Angst bevallen

13-06-2017 18:52 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal. Al voor ik zwanger was ben ik al extreem bang bij de gedachte van een bevalling. Dit heeft er mede voor gezorgd dat ik de kinderwens maar heel erg uitgesteld heb om eerst wat te leren relativeren. Helaas dus niet gelukt. Nu ben ik nog maar heel kort 5 weken zwanger de blijdschap wisselt nu al af met de angst. Ik kan het gewoon niet helpen en snap dat sommigen het belachelijk vinden. Ikzelf had het ook liever anders gezien. Ikzelf hoop allereerst uiteraard dat de zwangerschap goed verloopt. Maar als ik aan de bevalling denk ( ookal weet ik dat het vaak anders loopt dan gedacht ) zie ik het liefst het volgende gebeuren. De eerste weeen zelf opvangen ( want kan nog wel iets hebben) en dan hopelijk tot een aantal cm ontsluiting , dan de ruggenprik erin en dan het uit kunnen zingen tot de 10 cm. Het klinkt misschien heel simpel maar met deze gedachte klinkt het gewoon niet zo eng. Is dit haalbaar of zegt een ziekenhuis dan, doe lekker even normaal, je krijgt pas zon ruggenprik als je de pijn echt niet te houden is. Ik ben trouwens niet zo bang voor de persweeen alleen de nare verhalen van de ontsluitingsweeen. Ik heb deze angst voor extreme pijn trouwens gekregen na 2 klaplongen en echt extreme pijn met te weinig pijnmedicatie. Ik hoop zo op een beetje begrip en misschien wat tips??
tess07 schreef:
13-06-2017 20:56
Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een souls. Je kan met haar nu al een bevalplan opstellen en duidelijk maken wat je graag wel en niet wil. Zij bewaakt dan je grenzen en ondersteunt je. Je partner heeft dan alle tijd om zich op jou te focussen en jij kan het los laten omdat je weet dat je doula er is.
Dat kan een normale verloskundige en kraamverzorgster ook.

Een bevallingsplan kan je zelf maken/dowloaden en invullen.
tess07 schreef:
13-06-2017 20:56
Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een souls. Je kan met haar nu al een bevalplan opstellen en duidelijk maken wat je graag wel en niet wil. Zij bewaakt dan je grenzen en ondersteunt je. Je partner heeft dan alle tijd om zich op jou te focussen en jij kan het los laten omdat je weet dat je doula er is.
Maar die kan niets met pijnbestrijding toch?? Die is er alleen ter geestelijke ondersteuning?? Ik ben trouwens totaal niet spiritueel aangelegd ofzo. Als ik hier over lees zijn het toch vaak de mensen van de anti pijn bestrijding en helemaal zen enzovoorts 😅😅
camomila schreef:
13-06-2017 21:00
Ach meid, wat vervelend dat je je er nu al zo rot onder voelt. Ik kan je verzekeren dat je ècht niet de enige bent; ik heb meerdere vrouwen in de spreekkamer gehad tijdens de eerste controle in tranen aangaven dat ze zo ontzettend tegen de bevalling op zagen (en iedereen denkt dan van zichzelf dat dat zo raar is).

Mijn tip is om dit zeker met je verloskundige te bespreken en een plan te maken. De verloskundige vindt dat echt niet raar, het is juist fijn dat je je zo open stelt en er niet maanden mee rondloopt. Samen kunnen jullie dan kijken naar wat een goed plan voor jouw bevalling is, hoe jij en je partner het graag willen. In Nederland kun je gewoon met ruggenprik bevallen en als je dat nu al weet, kun je je er in verdiepen en eens naar een voorlichtingsavond in het ziekenhuis gaan zodat je je goed voorbereid voelt. Heel veel succes!
Dank je voor je fijne reactie. Voel me echt inderdaad onnozel. Zoveel vrouwen die dit gewoon " even doen". En lijken zich van tevoren nergens druk over te maken. Ik wil gewoon genieten van het zwanger zijn en mij focussen om nu ontspannen te zijn en hier niet mee naar bed te gaan en er mee op staan. Fijn om te horen dat ik dit op tijd aan kan geven. Ik hoef straks geen schouderklopje hoe sterk ik ben geweest en hoe goed ik het deed. Wil gewoon een gezond kindje op de wereld zetten zonder doodsangst uit te staan.
Fee-de-Goede schreef:
13-06-2017 21:17
Dat kan een normale verloskundige en kraamverzorgster ook.

Een bevallingsplan kan je zelf maken/dowloaden en invullen.
Het verschil met een doula is dat je haar van te voren kent en zeker weet dat zij bij je bevalling is. En met een vk en kvz weet je dat niet.
En een vk blijft niet de hele tijd bij je en een kvz komt meestal pas bij 9/10 cm ontsluiting.
Daniek30 schreef:
13-06-2017 21:40
Maar die kan niets met pijnbestrijding toch?? Die is er alleen ter geestelijke ondersteuning?? Ik ben trouwens totaal niet spiritueel aangelegd ofzo. Als ik hier over lees zijn het toch vaak de mensen van de anti pijn bestrijding en helemaal zen enzovoorts 😅😅
Er zullen gerust doula's zijn die helemaal anti pijnbestrijding zijn maar ook genoeg die er wel voor open staan hoor! Een goede doula is niet zweverig maar is er juist om jou grenzen te bewaken en wensen (tot het reeele) te beschermen.

Ik denk juist dat het jou heel veel rust kan brengen.
Ik keek niet op tegen de bevalling en wilde in het ziekenhuis zonder pijnbestrijding bevallen. Men was I wrong. Toen ik nog thuis was om ruggenprik gevraagd ondanks bevalplan. Meteen naar ziekenhuis gegaan en daar werd hij gewoon gezet. Uiteindelijk vorderde de ontsluiting niet en kreeg ik een spoedkeizersnede. Stiekem was ik hier wel blij mee want was uitgeput en ben super snel herstelt.

Bij een volgende bevalling komt die ruggenprik zeker in mijn bevalplan.
tess07 schreef:
13-06-2017 21:50
Er zullen gerust doula's zijn die helemaal anti pijnbestrijding zijn maar ook genoeg die er wel voor open staan hoor! Een goede doula is niet zweverig maar is er juist om jou grenzen te bewaken en wensen (tot het reeele) te beschermen.

Ik denk juist dat het jou heel veel rust kan brengen.
Dit doet een verloskundige ook allemaal...
miss_musica schreef:
13-06-2017 22:03
Dit doet een verloskundige ook allemaal...
Geloof mij, dat weet ik. Ik werk namelijk in de geboortezorg, niet als doula trouwens.
En juist omdat ik weet hoe het heel vaak gaat kan ik vrouwen die echt bang zijn een doula aanraden.
tess07 schreef:
13-06-2017 21:48
Het verschil met een doula is dat je haar van te voren kent en zeker weet dat zij bij je bevalling is. En met een vk en kvz weet je dat niet.
En een vk blijft niet de hele tijd bij je en een kvz komt meestal pas bij 9/10 cm ontsluiting.
Moet je ook maar willen. Vreselijk lijkt me het. En ik heb liever mensen met geneeskundige diploma's op zulke momenten. En die er dus niet de hele tijd bij zijn. En middelen voor pijnbestrijding mocht ik dat willen. Die ruggenprik gaag zo'n doula niet geven.
tess07 schreef:
13-06-2017 21:48
Moet je ook maar willen. Vreselijk lijkt me het. En ik heb liever mensen met geneeskundige diploma's op zulke momenten. En die er dus niet de hele tijd bij zijn. En middelen voor pijnbestrijding mocht ik dat willen. Die ruggenprik gaag zo'n doula niet geven.
Fee-de-Goede schreef:
13-06-2017 22:13
Het zou voor mij ook niks zijn maar ik heb echt bij een aantal dames gezien bijwonen het wel echt hielp. En dan vooral bij dames die vooraf veel angst hadden.
En een kennismakingsgesprek kan altijd hè!
Het os gewoon een optie die ik geef waar veel mensen zelf niet snel aan denken.
Kashri schreef:
13-06-2017 20:17
Niets voorstellen is misschien wat overdreven maar ik ken meerdere vrouwen die de bevalling echt heel erg is meegevallen!
Dat is heel wat anders. Veel vrouwen zeggen dit omdat je de pijn vrij snel vergeten bent als je je kind eenmaal in je armen hebt. Dat is iets wat ik wel van bijna alle vrouwen hoor. en vond ik zelf ook.
Don't cry, buy a bag and move on.
SallySpectra schreef:
13-06-2017 20:09
Ik ken werkelijk waar niet één vrouw die het niets vond voorstellen.
Oh, hier wel 1. Tweemaal bevallen en ik vond het een eitje. Pijn was goed te doen, beide keren maar tien minuutjes geperst, geen scheuren of knippen. Ik besef wel dat dit een uitzondering is overigens.
reisa1978 schreef:
13-06-2017 19:12
Mijn schoonzus was na haar eerste bevalling erg bang geworden, ze had veel pijn gehad. En ze is een paar weken geleden bevallen van de tweede met een ruggenprik en totaal geen pijn gehad. De ruggenprik gezet voor ze de vliezen braken en hij mocht tijdens het persen blijven zitten. Echt niets vervelends gevoeld, ze was ook heel relaxed na de bevalling.
Dit dus: dag en nacht verschil!!! Pijnloos is overdreven maar wel zo goed als tov bevalling 1 en ik kijk er echt op terug als een droom. Kon zelfs nog lachen voor de foto met 10 cm ontsluiting 😃😃
daenerys79 schreef:
13-06-2017 23:50
Dat is heel wat anders. Veel vrouwen zeggen dit omdat je de pijn vrij snel vergeten bent als je je kind eenmaal in je armen hebt. Dat is iets wat ik wel van bijna alle vrouwen hoor. en vond ik zelf ook.
Ik vind en vond dat bullshit. Ik hou enorm van mijn eerste kindje maar die pijn is een zwarte bladzijde uit mijn leven hoor. Dat trauma vergeet ik nooit 😑🤞🏼
Wat verveldend voor je dat je zo bang bent voor de bevalling. Ik kan het me heel goed voorstellen, het is niet niks. Probeer niet te veel verhalen van anderen te lezen, echt iedere bevallingservaring is anders. Ik heb zelf de angst niet gehad en heb alle verhalen en ervaringen van anderen links laten liggen en geprobeerd om in eigen lichaam te geloven. Ik denk dat naarmate je dichterbij de bevalling komt je angsten misschien ook wel afnemen omdat je lichaam zich de komende maanden echt wel gaat voorbereiden op bevalling. Ik heb twee pittige bevallingen gehad en ik wilde heel graag bevallen zonder pijnbestrijding, uiteindelijk heb ik dat kunnen doen en heb ik iedere seconde van de bevallingen mee kunnen maken zoals ik wilde en ondanks de pijn kijk ik er heel goed op terug en denk ik er nog graag aan. Ik zou het zeker met de vk en je partner bespreken zodat zij jou daar in kunnen steunen. Probeer in ieder geval zoveel als mogelijk te genieten van de zwangerschap, deze tijd is echt zo bijzonder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven