Borstvoeding lukt niet (ervaringen)

08-01-2020 09:20 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben moeder geworden van een gezonde zoon. 3 weken eerder, dan dat ik uitgerekend was. geboortegewicht: 2780 gram en 48 cm lang.

Zoon is erg klein.
Ik voed hem op verzoek. Mijn borstvoeding komt niet opgang, zoon is onrustig aan het huilen en op zijn vingers aan het sabbelen. Kraamverzorgende adviseerde om kunstvoeding te geven.
Met heel veel pijn in mijn hart geef ik nu flesvoeding.

Ik ben opzoek naar bemoedigende verhalen dat borstvoeding toch gelukt is. Ik voel me heel erg slecht.
Och maar met 3 dagen is een bodempje kolven echt heel netjes hoor!

Mijn tip, naast de lactatiekundige... aanleggen aanleggen aanleggen. Drink je borstvoedingsthee? Dat leek bij mij te werken.

En als borstvoeding je gaat opbreken, doe het dan niet. Kramen is zwaar en je wil er absoluut geen postnatale depressie bij. Been there, done that.
DuchessMeganMarkle schreef:
08-01-2020 09:42
Zoon huilt best lang en is erg onrustig. Hij heeft nu flesvoeding gehad en is nu rustiger en slaapt goed. Hij had erg honger. Ik geef hem geitenmelk, dat lijkt het meest op borstvoeding. Hopelijk kan ik straks overstappen op borstvoeding als het lukt. Voor nu voel ik me heel slecht, ik jank de hele dag door. Ik word verdrietig als mijn kind huilt.
:hug:
Ik herken het hoor. Wilde bij de eerste zo graag borstvoeding geven. Had ook een cursus gedaan en aanlegtraining. En toen kwam mijn baby (net 3 kilo) en deed niks aan de borst. Helaas is het bij mij niet goed gekomen, ondanks de lactatiekundigen die langs zijn geweest. Ik heb wel een tijd gekolfd, maar nooit een goede productie gekregen. Heb na een maand proberen niet meer aangelegd. Achteraf had ik daar eerder mee moeten stoppen.

Het komt echt goed, of ze borstvoeding nou lukt of niet. Het is gewoon heel lastig in combinatie met de hormonen nu. Denk vooral ook aan jezelf!
Het is de 3e dag, dat is qua hormonen en kraamtranen de ergste volgens mij. Geen wonder dat je je slecht voelt en veel huilt. Echt, het wordt beter, met of zonder borstvoeding. Alle keuzes zijn goed en je doet je zoon met geen enkele keuze tekort :lips: Slaapt zoon nu? Ga dan zelf ook even slapen.

Ik kreeg ooit het advies "sleep when the baby sleeps" en echt, dat was een van de beste tips. De rest komt vanzelf wel.
08-01-2020 09:42
Zoon huilt best lang en is erg onrustig. Hij heeft nu flesvoeding gehad en is nu rustiger en slaapt goed. Hij had erg honger. Ik geef hem geitenmelk, dat lijkt het meest op borstvoeding. Hopelijk kan ik straks overstappen op borstvoeding als het lukt. Voor nu voel ik me heel slecht, ik jank de hele dag door. Ik word verdrietig als mijn kind huilt.

Het zijn vooral de hormonen waardoorheen je je rot voelt: over een tijdje kun je je niet meer voorstellen dat je dit zo vreselijk belangrijk vond!

Het kan heel lastig zijn in het begin, maar voor veel van de problemen bij borstvoeding is een oplossing. Als het goed is kan de lactatiekundige je daarbij helpen!
De eerste paar sagen is het echt niet raar dat je voeding nog niet op gang is: daar zijn babies ook op ingesteld, maar ik kan me voorstellen dat bij een randprematuur de reserves nog niet zo groot zijn. Dus dan is (al dan niet tijdelijk) flesvoeding bij geven helemaal niet raar.
De lactatiekundige zal meekijken met de voeding en kijken of de baby op de goede manier aanhapt en of zijn techniek goed is
En als blijkt dat het toch niet lukt of de oplossing niet bij jullie past is dat ook niet erg: in Nederland is de flesvoeding prima. Een liefdevolle ouder maakt meer verschil op een mensenleven dan welke voeding je de eerste paar maanden krijgt! En dat zeg ik als langvoedster van 4 kinderen.
08-01-2020 09:27
Ik heb gekolfd, maar helaas er komt niet veel uit, hooguit een bodempje. Zoon is wel erg hongerig, ik moest sowieso bijvoeden. Lactatiekundige komt langs vanmiddag.
Je bent goed bezig. En de tranen zijn de zogenaamde "kraamtranen".
Ik hoop dat de lactatiedeskundige je vanmiddag kan helpen en geruststellen!

Kunstvoeding is gewoon voeding, je bent juist goed bezig. Je kind heeft honger en krijgt wat hij nodig heeft.
Super goed dat er iemand mee komt kijken, die ene fles is niet het einde van borstvoeding. Je doet nu alles wat kan.
Oh, en helaas weten veel kraamhulpen niet genoeg over borstvoeding geven. Echt heel jammer als het misloopt omdat de kraamhulp rare adviezen geeft!
Ik heb dat meerdere malen zien gebeuren in mij naaste omgeving, en als ik zelf al niet zo ervaren was geweest bij de derde was het daar ook niet goed gegaan dankzij de kraamhulp.
Wat ik maar wil zeggen: je kunt beter naar de lactatiekundige luisteren als die iets anders zegt dan de kraamhulp!
iphi wijzigde dit bericht op 08-01-2020 10:11
0.68% gewijzigd
Is heel normaal hoor, die tranen. Dag 3-4 zijn de kraamtranen het ergst, dan janken de meesten sowieso veel. Hoe lullig ook, wel een teken dat je hormonen een normaal proces doormaken.
En huilen omdat de baby huilt: check! Daar is je lijf op ingesteld. Ook heel normaal.
Dat maakt het allemaal niet fijner, maar misschien wel iets makkelijker te dragen als je weet dat dat allemaal geen dingen zijn die aangeven dat er iets mis is.
Gefeliciteerd!
Wat een leuk nieuws.
Niet inzitten over het borstvoeden. Ik vind borstvoeden heel naar en werd er gestrest van (het borstvoeden op zich dus het zuigen aan de tempel zeg maar) en heb bij beide kinderen 6 weken gekolfd.
Misschien kun je blijven kolven?
En ik hoor van veel mensen dat het doorzetten is en in het begin gedoe maar als het je ding is en je zet door is het het wel waard.
Maargoed, ik heb zelf dus de emotie bij borstvoeden niet zo en vond flesvoeding heel fijn, je weet wat ze binnenkrijgen en je kunt de voedingen makkelijker verdelen.

Is het weer een beetje ok met je partner?
nausicaa schreef:
08-01-2020 09:36
Gefeliciteerd met zoon!

Jammer dat de borstvoeding niet lukt, maar goed dat er vandaag iemand komt kijken. En dat zeg ik puur omdat jij wél graag borstvoeding wilt geven, niet omdat je je schuldig hoeft te voelen als dat niet lukt. Ik heb zelf vanaf het begin flesvoeding gegeven (kind was ongeveer net zo groot). Geen seconde schuldig over gevoeld, en ik vond het juist heel fijn dat ik wist hoeveel ze binnenkreeg, en dus geen stress had over of ze wel genoeg at.
Echt, borstvoeding is leuk als je het wilt en het lukt, en als je zelf graag wilt, is het absoluut een goed idee om een deskundige mee te laten kijken. Maar als het niet wil (of zoals bij mij: jij het zelf niet wil), is er helemaal niks mis met flesvoeding. In Nederland met schoon drinkwater en veilig poeder zijn de verschillen echt minimaal. Dan beter een relaxte moeder en een fles dan ellenlang een gestreste ongelukkige moeder.
Ja, woord voor woord eens.
Vraag de lactatiekundige als je graag wilt proberen of het lukt, maar voel je niet rot als het niet lukt. Geniet van je kind en zorg ervoor dat jij ook een gelukkige moeder kunt zijn.
Ja ervaring. Zijn de fles gaan geven. Ik vond het veel fijner. Ik heb dat "borstvoeding emotie gevoel " niet. Zie het probleem niet. Je bent veel vrijer en een ander kan de fles geven. Ook leuk voor papa.
Zijn prima groot geworden.
:hug: je doet het supergoed! Lekker huilen vooral, hoort erbij.

Wat er uiteindelijk ook uitkomt qua voeding, je wilt het beste voor je kleine mannetje en dus ben je een goede moeder. Maar oooh ik herken het gevoel van falen en onzekerheid over de voeding. We kunnen allemaal zeggen dat het goedkomt maar die hormonen die je nu hebt zorgen ervoor dat je niet echt als ‘jezelf’ kunt denken. Ik hoor van zoveel vrouwen dat ze achteraf vinden dat ze te hard voor zichzelf zijn, inclusief mezelf. Komt goed! Geniet van je baby en gefeliciteerd he :heart:
Bij mij kwam het ook niet op gang. Op advies gekolfd om de productie te stimuleren. Een heel schema had ik. Uiteindelijk zat ik 8 uur per dag te kolven. Koekoek! Denk ik nu. Maar toen deed ik dat braaf natuurlijk.

Nu zou ik er echt anders in staan. Vooral omdat m’n productie nooit echt op gang gekomen is. Het bleef een bodempje maar ik heb gekolfd alsof m’n leven er vanaf ging. Daarnaast gaven we bijvoeding. Maar dan kan (mag?) niemand je adviseren hoeveel je mag bijvoeden. Toen werd het kind weer te zwaar. Daar weer zorgen over...

Ik zou adviseren: kijk of je het kunt opbouwen. Zet een deadline en hou er mee op als het niet lukt zodat jullie lekker kunnen genieten. De eerste slokjes borstvoeding zijn binnen dus dat is prima. En flesvoeding is ook heel goed. Geen zorgen!
Gefeliciteerd met jullie zoon! Dag 3 is echt de top van de kraamtranen, lekker laten stromen. Goed dat er een lactatiekundige langskomt. Is je partner of iemand anders er ook bij? Want 2 onthouden meer dan 1 en je partner of een goede vriendin kan je ook bijstaan met adviezen als de lactatiekundige weer weg is. Door slaaptekort en de hormonen ben je minder helder en vaak niet zo rationeel. Mijn man zei soms precies het juiste als het niet wilde lukken. Dan wilde ik per se de ene borst geven en dat wilde dan niet en mijn man zei dan heel rustig, dan probeer je toch de andere? Oh ja. Op een of andere manier kon ik dat dan zelf even niet inzien en zijn advies hielp dan wel goed.
Veel sterkte en als het niet lukt, met de fles worden ze ook groot! (Ik moest na 8 weken stoppen)
Ik moest en ik zou ook borstvoeding geven, ging bepaald niet zonder slag of stoot. Mijn ervaring is dat een kind dat eenmaal de fles heeft gehad niet meer aan de borst gaat. Borst is veel harder werken voor de baby. Mijn tip is dus: voed niet bij met de fles of fingerfeeding, maar met een speciaal bijvoedingssysteem. Hierbij drinkt de kleine aan jouw borst, terwijl er naast de tepel een dun slangetje in zijn mond ligt waardoor je voeding bij kunt geven. Of dat afgekolfde melk is of kunstvoeding vond ik niet zo van belang. Dan krijgt je kind genoeg maar raakt niet gewend aan iets anders dan de borst.

En als het allemaal niet wil: je bent geen slechte moeder als je je kind de fles geeft! Babies hebben liefde en aandacht nodig, het soort voeding is echt van ondergeschikt belang.
3 dagen!! Lieve to, dan is een bodempje heel normaal! Je lichaam moet het ook nog leren!
Wat feitjes: een baby heeft na de geboorte genoeg aan weinig melk, omdat borstvoeding op gang moet komen. Je kindje had duidelijk behoefte aan meer en dan heb je nu opgelost. Nu kun je rustig wennen en proberen of het toch lukt. Zo niet, dan ben je net zo'n goede moeder als wanneer het wel lukt. De lactatiekundige zal je helpen om je zoontje aan te leggen, als hij goed leert happen dan maakt dat een wereld van verschil. Elk beetje dat je afkolft is nu ook heel goed voor je baby.
Succes. Moeder worden is super heftig, daar horen vaak ook tranen bij.. Komt goed!
Hier drie keer borstvoeding gegeven tot 1 jaar, telkens met een zware start.
Mijn tips: - maak je lid van la leche league en volg de tips daar
- zoek een goede lactatiekundige die haar job kent
- kruip samen skin to skin in bed en aanleggen aanleggen! Dat is de énige manier om in het begin goed te starten. Niet beginnen met kolven en flesjes.. aanleggen aanleggen!
- goed drinken en rusten
- laat je niet te snel ontmoedigen. Kunstvoeding is uiteraard ook goed, maar indien je borstvoeding wil geven, is het nu even doorbijten en dat komt echt goed.

99,99 procent van de vrouwen kan borstvoeding geven. Wanneer het niet lukt, is het vaak door slechte begeleiding, jammer genoeg.

Succes en proficiat!!

Aanleggen aanleggen! ;-)

en ohja: op vraag is op vraag. Niet nadenken en op vraag geven. In het begin kan dit dus echt elk uur zijn. Geen erg, juist heel gezond en goed voor de productie. De eerste zes weken borstvoeding kunnen zwaar zijn. Maar nadien eens zo makkelijk! Ik ben heel blij dat ik 's nachts geen flesjes moest opwarmen of op verplaatsing poeder en flesjes meesleuren.. gewoon aanleggen en het is in orde :-)
winterland wijzigde dit bericht op 08-01-2020 10:50
21.30% gewijzigd
08-01-2020 09:30
3 dagen oud.
Als eerste: gefeliciteerd met je zoon!
Ten tweede: na 3 dagen heeft niemand nog veel borstvoeding. Het zijn druppeltjes en het begint zo op dag 3-5 een beetje op gang te komen. Laat je ajb niet gek maken en al zeker niet met dingen als bijvoeden. Ik moet mij echt inhouden iets van jouw kraamverzorgster te vinden. Ook als je kindje klein is mag het afvallen de eerste paar dagen (tussen de 7 en 10 procent als de rest - plassen, poepen kloppen) Geef je kleine de kans en jezelf trouwens ook, dit in jullie eigen tempo te doen!

Wat een goede tip zou kunnen zijn is zo'n 10-14 keer per etmaal aanleggen. Elke keer bij de eerste voedingssignalen (sabbelen handjes is al bijna een signaal te ver weg zeg maar, en huilen al helemaal - dan eerst troosten voor je aanlegt)

Nog een belangrijke: baby's halen vaak meer zelf uit je borst dan je kolft dus laat je niet gekmaken.
En het maagje is nog zo iniminie dat nagenoeg elke vrouw haar borsten daar precies op zijn aangepast.

En mocht het uitmaken: nagenoeg iedere vrouw kan borstvoeding geven. Dingen als 'te weinig melk' komt bijna nooit voor (bijna nooit betekent niet nooit-nooit)
Dan moet er al een fysieke reden zijn zoals te weinig aangelegd klierweefsel of een operatie want in principe zijn alle vrouwen borsten in den beginne hiervoor gemaakt.
Dat gezegd hebbende betekent dat niet dat ook iedereen dezelfde grens heeft.

Ik ben zelf niet heel erg van op de klok voeden, en ook bij een kleine mag je best iets minder krampachtig zijn. Tenzij alleen maar knalrode uraten, geen meconium, fladderen, suf, knettergeel (ook romp, en armen en benen en ogen dus), niet meer wakker te krijgen en dat in combi met niet drinken.
Dan zou ik meteen de verloskundige bellen.

Voor nu zou ik de lactatiekundige laten meekijken. En gewoon (jongens het is dag 3) blijven inzetten op borstvoeden. Jongens: dit komt echt wel goed!!
Gefeliciteerd!

Bij de jongste kwam het ook moeizaam op gang, waardoor mijn dochter ook nog eens de borst ging weigeren uit ongeduld. Ik vond borstvoeding bij beide kinderen de eerste 6 weken echt ontzettend zwaar en hard werken. Als je het de moeite waard vind, weet dan dat het hoogstwaarschijnlijk makkelijker word.

Ik legde beide kids trouwens meerdere keren per uur aan. Bij elk kikje.
anoniem_388067 wijzigde dit bericht op 08-01-2020 10:52
10.30% gewijzigd
Kunstvoeding is trouwens kunstvoeding. Alles is even goed, en geit of koe maakt echt helemaal NIKS uit. Het is de commercie die op je gevoel inspelen en je graag willen doen geloven dat geitenmelk beter is maar dat is pertinent niet zo.
Prima als je geitenflesmelk wil geven, maar koeienflesmelk is net zo goed.

Ik snap dat het rust geeft om even kunstvoeding te geven en dat is ook okay. Als je toch zelf wil blijven voeden, blijf dan ook aanleggen. Dus: eerst aanleggen, dan flesje na. En zelf kolven. Zo zorg je dat de productie op gang komt. Dit mag echt wel een tijdje duren. Je kunt je borsten goed voorverwarmen van te voren, en mee stimuleren met voeden (compressie)
Als je graag borstvoeding wil proberen, schakel dan een lactatiekundige in en blijf aanleggen (dan kan je daarna altijd nog een flesje geven als hij niet genoeg heeft gehad).
Als het niet lukt of als je niet verder wil proberen, voel je dan ook niet schuldig. Flesvoeding is ook prima.
Iphi schreef:
08-01-2020 10:04
Oh, en helaas weten veel kraamhulpen niet genoeg over borstvoeding geven. Echt heel jammer als het misloopt omdat de kraamhulp rare adviezen geeft!
Ik heb dat meerdere malen zien gebeuren in mij naaste omgeving, en als ik zelf al niet zo ervaren was geweest bij de derde was het daar ook niet goed gegaan dankzij de kraamhulp.
Wat ik maar wil zeggen: je kunt beter naar de lactatiekundige luisteren als die iets anders zegt dan de kraamhulp!
Ik lees niet dat de kraamhulp gekke adviezen geeft. Als de borstvoeding niet op gang komt, baby niet genoeg heeft (en wat hiervoor iemand al schreef: het is een randprematuur), dan is bijvoeden wellicht helemaal geen slecht idee. Ondertussen kan TO dan verder blijven proberen de bv op gang te krijgen.
JobEva schreef:
08-01-2020 09:33
Beetje dom van die kraamverzorgster om nu al als advies kunstvoeding te geven trouwens....
Dat hoeft dus helemaal niet. Mijn beide kinderen hebben in de eerste week een paar keer een beetje fles gekregen. Daardoor sliepen ze een keer drie uur. Die drie uur konden zij energie op doen om bij goed te proberen te drinken, en ik kon daadwerkelijk een keer een beetje melk aanmaken. Na 3 dagen een beetje bijvoeden heb ik 6 en 7 maanden borstvoeding gegeven tot iedereens volle tevredenheid.

Ik denk dat als we niet een beetje kunstvoeding hadden gegeven we in een cyclus terecht waren gekomen van elke 1,5 uur drinken, waarbij er eigenlijk niet genoeg melk was, dus hongerig afgekoppeld worden en na 1,5 uur weer honger hebben waardoor ik weer niet genoeg melk had en zij weer hongerig waren enzovoort enzovoort.
@To, gefeliciteerd met je baby. Het is heftig he zo'n eerste week. Je doet het heel goed! Je hebt de expert ingeschakeld om je te helpen en dat is precies wat je moet doen. Goed bezig!
JobEva schreef:
08-01-2020 09:33
Beetje dom van die kraamverzorgster om nu al als advies kunstvoeding te geven trouwens....
Kind huilt van de honger en sabbekt van de honger op zijn vingers en jij zegt dat het dom is om kunstvoeding te geven!!!!.

Kind laten sterven van de honger of uitgedroogd in het ziekenhuis laten belanden terwijl er gewoon flesvoeding voor handen is dat is uiteraard veel beter.

Niks mis met flesvoeding.
En baby's voelen de stress die moeders hebben als borstvoeding niet lukt en moeders willen koste wat kost toch borstvoeding geven.

Dat is pas slecht voor een baby.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 08-01-2020 12:04
1.81% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven