenlijk alleen verder weg van de bmm kan schuiven.

Kortom, goed dat ze er alert op zijn, maar paniek is niet nodig. In de meeste gevallen komt het vanzelf goed.
Ik lees dat er veel vrouwen ook mee te maken hebben/hadden, en dat het vaak genoeg meegroeit waardoor het niet meer in de weg zit. Dit stelt me zeker gerust

Bedankt voor alle lieve en informatieve berichtjes!
say what?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven