Bloed/propje in deel placenta?

09-06-2023 20:10 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi lieve forummers,

Het is lang geleden dat ik iets hier op het forum geplaatst heb. Maar alle keren dat ik het gedaan heb, heb ik hier altijd veel zinvolle reacties op gekregen.

Momenteel zit ik met iets en hoor graag ervaring verhalen of misschien meer uitleg van echoscopisten of gyneacologen hier op het forum?

Momenteel ben ik 13 weken zwanger van mn tweede kind. Wat uiteraard fantastisch is. Zeker na een miskraam in augustus. Hierdoor ben ik ook wel extra onzeker. Kamp ook met een hoge bloeddruk (waar ik streng op wordt geconfronteerd trouwens.)

Afgelopen week had ik de 13 weken echo.
Onze spruit is eigenlijk helemaal 'goed gekeurd '.

Alleen de echoscopist zag in een gedeelte van m'n placenta wat bloed klonters/ bloed propjes zitten?
Ze heeft wel meerdere malen aan gegeven dat ik me niet meteen zorgen moet maken.. een groot gedeelte van de placenta zag er wel goed uit. En de navelstreng gaat naar binnen in het deel zonder bloedklonters.

Echter moet ik nu toch over een week bij de gynaecoloog langs die het graag nogmaals wil bekijken en beoordelen...

Ik merk dat ik mezelf helemaal gek maak...kan zoiets nog vanzelf over gaan?
Wordt dit erger? Is dit dan einde verhaal?
Ik ben heel bang en onzeker geworden hierdoor. Op internet vind ik alleen maar heftige artikelen over loslatende placenta s en groei achterstand babys..

Ik weet dat ik moet afwachten tot de gynaecoloog er ook een blik op werpt..maar nadien houdt het me toch super bezig en kan nu niks met al mn vragen...

Overigens heb ik geen bloedverlies gehad.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit in het prille begin van mijn eerste zwangerschap gehad, toen ook twee weken moeten wachten en een nieuwe echo gemaakt, is helemaal goed gekomen gelukkig, hoop dat dit ook bij jou zal zijn, kun je niet even bellen naar gyneco, huisarts of vroedvrouw om je eerste vragen te stellen ? Sterkte en probeer te rusten
Alle reacties Link kopieren Quote
Maeliran schreef:
09-06-2023 20:31
Ik heb dit in het prille begin van mijn eerste zwangerschap gehad, toen ook twee weken moeten wachten en een nieuwe echo gemaakt, is helemaal goed gekomen gelukkig, hoop dat dit ook bij jou zal zijn, kun je niet even bellen naar gyneco, huisarts of vroedvrouw om je eerste vragen te stellen ? Sterkte en probeer te rusten
Had je het bloed propje in je placenta? En met hoeveel tijd trok het weg? Gelukkig!

Ja heb verloskundige gebeld maar die vind lastig er iets van te zeggen en zegt wacht oordeel gyneacoloog af
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij was het na twee weken stabiel gebleven en verder geen ontwikkelingen gemaakt gelukkig of nieuwe propjes, rest van placenta werkte goed en baby woog 7 pond bij geboorte en alles in orde, dit is al 26 jaar geleden dus toen was de echo techniek iets minder precies, dus nu zal je echt wel goed in de gaten gehouden kunnen worden. Ik ben natuurlijk geen arts maar hoop dat het met jou ook zo zal verlopen,
Alle reacties Link kopieren Quote
Maeliran schreef:
09-06-2023 20:51
Bij mij was het na twee weken stabiel gebleven en verder geen ontwikkelingen gemaakt gelukkig of nieuwe propjes, rest van placenta werkte goed en baby woog 7 pond bij geboorte en alles in orde, dit is al 26 jaar geleden dus toen was de echo techniek iets minder precies, dus nu zal je echt wel goed in de gaten gehouden kunnen worden. Ik ben natuurlijk geen arts maar hoop dat het met jou ook zo zal verlopen,
Wat mooi! Wel een fijn bericht. Hoop het ook!
Alle reacties Link kopieren Quote
Babs87! Je schreef een tijdje mee in de andere topic, wat fijn om hier iets van je te horen! Ben blij voor je dat je inmiddels 13 weken zwanger bent... zij het nog met wat zorgen. Ik hoop voor je dat je snel gerust gesteld bent en dat alles goed komt!

Veel liefs :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach, TO, wat schrikken zeg! Begrijpelijk dat je je zorgen maakt.

Ik kreeg in het derde trimester een hoge bloeddruk en mijn kindje ontwikkelde ergens na de 20 weken een groeiachterstand. Achteraf is vastgesteld dat een trombose in (waarschijnlijk) het eerste trimester ervoor gezorgd heeft dat de placenta niet goed kon ontwikkelen en daardoor (te) klein bleef. Uiteindelijk is het na een zwangerschap vol zorgen en een heftige start helemaal goedgekomen met ons kindje trouwens!

Ik snap dat dit je niet direct gerust stelt, maar het hoeft dus zeker niet "einde verhaal" te betekenen, zelfs niet als er wel een groeiachterstand ontstaat! Wat het wel betekent kunnen wij hier ook niet zeggen, je ziet al aan de reacties dat het er niet 1 vaststaande uitkomt is van zo'n propje.

Probeer jezelf niet gek te maken door nare verhalen te googlen (makkelijker gezegd dan gedaan...), maar bedenk vooral goed welke vragen je volgende week wil stellen. :hug: Gaat er iemand met je mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en als het echt helemaal mis was, dan was zou je dezelfde dag al in het ziekenhuis gezeten hebben, en niet pas twee weken later. Misschien helpt die gedachte om je iets minder zorgen te maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Amaryllis schreef:
09-06-2023 22:24
Ach, TO, wat schrikken zeg! Begrijpelijk dat je je zorgen maakt.

Ik kreeg in het derde trimester een hoge bloeddruk en mijn kindje ontwikkelde ergens na de 20 weken een groeiachterstand. Achteraf is vastgesteld dat een trombose in (waarschijnlijk) het eerste trimester ervoor gezorgd heeft dat de placenta niet goed kon ontwikkelen en daardoor (te) klein bleef. Uiteindelijk is het na een zwangerschap vol zorgen en een heftige start helemaal goedgekomen met ons kindje trouwens!

Ik snap dat dit je niet direct gerust stelt, maar het hoeft dus zeker niet "einde verhaal" te betekenen, zelfs niet als er wel een groeiachterstand ontstaat! Wat het wel betekent kunnen wij hier ook niet zeggen, je ziet al aan de reacties dat het er niet 1 vaststaande uitkomt is van zo'n propje.

Probeer jezelf niet gek te maken door nare verhalen te googlen (makkelijker gezegd dan gedaan...), maar bedenk vooral goed welke vragen je volgende week wil stellen. :hug: Gaat er iemand met je mee?
Ja, was echt schrikken..heb hele dag gehuild en was mega gestrest..

Nu ik jou verhaal lees is dat toch wel een bemoediging.. heel heftig zeg. Maar wat fijn dat desondanks alles goed is.
Gelukkig is grootste gedeelte bij mijn Placenta ook gewoon goed zei de echoscopist.. dus probeer nu maar zo te denken dat zelfs als de bloed propjes niet verdwijnen hij of zij toch zou kunnen groeien met het goede gedeelte..
Ik slik nu trouwens ook bloedverdunners.
De echoscopist zei dat zoiets wel weg kan trekken voor de 20 weken.. dus moet proberen positief te denken
Ja als het echt foute boel was had ik de dag erop nog moeten komen wellicht?
Hoop echt dat ik me komende week rustig kan houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
En er wordt geen actie op ondernomen? Mijn eerste vraag zou zijn... waarom is er niet gestart met anti-stolling?
Alle reacties Link kopieren Quote
Enigme schreef:
11-06-2023 08:37
En er wordt geen actie op ondernomen? Mijn eerste vraag zou zijn... waarom is er niet gestart met anti-stolling?
Die heeft ze. :)
Babs87 schreef:
10-06-2023 05:12
Ik slik nu trouwens ook bloedverdunners.


Volgens mij is dat ook het enige wat ze kunnen: bloedverdunners/antistolling geven en hopen dat het lichaam het zelf opruimt. Dat is in ieder geval wat mij vertelt is als beleid mocht ik ooit een trombose krijgen. En qua zwangerschap is er - voor zover ik weet - niet zoveel actie mogelijk behalve monitoren hoe het met de baby gaat, zeker in het begin 2e trimester.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
09-06-2023 21:11
Babs87! Je schreef een tijdje mee in de andere topic, wat fijn om hier iets van je te horen! Ben blij voor je dat je inmiddels 13 weken zwanger bent... zij het nog met wat zorgen. Ik hoop voor je dat je snel gerust gesteld bent en dat alles goed komt!

Veel liefs :heart:
Dankjewel, wat lief :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Amaryllis schreef:
11-06-2023 15:45
Die heeft ze. :)




Volgens mij is dat ook het enige wat ze kunnen: bloedverdunners/antistolling geven en hopen dat het lichaam het zelf opruimt. Dat is in ieder geval wat mij vertelt is als beleid mocht ik ooit een trombose krijgen. En qua zwangerschap is er - voor zover ik weet - niet zoveel actie mogelijk behalve monitoren hoe het met de baby gaat, zeker in het begin 2e trimester.
De echoscopist was vrij relaxed eronder. Ze zei dat ze het vaker zag en dat het dan met de 20 weken echo weer weg was... Dus ik probeer mezelf niet op te fokken. Ze heeft de fotos doorgestuurd en de gynaecoloog wilde het liever met eigen ogen zien en niet beoordelen op stilstaande plaatjes. Ik blijf maar denken dat als ze het heel ernstig vonden foor mij of de baby ik de dag erop moest komen? Of strikte leefregels ofzo? Maar niets van dat. Ik zit juist helemaal in het ongewisse. Slik nu al wel al 5 dagen Ascal. Is een soort bloed verdunner. Verder doe ik gewoon mn dingen alleen rustig aan... Als ik me erg opfok is dat niet goed voor mn bloeddruk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik slik ook ascal (ter preventie).

Ik moet daarnaast veel water drinken (dat houdt je bloed dunner) en regelmatig bewegen. Sinds ik gelezen heb dat je bloedvaten van cafeïne samentrekken drink ik ook geen thee en koffie meer. Oftewel: praktisch hetzelfde als het standaard-advies voor zwangeren, op het kopje koffie na. :)

Nu heb jij ook een hoge bloeddruk, dus wellicht dat die combinatie voor andere leefstijladviezen zorgt. Je kunt morgen het ziekenhuis even bellen voor advies en om je vragen te stellen, zeker als je nu opgefokt raakt door de onzekerheid.

De vraag is alleen of het je meer gerust stelt om meer te weten. Ze hebben al gezegd dat er geen directe actie nodig is anders dan de ascal en dat het in veel gevallen geen gevolgen heeft. Ik ga zelf niet zo goed op vage termen als 'vaak' en 'meestal', dus ik heb pas rust als ik weet hoe het precies zit, maar misschien krijg jij er juist meer stress van als je weet dat het in bijvoorbeeld 10% (fictief getal) van de gevallen wel vervelende gevolgen heeft.

En nu ik dit type bedenk ik me dat ik de ascal vandaag nog moet innemen, dus dankjewel voor je bericht. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren Quote
Amaryllis schreef:
12-06-2023 22:09
Ik slik ook ascal (ter preventie).

Ik moet daarnaast veel water drinken (dat houdt je bloed dunner) en regelmatig bewegen. Sinds ik gelezen heb dat je bloedvaten van cafeïne samentrekken drink ik ook geen thee en koffie meer. Oftewel: praktisch hetzelfde als het standaard-advies voor zwangeren, op het kopje koffie na. :)

Nu heb jij ook een hoge bloeddruk, dus wellicht dat die combinatie voor andere leefstijladviezen zorgt. Je kunt morgen het ziekenhuis even bellen voor advies en om je vragen te stellen, zeker als je nu opgefokt raakt door de onzekerheid.

De vraag is alleen of het je meer gerust stelt om meer te weten. Ze hebben al gezegd dat er geen directe actie nodig is anders dan de ascal en dat het in veel gevallen geen gevolgen heeft. Ik ga zelf niet zo goed op vage termen als 'vaak' en 'meestal', dus ik heb pas rust als ik weet hoe het precies zit, maar misschien krijg jij er juist meer stress van als je weet dat het in bijvoorbeeld 10% (fictief getal) van de gevallen wel vervelende gevolgen heeft.

En nu ik dit type bedenk ik me dat ik de ascal vandaag nog moet innemen, dus dankjewel voor je bericht. :biggrin:
Ik ben ook uit mezelf gestopt met koffie inderdaad! Sinds een dag of 3 maar dronk maar een kopje koffie. Nu niks meer...
Meet ook regelmatig mn bloeddruk met een meet apparaatje en valt goed mee gelukkig .. en dat zonder bloedruk verlagers .

Ik heb wel meer informatie gevraagd maar die krijg ik eigenlijk niet, er wordt steeds gezegd dat de gyneacoloog het vrijdag eerst bekijkt. De echoscopist was dus vrij relaxed eronder en zei dat ik me geen zorg moesten maken.

Dusja , gewoon mn bloedverdunners maar slikken, regelmatig bewegen, slaap op mn linkerzij, drink geen caffeine meer (ook geen thee en cola) en proberen mentaal me ook rustig te houden .
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooibosthee bevat geen caffeine Babs87!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, heb inmiddels een uitgebreide echo gehad. En het is geen bloed prop, geen oud bloed. Het is een goedaardige cyste.
Ze zien dit heel weinig. Ik word goed in de gaten gehouden en met name de groei van baby.
Verder geen leefregels verder dan gezond leven zoals iedere zwangere.
En de groei echos waarbij extra goed word gekeken dat baby goed blijft groeien. Grootste deel placenta zag er gelukkig goed uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje ander verhaal maar misschien heb je er wat aan. Bij mij zagen ze op de echo niks raars van de placenta. Maar na de bevalling bleek dat mijn placenta bloedde (?) In mijn buik en dat het een langdurige bloeding was. Mijn dochter is kerngezond overigens.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven