Borstvoeding lukt niet (ervaringen)

08-01-2020 09:20 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben moeder geworden van een gezonde zoon. 3 weken eerder, dan dat ik uitgerekend was. geboortegewicht: 2780 gram en 48 cm lang.

Zoon is erg klein.
Ik voed hem op verzoek. Mijn borstvoeding komt niet opgang, zoon is onrustig aan het huilen en op zijn vingers aan het sabbelen. Kraamverzorgende adviseerde om kunstvoeding te geven.
Met heel veel pijn in mijn hart geef ik nu flesvoeding.

Ik ben opzoek naar bemoedigende verhalen dat borstvoeding toch gelukt is. Ik voel me heel erg slecht.
Allereerst gefeliciteerd!
Ik heb wel een posituef verhaal.
Bij mijn oudste kwam de BV in eerste instantie ook slecht op gang. Hij viel daardoor ook erg af.
Hij kreeg op dag 2 na iedere voeding 30 cc KV , via fingerfeeding. Daarnaast kolfde ik na (met krachtige ziekenhuis kolf). Wat ik kolfde kreeg hij de volgende voeding, aangevuld met KV tot 30 cc. In het begin was dit amper 10 cc, maar na 3 dagen was dit al gauw meer dan 30 cc. Ik kon stoppen met bijvoeden met KV. Na 5 dagen hoefde hij helemaal niet meer bijgevoegd te worden. Hij heeft meer dan 2 jaar BV gehad.
Let wel in het begin hebben ze echt nog niet zo veel cc nodig.
Voedingen duurden zo wel een uur en anderhalf uur daarna mocht ik weer (iedere 2 uur - 2.5uur aanleggen, eenmaal gegroeid op verzoek)het was dus erg inspannend, maar wel met resultaat.

Goed dat je een lactatiekundige laat komen. Laat ook even in zijn mondje kijken. Misschien is er sprake van een te strak lipbandje of tongriempje.
Ook zou je op Facebook kunnen aanmelden bij la leche league Nederland. Heb daar ook veel informatie gekregen.

Succes met alles en hoe dan ook borstvoeding of kunstvoeding, het is allemaal voeding!
roki wijzigde dit bericht op 08-01-2020 11:50
6.05% gewijzigd
Heb je de afgelopen 8 tot 10 keer gekolfd???? Je kindje regelmatig aangelegd? Allemaal dingen die de LLL zal adviseren....

Ja, en kunstvoeding is afteerden.... En Nee ik ben niet van de borstvoeding maffia, maar ik denk dat kraamverzorgsters er te weinig verstand van hebben!
Mijn kindje was ook ruim 3 weken te vroeg. Omdat ze te zwak was om zelf uit de borst te drinken (!) moest ik ook beginnen met kolven. Dat was in het begin echt maar een mini-beetje!! Duurde zeker 3-5 dagen voor ik 50 ml in totaal had.
Kindje dronk toen kunstvoeding, maar al gauw had ik genoeg om haar zelf te voeden. Let wel!: uit een fles want ze moest nog even aansterken.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, na de uitgerekende datum ging ze prima uit de borst drinken.

* Zoek een goede lactatiekundige!!
* Blijf, zolang hij nog uit een fles moet drinken, regelmatig aanleggen
* Accepteer dat hij het ook nog moet leren, het duurt even. Films zijn wat dat betreft echt géén soort van voorbeeld (er komen niet direct sloten melk, kind snapt het in het begin ook maar matig)

Ik ben uiteindelijk moeten stoppen omdat ik door de borstvoeding een gigantisch hormonaal slaapprobleem kreeg. Toen die hormonen mijn lijf uit waren sliep ik weer :cry: Maar in de tijd dat ze aan de borst hing, kwam ze aan als een malle
Allereerst gefeliciteerd met je zoontje! Je bent moeder geworden en dat is heel hard werken, zéker die eerste weken!
Borstvoeding is negen van de tien keer geen rozegeur en maneschijn maar naast je lichamelijke herstel nóg eens extra hard werken en in sommige gevallen uren en uren op een dag kolven, aanleggen, kolven en aanleggen. Petje af dat vrouwen er überhaupt aan beginnen :thumbsup:

Geen adviezen, behalve dat een kind sowieso moeten eten, honger laten lijden vind ik zielig dus denk om: je zoontje krijgt nu (tijdelijk) even poedermelk want hij moet gewoon eten. Hij sliep daarna goed. Ik zou zeggen neem het ervan en hup, jij ook je ogen dicht en slapen. Slapen is herstellen!

De borstvoeding emotie herken ik totaal niet, eten is eten wat mij betreft. Probeer ondanks alle hormonen die gieren het soms even praktisch te bekijken. Of laat je partner het praktisch bekijken en zeggen: voor nu even de fles en vanmiddag gewoon weer proberen!

En anders hier een tegengeluid. Ik vond flesvoeding heel fijn. Daardoor een goede kraamtijd, veel kunnen slapen en dus herstellen en optimaal kunnen genieten. Pracht gezicht man/opa/oma op de bank de baby voeden en ik lekker in pyjama toekijken en/of naar bed wanneer ik wilde zonder enigste voedingsbron te zijn! :thumbsup:

Nu gaat iedereen roepen dat hun kraamtijd met BV óók heel fijn was: TOP! Maar voor TO is het nu niet top, en daar kan wat aan gedaan worden!
JobEva schreef:
08-01-2020 09:33
Beetje dom van die kraamverzorgster om nu al als advies kunstvoeding te geven trouwens....
Dat is helemaal niet dom. Zij heeft de baby van TO langer gezien dan jij.
JobEva schreef:
08-01-2020 11:45
Heb je de afgelopen 8 tot 10 keer gekolfd???? Je kindje regelmatig aangelegd? Allemaal dingen die de LLL zal adviseren....

Ja, en kunstvoeding is afteerden.... En Nee ik ben niet van de borstvoeding maffia, maar ik denk dat kraamverzorgsters er te weinig verstand van hebben!
Hou op joh. Doe niet zo hysterisch met je rare adviezen. Je maakt TO alleen maar onzekerder. Kan ze echt niet gebruiken.
Roki schreef:
08-01-2020 11:45
Allereerst gefeliciteerd!
Ik heb wel een posituef verhaal.
Bij mijn oudste kwam de BV in eerste instantie ook slecht op gang. Hij viel daardoor ook erg af.
Hij kreeg op dag 2 na iedere voeding 30 cc KV , via fingerfeeding. Daarnaast kolfde ik na (met krachtige ziekenhuis kolf). Wat ik kolfde kreeg hij de volgende voeding, aangevuld met KV tot 30 cc. In het begin was dit amper 10 cc, maar na 3 dagen was dit al gauw meer dan 30 cc. Ik kon stoppen met bijvoeden met KV. Na 5 dagen hoefde hij helemaal niet meer bijgevoegd te worden. Hij heeft meer dan 2 jaar BV gehad.
Let wel in het begin hebben ze echt nog niet zo veel cc nodig.
Voedingen duurden zo wel een uur en anderhalf uur daarna mocht ik weer (iedere 2 uur - 2.5uur aanleggen, eenmaal gegroeid op verzoek)het was dus erg inspannend, maar wel met resultaat.

Goed dat je een lactatiekundige laat komen. Laat ook even in zijn mondje kijken. Misschien is er sprake van een te strak lipbandje of tongriempje.
Ook zou je op Facebook kunnen aanmelden bij la leche league Nederland. Heb daar ook veel informatie gekregen.

Succes met alles en hoe dan ook borstvoeding of kunstvoeding, het is allemaal voeding!
Waarom zou je zoveel uren per dag aan het voeden van een baby besteden? Alsof je niets anders te doen hebt.

En wat huisd op huid contact betreft je Jan ook ontspannen buidelen na en tijdens de flesvoeding. Zonder al die stress die niet vlot verlopende borstvoeding geeft.

Kunstvieding is ook een heel verkeerde term. Het is gen plastic wat je ze geeft.

Het is gewoon melk. Alleen dan niet uit de borst van een vrouw. Maar uur de uiers van een koe waaraan alle benodigde voedingstoffen zijn toegevoegd.

Sommige mensen doen alsof poedermelk een soort vergif is in plaats van ook gewoon goede voeding.
Lukte hier de eerste paar dagen ook niet goed. Op dag 3 met een gewone kolf geprobeerd, dat leverde niet genoeg op. Toen vriendlief naar het ziekenhuis gestuurd voor een ziekenhuiskolf , die zijn een stuk krachtiger dan een gewone kolf. Daarmee bouwde het vrij snel op, en uiteindelijk heb ik ruim anderhalf jaar borstvoeding gegeven. De ziekenhuiskolf was hier dus de oplossing.
Bij mij kwam het ook niet op gang. Gaf hem eerst de borst en dan een flesje. Gewoon totdat hij niet meer wilde.
Is tot 4 maanden goed gegaan. Daarna gestopt met de borst omdat hij steeds buikellende had. Bleek later ergens anders aan te liggen maar ja je denkt dat het aan die spinazie ligt of aan die olie of of .,..
Iig heeft hij wel wát bv gekregen en iets is beter dan niets :D
Ik maakte me er niet druk om iig. Zat ook niet in Nederland en had geen last van goedbedoelde maar altijd tegengestelde adviezen :D
Laat hem gewoon aan je borst, dan de andere borst en dan gewoon lekker een fles.
Dat speenverwarring oid heb ik, en ik las pas nog, ook anderen geen last van. En gefeliciteerd.
JobEva schreef:
08-01-2020 09:33
Beetje dom van die kraamverzorgster om nu al als advies kunstvoeding te geven trouwens....
Waarom dom? Als de kraamvrouw zich heel erg druk maakt is de eerste zorg niet bv of kv maar de rust.
Kan me dat advies dus wel voorstellen.
En ze zal vast niet gezegd hebben je MOET nu kv geven! maar meer, anders geef je de fles.
strings-attached schreef:
08-01-2020 12:19
Waarom dom? Als de kraamvrouw zich heel erg druk maakt is de eerste zorg niet bv of kv maar de rust.
Kan me dat advies dus wel voorstellen.
En ze zal vast niet gezegd hebben je MOET nu kv geven! maar meer, anders geef je de fles.
Of een keer bijvoeden terwijl TO probeert de bv op gang te krijgen.
DuchessMeganMarkle schreef:
08-01-2020 09:42
Zoon huilt best lang en is erg onrustig. Hij heeft nu flesvoeding gehad en is nu rustiger en slaapt goed. Hij had erg honger. Ik geef hem geitenmelk, dat lijkt het meest op borstvoeding. Hopelijk kan ik straks overstappen op borstvoeding als het lukt. Voor nu voel ik me heel slecht, ik jank de hele dag door. Ik word verdrietig als mijn kind huilt.
Dat geitenmelk zou ik dus niet doen. Waarom heb je daar voor gekozen? Ik zou gewoon een pak nutrilon halen.
Daar moet gewoon water bij.
strings-attached schreef:
08-01-2020 12:24
Dat geitenmelk zou ik dus niet doen. Waarom heb je daar voor gekozen? Ik zou gewoon een pak nutrilon halen.
Daar moet gewoon water bij.
Neem aan dat het poeder is obv geitenmelk, en niet gewoon een pak geitenmelk zeg maar.
Het grote verschil dat borstvoeding beter maakt dan kunstvoeding is natuurlijk het feit dat je met borstvoeding antistoffen mee geeft. Dus je kunt niet zeggen dat ze beiden even goed zijn. Wel moet je naar je eigen persoonlijke situatie kijken wat voor jou werkt. Daarnaast, als je borstvoeding wil geven dan is het zeker niet verkeerd er moeite in te steken. Lukt het dan is dat mooi en zo niet dan weet je dat je er alles aan hebt gedaan. Wil je sowieso geen borstvoeding geven dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Butterflywhy schreef:
08-01-2020 12:37
Het grote verschil dat borstvoeding beter maakt dan kunstvoeding is natuurlijk het feit dat je met borstvoeding antistoffen mee geeft. Dus je kunt niet zeggen dat ze beiden even goed zijn. Wel moet je naar je eigen persoonlijke situatie kijken wat voor jou werkt. Daarnaast, als je borstvoeding wil geven dan is het zeker niet verkeerd er moeite in te steken. Lukt het dan is dat mooi en zo niet dan weet je dat je er alles aan hebt gedaan. Wil je sowieso geen borstvoeding geven dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Heb je je wel eens verdiept in het verschil qua gezondheid?

Het scheelt schijnbaar op 1000 kinderen 3 keer een oorontsteking en 1 keer bronchitis (of iets in die trant). Echt best fijn als je kind geen oorontsteking krijgt, maar om daardoor nu 6 maanden dood ongelukkig borstvoeding te geven...
Butterflywhy schreef:
Daar gaat dit topic niet over. TO hoeft er niet alles aan te doen als ze dat niet wil.
Juist goed dat je met poedermelk hebt bijgevoed. Je zoon heeft energie nodig om überhaupt te kunnen drinken. Mijn oudste viel in de eerste dagen te veel af (was een grote baby) en kreeg toen ook poedermelk. Ik heb mij daar geen seconde schuldig over gevoeld, ik was allang blij dat ze wat in haar buik had. Een dag later kwam de borstvoeding op gang (stuwing!), dus ze heeft maar 1 keer iets extra's gehad.

Mijn derde kind was ook weer een grote baby (ruim 4.5 kilo) en alhoewel de borstvoeding heel snel op gang kwam heeft ze de nacht na haar geboorte honger geleden en de hele nacht gehuild. Ik had geen poedermelk in huis en ik had daar achteraf zo'n spijt van. Toen 's ochtends de borstvoeding goed op gang kwam was het huilen/krijsen meteen over.

Gewoon bijvoeden en voel je zelf niet schuldig. Een baby heeft warmte, liefde en voeding nodig. Of die voeding uit een pak of een borst komt maakt geen bal uit.
Butterflywhy schreef:
Antistoffen krijg je ook met een paar druppels binnen en zoals al gezegd: het effect is zeer beperkt. De echt belangrijke antistoffen krijgt een baby gewoon via de placenta.
Kaaaaaaaatje schreef:
08-01-2020 12:47
Heb je je wel eens verdiept in het verschil qua gezondheid?

Het scheelt schijnbaar op 1000 kinderen 3 keer een oorontsteking en 1 keer bronchitis (of iets in die trant). Echt best fijn als je kind geen oorontsteking krijgt, maar om daardoor nu 6 maanden dood ongelukkig borstvoeding te geven...
Ik heb mij er niet in verdiept maar dit dus. En als jje het kind naar een KDV last gaan dan krijgen ze sowieso elke verkoudheid die daar heerst toch wel mee.
sugarmiss schreef:
08-01-2020 12:13
Waarom zou je zoveel uren per dag aan het voeden van een baby besteden? Alsof je niets anders te doen hebt.

En wat huisd op huid contact betreft je Jan ook ontspannen buidelen na en tijdens de flesvoeding. Zonder al die stress die niet vlot verlopende borstvoeding geeft.

Kunstvieding is ook een heel verkeerde term. Het is gen plastic wat je ze geeft.

Het is gewoon melk. Alleen dan niet uit de borst van een vrouw. Maar uur de uiers van een koe waaraan alle benodigde voedingstoffen zijn toegevoegd.

Sommige mensen doen alsof poedermelk een soort vergif is in plaats van ook gewoon goede voeding.
Kunst betekent ook nagemaakt, lijkend op. Niet alleen plastic. Lijkt mij dus wel de correcte benaming. Het is geen vergif , zeker niet. Iedere vrouw heeft vaak een eigen keuze / beweegredenen om haar kind te voeden met kunstvoeding of borstvoeding (soms lukt dat laatste echt niet, ook al wil de moeder dat wel). Zolang het kind maar voeding krijgt, is mij alles best.

Waarom ik vele uren per dag aan het op gang krijgen van de borstvoeding wilde besteden? Omdat mijn keuze was om mijn kind borst te voeden, dat is in het begin (vaak)investeren. Dat wist ik van te voren.
En nee, ik had de eerste dagen na mijnbevalling niet veel anders te doen dan mijn kind vast houden, te voeden en naar hem te kijken.
TO vroeg om een succes verhaal, voor mij is mijn verhaal een succes.
Roki schreef:
08-01-2020 14:11
Kunst betekent ook nagemaakt, lijkend op. Niet alleen plastic. Lijkt mij dus wel de correcte benaming. Het is geen vergif , zeker niet. Iedere vrouw heeft vaak een eigen keuze / beweegredenen om haar kind te voeden met kunstvoeding of borstvoeding (soms lukt dat laatste echt niet, ook al wil de moeder dat wel). Zolang het kind maar voeding krijgt, is mij alles best.

Waarom ik vele uren per dag aan het op gang krijgen van de borstvoeding wilde besteden? Omdat mijn keuze was om mijn kind borst te voeden, dat is in het begin (vaak)investeren. Dat wist ik van te voren.
En nee, ik had de eerste dagen na mijnbevalling niet veel anders te doen dan mijn kind vast houden, te voeden en naar hem te kijken.
TO vroeg om een succes verhaal, voor mij is mijn verhaal een succes.
Nee want het is geen namaakvoeding, het is gewoon voeding. Zeg dan poedermelk ofzo, dat is correcter. Kunstvoeding is geen juiste aanduiding.
Winterland schreef:
08-01-2020 10:48
Hier drie keer borstvoeding gegeven tot 1 jaar, telkens met een zware start.
Mijn tips: - maak je lid van la leche league en volg de tips daar
- zoek een goede lactatiekundige die haar job kent
- kruip samen skin to skin in bed en aanleggen aanleggen! Dat is de énige manier om in het begin goed te starten. Niet beginnen met kolven en flesjes.. aanleggen aanleggen!
- goed drinken en rusten
- laat je niet te snel ontmoedigen. Kunstvoeding is uiteraard ook goed, maar indien je borstvoeding wil geven, is het nu even doorbijten en dat komt echt goed.

99,99 procent van de vrouwen kan borstvoeding geven. Wanneer het niet lukt, is het vaak door slechte begeleiding, jammer genoeg.

Succes en proficiat!!

Aanleggen aanleggen! ;-)

en ohja: op vraag is op vraag. Niet nadenken en op vraag geven. In het begin kan dit dus echt elk uur zijn. Geen erg, juist heel gezond en goed voor de productie. De eerste zes weken borstvoeding kunnen zwaar zijn. Maar nadien eens zo makkelijk! Ik ben heel blij dat ik 's nachts geen flesjes moest opwarmen of op verplaatsing poeder en flesjes meesleuren.. gewoon aanleggen en het is in orde :-)

Poeh... ik weet bijna niet wat ik moet zeggen. Jouw post staat bomvol pijnlijke aannames, onwetendheid en verkapte oordelen. :|

Het is door mensen zoals jij dat mijn twee pogingen tot borstvoeding nog ellendiger waren dan het om te beginnen al was.
Ten eerste gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje!

Als jouw kraamverzorgende echt heeft gezegd dat je moet overstappen op kunstvoeding vind ik dat ook vrij snel. Het was fijner geweest als ze het bijvoeden had genoemd.
Leg je de kleine nog wel voor elke voeding aan?

Hier een keizersnede gehad met ruim 39 weken. Mij was verteld dat het vaak wel 5 dagen duurt dan voordat de productie op gang is, maar bij mij was het meteen super goed en ze stonden er in het ziekenhuis allemaal van te kijken. Ons kindje woog nog geen 2900 gram en was 46 cm. Wij moesten dus ook bijvoeden, ondanks dat hij zo goed dronk, omdat ze dan zeker wisten dat hij een bepaalde hoeveelheid binnen kreeg!
Ik heb weinig pijn gehad maar alles heeft mij heel veel energie gekost en na een dag of 6 gaf ik licht zo wit was ik.
Mijn gevoel zei dat ik teveel energie kwijt was aan de borstvoeding (ik moest steeds hulp vragen en kindje moest in een bepaalde positie liggen vanwege de wond).
Mijn kraamzorg riep alleen maar; ja ik mag niet zeggen dat je moet stoppen met de borstvoeding.
Thank god kwam de verloskundige nog langs en die heeft voor mij de knoop doorgehakt!
Ik ging met sprongen vooruit, zoontje was veel relaxter.
Tegenovergestelde van jouw verhaal eigenlijk. Wat ik wil zeggen: volg je gevoel! Wil je graag de borst geven? Bel een lactatie deskundige die je hiermee kan helpen. Blijf je kindje aanleggen voordat hij zijn flesvoeding krijgt en probeer te kolven! Maar vooral: geniet van je kindje en je kraamtijd.
SallySpectra* schreef:
08-01-2020 12:57
Daar gaat dit topic niet over. TO hoeft er niet alles aan te doen als ze dat niet wil.
Volgens mij zeg ik dat ook afsluitend..

En de voordelen zijn echt wel wat meer dan hier gezegd wordt. Prima als je gewoon flesvoeding wil geven hoor, maar dan niet de voordelen van borstvoeding willen bagataliseren. Hier bijvoorbeeld een publicatie over de voordelen voor moeder en kind: https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2015-0043.pdf

Verder is het niet de bedoeling hier borstvoeding te promoten maar vind dat best gezegd mag worden dat borstvoeding vele voordelen kent maar elke moeder is natuurlijk vrij zelf haar keuze te maken. En Bij TO krijg ik de indruk dat zij het wel graag wil. Bijvoeden is absoluut aan te raden als een baby nog niet tevreden is maar als je borstvoeding wil geven is het onder andere aan te raden daarnaast te kolven. Maar de lactatiekundige kan daar veel meer over vertellen.
Oh echt, hou op butterfly. Daar gaat de discussie niet over. En dit is zó niet helpend voor TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven