Borstvoeding lukt niet (ervaringen)
woensdag 8 januari 2020 om 09:20
Hallo dames,
Ik ben moeder geworden van een gezonde zoon. 3 weken eerder, dan dat ik uitgerekend was. geboortegewicht: 2780 gram en 48 cm lang.
Zoon is erg klein.
Ik voed hem op verzoek. Mijn borstvoeding komt niet opgang, zoon is onrustig aan het huilen en op zijn vingers aan het sabbelen. Kraamverzorgende adviseerde om kunstvoeding te geven.
Met heel veel pijn in mijn hart geef ik nu flesvoeding.
Ik ben opzoek naar bemoedigende verhalen dat borstvoeding toch gelukt is. Ik voel me heel erg slecht.
Ik ben moeder geworden van een gezonde zoon. 3 weken eerder, dan dat ik uitgerekend was. geboortegewicht: 2780 gram en 48 cm lang.
Zoon is erg klein.
Ik voed hem op verzoek. Mijn borstvoeding komt niet opgang, zoon is onrustig aan het huilen en op zijn vingers aan het sabbelen. Kraamverzorgende adviseerde om kunstvoeding te geven.
Met heel veel pijn in mijn hart geef ik nu flesvoeding.
Ik ben opzoek naar bemoedigende verhalen dat borstvoeding toch gelukt is. Ik voel me heel erg slecht.
woensdag 8 januari 2020 om 16:32
woensdag 8 januari 2020 om 16:34
Ik kan je over mezelf geen bemoedigend verhaal vertellen maar bij mij was de oorzaak dat het niet op gang kwam ondanks kolven, medicatie (domperidon) etc dat ik veel bloedverlies (2 liter) heb gehad tijdens de bevalling en er daarna nog een placentarestje zat. Ik ben na 2 weken met pijn in mijn hart gestopt met proberen (het bleef pijn doen, bij kolven kwam er nog steeds weinig, dochter dronk niet goed aan de borst en kwam maar 10g per dag aan en had hele geconcentreerde urine) en voor mij was dat een goede beslissing omdat ik eraan onderdoor ging.
Maar na 3 dagen begint het vaak een beetje op gang te komen dus als je graag borstvoeding wil blijven geven zou ik proberen het vol te houden en inderdaad de lactatiekundige in te schakelen. Dat er bij kolven een bodempje komt is op dag 3 nog hartstikke normaal.
Wel kan ik je vertellen dat bij bijna niemand de borstvoeding van een leien dakje gaat in het begin. Ik ben naar een informatieavond geweest en daar werd gezegd dat borstvoeding geen pijn hoort te doen en dat het na een paar dagen vaak heel vlot gaat, maar de ervaren moeders om mij heen vertellen hele andere verhalen. Bij de meesten kwam er na een dag of 5 een omslagpunt met voldoende productie.
Plast je kindje wel goed?
Je moet zelf ook genoeg energie hebben en je kindje ook dus tijdelijk poedermelk geven totdat het op gang is moet je je echt niet schuldig over voelen. Als het niet lukt ook niet. Meer dan je best kun je niet doen.
Maar na 3 dagen begint het vaak een beetje op gang te komen dus als je graag borstvoeding wil blijven geven zou ik proberen het vol te houden en inderdaad de lactatiekundige in te schakelen. Dat er bij kolven een bodempje komt is op dag 3 nog hartstikke normaal.
Wel kan ik je vertellen dat bij bijna niemand de borstvoeding van een leien dakje gaat in het begin. Ik ben naar een informatieavond geweest en daar werd gezegd dat borstvoeding geen pijn hoort te doen en dat het na een paar dagen vaak heel vlot gaat, maar de ervaren moeders om mij heen vertellen hele andere verhalen. Bij de meesten kwam er na een dag of 5 een omslagpunt met voldoende productie.
Plast je kindje wel goed?
Je moet zelf ook genoeg energie hebben en je kindje ook dus tijdelijk poedermelk geven totdat het op gang is moet je je echt niet schuldig over voelen. Als het niet lukt ook niet. Meer dan je best kun je niet doen.
woensdag 8 januari 2020 om 19:20
Lactatiekundige is geweest. Ik moet bij bijvoeden, aanleggen en kolven. Ik kan wel janken. Het is zooooo vermoeiend en ik ben gesloopt, maar aan de ene kant kan ik niet slapen, omdat ik de hele tijd mij afvraag of baby wel ademt en zorgen maak. Ik slaap een uurtje en dan weer wakker over de hele dag door.
Pijn aan mijn hechtingen beneden emotioneel is het zwaar, ik heb de ene jankbui naar de andere jankbui. Schoonmoeder heb ik uit huis geschopt. Ik zei ga alsjeblieft weg, ik wil niemand om mij heen hebben.
Pijn aan mijn hechtingen beneden emotioneel is het zwaar, ik heb de ene jankbui naar de andere jankbui. Schoonmoeder heb ik uit huis geschopt. Ik zei ga alsjeblieft weg, ik wil niemand om mij heen hebben.
woensdag 8 januari 2020 om 19:27
Ze heeft er wel verstand van. Ze zag dat ik enorm aan het kutten was met voeden en ze zag een ongelukkige baby. Ze heeft toen een pak poedermelk gekocht.JobEva schreef: ↑08-01-2020 11:45Heb je de afgelopen 8 tot 10 keer gekolfd???? Je kindje regelmatig aangelegd? Allemaal dingen die de LLL zal adviseren....
Ja, en kunstvoeding is afteerden.... En Nee ik ben niet van de borstvoeding maffia, maar ik denk dat kraamverzorgsters er te weinig verstand van hebben!
Na het eerste flesje was zoon verzadigd en rustig. Wel of geen verstand, ze had op dat moment juist gehandeld.
woensdag 8 januari 2020 om 19:32
Dit is heel normaal hoor (mits het niet te lang duurt natuurlijk).DuchessMeganMarkle schreef: ↑08-01-2020 19:20Lactatiekundige is geweest. Ik moet bij bijvoeden, aanleggen en kolven. Ik kan wel janken. Het is zooooo vermoeiend en ik ben gesloopt, maar aan de ene kant kan ik niet slapen, omdat ik de hele tijd mij afvraag of baby wel ademt en zorgen maak. Ik slaap een uurtje en dan weer wakker over de hele dag door.
Laat die tranen maar lekker rollen.
Dat van het ademen herken ik ook! Het hielp mij enorm als ik de babyfoon naast me neer zette met het volume voluit. Dan kon ik hem echt goed horen ademen. Hij is nu bijna anderhalf en ik check het af en toe nog. Maar ongerust ben ik er niet meer over.
Uit vooral je gevoel, ga in de avond anders even een paar uurtjes slapen als je partner thuis is en in de middag als je kraamhulp hebt!
Fijn dat de lactatie deskundige is geweest. Hopelijk komt het snel wat meer op gang, en flesvoeding is ook helemaal niet verkeerd mocht het niet lukken of jij het niet meer trekken.
Je doet het hartstikke goed!
woensdag 8 januari 2020 om 19:40
Je moet niet bijvoeden, aanleggen en kolven, dat is een optie. Als jij dat wil doen is dat prima, maar je mag ook stoppen met borstvoeding, het is niet iets dat moet. Je kan gewoon, zonder schuldgevoel overstappen op volledige flesvoeding, daar gaat je kind gezond groot mee worden. En hou in de gaten dat je gaat slapen, een uur en dan weer wakker is niet goed. Bespreek dat morgen met de verloskundige, als je weer niet slaapt, kraamtranen zijn normaal, maar moeten niet de dagen de overhand hebben.DuchessMeganMarkle schreef: ↑08-01-2020 19:20Lactatiekundige is geweest. Ik moet bij bijvoeden, aanleggen en kolven. Ik kan wel janken. Het is zooooo vermoeiend en ik ben gesloopt, maar aan de ene kant kan ik niet slapen, omdat ik de hele tijd mij afvraag of baby wel ademt en zorgen maak. Ik slaap een uurtje en dan weer wakker over de hele dag door.
Je mag het jezelf makkelijk maken.
woensdag 8 januari 2020 om 20:02
Denk aan jezelf en doe wat goed voelt. Mocht dit zijn, volledig overstappen op flesvoeding, dan is dit helemaal goed. Daar worden kinderen ook groot mee. En liever een tevreden baby en een moeder dit goed in haar vel zit dan het tegenovergestelde.
Ik heb bij de oudste borstvoeding gegeven, maar dit ging ook niet van een leien dakje. In de kraamweek kreeg ik een borstontsteking en had last van tepelkloven.
Lactatiekundige is er toen bij geweest. Daarna wel door gezet, maar na een paar weken trok ik de pijn bij het voeden niet meer. Tepelkloven bleven waardoor het aan happen heel pijnlijk was.
Na 2 weken ben ik begonnen met een combinatie tussen fles en borstvoeding. Met 5 weken ben ik helemaal over gestapt naar flesvoeding. Ik voelde me hier goed bij en dochter vond het prima.
Dichter heeft dus maar kort borstvoeding gekregen, maar is bijna nooit ziek of zo.
Nu zwanger van de tweede. Ik ga wel weer starten met borstvoeding en zie wel hoe het deze keer verloopt.
Dat je nu emotioneel bent en bezorgd bent is heel normaal hoor. Het is gewoon allemaal pittig.
Probeer te kijken wanneer jij even ontlast kan worden. ‘s avonds misschien door partner en overdag door de kraamzorg.
Dan kun jij misschien een aantal uurtjes achter elkaar slapen. Slaap is erg belangrijk voor een vrouw die net moeder is geworden.
Ik heb bij de oudste borstvoeding gegeven, maar dit ging ook niet van een leien dakje. In de kraamweek kreeg ik een borstontsteking en had last van tepelkloven.
Lactatiekundige is er toen bij geweest. Daarna wel door gezet, maar na een paar weken trok ik de pijn bij het voeden niet meer. Tepelkloven bleven waardoor het aan happen heel pijnlijk was.
Na 2 weken ben ik begonnen met een combinatie tussen fles en borstvoeding. Met 5 weken ben ik helemaal over gestapt naar flesvoeding. Ik voelde me hier goed bij en dochter vond het prima.
Dichter heeft dus maar kort borstvoeding gekregen, maar is bijna nooit ziek of zo.
Nu zwanger van de tweede. Ik ga wel weer starten met borstvoeding en zie wel hoe het deze keer verloopt.
Dat je nu emotioneel bent en bezorgd bent is heel normaal hoor. Het is gewoon allemaal pittig.
Probeer te kijken wanneer jij even ontlast kan worden. ‘s avonds misschien door partner en overdag door de kraamzorg.
Dan kun jij misschien een aantal uurtjes achter elkaar slapen. Slaap is erg belangrijk voor een vrouw die net moeder is geworden.
woensdag 8 januari 2020 om 20:11
Als je vannacht niet slaapt, bespreek dit dan morgen meteen met de kraamzorg en zorg dat je als zij er is, wat langer gaat slapen. Kraamhulp kan dan op je baby passen. Zorg dat je een paar uur aaneengesloten kan slapen. Dit kan je ook met je partner afspreken. Hij neemt baby, jij met oordoppen in een paar uur onder zeil. Echt, doe het, want zonder slaap word je gek en zie je alles somber in. Je zal zien dat als je iets uitgeruster bent, je veel meer aan kan.DuchessMeganMarkle schreef: ↑08-01-2020 19:20Lactatiekundige is geweest. Ik moet bij bijvoeden, aanleggen en kolven. Ik kan wel janken. Het is zooooo vermoeiend en ik ben gesloopt, maar aan de ene kant kan ik niet slapen, omdat ik de hele tijd mij afvraag of baby wel ademt en zorgen maak. Ik slaap een uurtje en dan weer wakker over de hele dag door.
woensdag 8 januari 2020 om 20:56
Ik vond de eerste week borstvoeding echt niet leuk. Tepelkloven, 3 dagen fulltime gekolfd, moe, pijn aan mijn hechtingen en.....het is helemaal goed gekomen
Na die eerste week voelde het daaronder al een stuk beter, ik raakte gewend aan het slaapgebrek en de borstvoeding ging steeds beter en soepeler. Uiteindeljk heb ik ruim anderhalf jaar gevoed en ik vond het ideaal. Die van mij had geen enkele moeite met switchen tussen borst en fles.
Het kan trouwens ook zijn dat je zoon nog iets te zwak is om genoeg uit de borst te krijgen omdat hij zo vroeg geboren is. Had een familielid van mij ook. Die heeft uiteindelijk succesvol 6 maanden borstvoeding gegeven.
Het is trouwens heel normaal dat bij kolven er minder uitkomt dan bij live voeden. Heb je wel een goede borstkolf gehuurd? Zo'n professionele van Medela bijvoorbeeld? Dat is echt belangrijk om het goed op gang te krijgen. Zeker de eerste weken. Daarna volstaat een gewone kolf.
Het kan trouwens ook zijn dat je zoon nog iets te zwak is om genoeg uit de borst te krijgen omdat hij zo vroeg geboren is. Had een familielid van mij ook. Die heeft uiteindelijk succesvol 6 maanden borstvoeding gegeven.
Het is trouwens heel normaal dat bij kolven er minder uitkomt dan bij live voeden. Heb je wel een goede borstkolf gehuurd? Zo'n professionele van Medela bijvoorbeeld? Dat is echt belangrijk om het goed op gang te krijgen. Zeker de eerste weken. Daarna volstaat een gewone kolf.
woensdag 8 januari 2020 om 20:58
Ja dat begrijp ik wel, maar denk nu even aan jezelf. Probeer te ontspannen en wat te slapen. Lukt dat echt niet, bespreek dat dan met de kraamhulp.DuchessMeganMarkle schreef: ↑08-01-2020 20:55Ik lig nu ook boven in bed en baby ligt beneden op papa. Toch maak ik mij weer zorgen om zoon. En wil ik zoon naast mij hebben.
woensdag 8 januari 2020 om 22:54
Ik heb drie kinderen gehad en bij alle drie was het anders. Bij nr. 1 kwam het een beetje moeilijk op gang, was ook best zenuwachtig, heb 6 weken kunnen voeden. Bij nr. 2 heb ik het een dag of 10 geprobeerd met na de eerste paar dagen al bijvoeding, het lukte niet, ze was te onrustig, kon niet goed drinken, door het vele huilen enz werd ik ook onrustig, ze viel af.... dus over op de fles hoe jammer ik het ook vond maar dit gaf wel rust en zo waren de voedingsmomenten fijn en geborgen ipv gestrest. Nr. 3 heb ik 3 maanden volledig en 6 maanden om en om kunnen voeden, ging direct goed. Het ligt dus soms ook kennelijk aan het kind en hoe ze wel of niet kunnen drinken en of de moedermelk verteren. In de band met mijn 3 kinderen zie ik geen verschil dus geniet vooral van je kind en hopelijk gaat het straks gewoon van zelf goed, anders mooie knuffelmomenten met fles ,
woensdag 8 januari 2020 om 23:08
Snap ik ook! Vond ik ook lastig hoor! Maar probeer wel even aan jezelf te denken.DuchessMeganMarkle schreef: ↑08-01-2020 20:55Ik lig nu ook boven in bed en baby ligt beneden op papa. Toch maak ik mij weer zorgen om zoon. En wil ik zoon naast mij hebben.
donderdag 9 januari 2020 om 04:17
Een bodempje kolven is echt heel normaal. Ik heb net even de foto opgezocht van het eerste gekolfde flesje van dochter. Op dag twee kolfde ik 20 ml. Kraamzorg helemaal enthousiast want dat was ‘superveel’. Aldus haar. Zij gaf aan dat t vaker alleen een klein bodempje was en soms nog wel minder, een paar druppels.
Verder heb ik een goed verhaal en een minder goed verhaal. Eerste dochter dacht ik ook dat ze te weinig kreeg. Heb ik een week gekolfd met een huurkolf om productie zo hoog mogelijk te krijgen. Dochter heeft uiteindelijk 11 maanden borstvoeding gehad en ik heb een tijdje een overproductie gehad.
Tweede dochter nu blijkt niet aan de borst te kunnen drinken. Alles geprobeerd maar het lukt niet. Dus daar kolf ik nog een klein beetje melk voor en verder vullen we het aan met poeder. En daar zijn liters tranen om doorheen gegaan, al vanaf de kraamweek tot nu (ze is nu zes weken) omdat ik het zo erg vind dat ze het niet onder de knie krijgt en ik niet goed kan kolven.
Verder heb ik een goed verhaal en een minder goed verhaal. Eerste dochter dacht ik ook dat ze te weinig kreeg. Heb ik een week gekolfd met een huurkolf om productie zo hoog mogelijk te krijgen. Dochter heeft uiteindelijk 11 maanden borstvoeding gehad en ik heb een tijdje een overproductie gehad.
Tweede dochter nu blijkt niet aan de borst te kunnen drinken. Alles geprobeerd maar het lukt niet. Dus daar kolf ik nog een klein beetje melk voor en verder vullen we het aan met poeder. En daar zijn liters tranen om doorheen gegaan, al vanaf de kraamweek tot nu (ze is nu zes weken) omdat ik het zo erg vind dat ze het niet onder de knie krijgt en ik niet goed kan kolven.
donderdag 9 januari 2020 om 08:41
Mijn kindje was met 38 weken 2400 gram en kon ook niet aanhappen. Ik ben me volledig op het kolven gaan richten heb dat 3 maanden volgehouden. Vond dat ook best zwaar hoor. Ik denk wel dat op dag 3 de kraamtranen op zn hevigst zijn. Ik begrijp je emotie en de controle die je wil houden heel goed. Had ik ook, alles greep me ook heel erg aan. Bij mij ging dat geleidelijk wel beter maar hou het wel in de gaten!
Zorg wel dat je niet onderdoor gaat aan de borstvoeding die niet lukt. Als je alles geprobeerd hebt en het lukt nog niet, dan heb jij er alles aan gedaan.
Zorg wel dat je niet onderdoor gaat aan de borstvoeding die niet lukt. Als je alles geprobeerd hebt en het lukt nog niet, dan heb jij er alles aan gedaan.
donderdag 9 januari 2020 om 09:12
Gefeliciteerd met je zoon!
1) lactatiekundige!!
2) ben je gestart met kolven? Starten met bijvoeden middels fles betekent dat je moet kolven om de productie van de borstvoeding wel te blijven stimuleren
3) meldt je zoon zich? Zo ja, hoe vaak? Zo nee: hoe vaak leg je hem aan?
Om borstvoeding goed op gang te brengen is normaalgesproken veel aanleggen nodig. Het is belangrijk om te weten of je zoon effectief drinkt, dit kan een lactatiekundige goed beoordelen.
Als je gemotiveerd bent om borstvoeding te geven: zet hem op! Mijn ervaring is dat het de 1e week/weken even ‘investeren’ (lees: ervoor werken) is, maar dat er daarna een periode komt waarin het als vanzelf gaat.
1) lactatiekundige!!
2) ben je gestart met kolven? Starten met bijvoeden middels fles betekent dat je moet kolven om de productie van de borstvoeding wel te blijven stimuleren
3) meldt je zoon zich? Zo ja, hoe vaak? Zo nee: hoe vaak leg je hem aan?
Om borstvoeding goed op gang te brengen is normaalgesproken veel aanleggen nodig. Het is belangrijk om te weten of je zoon effectief drinkt, dit kan een lactatiekundige goed beoordelen.
Als je gemotiveerd bent om borstvoeding te geven: zet hem op! Mijn ervaring is dat het de 1e week/weken even ‘investeren’ (lees: ervoor werken) is, maar dat er daarna een periode komt waarin het als vanzelf gaat.
donderdag 9 januari 2020 om 11:08
DuchessMeganMarkle schreef: ↑08-01-2020 23:33Als ik naar mijn zoon kijk, dan ik voel ik mij zo schuldig, ik kan hem niet eens voeding geven wat hij nodig heeft en wat goed voor hem is, zeker nu hij te vroeg is geboren.
Ik denk echt dat je nu doordraaft. Je kind is met 37 weken geboren, is gewoon voldragen. Je mag met 37 weken thuis bevallen. Niet te vroeg geboren. Gewicht is echt niet super klein.
En dat ie huilt, ja logisch, hij heeft honger en een moeder die op is van de zenuwen om die borstvoeding. Geef hem de fles. Is niets mis mee. Echt hoor je overdrijft door de stress.
Mijn kinderen hebben alleen de fles gehad en ze leven nog. Kop op.
donderdag 9 januari 2020 om 11:19
En nu zou je partner je dus even een figuurlijke schop onder je kont moeten geven (of nee want auw die tyfus hechtingen!!). Kom op!DuchessMeganMarkle schreef: ↑08-01-2020 23:33Als ik naar mijn zoon kijk, dan ik voel ik mij zo schuldig, ik kan hem niet eens voeding geven wat hij nodig heeft en wat goed voor hem is, zeker nu hij te vroeg is geboren.
1. Het is géén prematuur, 37 weken dan is je kind voldragen.
2. Je kan hem zeker voeding geven en flesvoeding is prima, stop met dat holy grail maken van borstvoeding.
3. Je kind moet eten daarom huilt hij, dus nu even prioriteit aan je zoon: fles erin. Jij mag straks weer zwelgen in 'de borstvoeding lukt niet, het komt noooooit meer goed'.
Is er iemand in je omgeving die even je tranen kan drogen maar je óók even streng kan toespreken? Want zo zwelg je verder weg terwijl er feitelijk geen levensbedreigende problemem zijn...